شنبه 3 آذر 1403 | Saturday 23 November 2024

شهید علی اصعر ساده ساوجی

هل من چو شنید من رها کرد و گذشت
در وادی عشق عزم ما کرد و گذشت
آری علی ساده زخون ساخت وضو
بر خون حسین اقتدا کرد و گذشت (1)

🌸🌷🌸🌷🌸🌷
زندگی نامه 
#بسیجی_دانش_آموز_شهید_علی_اصغر_ساده ، پانزدهم آبان 1345، در شهر #ساوه به دنیا آمد. پدرش مرحوم حاج رجب، کشاورزی می کرد و مادرش بتول نام داشت. تا دوم متوسطه درس خواند. به عنوان #بسیجی در جبهه حضور یافت. در 19 سالگی در بیست و هفتم بهمن 1364، در منطقه عملیاتی  #والفجر_هشت ( #فاو_عراق ) بر اثر اصابت ترکش و سوختگی شدید به #شهادت رسید. مزارش در ساوه گلزار شهدای امامزاده سیدعلی اصغر واقع است. (2)
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
پدر آخرین بوسه ی وداع را بر پیشانی فرزند نواخت و لبهایش شبنم را از گل گونه های پسر چید. نهال امیدش را ، قبل از بارور شدن ، به طوفان حوادث سپرد. چهره به چهره ی علی دوخت. پنداشت ، که لبريز از #صلابت است و تصمیم پدر به احترام آن همه #عشق ، رضایت را، زیر زبانش به تلخی مزمزه کرد. و او پا در رکاب جاده رفتن شد. دستانش می لرزید و پاهایش یارای رفتن نداشت دیگر علی از او نیست. از این پس، باید با طلوع هر سپیده ای، و صدای هر کوبه ای، با انتظار نشست که انتظار سهم اوست.
پدر، در انتظار، تمام واژه های #عارفانه را مرور کرد عشق، #فضيلت ، نشاط، رضا، تقوا، و عاقبت بر مزر #شهادت ایستاد. و با صلابت و #شجاعت ، نامه علی را برای تمامی خانواده اش فریاد کرد که این حرف دل اوست: که خزیدن در مسجد و پناه به نماز جماعت در هنگام هَل مِن ناصر حسین عبادت نیست و علی، به جرم نادانی ما خانه نشین شد و حسین، به جرم سکوت و بر نخاستن ما جام شهادت را نوشيد..
تاريخ سر مشق زندگی است و بیخود نیست که فرشتگان بر قله ی رفیع عظمت اَبَر انسان سجده کردند. انسانی که همه چیز خود را داده تا #انسانیت زنده بماند.
غنچه سبز انتظار پایان یافت قطرات بلور باران گلهای قرمز درختان انار را ترکاند و قصه ی بازگشت سرخ پسر را زیر گوش چادر نماز مادر زمزمه کرد چشم ها به کوچه و خیابان، دریایی از جمعیت، روی موج دست های نجيب شهر می لغزید و مردم به سوگ على نه، به جشن شهادت نشسته بودند. 
بی نصیبم ز لطف شبنم هم
کی توانم نوشت دریا را 
تا خون در رگهایمان جاری است، شیطان در گذرگاهمان در کمین است کمین را تنگ کن و بر او بتاز - با (صَوم و با صلوة )
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
بخش کوتاهی از #وصیت_نامه_شهید :
اکنون که خداوند مَنّان یارم گردیده و صدای هَلْ مِنْ ناصراً یَنْصُرُنِی حسین زمان خمینی کبیر را شنیده ام ، دیگر روحم در کالبد نمی گنجد ، باید معامله ای با خدا شروع کنم که سرانجام ، چیزی جز سعادت عُقبی و آرامش اطمینان وجدان در برندارد .
🌸🌷🌸🌷🌸🌷

حجت‌الاسلام و المسلمین معین شرافتی

کارشناس و پژوهشگر مذهبی ساوه

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

روش امام هادی (ع) برای مقابله با مشکلات زندگی/ دنیا در نگاه امام دهم شیعیان چگونه بود؟

فرهنگی هنری قرآن و عترت

 

۱۵:۰۵ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹

۷۶۶۶۴۵۰ کد خبر

گروه قرآن و عترت فرهنگی هنری

تاریخ انتشار ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ ۱۵:۰۵

کد خبر ۷۶۶۶۴۵۰

دانلود PDF

نظر دادن

امام هادی (ع) با تلاش و استقامت به ما آموزش دادند که فشار و سختی نمی‌تواند مانع پیشرفت و رشد انسان شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین معین شرافتی کارشناس و پژوهشگر مذهبی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره عظمت و جایگاه ماه رجب گفت: ماه رجب بهترین زمان برای آشنایی بیشتر با اسلام ناب محمدی است. ماهی که نقطه اتصال نبوت، امامت و ولایت محسوب می‌شود. روز‌های زیادی در این ماه اختصاص به ائمه اطهار دارد؛ به عنوان مثال عید مبعث که آغاز دوران نبوت خاتم المرسلین است.

