نظر بااینکه مولفان محترم کتاب ارزنده ( تاریخ آب وآبرسانی درساوه ) امر به نوشتن مقاله دیگری (1) درپیرامون مسایل آب در ساوه به اینجانب تموده اند ، لذا برخود فرض داشتم که مطالبی پیرامون درخت اتار وانجیر وطرز تهیه آبیاری آنها به رشته تحریر در آورم به این امید که مورد استفاده مطالعه کنندگان گرامی قرار گیرد .
انار وانجیر دومحصول مهم زراعی شهرستان ساوه می باشد وجادارد ، خصوصیات وویژیگیهای آنها رامورد مطالعه قرار داده وبه بحث پپردازیم.
1- هوا وزمین متناسب
انارو انجیر با اینکه از دو خانواده مختلف هستند ، مع الوصف هردو جز، میوه های نیمه گرمسیر بوده شرایط اقلیمی واب هواِیی لازم به جهت پرورش آنها از نظر خاک ، ارتفاع از سطح دریا (2) ، حرارت ، برودت ورطوبت ، تقربیا یکسان است واصولا درمناطقی که زمستان ملایم وتابستانی طولانی دارند ، بخوبی پرورش می یابتد .
مسله ارتفاع ازسطح دریا که درمورد پاره ای درختان میوه ، اهمیت دارد درمورد انار وانجیر مطرح نیست زیزا آنار وانجیر هم در ارتفاعات بلند وهم در نقاط پست .حواشی کویر می روید.
انار وانجیر ، گرمای تابستان کویرراتحمل می نماید واگرایی این گرما توام با باد گرم نباشد ، از شدت آن زیاد لطمه نمی بیند،اماگ مای زیاد توام بابا گرم ، در انار ایجاد سوختگی تورک خوردگی کرده دور انجیرباعث کم کردن لطافت میوه نبوده وسفت شدن پوست میوه میگردد ، چون درخواست زیاد ، به میوه ها زرد تر می رسند ،لذا فرصت کافی برای رشد طبیعی میوه ، موجود نبوده دور نتیجه ریز می مانند،
درختان انار انار و انجیر حساسیت زیادی به سرما دارند به نحوی که هرچند سال یک بار سرمایه شدید ، باعث خشک شدن تمامی تنه واژه ها میشود دارین صورت، درخت آسیب دیده کفبر می نمایند. تصور می شود،درمناطق مختلف به این درختان ، تاده درجه سانتیگراد زیر صفی را ، درحال استراحت زمستان تحمل نمایند. سرما درسه موقع سال ممکن است ایجاد خسارت ، نماید ۱-سرمای دیر رس بهاره که در این حالت ، سرمایه زیر صفر به جوانهر واژه های جوان که درحال رشد هستند ، صدمه می زند ۲- سرمایه پاییزه که قبل از خزان کردن برگها لطمه میزند ۳-سرمایه زمستان که هنگام استراحت زمستانه درخت ، چنانچه میزان برودت ، بیش از ده درجه سانتیگراد زیر صفر گردد.
۲-تولد وتناسل
درختان انار انجیر را می توان به وسایل تناسلی در انار و انجیر ازدیاد کردی معمولا از طریقه غیر تناسلی که آسانتر ولی تر است استفاده می نمایند،
کاشتن قلمه به دوور انجام می گیرد ۱- کاشت قلمه در محل اصلی ۲- کاشت قلمه در خزانه وانتقال قلمه با ریشه در به محل اصلی ۳ - ریشه دار کردن قلمه ، خارج از خاک اره می باد که بیشتر همان طریقه اول معمول است.
(۱) مقاله اول درود تاریخچه آب وآبرسانی در ساوه مولف مهندس محمد شرافت ، داود کاوه نگاشته ام
(۲) جلگه ساوه در زمینی واقع است که ارتفاع آن از سطح از سطح دریا ۹۶۸ متر و بارندگی سالیانه آن در حدود ۱۶ سلنتیمتر می باشد وضعی محققین ارتفاع ساوه را از سطح دریا ۹۶۰ متر نوشته اند که به هم تزریق می باشد
دردی که کودشیمیایی وجود نداشتن ، فقط اکو حیوانی استفاده میشه ولی اکنون هم از کود حیوانی وهم شیمیایی برای درختان استفاده میشود.
