جمعه 2 آذر 1403 | Friday 22 November 2024

بمناسبت روز تولد حضرت زهرا ( س ) و دهه مبارک فجر و تولد حضرت امام خمینی ( ره)

رونمایی   ازکتاب عشق یعنی حسین ( ع )  تالیف رضا مرادپور

دانش آموز  از روستای یل آباد شهرستان ساوه


رونمایی ازکتاب عشق یعنی حسین ع تالیف رضا مرادپور

عضو کانون فرهنگی هنری غدیرباحضوررییس اداره فرهنگ وارشاداسلامی ساوه جناب آقای محمودی فرواقای کارکن مسئول دفترنمایندگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجدونیزجناب سرهنگ دستجانی فرماندهی محترم ناحیه سپاه ساوه درمسجدعلی ابن ابیطالب ع درمورخه15بهمن برگزارشد ودراین مراسم لوح یادبود وهدیه ای ازطرف اداره فرهنگ وارشاد اسلامی به مولف کتاب اهدا گردید

 

مقاله برگزیده  ولادت حضرت فاطمه زهرا


ولادت حضرت زهرا س
حضرت فاطمه‌ زهرا (علیهاالسّلام)، (۵ بعثت - ۱۱ ق) دختر پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) و خدیجه کبری (سلام‌الله‌علیها) و همسر حضرت علی (علیه‌السلام) است. ایشان یکی از چهارده معصوم و جزو پنج تن آل عبا می‌باشد.
در منابع تاریخی و روایی، درباره تاریخ تولد حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) اقوال مختلفی نقل شده است. قول مشهور این است که آن حضرت در بیستم ماه جمادی الثانی سال پنجم بعثت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در مکه معظمه به دنیا آمد. عده‌ای از اهل سنت نیز عقیده دارند که ایشان قبل از بعثت متولد شده است. با توجه به روایتی که مورد تأکید فریقین است، بعد از تناول میوه بهشتی در شب معراج توسط پیامبر، نطفه حضرت منعقد گردید.
 

دیدگاه شیعه


درباره تاریخ تولد حضرت زهرا‌ (سلام‌الله‌علیها) در میان علمای شیعه دو نظر وجود دارد: قول مشهور ولادت ایشان در بیستم ماه جمادی الثانی سال پنجم بعثت در مکه بوده و دلیل این قول، روایات صحیحی است که از امام سجاد، امام باقر و امام صادق (علیهم‌السّلام) نقل شده و مستند به آنها است.
قول دومی که شیخ مفید، شیخ طوسی و کفعمی طرفدار آن است، تولد حضرت را در سال دوم بعثت می‌داند. اما این قول با روایات صحیح قابل تطبیق نیست و تعارض دارد.(ادامه)

337- - قرنانحسینی ساوجی

فرهیختگان ساوه

حاجی ابوالقاسم فربانحسینی ساوجی در سال 1295 هجری شمسی در روستاس سلیجرد واقع دربخش مرکزی شهرستان ساوه دیده به جهان گشود پدرش ملاعبدالحسین وجدش مرحوم حاجی قربانعلی  امر اموزش قراآن کریم  واحکام دینی وسواد آموزی آن منطقه را به

عهده داشته اند.

چند بیت از اشعارش که خود برای مزارش سروده است می نگاریم

 

 

درباره شهر ساوه

  تهیه کننده دانشگاه آزاد اسلامی  واحد ساوه

ساوه از شهرهای استان مرکزی و مرکز شهرستان ساوه، در کشور ایران است. جمعیت این شهر در سال ۱۳۹۵ برابر با ۲۳۳۳۷۷ نفر است. ساوه یکی از شهرها و مناطق باستانی بازمانده از دوره ساسانی است که در اواخر آن دوره و در اوایل دوره اسلامی یعنی سال ۲۲ هجری، جزو ایالت جبال یا کوهستان بوده‌است.

ساوه از شمال به شهرستان زرندیه و استان قزوین، از جنوب به شهرستان تفرش و استان قم، از شرق به استان تهران و قم و از غرب و جنوب غربی به استان همدان و شهرستان کمیجان محدود می‌گردد.

نامگذاری

ساوه بر وزن کاوه، از نام پهلوانی تورانی به نام «ساوه‌شاه» گرفته شده‌است.‌‌‌‌‌‌‌ ساوه تغییریافته واژه سه‌آبه به معنای مکانی با سه رودخانه خوانده شده‌است.