وی افزود: روز سوم ماه رجب هم مصادف با شهادت امام هادی (ع) ذکر شده است؛ ایشان در عمر چهل و دو ساله خویش، سی و سه سال زعامت و امامت شیعیان را بر عهده داشته و با خلفای زیادی از بنی عباس هم عصر بودند. امام هادی (ع) در دوران امامت خویش با فشار‌ها و تهدید‌های بسیاری از جانب حکومت ظالمان روبرو شدند؛ تا جایی که ایشان را از مدینه تبعید و در سامرا (شهری کاملا نظامی) جای دادند، اما همه این سختی‌ها، اذیت‌ها و آزار‌های حکومت عباسی نتوانست این امام بزرگوار را از تلاش برای هدایت مردم و بیان حقایق باز دارد.

راهنمای ثبت نام

فرزندان  بنیاد بین المللی مادر

https://www.mothersfoundation.ir/

"بنیاد فرهنگی مادر" در 100 کشور ثبت بین‌المللی می‌شود-

مادران سفیران صلح دوستی

تاریخ ایجاد در 04 دی 1399

 

 بازدید: 88

 ایکاش قانونی وجود داشت که در همه دنیا مادر ها رهبر باشند

بنیاد بین المللی مادر

https://www.mothersfoundation.ir/

 

 

 

 

 

کتاب  حکاتی از

بسم الله الرحمن الرحیم

کتاب وکتابخوانی (نسرین سیفی)

http://nasrinseyfi.blogfa.com/

 چهره ی علمی فرهنگی ( نسرین سیفی)

  یل آباد ساوجی

معرفی مختصر كتاب

کتاب پیش رو جمع‌آوری روایاتی دربارة آیة شریفة «بسم الله الرحمن الرحیم» است.

مؤلف ابتدا این آیه را در قرآن، احکام عبادی مسلمانان، احادیث، روایات و حکایات بررسی کرده است. در ادامه به دعاها، ختم‌ها و اعجازهای این آیه پرداخته است و در پایان تأثیر و نشانه‌های این آیه در زندگی و در قیامت آورده شده است.

 

 چهره ی علمی فرهنگی ( نسرین سیفی)

 

                  نسرین سیفی                  

نسرین سیفی ،نویسنده ای

با ۱۲ عنوان کتاب (رُمان ) ، فرزند محمد تقی ،زاده یکم مهر ۱۳۵۸ تهران و البته اهل ساوه

و ساوه ای تبار و پدرش اهل ایل آباد (یِل آباد) ساوه است .وی، دانش آموخته ی ارشد زبان و ادبیات فارسی ، از دانشگاه ارومیه ۱۳۹۰ ،که در مقطع دکترای ادبیات هم مجاز به انتخاب رشته شد ،اما مورد بی مهری قرار گرفت . وی در دوره ی تحصیل فوق لیسانس ، در گروه خود رتبه ی نخست را داشت و با معدّل ۶۸ : ۱۸ فارغ التحصیل گردید .نسرین سیفی۱۲ عنوان کتاب دارد . که عبارت است از :

۱ – کوچه های خاطره ، انتشارات شقایق ، ۱۳۸۰

۲ – شب تقدیر ، انتشارات شقایق ، که این کتاب را یک ماهه نوشته است .

۳ – رمان معمای عشق ، انتشارات شقایق ،

۴ – حادثه یک نگاه، انتشارات شقایق ؛ عنوان کتاب را از شعر سهراب سپهری اقتباس کرده است .

۵ – جنون عشق، دو چاپ خورده است ، انتشارات شقایق

۶ – آغاز دوست داشتن،انتشارات شقایق

 ۷ – مسافر مهتاب ، انتشارات شقایق

۸ –  نغمه ، انتشارات شقایق

۹ – رؤیای آبی ، انتشارات شقایق

 ۱۰ –  آخرین ستاره شب ، انتشارات شقایق

۱۱ – غزل عاشقی ، انتشارات شقایق

۱۲ – بیراهه ای در آفتاب ، انتشارات ققنوس ، ۱۳۸۸ ، که نویسنده ۲ سال روی این کتاب کار کرده است و کتاب را استاد خودش ، خانم دکتر فلّاحی و همچنین دکتر مهدی صفری پیش از چاپ خوانده ، و نظراتی داده اند و نویسنده آن را دو بار بازنویسی کرده است . کتاب بیراهه ای در آفتاب ، نامزد جایزه ی پروین اعتصامی نیز شد .

