جمعه 2 آذر 1403 | Friday 22 November 2024

دکتر طاهر احمدی  ساوجی

ریاست هئیت مدیره مجمع خیرین بیمارستان آیت الله خونساری اراک

 باز دید دکتر طاهر احمدی 

ریاست هئیت مدیره وابدال  مدیر عامل مجمع خیرین بیمارستان  وجمعی از اعضاء

 از پروژه خیر ساز ودرحال ساخت  فاز سوم

  مرکز آمورشی  ودرمانی آیت الله خونساری اراک

تنها بیمارستان  خیرساز فوق تخصص درمان سرطان غرب کشور می باشد

پنج شنبه 18 دی 1399

مجمع خیرین سلامت  بیمارستان آیت الله خونساری اراک

 

یادش بخیر

خاطرات خاطرات رفت آمد ازجوشقان به ساوه - تهران 

مربوط به سال 1358 محمدرستمی

نوه ی مرحوم ذبیح الله رستمی و مرحوم محمدرفیع شفیعی معروف به اوستا رفیع 

 

 خاطرات دست نوشته :محمدرستمی

ستارگان درخشان جوشقان ساوه 

 

به نام خدا
یادم میاد وقتی میخواستیم به روستای جوشقان یا آقداش برویم.

به محض اینکه پدرم می‌گفت فردا با راننده خدا بیامرز حاج علیرضا ولدخانی که جیحون زندگی میکرد مینی بوس آبی آسمانی داشت 
یا آقا فتح الله یا آقا یونس و یا راننده سامان و آقای حمزه سعادتی هماهنگی کرده . تا صبح از خوشحالی نمیدونستیم چیکار کنیم . اون دوران بهترین کفش ما کتونی میخی بود که زیرش میخهای پلاستیکی داشت. پامون میکردیم و شب با کتونی میخوابیدیم. دم صبح حدود ساعت 5 صبح ماشین می اومد . پدرم ما را خواب آلود خواب آلود سوار ماشین میکرد. اغلب چندگونی نون خشک هم بالای مینی بوس می گذاشت که در طول سال جمع شده بود. من از صندلی آخر مینی بوس بنز خوشم می اومد . چون صندلی های عقب نسبت به سایر صندلی ها بالاتر بود و مسلط به پنجره بودم. اون وقتها روستا جمعیت زیادی داشت . بعد از چند دقیقه مسافران دیگه هم سوار میشدن جا کم می اومد . پدرم منو توی بغلش نگه میداشت. وسط ماشین هم صندلی برزنتی بود. مینی بوس خیلی سنگین میشد. اون روزها اتوبان تهران ساوه و ساوه همدان نبود. از نوبران تا جوشقان و آقداش هم این جاده که آسفالت درستی هم نداره وجود نداشت. بلاخره با هزار بدبختی پلیس راه رباط کریم راننده دفترچه رو مهر می کرد و راه می افتادیم. توی راه بعضی ها رو ماشین میگرفت وحالشون بد میشد. بعد از رودخانه ی شور یا آجی چایی , ماشین خرامان خرامان میتاخت. در مسیر میدان آزادی ساوه سپس پلیس راه دوباره دفترچه مهر میشد. یادم میاد غرق آباد گازوئیل میزدیم. دوتا پمپ عقربه ای داشت الان هم جاش هست و بلااستفاده شده. با هزار صلوات برای مسافران و ....و سلامتی آقای راننده سرانجام نوواران (یعنی دشت و دره که اشتباها نوبران میگویند.)و سپس به سخت ترین قسمت جاده یعنی میمه چایی میرسیدیم. مسافران بزرگ سال برای سبک شدن ماشین پیاده میشدن و با صلوات صلوات ماشین جاده ی خاکی رو پایین میرفت تا به پل بتونی برسه. این پل و یک ساختمان بعد از پل یادگار مرحوم علی اوسط بود که برای آخرت خود ساخته بود . خدا رحمت کنه. من و بابام ایشان رو ندیده بودیم. الان هم با گذشت سالیان سال که کسی از آن جاده نمیرود و فراموش شده, وقتی از جاده جدید آسفالت شده از میمه عبور میکنم آن مرحوم را یاد میکنم و به فرزندانم داستان آن بزرگوار را تعریف میکنم. خدا بیامرزش. خلاصه ماشین از روی پل مجددا با صلوات صلوات و سنگ گذاشتن زیر چرخ ماشین برای اینکه پس نزند و به دره سقوط نکند بالا میرفتیم. وقتی اون بالا میرسیدیم. بزرگترها هم سوار میشدن. ماشین یک نفس عمیق میکشید و سرپایینی را چنان سرعت میگرفت و خاک راه می انداخت. که از ترس نفس کشیدن یادمون میرفت. سمت دمیریچی (دمورچی) و کوشکان (جوشقان) سپس به روستا میرسیدیم. راننده ها اغلب بوق های مخصوصی داشتن که قبل از ورود به روستا آن را می نواختن. تمام پیر زنها و پیرمردها دور ماشین جمع می شدن. یکی میهمانهاش رو تحویل میگرفت . یکی سراغ اقوام و یا دنبال نامه از آشناهایشان در تهران بودند. خیلی وقتها در مسیر زایمان هم داشتیم . وقتی تعطیلات تمام میشد. باز این داستان ادامه داشت. بجای نون خشک . نون روستایی, دبه های ماست و شیره و میوه و بادام و گردو و باسلوق و .... و گوسفند یا بز زنده صندوق عقب مینی بوس که دوتا درب داشت جاسازی میشد. الان طی دو ساعت و نیم همشهریها با خودروی خود این مسیر را طی میکنند. در آن دوران نزدیک جوشقان و دمیرچی ماشین داخل گل و زمستانها در برف گیر میکرد. 
خاطرات مربوط به سال 1358 محمدرستمی نوه ی مرحوم ذبیح الله رستمی و مرحوم محمدرفیع شفیعی معروف به اوستا رفیع 