عکس العجل درختان انار وانجیر ، به کود شیمیایی بسیار خوب بوده وچنانچه به هر درخت با توجه قطر تنه آن ، بین ۲۰۰ گرم تا یک کیلو گرم مخلوط داده شود، نتیجه بسیار خوبی عاید خواهد شد لازم به توضیح نیست که کود فسفر راد پائیز وایه وپتاسیم را در اسفند ماه یا اوائل بهار به زمین می دهند دور اواخر بهار ونیز به عنواندکودسرک، مقداری کود ازت می دهند ودرصوریتکه خاک، رسی باشد ، دادن کوپتاسیم ضرورتی نخوابد داشت.
۴-طرز آبیاری درختان
معمولا بعداز شخم سالیانه که در اواخر زمستان ، انجام می شود ، آبیاری انار وانجیر را تا ۴۵ روز بعد از عیدنوروز به اخیر می اندازند تا گلها بار دهند، هرچه بیشتر ظاهر شوند وریشه های جدید هرچه بیشتر به فعالیت برانگیخته شود.
بعدا آن آب که دراططلاح محلی، آب ( از شخم در آوردن ) می گویند ، آبیاری درخت انار وباتوجه به شنی یارسی بودن خاک متفاوت است بدین معنی که خاک هرچه بیشتر شنی باشد آب نیاز بیشتر دارد وباغهائیکه حاوی خاکها شنی است ، هر پنج تا ده روز یکبار آبیاری می شوند در حالیکه زمینهایی رسی هر پانزده روز ، یک بار گفتم احتیاج به آب دارند گواه می شود که حتی درفصل تابستانوودر بحبوحه گرما، باغهای اناریکه خاک آنها ، رسی است ، تا یک ماهدبدون آب ، دوام می آورند یعنی ماهی یکبار، آبیاری می شوند وبایی درنظرگرفتن داشت ، در زمینهایی شنی روسی هرچهوکودبیشتر ریخته شود به همان نسبت به آب بیشتر نیاز خواهد داشت. در اصطلاح محلی ساوه ( اعم از مردم شهری وروستایی ) باغهای که خاک آنها شنی هستند ، شنه زار وباغهائیکه خاک رس دارند آلکه = اولکه می گویند،
در زمینهایی شنی روسی واحتیاج داشتن به آب تقربیا انار وانجیر یکسان می باشند، فرق بین درخت انجیر وانا ر در این است درخت انجیر مانند درخت انار زدن و کود ریختن نیازمند نیست،
5- هرس انار وانجیر
در اصطلاح محلی ساوه به هرس ( گره ) می گویند ورس بر دوست ، هرس فرم ورس بهره برداری
۱-هرس فرم = شکل دادن به درخت است در دوور انجام می شود یکی تربیت ونگهداشتن درخت به فرم بوته ای که درین صورت ، درخت تنه اصلی نداشته واگرایی هم داشته بلد خیلی کوتاه است در این حالت به غیر ازپاجوشها ، شاخه بهای اطراف تنه کوتاهی که ارتفاع آن ، در حدود ۴۰ - ۳۰ سانتی متر می باشد قرار می گیرد،
در هرس فرم بوته ای ،قلمه ریشه دار به ارتفاع ۴۰ - ۳۰ سانتی متد از سطح خاک خاک هرس می کنند ورود قسمت باقیمانده ، بین شاخه هایدسبزشده، دوشاخهرچه انتخاب می نمایند در سال دوم ، دوشاخ انتخابی سال قبل راوی هرس می کنند که حدود ۳۰سانتی متر از آن باقی بماند، سپس روی هرکدام از این شاخه های جدید واره کار، به دوشاخ انتخاب می نمایند.....