۱۳ –  خانم سیفی ، دیوان عبدالحمید ایل آبادی (یِل آبادی) را ، که تنها نسخه ی خطی منحصر به فرد آن را به خط شاعر ، با ۱۹۰ سال پیشینه ،از دانشگاه تهران گرفته ، در دست تصحیح دارد

۱۴ – قلعه ی دختر ، راز و رمز ها (پژوهش تاریخی جغرافیایی ) ، قرار است آن را، انتشارات مطالعات ایران شناسی ، چاپ کند . کتاب حدود ۴۰۰صفحه شده است و عکس های رنگی نیز دارد .

شعر و ترانه

خانم نسرین سیفی ، افزون بر نویسندگی ، در شعر و ترانه سرایی  و  موسیقی نیز حشر و نشر دارد و چند ترانه نیز سروده است که بهنام خدا رحمی ، برآنها آهنگ ساخته است ؛ از جمله ، آلبوم « اَتل مَتَل» ، « قصه ی زندگی » که آواز خوان معروف ، حسین خواجه امیری (ایرج) آن را خوانده است . بخشی از ترانه از زبان شاعر چنین است :

« ای کاش نبود تو دنیا / حتّی یه لحظه غصّه / ای کاش که این زمونه / نبود یه کهنه قصّه / دل توی سینه هر روز / انگار داره می میره / شاید که تو بیایی / باز از تو جون بگیره  ... »

در گفت و گویی که با نسرین سیفی داشتیم ( ۱۷اردیبهشت۱۳۹۲) ،پرسیدم :

-  از کِی ، حسّ کردی که به ادبیات علاقه مندی ؟ و چه گونه به ادبیات علاقه مند شدی ؟

-  از کودکی عاشق ادبیات بودم ؛ یادم می آید که در پایه ی پنجم ابتدایی بودم ، در مدرسه ،یک فرم به ما دادند که یکی از پرسش هایش این بود : به چه چیزی علاقه مندید ؟ نوشتم : « کتاب» .

- پس از آن ، چه گونه نویسنده شدید ؟

- از سال ۱۳۷۱ (که سیزده ساله بودم) آغاز به نوشتن خاطراتم کردم ؛ هر گاه خاطراتم را می نوشتم ، احساس آرامش می کردم ؛ به من آرامش می داد . و کم کم به نوشتن رمان پرداختم .

-  نخستین کتابت را در چه سالی نوشته یا منتشر کردی ؟

- کتاب  کوچه های خاطره ، را در سال ۱۳۸۰ منتشر کردم (انتشارات شقایق ، که همه ی کتابهایم را بجز یکی از آنها ، چاپ کرده است) .

توفیق روز افزون این پژوهشگر و نویسنده ی ارجمند ساوه ای را ، از خداوند علیم خواستاریم .

 