  • ساوه در زبان فارسی به معنای خرده‌طلا است، نام بخش‌هایی مانند زرند، گواه کاربرد این معنی برای منطقه ساوه‌است.
  • نام شهری است نامدار در عراق عجم، گویند دریاچه‌ای در آنجا بود که هر سال یک کس را در آن غرق می‌کردند تا از سیلاب ایمن بمانند و در شب ولادت پیامبر اسلام آن دریاچه خشک شد.
  • گروهی نام آن را مأخوذ از واژه اوستایی "سَوا Sava" یا واژه پهلوی " سَوَکا Savaka" دانسته‌اند.

پیشینه تاریخی

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c3/Harold_f_Weston_-_Iran10.jpg/250px-Harold_f_Weston_-_Iran10.jpg

دروازه شهر ساوه در دهه ۱۹۲۰ میلادی

از ضزب المثل های  ترک زبان ساوه وزرندیه

به زبان  های ترکی - فارسی - خارجی

 

تحقیقی وتالیف : عبداله سالاری

 

مقاله برگزیده

فضایل حضرت زهرا (روایات)

https://www.wikifeqh.ir/
 

فضائل حضرت زهرا
میراث حدیثی امامیه، ویژگی‌ها و فضائل فراوانی را پیرامون حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها)

 در خود جای داده است. پیرامون هر یک از این فضائل، گزارش‌های متعدد در این منابع به چشم می‌آید. علاوه بر آن، در خصوص هر یک از اینها، گزارش‌های معتبر از منظر دانش حدیث وجود دارد که تعدادی از آنها در کتاب کافی کلینی، یکی از معتبرترین منبع حدیثی امامیه بازتاب دارد. این ویژگی‌ها در یک تقسیم‌بندی کلی، به سه بخش طبقه بندی می‌شود، برخی از این ویژگی‌ها مانند پیدایش این بانو از میوه بهشتی، به دوران پیش از خلقت او برمی‌گردد، تعدادی از آنها از قبیل هم‌سخن شدن با فرشتگان، با عالم خلقت ارتباط دارد و پاره‌ای هم چون مقام شفاعت، به عالم پس از خلقت پیوند می‌خورد. شماری از این ویژگی‌ها از زبان رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) و شماری دیگر را ائمه (علیهم‌السّلام) گزارش داده‌اند.(ادامه)

• مقاله مناسبتی

محمدحسین فاضل تونیمحمد فاضل تونی
محمدحسین فاضل تونی (۱۲۹۸-۱۳۳۹ش)، معروف به فاضل تونی، ادیب و مدرّس حکمت و عرفان قرن چهاردهم هجری قمری در ایران بود. بسیاری از استادان و بزرگان به فضل و فضیلت او گواهی داده‌اند و آیت‌اللّه بروجردی در نامه‌ای، وی را «عِماد العلماء المتألهین» خطاب کرده بود. وی از محضر اساتیدی همچون جهانگیرخان قشقایی، ادیب نیشابوری، آخوند فشارکی، میرزاهاشم اشکوری و ... بهره برده است. آیات عظام حسن حسن‌زاده آملی و عبداللّه جوادی آملی، هر دو از شاگردان برجسته وی هستند.(ادامه)

https://www.wikifeqh.ir/

http://javananemasjed.blogfa.com/post/757

 

‌داستان عکسی از قفل درب خانه‌ حضرت زهرا(س)

‌داستان عکسی از قفل درب خانه‌ حضرت زهرا(س)

ایسنا/تهران داستان عکسی از قفل درب خانه‌ حضرت زهرا(س) بسیار جالب است که یکی از زائران تعریف کرده است.

‌محسن هادی طحان زواره در گفت‌وگو با ایسنا گفت: ‌محسن شهرابی یکی از مدیران حج و عتبات عالیات در سال ۱۳۹۲ در حین گرفتن عکس یادگاری در کنار مرقد شریف پیامبر اکرم (ص) و خانهٔ حضرت زهرا (س) در مدینه ‌به موردی برخورد کرد و از آن عکس گرفت که جالب بود.

وی افزود: شیعیان با حضور در حرم نبوی به زیارت این خانه می‌روند تا در جوار بیت ام ابیها(س) دعا و نماز خوانده و با درس های تاریخ صدر اسلام بیشتر آشنا شوند. بنده خدمت آقای محسن شهرابی از همشهریان و همکاران در امور عمره و عتبات و از مدیران کاروان عمره و عتبات در استان قم ‌رسیدم که شرح واقعه را برایم توصیف کند که خیلی جالب بود.