۲- هرس بهره برداری ، اینرسی معمولا اواسط تابستان ، انجام می شود که به آن هرس سبز می گویند، در این وقت چون فعالیت جوانه انتهایی شاخه جوان فوق العاده زیاد است به نحوی که تقربیا تمامی قدرت نمو درخت رابرای طویل شدن خود میگیرد ودرنتجیه ، جوانه های جانبی ، رشد چندانی نکرده، از بین می روند وشاخه درقسمت پائین خود لخت ویران می ماند، علیهذا برای تامین رشد جوانه های جانبی جوانه انتهایی هر شاخه راس ارشد کافی ، حذف می نمایند که در نتیجه جوانه های جانبی ، رشد می کند ، این نوع هرس راد انار دستک سازی می گویند.
۶-فواید انار
میوه انار بادشکن مواد لازم وحیات بخش وخواص متعددخود، بین میوه های مختلف ،خصوصا میوه های مختلف پائیز وزمستانه، جای ممتاز دارد.
انار حاوی ویتامین C , B1,B2, EE, B6 است ضمنا به واسطه داشتن ترکیبات پتاسیم ،منزیوم ، برای تصفیه خون وتنظلم گردش خون ، فوق العاده نافع است.
انار،ضمنا حاوی کلسیم ، فسفر ، آهن،منگنز بوده که تعادل دهنده مایعات بدن ، خصوصا خون بوده وکاربردی ارگانها مختلف بدن را تنظیم تسهیل می کند
انار همچنین با زیاد کردن فعالیتی سلولهایی کبدی وتحریک کیسه صفرا و روده ها ، در سلامت عمومی بدن ورع ناراحتیهای کبدی موثر بوده، اوره کلسترول سموم دیگر بدن را دفع نموده وبه این ترتیب ، میوه شفا بخش ونشاط انگیز.
در کتاب طب الصاق ( ع) تالیف حکیم نامی عرب ، محمد خلیلی ، ترجمه ور نصر الین امیر صادقی تهرانی ، درباره فواید انار چنین آمده :کودکان خودرا، انار بخوانید که زودتر آنها رابه جوانی می رساند، انار رابه پیه آن بخورید که معده را دباغی کرده ذهن را زیاد می کند ، انار ، خون صاف می کند مولود حای لازم دربدن است، انار مهیا کننده دستگاه تناسلی وگشاینده های سد های بدن وملین شکم مربوط وتوی کننده کبد است،
انار برای یرقان طحال وفات قلب سوره حاد سودمند است ، صدا راف وصول رابه طراوت می کند ، بدن سیراب و کرمها معده را می کشد، کلمه ( اسرع لسبالمهم ) کلمه جامعی است که مهمات خواص مذکور را بهدا بارت مختصر بیان کرده است زیرا زود به جوانی رسیدند، میسر نمی شود مگر اینکه خون صاف باشد، اخلاط لازم ، موجود گردد کبد ، درست ، کار کند ،بدن سیراب شود کلمه(یدلغ المعده ) نیز اهمیت کمتر از آن نیست ، زیرا عمل معده وهضم، چون به واسطه دباغی شدن ، منظم شد، خون پاک ، تولید می کند ، درنتیجه بدن سالم وصال ، تربیت می نماید.
قاسم بن یوسف ابونصر هدی درکت ارشاد الزام درمورد فواید انار وطرز کاشتن ورد ونوجونان آن ، مطالبی را ذکر کرده که به جمله ای از آن اکتفا می کنیم، ( انار میخواهد ورش سرد وخش است وجگر گرم نیکوتین. ... )
جالینوس حکیم گوید ، هر که پوست انار ترش را بکوبد به حمام به خوشتن اندر مالد، گزنده از تن اوپاک شود، هر که پوست درخت انار رابجوشد وآب آن را بخورد ، کرم کدو دانه راببرد واستخوان اوهرجادودکنند ، مارها از آنجا همه بگریزند،
شعر
از نار عجایب نبود، خنده شیرین شیرینی آواز لب ودندان بتان است
فکر می کنم این کتاب گنجاشی آن رانداشته باشد تا ازموضوعاتی دیگر مانند (میوه بهشی بودن انار ) , ( خواص فراوان انجیر اعم از تازه خشک آن ) , ( پیشنهاد ها برای بهبود کمی وکیلی آن دومیوه )، ( طرز تلقیح طبیعی آنها ) ،( اهمیت اقتصادی انار وانجیر ) ( نام کشور های این دومحصول به آن مناطق صادر میشود )،،،،لذا بهمین مقدار یسنده می کنیم .