https://telegram.me/setareganjoshghan

                            

مشکویه و ابوعلی مشکویه

یکی از مفاخر زرند:

ابو علی مشکویه

شهر گمشده، تجلی تاریخ کهن پرندک

دست نوشته : استاد محمد علی چراغی   

ابو علی مشکویه  

                    
 شخصیت علمی برجسته در سطح ملٌی و در سطح شهرستان ساوه و زرند:

ابوعلی مشکویه(مسکویه 326 - 421 ه.ق.)
ابو علی احمد بن محمٌد بن یعقوب مشکویه رازی که زرندی تلقی می شود. که در شهر یا روستای مشکویه نزدیک پرندک زرند زاده شده است. تپه ی باستانی مشکویه موجود و ثبت ملٌی شده است.
ایشان, در طبیعیات, الهیات, ریاضیات, و طبٌ عالمی برجسته بود. مشکویه به دربار آل بویه در ری پیوست. گویا در آن هنگام زرند جزو ری بوده است.( در تاریخ قم آمده که در سال 310 قمری مامونیه متنازعٌِ فیه میان قم و ری بوده است.)
کتاب تجارب الامم از آثار برجسته ی اوست.
کتاب های: 
الفوز الاکبر, انس الفرید, ترتیب السعادات, جاودان خرد, تهذیب الاخلاق و الجامع را به مشکویه نسبت می دهند.
مشکویه, مدتی در استخدام محمد بن المهلبی, وزیر معزٌالدٌوله دیلمی بود و پس از آن به نزد ابن عمید وزیر رکن الدوله دیلمی رفت.  پس از کشته شدن او, به خدمت عضدالدوله دیلمی رسید.در دربار آل بویه دارای مقام و پایگاه والایی بود.
بیش از بیست کتاب به مشکویه نسبت می دهند.
کتاب تجارب الامم مشکویه را دکتر ابوالقاسم امامی(مترجم برجسته قرآن) به فارسی ترجمه کرده و در دو جلد, منتشر شده است( انتشارات سروش)
دکتر امامی در سمینار نکوداشت مشکویه در اسفند 1390 در فرهنگستان زبان و ادب فارسی. اظهار داشت: من عمری را صرف این کتاب کرده ام.
م.ع.چراغی آدینه سوم آذر 1396 ✏️

نیز ر.ک. به کتاب زرند و خرقان(1395) اثر محمد علی چراغی  انتشارات حوت, ص 321-323

کتاب تاریخ انبیاء

از آدم تا خاتم

سزگذشت بیش از160پیامبر

مولفین : محمدعلی شایان فخر - مصطفی شایان فخر

الویری

 

 منابع ادامه دارد..

آئین  رونمایی

 ونقد کتاب ملکه دیوانه

نویسنده  خانم اکرم سهرابی ساوه

ارسال مطلب :استاد بلالی

 

