----------------------------------------------- معني لغات
دِورُنا: دورانها كي: كه خُنا: خانهها گيليم: گليم كوجا: كجا كاگلي: كاهگلي هيش: هيچ بُبا: بابا هام: با تُرشاله: برگه زرد آلوي خشك اُوتيل: آبكي خُنه وار: خانوار چَپُش: گوسفند نر نيمبيديم: نميديديم اُماج: آش ساده مُرغِي: آب انبار سِوْ: كوزه هَمِش: فقط شُنِه: شانه، كتف تو خُو دِ: در خواب هم بِشِه: بشو ياني: يعني يا: اينجا يعني "تا" سِوِ دو كاره: كوزهاي كه دو برابر كوزه معمولي ظرفيت آب دارد. ساوهنام: كتابي است كه به وسيله چهار نفر از محققان ساوجي درباره نوشته شده است
گردآوری و تهیه مطالب و عکس از کانال رسمی شهر ساوه
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🔹♦️کانال رسمی ساوه ای های مقیم تلگرام !!! بزرگترین اجتماع ساوه ای ها در دنیای مجازی
https://telegram.me/SaVehCiitY 📣 لینک کانال
نوشته شده در دوشنبه ششم شهریور ۱۳۹۶ساعت 20:32 توسط محمد شرافت
1347/4/31 :متولد تهران فارغ التحصیل دورۀ فوق ممتاز در خطّ نستعلیق و ثلث، زير نظر استادان: اويس وفسي، غالمحسین امیرخاني، سید محمد حسیني موحد 1368 فارغ التحصیل دکتری از دانشگاه دهلي )موضوع رساله: مطالعۀ هنر کتابآرايي و نسخهپردازی در آثار سخنورانِ سبک هندی( 91-1388 فارغالتحصیل کارشناسي ارشد زبان و ادبیات فارسي 1377 فارغالتحصیل تئاتر )ادبیات نمايشي( 1370 کارنامک: داور همايش بینالمللي خوشنويسي جهان اسالم )فرهنگستان هنر( 1381 دبیر کتاب ماه هنر، ويژه نامههای خوشنويسي، ش 69 تا 72 ،1383 مدير طرح گردآوری احوال و آثار نوابغ خوشنويسي )بزرگترين پژوهش گروهي در باب خوشنويسان ايران در 25 مجلّد( 1382-1386 رئیس گروه علمي خوشنويسي همايش بین المللي مکتب شیراز، فرهنگستان هنر، 87-1386 عضو گروه پژوهشي ادبیات و هنر، فرهنگستان هنر 89-1386 عضو شورای کارشناسي آثار قدما در نمايشگاه استادان نستعلیق، موزۀ هنرهای معاصر تهران. 1387 عضو انجمن نسخههای خطّي اسالمي )TIMA ،)کمبريج 99-1387 عضو گروه تخصصي نقد هنر، فرهنگستان هنر 1388 عضو گروه علمي خوشنويسي همايش بینالمللي دورۀ قاجار، فرهنگستان هنر 89-1388 بورس مؤسسۀ بريتانیايي مطالعات فارسي )BIPS ،)دعوت شده از سوی گروه مطالعات خاور میانۀ دانشگاه کمبريج. ايراد دو سخنراني در دانشگاه کمبريج 1392 بورس مؤسسۀ امريکايي مطالعات ايران )AIIS ،)برگزاری ورک شاپ و ايراد پنج سخنراني در دانشگاههای شیکاگو، هاروارد، کارولینای شمالي، جورج واشنگتن و پرتلند 93-1392 عضو گروه تاريخ هنر پژوهشکدۀ فرهنگستان هنر 13
عضو کمیتۀ تعیین اصالت و ارزشیابي نسخههای خطّي کتابخانۀ ملّي ايران 99-1393 عضو تحريريۀ فصلنامۀ نقد کتاب هنر، خانۀ کتاب، 96-1393 عضو کمیتۀ تعیین اصالت و ارزشیابي موزۀ خوشنويسي ايران )زير نظر شهرداری تهران( 99-1394 مدير پروژۀ فهرست نويسي نفايس خطّي کتابخانۀ ملي ايران 96-1393 مدير کارگروه تدوين »رشتۀ خوشنويسي« دانشگاه هنرهای اسالمي ايراني استاد فرشچیان 99- 1398 کتابهای منتشر شده:
وزیر بهداشت گفت: برای تهیه ماسک دچار مشکل شده بودیم و در عرض ۵۰ روز به تولید کننده و صادر کننده این چنین تجهیزاتی تبدیل شدیم.