{ تهیه کننده - دکتر ابوالقاسم فخاریان ساوجی در اسفتذ ماه سال 1378 } یادش گرامی باد
جمع آوری کننده - مهندس محمد شرافت ساوجی
کتاب طب الصادق اثر محمدعلی خلیلی
ایران کتاب
https://www.iranketab.ir › book › 105930-teb-al-sadeq
خرید کتاب طب الصادق طب الصادق (طب و بهداشت از نظر امام جعفر صادق (ع)) نویسنده محمدعلی خلیلی مترجم امیر صادقی تهرانی انتشارات آشیانه کتاب.
ابونصر هروی، قاسم بن یوسف
ویکی نور
https://fa.wikinoor.ir › wiki › ابونصر_هروی،_قاسم_بن_...
۵ دی ۱۳۹۸ — قاسم بن يوسف ابونصرى ساكن هرات و نوه شيخ ابونصر طبسى، مشهور به پير حاجات بود. مرحوم نجمالدوله نام وى را به علت هروى بودن او، به مسامحه فاضل ...
۱۱ تیر ۱۴۰۲ — جالینوس (معرّبِ گالینوسِ یونانی)، آخرین نگارنده برجسته آثار پزشکی در یونان باستان میباشد که هم به عنوان کالبدشناس و عالِم وظایفالاعضاء و هم به ..
دانلود کتاب های جالینوس حکیم - طبایع مرجع طب سنتی
سایت طبایع
https://tabaye.ir › بسته های جامع کتب نویسندگان
منابع : کتاب آب وآبرسانی در ساوه صفحه اول مقالات >> معرفی كتاب «تاريخ آب و آبرسانی ساوه
معرفي كتاب «تاريخ آب و آبرساني ساوه»
شناسنامه كتاب نام كتاب: تاريخ آب و آبرساني ساوه مولفين: مهندس محمد شرافت و مهندس داوود كاهه ناشر: دارالهدي نوبت چاپ: اول – پاييز 80 تيراژ: 1000 جلد
كتاب تاريخ آب و آبرساني ساوه كتابي 127 صفحهاي، جالب، كامل، جامع و خواندني است كه در آن به همه آثار تاريخي، باستاني، آداب و رسوم، موقعيت جغرافيايي و تاريخي ساوه اشاره شده است و ميتوان گفت كه يكي از كتب جامع شهر ساوه ميباشد. اين كتاب پس از مقدمه و پيشگفتار و تاريخچه آب به هفت فصل تقسيم بندي ميشود كه اين هفت فصل نيز خود شامل قسمتهاي ديگري ميشود كه در ادامه مطالب به توضيح اين فصلها ميپردازيم:
فصل اول: آب از ديدگاه اسلام و ائمه از قسمتهاي مهم اين فصل ميتوان به موضوعاتي چون: آب؛ اولين مايه خلق شده، آب مايه رفاه و آسايش بشر، آب باران و ثمرات آن و ... اشاره كرد.
فصل دوم: كليات ساوه اين فصل يكي از مهمترين فصلهاي اين كتاب ميباشد چون در اين فصل به «حدود جغرافيايي ساوه، تقسيمات كشوري، هواشناسي و اقليم، رودخانهها، كوهها، بادها، تاريخ، تاريخچه بند شاه عباس، يخچالها، حمامها، آسيابهاي قديمي و آثار قديمي ساوه» اشاره شده است.