رنگ های روزگار

از استاد ارجمند: سید مصطفی بشیری*

گویش ساوه ای

دست نوشته : سید رضا علوی زاده

#گنجینه_علوی 

رنگ های روزگار
زندگی خسته کننده است رفیق
مثل یک رُود رَونده است رفیق

سرعت عُمر شگفت انگیز است
مثل ماشین تو دنده است رفیق

آنچه از این تن خسته باقی است
تکه ای قلب تپنده است رفیق

دیگران بهره اشان چون تیشه است
سهم این بنده چو رنده است رفیق

گویش ساوه چه زیباست که گفت
توی زردآلو"تنده" است رفیق

هر طرف می نگرم با عینک
عقرب و مار گزنده است رفیق

گریه هایی کــه بُـود مَصلحتی
واقعاً مـایه ی خنـده است رفیق

شب به سر می زند از بهر حسین(ع)
روز چون شمر درنده است رفیق

شایگان شد همه ابیات غزل
این هم از سستی بنده است رفیق

از بشیری خبری نیست دگر
عجب این است که زنده است رفیق

کتابشناسی  ساوه : پایگاه حکیم ابن سهلان ساوجی در زمین شناسی

د- کتابشناسی  ساوه

پایگاه حکیم ابن سهلان ساوجی در زمین شناسی (1)

زین  پیش شاعران  ثنا خوان  که  چشمشان

در    سعد و  نحس  طالع  و سر  ستاره  بود

بس  نکته  های نغز  و  سخن های   پرنگار 

گفتند    در   ستایش      این   گنبد     کبود

اما  زمین    که بیشتر  از هر  چه در   جهان

شایسته  ستایش  وتکریم   آدمی     است

گمنام     و  ناشناخته    و   بی سپاس  ماند

((ه. الف . سایه ))

حکیم زین الدین  عمربن سهلان ساوی

- که در ادامه شرح احوال وآثار  او را نگاشت  - کتابی  ساخته ((در بیان عجایب  صنع  الهی در چیز هایی که در هوا تولد کند از مبغ وباران وبرف وتگرگ  و رعد وبرق  وصاعقه وباد وستاره {ه} ها که ریخته شوند وعلامت های  روشن وسرخ وسیاه که درهوا  پدید آیند  ونیز بیان بعضی چیزها که در زیز زمین  وروی زمین تولد کنند از چشمه های آب  وکاریز ها وکوه ها وزلرله وچیز های که در معدن ها خیرزند چون زر وسیم ومس وغیر آن  از چشمه های آب  وکاریز ها و کوه ها ومانند آن  وبه لفظ پارسی این معانی بیان کرده )) 1واین کتاب خود را  الرساله السنجریه فی الکائنات  العنصریه   نامیده است .  در این کتاب آرا ونظریات وی بررسی خواهد شد  الرساله السنجریه فی الکائنات  العنصریه  خواهد پرداخت 3

قاضی زین الدین عمربن سهلان ساوی (ساوجی) از دانشمندان بزرگ ایران در قرن ششم هجری  است

د- کتابشناسی  ساوه

سیری در الانساب سمعانی .1

یکی از کتاب های مهم ارزنده در زمینه انساب ورجال (( الانساب )) تالیف عبدالکریم سمعانی ( متوفی : 562 ه) است. 

این کتاب در سال های اخیر به شکل منقحی  از سوی ادرالکتب  علمیه بیروت با تصحیح وتحقیق استاد عبدالله عمر باوردی چاپ ومنتشر شده است . پیش از این نیز در ده جلد در حیدر آباد هند به طبع رسیده بود 

نسب شناسی وبه اصطلاح شجره نگاری  با ((التشجیر ))در میان اعراب دارای سابقه ای دیرین است

. در زمان رسول گرامی اسلام (ص) سه تن در میان اعراب به نسب شناسی مشهور بودند

: 2پس از آن دغفل  بن حنطله بن زید شیبانی ( متوفی : 65 ه) در معرفه الانساب ضرب المثل  عرب بود چنان که وقتی که می خواستند  کسی  را به تبحر در نسب شناسی یاد کنند . می گفتند (( انسب من دغفل )).4  دغفل کتاب ((التشجیر )) را در انساب اعراب جاهلی تاززمان خود سامان داد.لوفجرون  تحقیقات ارزشمندی در باره دغفل منتشرکرده است .5  این راه همچنان به وسیله تبارشناسان ونسبب نگاران بعدی ادامه یافت .خالدبن طلیق (متوفی حدود 166ه)ضحاک بن عثمان  (  متوفی : 180 ه) تعیط  بن بکیر محاربی (متوفی "200 ه )عماره بن قداح  وهشام بن محمد بن سائب کلبی  ( متوفی : 204 ه) از این جمله بودند .6  به خصوص ابن سائب کلبی به نگارش کتاب های ((النسب الکبیر ))یا ((الجمهره )) .7 وکتاب (( النساب البلدان ))ونیز کتاب الا لقاب ))تحولی در این زمینه به وجود اورد. محمد بن حریرطبری در آثار خود از کتاب های ابن کلبی  استفاده فراوان برده است .بر خی کتاب های مهم در این باره که پس از ابن کلبی نگاشته شدند عبارتتند از :

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group