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی وزیر بهداشت صبح امروز در مراسم افتتاح همزمان تجهیزات خریداری شده مقابله با کرونا از محل تسهیلات بانک جهانی که در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: سال گذشته سال بسیار سختی بود و رهبری معظم انقلاب ما را حمایت ویژه کردندن و خود ایشان دستورالعملها را به طور دقیقی رعایت میکنند.
او ادامه داد: این تسهیلات فتح بابی بود تا دنیا مظلومیت و شرایط ما را بفهمد البته که کشورمان در این دوران تحریمها توانست بر پای خود بایستد و از اوضاع سخت سربلند بیرون آمد،هرچند که اینقدر مستحق دشمنی و قهر وکین نیست.
نمکی بیان کرد: رئیس سازمان برنامه و بودجه تنگناهای مالی کاملا درک میکند. ما برای تهیه کنندگان و ماسک دچار مشکل شده بودیم و در عرض ۵۰ روز به تولید کننده و صادر کننده تجهیزات تبدیل شدیم همچنین برای واردات دارو مشکلات زیادی برای ما ایجاد کرده بودند و دشمنان به دروغ میگفتند که دارو تحریم نیست.
او افزود: بحث انتقال پول مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده بود و اگر لطف خدا و تلاش همکاران نبود طبق خواسته دشمنان شاید زمین میخوردیم.
او بیان کرد: ما ۲۵۰۰ تختای سی یو اضافه کرده و تعداد ۸۰ تخت پشتیبان تهیه کرده ایم همچنین به دنبال تقویت زیر ساخت بهداشت کشور رفتیم. در اسفند و فروردین ماه به سرعت میزان فوتی و بستریهای ناشی از بیماری کرونا را در کشور کم کردیم. تعداد مرگها در ایران به دو رقمی رسیده است اما کشورهای پیشرفته بیماران شان پشت درب بیمارستانها سرگردان شده اند.
نمکی تصریح کرد: اولین بار در دنیا این سیگنال ارسال شد که ایران میتواند از حداقلها استفاده کند. ما کمیتههای مختلفی را تشکیل و همه نکات را به طور دقیق رصد میکنند. بانک جهانی این فتح باب را پذیرفت تا در مراحل بعدی نیز به کشورمان کمک کنند.
سید رضا نیویزاده نمازی فرزند سید علی فرزند سیدجعفر
عکس خانوادگی آقا سید علی نیویزاده نمازی
آقا سید جغقز نبویزاده نمازی
بسم الله الرحمن الرحیم مختصری از زندگینامه سید رضا نبویزاده نمازی
فرزند سید علی فرزند سید جعفر ... آیت الله آقای سید جعفر نبوی زاده نمازی از پاکان روزگار خویش بود و در علم و زهد مقامی بالایی داشت. سالها به دور از دنیاگرایی، امام جماعت مسجد جامع ساوه و مسجد حسینخانه (قبل از سال 1328 شمسی) بود. از او کرامات زیادی نقل شده که ترجیع بند همگی آنها ساده زیستی و صفای باطنش بوده. همسر سید جعفر بهنام حبیبه، از زنان پاکسیرت و بلنداندیش های بود که پس از فوتش در خود حرم حضرت سیداسحاق (ع) در نزدیکترین فاصله به ضریح آن امامزاده والمقام به خاک سپرده شده؛ و همسرش نیز در صحن ایوان همان امامزاده آرمیده است.