فصل سوم: تاريخچه آبرساني ساوه اين فصل همانطور كه از نامش پيداست به «تاريخچه آب ساوه، قناتها، آب نيم منه، و ساوه قبل و پس از ساخت شبكه آبرساني» اشاره دارد. در اين فصل عكسها، توضيحات و مداركي از چگونگي آبرساني در زمان قديم و نام مشتركين، و نمودارهايي از تعداد چاهها و مقدار آب استخراج شده در شهر ساوه وجود دارد.
فصل چهارم: تاريخ آب از زبان بزرگان و اساتيد شهر در اين فصل تعدادي از افراد قديمي و متخصص به توضيح وضعيت آب در پنجاه سال پيش، تاريخچه آب ساوه، ماجراي روحي كه آب ميدزديد، تقسيم بندي املاك ساوه قديم پرداختهاند، كه «ماجراي روحي كه آب ميدزديد!» به نظر جالب ميرسد. قسمتي از اين ماجرا به طور خلاصه در زير آمده است: در زمان قديم ميبايست آب مصرفي خانه از طريق مجاري اصلي به سوي خانهها هدايت ميشده است، حمامي قديمي در محله قلعه نو وجود داشته كه ميبايست آب آن از روبروي ژاندارمري كه در زمان قديم قبرستان شهر بود پر ميشد. مسئول حمام كه كوره سوزان نام داشته شبانه به محل قبرستان ميرود و آب را هموار ميكند تا به طرف حمام سرازير شود و ميرود ولي پس از مدتي ميراب ( مسئول اصلي تقسيم كردن آب) سر ميرسد و جلوي آب را ميبندد و وقتي كوره سوزان ميبيند كه آب قطع شده است دوباره ميآيد و آب را هموار ميكند و ميرود ولي دوباره ميراب ميآيد و جلوي آب را ميبندد. اين بار وقتي كوره سوزان ميبيند آب بسته شده به محل ميرود و آب را باز ميكند و در تابوتي كه در آن نزديكي قرار داشت رفته و ميخوابد هنگامي كه ميراب ميآيد از تابوت بيرون آمده و ميراب را ترسانده كه ميراب از وحشت غش ميكند و كوره سوزان با خيال راحت آب را به سوي حمام هدايت ميكند!!
فصل پنجم: خشكيدن درياچه ساوه رويا يا حقيقت اين بخش كه به وسيله دكتر ذكايي ساوجي تهيه شده است منبع كامل و جالبي از درياچه قديم ساوه ميباشد كه شايد كاملترين منبع در مورد اين درياچه ميباشد. در ادامه اين بخش توضيحاتي نيز از قلعه «قيز قلعه» ميباشد كه گويي در آن زمان در لبه درياچه ساوه قرار داشته است.
فصل ششم: كوزهگري در ساوه در زمانهاي گذشته كوزهگري يكي از كارهاي مهم مردم ساوه بوده است چون كوزهگري مرتبط با آب بوده و ميبايست اين شغل نيز در كنار ديگر شغلهاي قديمي وجود داشته باشد. اين بخش به توضيح سفالگري در ساوه، ماده اوليه و فنون كوزه گري، نقش كوزه، انواع آن و سفالينههاي ديگر، فروش كوزه و كوزهگران و موقعيت اجتماعي آنان، كاربردهاي مختلف كوزه و نمايش انواع عكسهاي كوزه و كارگاههاي كوزهگري پرداخته است. اين فصل منبع خوبي براي تهيه تحقيق و مقاله براي دانشآموزان و دانشجويان در رابطه با كوزه و سفال ميباشد.
و فصل هفتم: آب انبارها از ديد فني اين بخش به بررسي تعدادي از آب انبارهاي مهم و قديمي ساوه از قبيل: آب انبار مسجد جامع - آب انبار ميدان – آب انبار حاج ميرزا حسين عاملي – آب انبار چهار سوق پرداخته است كه كليه عكسها و نقشههاي مربوط به آنها وجود دارد. در پايان نيز عكسها و تصاويري از اماكن ديدني و تاريخي، آب انبارها، پل سرخده، قيز قلعه بند شاه عباس و... وجود دارد كه همانطور كه توضيح داده شد كتابي كامل و مرجع براي اهالي ساوه ميباشد.