سیدجلال سپه سالار ، جوانی رشید، با پشتکار و استعداد

اقتدار معنوی نظام اسلامی و ملت مسلمان ایران در برابر چشم قدرت های بزرگ جهانی از همین #شهادت هاست .    « #مقام_معظم_رهبری »
این مرد دلیر عاشق پیکار است  🌷 🌷 🌷  سر مست وصال و تشنه دیدار است
این سیّد ذریّه زهرا و علی  🌷 🌷 🌷 هر چند جوان است سپه سالار است. (1)
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
#سیدجلال_سپه_سالار به ندای حسین زمان لبیک می گوید و سینه را مانند جدّش سپر اسلام می کند و به راه می افتد در تکاپوی رفتن با همه چیز وداع می کند و این آخرین وعده ی دیدار است. در چهره ی پدر ،در قامت مادر ، کوچک ترین تزلزلی راه نمی یابد چرا که الگويش حسين (ع) است و کربلا مگر می شود لرزید مگر می شود بگوید (نه) چه افتخاری از این بزرگتر که فرزندش فدای ایمان و مکتب سرخ حسین (ع) شود و این یک امتحان است و سیّد با پدر و مادر و کوچه و خانه با معلم و همکلاسی وداع می کند می رود، مگر از یاد کسی خواهد رفت هر چند او را نیازی نیست او فراتر از خاطره های تکراری است مقامی را می بینید که فرشتگان به آن غبطه می خورند مگر نه اینکه هر کسی را آمدنی است و رفتنی و چه زیباست که این رفتن نه از سر اجبار است بلکه از سر #اخلاص و اختیار و انتخاب باشد. آن هم در راهی بزرگ و هدفی مقدس، در راه #ایمان_و_عقیده و یاری مکتب سرخ حسین (ع)، حالا سیّدجلال برگشته زیر لوای پرچم پر افتخار شهادت، پرچم مزیّن نام هستی بخش (الله اكبر) تسلیت دارد؟ نه مرگ سرخ در راه حمایت از قرآن و ولایت علی (ع) مبارک باد دارد در گمنامی و پستی نمرده؟ کوچه ها مملو از مردم قدر شناس به تشیع دانش آموزی آمده اند.
که از سفر پر رمز و راز عاشقی بر گشته پدر و مادر بر راست قامتی فرزند می بالند و مادر می بیند که نهالش به اندازه تمامی تاریخ قد کشیده، عطر شهادت در کوچه پیچیده و مردم چشمه چشمه درود و کلام کلام سپاس را نثار می کنند عشق در کوچه نشسته همه به تماشا ایستاده اند لوای شهادت بر بام خانه قلبتان استوار و مبارک باد.(2) 
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
زندگی نامه و حرف های مادر: 
#شهید_سیدجلال_سپه_سالار فرزند مرحوم سیدحسن در بیست و پنجم مهر ۱۳۴۳ در شهرستان #ساوه و در دل خانواده‌ای از مریدان #اهل‌_بیت_ع دیده به جهان هستی گشود. از سلاله ‌ی سادات و از ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت (ع) بود. دوران تحصیلش را در دبستان دین و دانش آغاز کرد و دیپلم ریاضی فیزیک  را در دبیرستان امام باقر (ع) گرفت. 
مادرش می‌گوید:
او در شب عید قربان به دنیا آمد و نامش را هم مادربزرگش انتخاب کرد و او را سیدجلال نامید. در همان دوران کودکی به او درس زندگی را آموختم. با دین و مکتب و مذهب آشنایش کردم و بیشتر از همه کمک به دیگران را به او آموختم تا دستگیر مردمی‌ باشد که نیاز به کمک دارند. سیدجلال درباره‌ ی نماز شب خیلی پایبند بود. در کارهای خانه کمک‌ حال من بود و پیرزنی در همسایگی ما حضور داشت که خرید‌های او را انجام می‌داد. خیلی با غیرت بود و نسبت به ناموس حساسیت‌های خاصی داشت. 
در زمان جنگ تحمیلی به عنوان بسیجی در سپاه ساوه نام‌نویسی کرد و راهی میدان مبارزه علیه دشمن بعثی شد. هر باری که به مرخصی می‌ آمد و می‌ خواست برگردد من بی‌ تابی می‌کردم و او برای این که مرا آرام کند می‌ گفت: مادر گریه نکن اگر می‌ خواهی گریه کنی زینب (س) گونه گریه کن. وقتی خبر شهادتش را شنیدم که جنازه‌اش را برایم آوردند. به پدرش گفتم: جلال خواسته کفنی را که از مشهد خریده‌ ایم برای او باشد و با وجودی که دیگر تاب راه رفتن نداشتم به یک‌ باره به خود که آمدم دیدم که کفن به دست در قبرستان هستم.(3)
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
خاطره برادر #پاسدار_حاج_محمد_بهمنی : 
سیدجلال سپه سالار در تیر ماه 1361 بعد از عملیات محرم به لشکر اعزام شد. همزمان تیپ به لشکر 17 حضرت علی بن ابیطالب (ع) ارتقاء یافته بود، تیپ های لشکر، الهادی و حضرت معصومه (س) بود، مسئولیت #اطلاعات_و_عملیات تیپ حضرت معصومه (س) بر عهده اینجانب بود. از سیدجلال برای فعالیت در اطلاعات و عملیات دعوت شد، ایشان پس از آموزش های لازم در منطقه عملیاتی « #جنگل_امقر » و « #میشداغ » هر شب عملیات شناسایی انجام می گرفت، قرار بود در این منطقه عملیات #والفجر_مقدماتی صورت گیرد.
نظر به استعداد، پشتکار و رشادت سیدجلال سپه سالار ، پس از مدت کوتاهی ایشان به عنوان مسئول گروه شناسایی انتخاب شدند. 
از خاطرات به یاد ماندنی از این شهید عزیز ، عشق و علاقه وافر به حضور در عملیات بود، مرتب از بنده تقاضا داشت که در عملیات شرکت داشته باشد.