هادی طحان افزود: آقای شهرابی خدمتگزار زائرین در امور اجرایی و فرهنگی، با ایجاد فضای مناسب و بهره گیری معنوی از این مکان مقدس‌ توانسته است برای اولین بار در خرداد ۹۲ از پشت قفل درب خانه حضرت زهرا (س) عکس بگیرد و این راز مهم را بازگو نماید.

به گفته این پژوهشگر؛ تصویر روی قفل موجود بوده و ‌حدودا در سال ۱۳۸۰ از آن عکس گرفته شده بود ولی عکس نوشته تصویر پشت قفل برای اولین بار توسط ایشان گرفته شد. آقای محسن شهرابی شرح واقعه را چنین بیان کرد که عصر پنج شنبه دوم خرداد۱۳۹۲مصادف با شب ۱۳ رجب ۱۴۳۴ ه ق -شب میلاد حضرت امیرالمومنین (ع)- به حرم نبوی مشرف شدم. پس از ورود به درب خانه حضرت زهرا(س) هنگام عکس گرفتن از درب و روی قفل درب این مکان مقدس با مامورین حرم نبوی روبرو شدم. مامور سعودی افراد را متفرق می‌کرد و برای این‌که مانع از عکس گرفتن شود، قفل را به طرف بالا برد و به خیال خود مانع از عکس گرفتن شد. وقتی با دقت به قفل نگاه کردم، متوجه شدم که عبارت دیگری، آن طرف قفل نوشته شده که با عبارت روی قفل متفاوت است، از فرصت استفاده کردم و چند عکس گرفتم.

وی افزود: آقای شهرابی در ادامه عنوان کرد جالب اینجاست ‌که پشت و روی قفل دو مصرع از اشعار شاعر اهل تسنن قرن هفتم هجری قمری بنام البوصیری که قصیده ای ۱۵۹ بیتی سروده، می‌باشد. بیت ۳۶ قصیده که روی قفل نوشته شده این است که"هوالحبیب الذی ترجی شفاعته لکل هول من الاهوال مقتحم، او (پیامبر خدا) حبیب خداست که شفاعت او مورد امید است برای هر هول و وحشتی که انسان به سختی در آن واقع می‌شود."
به گفته هادی طحان و به نقل از شهرابی، در بیت ۱۴۷ قصیده که پشت قفل می‌باشد؛ آمده است "حاشاه ان یحرم الراجی مکارمه، او یرجع الجار منه غیر محترم‌، از او (پیامبر ص) به دور است محروم کند کسی را که به کرامات و بزرگواری های او امید بسته است. جالب این‌که در قصیده ۱۵۹ بیتی این شاعر اهل تسنن، فقط توصیف این دو بیت، مربوط به شفاعت پیامبر اعظم (ص) می‌باشد که پس از حدود ۷ قرن از رحلت رسول اکرم(ص) این‌ شاعر اهل تسنن این‌ دوبیت را سروده است که بر روی قفل درب خانه حصرت زهرا(س) حک شده است.

وی افزود: اگرچه خانه حضرت زهرا(سلام‌الله علیها) را در مدینه منوره قفل زده‌اند، اما همان «قفل» در بسته هم این رازها را در دل خود نگهداشته است و با خواندن شعری که بر روی آن قفل نوشته‌اند، می‌توان به گوشه‌ای از این رازها پی برد.

این محقق عنوان کرد: به هر حال استفاده از این فرصت ناب و این گرفتن عکس، باعث شد که نوشته در تاریخ ثبت شود و این نوشته و تصویر، بسیاری را به تعجب واداشته است، چرا که حتی در کتاب‌های تاریخی مطلبی در این خصوص به میان نیامده است و تنها در کتاب آقای رسول جعفریان نوشته شده بود که عبارت رو و پشت قفل یکی است که همان "هو الحبیب الذی ترجی شفاعته لکل هولٍ من الأهوال مقتحم" است، اما اکنون مشخص شد که مطلب پشت این قفل با روی آن متفاوت است.

اهدای عکس قفل خانه حضرت زهرا(س) به خانه فاطمیه زواره توسط اقای شهرابی

وی ادامه داد: این تصویر برای اولین بار در اسفندماه ۱۳۹۲ از سوی پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت ثبت گردید و در دهه فاطمیه و ایام شهادت حضرت زهرای اطهر (س) در همان سال منتشر شد.