در پايان لازم ميدانيم از نويسندگان اين كتاب كه زحمات فراواني را براي جمع آوري اين مطالب كردهاند تشكر به عمل آوريم
زندگینامه دکتر ابوالقاسم فخاریان . ازمفاخر وافتخارات شهرستان ساوه
زندگینامه دکتر ابوالقاسم فخاریان . ازمفاخر وافتخارات شهرستان ساوه/ متندی از علی اصغر غمخوار 16 دقیقه
آثار پدیدآور ; رسالتان في المنطق و الفلسفة · نويسنده: ابن سهلان ساوی، عمر بن سهلان ; رسالة الطیر ابن سینا · مترجم: اخسیکتی، احمد بن محمد ; البصائر النصیریة في علم
۲۷ شهریور ۱۴۰۰ — (زینالدین عمر بن سهلان ساوی (ساوجی) مشهور به ابن سهلان ساوی) حکیم و منطقی ایرانی. مدتی در زادگاه خود ساوه به قضاوت اشتغال داشته و سپس در
حکیم زین الدین عمربن سهلان ساوجی (اوایل سدهٔ دوازدهم؛ زادهشده در ساوه)
ابن سهلان از اوان کودکی به طلب علم مشغول شد. وی زمانی شاگرد امیر سید امام شرف الزمان محمد بن یوسف ایلافی پزشک و فیلسوف و از شاگردان حکیم عمر خیام نیشابوری بوده ...
ابن سهلان ساوجی - دائره المعارف طهور
tahoor.com
https://tahoor.com › Article › View
قاضی زیدالدین عمر بن سهلان ساوجی معروف به ابن سهلان، در ساوه به دنیا آمده و در نیشابور می زیسته و از کسب دست خود از راه استنساخ کتب زندگی می کرده است
عمر بن سهلان ساوی - معنی در دیکشنری ...
دیکشنری آنلاین آبادیس - Abadis Dictionary
https://abadis.ir › fatofa › عمر-بن-سهلان-ساوی
[ویکی فقه] زین الدین عمر بن سهلان ساوی، قاضی، حکیم و منطقی نام آور قرن ۶ ق/ ۱۲ م، است. اطلاعات ما درباره زندگانی او بسیار اندک است.
11- ابن سهلان ساوجی
ابن سهلان ساوجی / امام قاضی زین الدین لسان الحق عمر بن سهلان ...
BLOGFA
http://savehje.blogfa.com › post
11 -ابن سهلان ساوجی. کتاب فرهیتخگان ساوه. دکتر ابوالقاسم فخاریان ص-14-19. تهیه کننده / مهندس محمد شرافت 26 اسفند ماه - 1398. + نوشته شده در چهارشنبه شانزدهم ...
ابن سهلان ساوجی/امام قاضی زین الدین لسان الحق. عمربن سهلان ساوی .معاصرسلطان سنجر وسلطان مکشاه سلجوقی از قلاسفه شهیر وریاضی دانان بزرگ اسلامی ودر علم منطق وحکمت از اجله حکمای بنام ایران وسرآمد زمان بوده است.
مجموعه حاضر در برگیرنده معرفی 482 نفر از بزرگان و نخبگان ساوجی است و علاقمندان میتوانند زندگینامه و تاریخ زندگی 482 نفر از بزرگان، نخبگان، فرهیختگان، موسیقیدانان، نویسندگان و ... ساوه و زرندیه را در این کتاب مطالعه کنند. آبنوسی ساوجی، حسن آبی، حسین آوی، آثم ساوجی و ... از بزرگان ساوجی هستند.