پس از عملیات والفجر مقدماتی ، در بهمن ماه 1361، اکیپی از نیروهای اطلاعات و عملیات برای کار شناسایی به منطقه مقابل پاسگاه زید اعزام شدند. سیدجلال سر اکیپ یکی از گروه های شناسایی بودند.  در عملیات شناسایی«26 بهمن 1361» بر اثر انفجار مین قبل از رسیدن به مواضع دشمن در جلوی میدان مین، به همراه پاسدار #محمد_زنده_دل (اهل اردمین ساوه) #شهید شدند. متعاقباً اکیپ دیگری از نیروهای اطلاعات و عملیات برای انتقال پیکر شهدا در منطقه حضور یافته، با تفحّص صورت گرفته، مشخص شد که نیروهای عراقی جنازه ها را به داخل مقر خودشان منتقل نموده اند. 
پیکر مطهر شهید سیدجلال سپه سالار در سال  1377 شناسایی و به ساوه منتقل و در مزار شهدای ساوه به خاک سپرده شده، گویا شهید زنده دل مفقودالجسد باشد.

(4)

یکصد و پنجاه صحابی ساختگی

 علامه سید مرتضی عسگری ساوجی

لینک دانلود مستقیم کتاب 150 صحابی ساختگی

  

 

با فرمت PDF و

ترجمه عطا محمد سردار نیا

ستارگان دروغ و خیانت 

----------------------------------------

زندگی‌نامه علامه سید مرتضی عسگری ساوه ای

 
  

زندگی‌نامه علامه سید مرتضی عسگری

 

در سال‌ 1293 هجری‌ خورشیدی‌ در شهر سامرا پای‌ به‌ عرصه‌ هستی‌ نهاد. خانواده‌ او، روحانی‌ و ایرانی‌ الاصل‌ و اهل‌ ساوه‌ بودند.

گویا، دست‌ تقدیر، والدین‌اش‌ را به‌ این‌ شهر كشانده‌ بود تا در جوار قدسی‌ امام‌ هادی‌ و امام‌ عسكری(علیهماالسلام) سكنا گزیند.

http://savehje.blogfa.com/post/361

حجت الاسلام و المسلمین احمد عابدی 

استاد احمد عابدینی

تهیه کننده : محمد شرافت 

آشنایی با آرامگاه امامزاده محروق نیشابور

نویسنده :در : ۱۹ فروردین ۱۳۹۶در : جاهای دیدنی نیشابور

 چاپ ایمیل

آرامگاه محمد محروق، مدفن محمد محروق و ابراهیم بن موسی الکاظم در شهر نیشابور می باشد. طبق اسناد تاریخی، زید فرزند امام زین‌العابدین علیه السلام، دارای چهار فرزند بود و محمد بن زید همان امامزاده محمد محروق است که در پی قیامی که ضد خلیفه وقت در خراسان انجام گرفت، به شهادت رسید.

 

در این قیام و پس از به شهادت رساندن محمد بن زید، پیکر او را به آتش کشیدند و خاکسترش را در محله تلاجرد از محله های قدیم نیشابور به خاک سپردند، به همین دلیل، ایشان به محروق یعنی سوخته شده معروف شدند.

امامزاده محروق نیشابور

آدرس: نیشابور، میدان فضل، جنب آرامگاه خیام

بیشتر بخوانید : “در سفر به نیشابور از کجاها دیدن کنیم؟

نام و نسب مبارک ایشان بر لوحی مستور، بر سر روضه ایشان به این ترتیب نوشته شده است: «هذا قبر الامام محمد بن محمد بن زید بن علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب» (علیه السلام). امامزاده به نقل از تاریخ الحاکم، در سال دویست هـ.ق به شهادت رسید و در اواخر همین سال حضرت علی بن موسی‌الرضا علیه السلام، که به تقاضای مأمون عازم مرو بودند، در نیشابور قبر این امامزاده را زیارت نمودند، به همین علت این مکان یکی از مهمترین قدمگاه های رضوی در نیشابور به شمار می رود.