سید علی یکی از فرزندان آن زوج بود که در مقابل مسجد انقلاب فعلی (مسجد میدان)و روبه قبله، دکانی ساده داشت و مانند برادرش (سید محمد) از کسبه خالص و امین ساوه به شمار میرفت و روزگارش را با فروش آجیل مشگل گشا میگذراند. باآنکه سید علی با لباس روحانی آمدوشد می کرد و وجهه ای دینی داشت اما میانه اش با هنر، نیک بود و طبعی بلند داشت. در روز پنجشنبه 1328/11/20 سال شمسی سید علی و طلعت شکروی فر زند حبیب الله خان شکروی در محله حسینخانه ساوه صاحب فرزندی شدند که نامش را رضا نهادند.
بارقه ی هنر در ابعاد مختلف از سن 10 سالگی در سید رضا که
ازنوادگان میرزا احمدخان سارنگی {1} بود ، به وجود آمد. در زمینه موسیقی اول بار با ساز
تنبک آشنا شد و در همان سنین کودکی به عنوان نوازنده تنبک در تئاتری در دهه 1240 به
--------------------------------------------------------------------- 1-اولین خواننده ایرانی که به همراه درویش خان به ضبط صفحه در اروپا پرداخت و در زمان قاجار،در تکیه دولت تهران و دربار و محافل تخصصی موسیقی مورد ستایش یزرگانی چون عبدالله دوامی وادیب الممالک فراهانی و...بود
به اجرا پرداخت در همان سالهای نخست که در شهر کوچک ساوه، موسیقی همراه بود با حرمت و محدودیت و ترس، او توانست در کنار شاگردی و اجرای تعزیه در ساوه، با ردیفهای آوازی موسیقی مأنوس شود و در خلال همان سالها، با سازهایی دیگری همچون فلوت، ملودیکا، ارگ، پیانو، آکاردئون و سنتور، آشنایی ضمنی پیدا کند. از آغاز تحصیل در مقطع دبیرستان تا به همین امروز، در بیش از 35 نمایشنامه، به عنوان نویسنده، بازیگر، طراح/ نوازنده موسیقی و کارگردان فعالیت داشته و در جشنواره های متعددی در شهرهای تهران و قم و ساری و ... نمایشهایی را با قلم اساتیدی همچون بهرام بیضایی، اکبر رادی، غالمحسین ساعدی به اجرا درآورده است. در اوایل تحصیل موسیقی، ساز سنتور را بهعنوان ساز تخصصی و اصلیاش برگزید و به دلیل محدودیتهای بومی، محلی و اقتصادی، تصویری از سنتور را در سایز اصلی با خودکار روی پارچه سفیدی رسم میکرد و با مضرابهای ساخت خودش، روی آن پارچه مینواخت و در همان حال گویی صدای سیمهای نداشته آن سنتور را میشنید. پس از سالها، اولین سنتورش را با شراکت یکی از رفقایش به مبلغ 500ریال خریداری میکند. سید جعفر (برادر بزرگ سید رضا)
که خود دستی بر ویولن داشت و در علم و مطالعه از سرآمدان زمانه خویش بود، با استاد مظفر بشیری{2} (نوازنده ویولن) رفا ی دیرینه داشت؛ به همت این دو تن، سید رضا در سال اول دبیرستان به کلاس سنتور استاد حسین ملک راه یافت.
-------------------------------------------------- 2-از نوازندگان متبحر ویولن و تار و درس آموخته مکتب بزرگانی همچون محمود ذوالفنون، حسین یاحقی و منوچهر همایون فر؛
وهمنواز اساتیدی همچون پرویز یاحقی و....