لازم بذکر است که حضرت زهرا(س) در مدینه دو منزل داشتند، اولی در داخل مسجدالنبی (پشت مرقد فعلی رسول الله ص) همان خانه ای که قفل مذکور بر درب آن نصب است و منزل دوم که زادگاه امام حسن(ع) وامام حسین (ع) و حضرت زینب(س) و ام کلثوم(س) می‌باشد، در خارج از مسجدالنبی بین باب جبرییل و قبرستان بقیع (کوچه بنی هاشم) بوده است که حوادث آتش سوزی و بی‌حرمتی‌ها به حضرت زهرا(س) در آن اتفاق افتاده است.

تهیه کننده : محمد شرافت

 
 

 

راهپیمایی مردم ساوه در سال ۱۳۵۷ شمسی

میدان(شهرداری سابق ) امام خمینی ساوه
ارسال عکس آقا سید جعفر ناصر شیخ الاسلامی صف اول علما وروحانیب ومردم ساوه

از سمت راست نفردوم مرحوم آقاسید احمد حجت الاسلامی .آیت الله حاج سید محمد صالح تهجدی . مرحوم حاج آقا سعیدی . آقاسید مصطفی مسله گو   . مرحوم آقا سید حکمی . مرحوم آقا سید اسماعیل ناصر شیخ الاسلامی . مرحوم  رضایی

 

مراسم راهپیمایی 22 بهمن سال 1359
در ساوه توسط دکتر میر باقری
تهیه کننده :محمد شرافت

-----------------------------

عکس از راهپیمایی مردم ساوه در سال 1357  روز 22 بهمن

سروده به

مناسبت دهه مبارکه فجر  

    دکتر  ابوالقاسم فخاربان

در سال ۱۳۸۴

 

 

<شهر ساوه� > ولادیمیر مینورسکی� ترجمه مرتضی ذکایی

http://savehje.blogfa.com/post/2047

شهر ساوه 

ولادیمیر مینورسکی 

ترجمه مرتضی ذکایی

 SAVEH

ساوه که قدیما { ساوج } هم گفته اند نام شهر ناحیه ای است درمرکز ایران . برسر جاده مستیقم 

قزوین به قم ( ساوه -  قزوین 22 فرسخ  ساوه - قم  9 فرسخ  ساوه -تهران حدود 17 فرسخ ..) واین جاده تقربیا همان طور که مستوفی  

وصف کرده شاهراهی است بین سومقان - سگر آباد  - ساوه - اصفهان و ساوه  - همدان  این شاهراه در زمان

فرمانرویان  مغولی ( ارغون والجایتون ) که سلطانیه پایتخت ایران گردید . بسیار مهم بوده است  . بسا که

 جاده قزوین - ساوه  اهمیت قدیمی خودرادر رفت آمد  میان استان های شمالی وجنوبی ایران 

بازیافته باشد درحال حاضر آن جاده کهنن به واسطه وجود جاده های طولانی واسفالته که تا پایتخت کشیده شتده متروکه مانده است ( قزوین - تهران  .22 فرسخ . تهران - قم 22 فرسخ )

ازسوی دیگر . ساوه  موقیعت دیرین وباستانی خودرا رابرسر راه همدان به ری { تهران} (61 فرسخ ) آن طور که جغرافیداانان  اسلامی نشان داده اند  از دست داده است . رفت وآمد  میان همدان و پایتخت  . اکنون از راه  نوبران - زرند یا از طریق جاده آسفالته  تهران - قزوین - همدان  ( درحدود 54 فرسخ ) جریان دارد . ملاحظات جغرافیایی  علل تنزل ورکود شهر  رابیان  می کنند. زیر کویر کمابیش به طریق دشت ساوه پیشروی کرده ودر نتیجه اعث توقف کنترل در سیستم آبیاری  منطقه شده است .

ساوه بروی پشته ایران در گوشه شمال غربی دشتی  واقع شده (میل 30*25) که  رفته رفته در قسمت های شرقی وجنوبی به شوره زار های پوشیده از نمک می پیوندند . چندین رود ناحیه ساوه رامشروب می سازد  1- رودخانه {قره سو} یا { گاوماها } چنان مستوفی (1) گود . آب  

این رود خانه ازسه شاخه فرعی تامین میشود  ...در صفحه 24  تا 34 کتاب نامه ساوه دکتر مرتضی ذکایی 

-

کناب  نامه ساوه

دکتر مرتضی ذکایی ساوجی

(ص23 -34)

تهیه کننده / مهندس محمد شرافت ساوجی

21 بهمن1398

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group