امامزاده محروق نیشابور

این مکان یکی از مهمترین قدمگاه های رضوی در نیشابور به شمار می رود

آستان امامزادگان محمد محروق و ابراهیم در باغ بزرگ و با صفایی در جوار آرامگاه حکیم عمر خیام نیشابوری، در چهار کیلومتری جنوب شرقی شهر کنونی نیشابور واقع شده است. این آرامگاه از سمت جنوب به جاده کدکن و از سمت غرب به بلوار عرفان متصل است و ورود به آن، از درب غربی این مجموعه صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید : “درباره آرامگاه حکیم عمر خیام نیشابوری

در منابع تاریخی بسیار، به دفعات، از قرار گیری مزار امامزاده محروق در قبرستان تلاجرد یاد شده است . تلاجرد از محلات بزرگ و پر رونق شهر نیشابور در سده های اولیه اسلام به شمار می رفت که تا حمله غزها در میانه سده ششم و انتقال شهر به شادیاخ، رونق بسیار داشته است.

امامزاده محروق نیشابور

بعضی از باستان شناسان از ایوان امامزاده به عنوان دومین کاشی کاری نفیس ایران پس از مسجد شیخ لطف الله، نام برده اند. در دوره سلجوقیان، بنایی بر روی قبرهای این قبرستان ساخته شد، اما در حمله مغول به نیشابور این بنا ویران گردید. ساختمان فعلی در زمان سلطان حسین بایقرا و به دستور امیر کمال الدین، یکی از رجال معروف احداث شد. این آرامگاه با گنبد کاشی کاری و ایوان‌ های بلند، به عنوان یکی از ابنیه زیبای قرن دهم هجری شناخته می شود. کتیبه کاشی معرق ایوان، صندوق منبت و در ورودی آرامگاه، از زمان شاه طهماسب اول است. سنگی از دوران شاه سلطان حسین صفوی، به تاریخ ۱۱۱۹ هجری قمری در این بنا نصب شده‌ و کاشی‌ های آن نیز متعلق به دوران نادر شاه افشار می باشد.

بیشتر بخوانید : “آرامگاه کمال الملک نیشابور

امامزاده محروق نیشابور

آرامگاه امامزاده محروق به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

آرامگاه امامزاده محروق شامل یک گنبد نار بزرگ با ارتفاع ساقه ۵ متر و یک ایوان بزرگ و رفیع رو به شمال به عرض داخلی ۸.۷۰ متر و ارتفاع حدودی ۱۲ متر با قوس تیزه دار و کتیبه است. کف بنای ایوان به قدر یک پله از محوطه اطراف بنا بلندتر بوده و نرده سنگی قدیمی، محکم و کوتاهی در جلوی آن نصب شده است.

از امکانات رفاهی که برای این امامزاده تدارک دیده شده می توان به پارکینگ، بازار خرید، سرویس بهداشتی، اقامتگاه هایی برای استقرار مسافران نیشابور، زائران و گردشگران این استان اشاره کرد. آرامگاه محمد محروق مربوط به دوره تیموریان و دوره صفویه بوده که در تاریخ ۲۹ آذر ۱۳۱۶ با شماره ثبت ۳۰۲ ، به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

https://www.eghamat24.com/blog/2729/%D8%A7

 

ارتباط پرستار بابیمار از دیگاه اسلام / خانم دکتر نازی نجات ساوه

همایش سراسری ارتباط در خدمات بهداشتی درمانی

5و6 اسفند سال 1382

استان مرکزی

مقاله علمی

ردیف 28 - صفحه 124

عنوان : ارتباط پرستار از دیگاه اسلام

نویسنده  نازی نجات

 

 بی‌توجهی خانواده یکی از عوامل اعتیاد در نوجوانی است

​موسوی چلک

 

 

سیدحسن موسوی چلک،

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران گفت:

بروز اعتیاد در نوجوانی تا حدودی به بی‌توجهی خانواده مربوط است، مشکلاتی مانند خشونت، مشاجره‌ و یا درگیر بودن عضوی از خانواده به مواد مخدر می‌تواند از عوامل گرایش فرزندان به اعتیاد باشد.

سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص دلایل شیوع اعتیاد در بین نوجوانان، اظهار کرد: بخشی از این عوامل وابسته به حس کنجکاوی در سنین نوجوانی است، معمولاً حس کنجکاوی یکی از دلایل مهم برای ورود افراد نوجوان به چرخه مصرف مواد مخدر و دخانیات است. بخشی هم مربوط به ابراز وجود و خودنمایی دوران نوجوانی بوده و قصد پوشاندن خلأهای عاطفی خود را دارند به مصرف مواد مخدر روی می‌آورند.