رادیو ساوه | Radiosaveh - رادیو ساوه
رادیو ساوه
https://www.radiosaveh.ir
ستاره شناس ساوجی / فرهیتختگان ساوه/ 189- ستاره شناس ساوجی. یو سف شاه ساوه ای سلاطین وامرا، شعر فارسی در هندوستان. «نامداران ایراک»؛ شرح حال ۲۸۵۴ نخبه استان ...
[02/10, 16:13] سید علیرضا حجت السلامی: خلاصه سوابق:
دکتر سید علیرضا حجت الاسلامی در سال ۱۳۴۱ در ساوه متولد شد. پس از دریافت دیپلم ریاضی فیزیک از دبیرستان دکتر شریعتی ساوه، تحصیلات خود را در رشته مخابرات در دپارتمان برق دانشگاه علم و صنعت ادامه داد. سپس مدرک فوق لیسانس خود را از دانشگاه شریف در رشته مهندسی پزشکی، دپارتمان برق، دریافت کرد. ایشان در مرکز پژوهشی تجهیزات پزشکی ایران بعنوان پژوهشگر به تحقیقات در زمینه اثرات جانبی امواج الکترومغناطیسی در بدن و مونیتور کردن الکتروکاردیوگرام جنین در شکم مادر پرداخت. پس از دو سال به ریاست دفتر پژوهشی مرکز تحقیقات رسید و از نزدیک با اساتید مجرب دانشگاههای فنی تهران، شریف، پلی تکنیک و علم و صنعت همکاری نزدیک داشت.
در سال 1994 برای ادامه تحصیل به انگلستان سفر کرد و مدرک دکتری خود در را در رشته برق در زمینه پردازش تصاویر با استفاده از هوش مصنوعی دریافت کرد. درسال 1998 به مرکز تحقیقات Max Plank Insititute
که مهمترین مرکز تحقیقات آلمان است، پیوست. پس از دو سال تحقیق در این مرکز تحقیقاتی به انگلستان برگشت و دوره فوق کتری در دانشگاه بیرمنگهام در زمینه تشخیص اتوماتیک سرطان پوست ادامه داد. دکتر حجت الاسلامی در سال 2000 به دانشگاه کنت در انگلستان ملحق شد و به تحقیق و تدریس در رشته پردازش تصویر و هوش مصنوعی پرداخت.
ایشان در بسیاری از پروژه های تحقیقاتی اروپا بعنوان پژوهشگر و سپس مدیر پروژه با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی اروپا، مانند آلمان، سوئد، دانمارک، ایتالیا و فرانسه به همکاری پرداخت. نتایج تحقیقاتشان در بیش از یکصد مقاله علمی در ژورنالهای معتبر دنیا و کنفرانسهای بین المللی به چاپ رسیده اند. ایشان همزمان با اساتید و دانشجویان محترم ایران در زمینه هوش مصنوعی همکاری داشت. لیست قسمتی از این مقالات در لینک زیر در دسترس می باشد. https://scholar.google.com/citations?user=wKNu5pIAAAAJ&hl=en
جناب دکتر علی حجت اسلامی، در سال 2013 از دانشگاه کنت در انگلستان ازنشسته و به کمپانی سامسونگ در سئول، کره جنوبی ملحق شد و مدیریت چند پروژه صنعتی را به عهده گرفت. پس از سه سال کار و تجربه زندگی و کار در شهر صنعتی سامسونگ و سپس مدیریت مرکزی سامسونگ در سئول، کره جنوبی، به انگلستان بازگشت و به شرکت کانتیناتال (Continental Engineering Services) ملحق شد. در این شرکت به مدیریت پروژه های مختلف مدرن سازی خودروهای مدرن را بعهده گرفت. هم اکنون ایشان مدیریت پروژه هایی در زمینه طراحی سیستم کنترل ماشینهای بدون راننده با استفاده از دوربین، رادار، و لیزر را به عهده دارند. [02/10, 21:31] Mohammad Sherafat: جناب آقای حجت الاسلامی با سلام ادب احترام خدا قوت آن شا،الله از وجود علمی ونخبگی شما هم وطن ایران برخودار شوند
سید علیرضا فرزند سید جواد فرزند سید علینقی فرزند سیدابوالحسن فرزند حاج میرزا احمد ساوجی...