محمود ذوالفنون
-----------------------------------------
علاقه به کسب علم و دین
باعث گردید تا مدت کوتاهی در سال 1353 به مطالعه دروس حوزوی و به شاگردی مرحوم استاد شیخ احمد مطهری
بپردازد و با افرادی مانند آقایان فضلعلی و حسنی همدرس شود.
درمیآید و به عنوان دبیر درس زبان انگلیسی مشغول تدریس میشود. همزمان با فعالیتهای هنری، با توجه به مطالعات فراوان غیردرسی و آشنایی با مکاتب و گفتمانهای ضداستعماری و ظلم ستیز جهان معاصر، از فعالیتهای سیاسی نیز غافل نبود. در بحبوحه درگیریهای فکری و خیابانی سال 75 ایران، فعال بود و در یکی از همان روزها دست چپش از سوی یکی از مأموران گارد خیابانی به شدت مورد آسیب واقع میشود و تا مدتی از تمرین موسیقی بازمیماند. در طی سالهای انقالب و دفاع مقدس، وی به عنوان یکی از اولین تصویربرداران و فیلمبرداران ساوه به ضبط وقایع میپردازد و رویدادهای مهم آنوقت همچون اولین نماز جمعه و اولین انتخابات مجلس شورای اسلامی پس از انقلاب و بسیاری
از مراسمهای ملی و انقلابی را با دوربین8 میلیمتریاش ثبت میکند.
مراسم درمسجد انقلاب ( ملی)
------------------------------
ازدواج وی در بهار سال 1357 با خانم فاطمه یوسفی که از نوادگان قاضی اسدالله ساوجی کاشانی {3}
ازدواج میکند و در خلال سالهای پیش رویشان، خداوند چهار فرزند به ایشان اعطا میکند. پس از ا نقلاب فعالیتهای هنری و علمی ایشان نهایتا قطع نشد بلکه پررنگتر از سابق ادامه یافت. وی در مقطعی از سالهای دفاع مقدس نیز در منطقه اهواز به فعالیتهای تبلیغی و هنری پرداخت و از هنر و خالقیت خویش به نفع پاسداری از میهن مایه گذاشت.
-------------------------------------------
3- از علما و عرفای بزرگ قرن یازدهم هجری و مدفون در جنب دروازه فین ) فلكه قاضی اسد
وی در سالهای پس از جنگ، علاوه بر تدریس در مدارس، در نهادهای دیگری همچون کانون شهدای محراب و اداره فرهنگ و ارشاد اسالمی و مؤسسات هنری به تربیت هنرجو پرداخت و سالها به عنوان مؤسس و رهبر گروههای موسیقی و نمایشی، مسئول انجمن موسیقی، مسئول انجمن نمایش، داور مسابقات فرهنگی-هنری مدارس، داور مسابقات قرآن و اذان و ...فعالیت داشته است. وی در دو دهه ی اخیر به جای کارگردانی، بیشتر در حوزه بازیگری تلویزیون، سینما و تئاتر فعالیت داشته است. در این میان میتوان به بازیگری در فیلمهای بلند سینمایی »ابجد« و »شمارش معکوس« و چند فیلم کوتاه به کارگردانی ابوالفضل جلیلی؛
سریال »در برابر باد« به اکارگردانی عباس رنجبر؛
سریال »کاله پهلوی« به کارگردانی مرحوم ضیاءالدین دری اشاره کرد.
----------------------------------------------------- فرزندان او در کنار تحصیل در رشته های روانشناسی، گرافیک، بهداشت، ادبیات انگلیسی و روابط بینالملل، همگی درزمینهی موسیقی و یا سینما هم، راه پدر را ادامه میدهند. سید رضا نبوی زاده نمازی در خال تمام این هفتاد و اندی سال از تحصیل و تدریس بازنمانده و توانسته در طول 3 دهه، به تربیت هنرآموزانی متخصص و متعهد بپردازد. در حال حاضر، وی در {آکادمی موسیقی رهام به مدیریت سید حمید نمازی }