وی با بیان اینکه تأثیرپذیری و الگوگیری از همسالان نقش بسیاری در روی آوردن نوجوانان به مصرف مواد دخانی دارد، اضافه کرد: البته نمی‌توان منکر اختلالات روانی و افسردگی بعضی از نوجوانان شویم چرا که برخی با این دلیل به مصرف مواد مخدر پناه می‌برند. دلایل دیگر مربوط به چگونگی فضای درون خانه است، اگر مواد مخدر در خانواده در دسترس باشد به طور طبیعی در چنین شرایطی احتمال گرایش فرزندان برای مصرف آن‌ها افزایش می‌یابد.

از بین رفتن نیروی جوان یک جامعه با اعتیاد

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران، تصریح کرد: بروز اعتیاد در نوجوانی تا حدودی به بی‌توجهی خانواده وابسته است، مشکلاتی مانند خشونت، مشاجره یا درگیر بودن عضوی از خانواده (پدر یا مادر) به مواد مخدر می‌تواند برای گرایش فرزند به اعتیاد مؤثر باشد. از سوی دیگر وقتی نوجوان درگیر اعتیاد می‌شود عوارض مواد مخدر تنها برای خود او نیست و خانواده و جامعه را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد.

موسوی چلک تصریح کرد: وقتی نوجوانی به سمت مواد مخدر گرایش پیدا می‌کند نیروی انسانی یک اجتماع هدر می‌رود، از یک طرف باید هزینه‌ای برای ترک مصرف مواد مخدر و هزینه‌ای برای بررسی‌های قضائی و انتظامی این افراد پرداخته شود، از سوی دیگر نوجوان معتاد، دیگران را نیز درگیر مصرف مواد مخدر می‌کند، در حقیقت نیروی جوان یک جامعه با مصرف مواد مخدر از بین می‌رود.

لزوم شناخت فرزندان توسط والدین

وی بیان کرد: معضل اعتیاد برای خانواده و اجتماع هزینه‌های بالایی دارد. علاوه بر این موارد، شیوع اعتیاد بستری برای گرایش اشخاص به ارتکاب جرائم حوزه اعتیاد است که این امر می‌تواند زمینه‌های اختلالات روانی آنها را تقویت کند، به طور طبیعی با چنین شرایطی باید جامعه و خانواده هزینه سنگینی بپردازند.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران در خصوص راهکارهای پیشگیری از اعتیاد فرزندان، اظهار کرد: راهکارها بسیار متعدد و متفاوت است. نکته اول اینکه باید والدین فرزندان خود را بشناسند و به این نکته آگاه باشند که خشونت، مشاجره لفظی و بی‌تفاوتی آنها نسبت به فرزندان باعث ایجاد و افزایش فاصله بین آنها با نوجوان می‌شود.

وجود مهارت گفت‌وگو در خانواده راهکار حل مشکلات

موسوی چلک داشتن مهارت گفت وگو درون خانواده را در جلوگیری از بروز هر نوع آسیب اجتماعی مؤثر دانست و گفت: علاوه بر این موارد دانستن مهارت‌های ارتباطی و زندگی برای خانواده ضروری است. باید پدر و مادر شناخت کافی از نوجوان خود و دوستان فرزندشان داشته باشند.

وی افزود: اگر در خانواده کسی مواد مخدر مصرف می‌کند این وابستگی عاملی برای گرایش نوجوان به مصرف مواد بوده و اعتیاد به مخدرها را در خانواده عادی سازی می‌کند و این اتفاق می‌تواند عامل محرکی برای تشویق نوجوانان و جوانان به مصرف بیشتر مواد دخانی و مخدرها باشد.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران، خاطرنشان کرد: در چنین موقعیتی لازم است والدین انواع مواد و علائم مصرف آن را بشناسند. هر زمانی به هر دلیلی دچار شک و تردید درباره مصرف مواد مخدر به وسیله نوجوان خود شدند و احساس خطر کردند در خصوص پیشگیری اولیه اقدام کنند. چنانچه فرزندان آنها سمت مواد مخدر رفتند به آنها کمک کنند تا با استفاده از مراکز ارائه خدمات و متخصصان مختلف به مسیر درمان روی آورده و امکان بازگشت آنها به زندگی روزمره را فراهم کنند.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران گفت:

بروز اعتیاد در نوجوانی تا حدودی به بی‌توجهی خانواده مربوط است، مشکلاتی مانند خشونت، مشاجره‌ و یا درگیر بودن عضوی از خانواده به مواد مخدر می‌تواند از عوامل گرایش فرزندان به اعتیاد باشد.

سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص دلایل شیوع اعتیاد در بین نوجوانان، اظهار کرد: بخشی از این عوامل وابسته به حس کنجکاوی در سنین نوجوانی است، معمولاً حس کنجکاوی یکی از دلایل مهم برای ورود افراد نوجوان به چرخه مصرف مواد مخدر و دخانیات است. بخشی هم مربوط به ابراز وجود و خودنمایی دوران نوجوانی بوده و قصد پوشاندن خلأهای عاطفی خود را دارند به مصرف مواد مخدر روی می‌آورند.

وی با بیان اینکه تأثیرپذیری و الگوگیری از همسالان نقش بسیاری در روی آوردن نوجوانان به مصرف مواد دخانی دارد، اضافه کرد: البته نمی‌توان منکر اختلالات روانی و افسردگی بعضی از نوجوانان شویم چرا که برخی با این دلیل به مصرف مواد مخدر پناه می‌برند. دلایل دیگر مربوط به چگونگی فضای درون خانه است، اگر مواد مخدر در خانواده در دسترس باشد به طور طبیعی در چنین شرایطی احتمال گرایش فرزندان برای مصرف آن‌ها افزایش می‌یابد.

از بین رفتن نیروی جوان یک جامعه با اعتیاد

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران، تصریح کرد: بروز اعتیاد در نوجوانی تا حدودی به بی‌توجهی خانواده وابسته است، مشکلاتی مانند خشونت، مشاجره یا درگیر بودن عضوی از خانواده (پدر یا مادر) به مواد مخدر می‌تواند برای گرایش فرزند به اعتیاد مؤثر باشد. از سوی دیگر وقتی نوجوان درگیر اعتیاد می‌شود عوارض مواد مخدر تنها برای خود او نیست و خانواده و جامعه را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد.

موسوی چلک تصریح کرد: وقتی نوجوانی به سمت مواد مخدر گرایش پیدا می‌کند نیروی انسانی یک اجتماع هدر می‌رود، از یک طرف باید هزینه‌ای برای ترک مصرف مواد مخدر و هزینه‌ای برای بررسی‌های قضائی و انتظامی این افراد پرداخته شود، از سوی دیگر نوجوان معتاد، دیگران را نیز درگیر مصرف مواد مخدر می‌کند، در حقیقت نیروی جوان یک جامعه با مصرف مواد مخدر از بین می‌رود.

لزوم شناخت فرزندان توسط والدین

وی بیان کرد: معضل اعتیاد برای خانواده و اجتماع هزینه‌های بالایی دارد. علاوه بر این موارد، شیوع اعتیاد بستری برای گرایش اشخاص به ارتکاب جرائم حوزه اعتیاد است که این امر می‌تواند زمینه‌های اختلالات روانی آنها را تقویت کند، به طور طبیعی با چنین شرایطی باید جامعه و خانواده هزینه سنگینی بپردازند.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران در خصوص راهکارهای پیشگیری از اعتیاد فرزندان، اظهار کرد: راهکارها بسیار متعدد و متفاوت است. نکته اول اینکه باید والدین فرزندان خود را بشناسند و به این نکته آگاه باشند که خشونت، مشاجره لفظی و بی‌تفاوتی آنها نسبت به فرزندان باعث ایجاد و افزایش فاصله بین آنها با نوجوان می‌شود.

وجود مهارت گفت‌وگو در خانواده راهکار حل مشکلات

موسوی چلک داشتن مهارت گفت وگو درون خانواده را در جلوگیری از بروز هر نوع آسیب اجتماعی مؤثر دانست و گفت: علاوه بر این موارد دانستن مهارت‌های ارتباطی و زندگی برای خانواده ضروری است. باید پدر و مادر شناخت کافی از نوجوان خود و دوستان فرزندشان داشته باشند.

وی افزود: اگر در خانواده کسی مواد مخدر مصرف می‌کند این وابستگی عاملی برای گرایش نوجوان به مصرف مواد بوده و اعتیاد به مخدرها را در خانواده عادی سازی می‌کند و این اتفاق می‌تواند عامل محرکی برای تشویق نوجوانان و جوانان به مصرف بیشتر مواد دخانی و مخدرها باشد.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران، خاطرنشان کرد: در چنین موقعیتی لازم است والدین انواع مواد و علائم مصرف آن را بشناسند. هر زمانی به هر دلیلی دچار شک و تردید درباره مصرف مواد مخدر به وسیله نوجوان خود شدند و احساس خطر کردند در خصوص پیشگیری اولیه اقدام کنند. چنانچه فرزندان آنها سمت مواد مخدر رفتند به آنها کمک کنند تا با استفاده از مراکز ارائه خدمات و متخصصان مختلف به مسیر درمان روی آورده و امکان بازگشت آنها به زندگی روزمره را فراهم کنند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group