مادر ی نوه حضرت آیه الله آقای حاج شیخ محمد حسین شریعتمدار ساوجی
نویسنده: محمد شرافت - یکشنبه ۱٦ آبان ،۱۳٩٥
43- میرزا احمد ساوجی
48- حاجی میرزا احمد ساوجی
بنا بر نوشته محمد حسنخان اعتماد السطنه درکتابهای (الماآثر والآثار ) و( خیرات وحسان ) وجلد ششم کتاب نامه دانشوران تالیف حاج میرزا ابوالفضل ساوجی ودیگران ازجمله مامورین ولایات در دوران سلاطین قاجاریه بوده است
شبهقارهٔ هند بخش شبه جزیرهای جنوب آسیا است. این شبه قاره در برگیرندهٔ کشورهای هند، پاکستان، بنگلادش، نپال، بوتان، مالدیو، سریلانکا و گاه میانمار (برمه) است. از دید جغرافیایی شبه قاره بودن آن به این خاطر است که بر صفحه زمینساختی که در شکل قابل مشاهده است، جدا از قارهٔ آسیا قرار دارد.
{ پهلوان ، ورزشکار ،سلاطین وامرا، وشعرا ، همراهی در ساخت مسجد جامع ساوه}
((سلاطین و امراء و شعر فارسی)) خلاصه ای از سخنرانی مهاراجه سرکشن پرشاد بهادر یمین السلطنه متخلص به شاد
نویسنده: غلام محمد (تبعه هندوستان)
منبع: دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران تابستان ۱۳۷۸ شماره ۱۵۰
حوزه های تخصصی:
حوزههای تخصصی ادبیات حوزه های ویژه زبان و ادبیات فارسی در خارج از مرزها
کتابی است مشتمل بر زندگینامه چهل و یک پادشاه و پانزده امیر شاعر(پانزده پادشاه و ده امیر هندی)که نخست بصورت خطابه در جلسه مورخ 19 ربیع الاول سال 1346 ه .ق شعبه جامعه معارف در حیدر آباد دکن در پنجاه و شش صفحه بقطع رقعی و طبع سنگی انتشار یافته است . مهاراجه سرکشن پرشاد صدر اعظم سابق دکن از دانشمندان بنام هندوستان و علاقه مندان به زبان فارسی است و در شعر شاد تخلص میکند. وی در پایان رساله مزبور می نویسد که: ((درآخر چند شعر از دیوان فارسی خودم هم عرض می کنم‘شما میدانید که خانواده من علاقمند به فارسی بوده و جدم راجه راجایان مهاراجه چند و لعل در فارسی صاحب دیوان است ‘ من هم ارثأ عاشق فارسیم.
مرکزی ـ نخستین جلد کتاب «نامداران ایراک» تالیف نویسنده، پژوهشگر و محقق اراکی، ابوالفضل عباسی بانی، شامل شرح حال ۲ هزار و ۸۵۴ نفر از نخبگان استان مرکزی در حوزههای مختلف، توسط انتشارات واصف، روانه بازار کتاب شد.
ابوالفضل عباسی بانی در گفتوگو با خبرنگارخبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اراک، در مورد چگونی تولد و عرضه کتاب «نامداران ایراک» پس از ۶ سال تلاش شبانه روزی اظهار کرد: کتاب «نامداران ایراک»، مجموعه شرح حالی است از نخبگان و تحصیلکردگان و هنرمندان اراک، با مفهومی وسیعتر از اراک فعلی، شامل یادی از ۲ هزار و ۸۵۴ نفر، از قدیم و جدید، کسانی با تصویر و برخی بدون تصویر، از هر کدام یک زندگینامه چند سطری و گاه بیشتر، در ۱۴ بخش، شامل شخصیتهای تاریخی، دینی، نویسنده، شاعر، وزیر و … خوشنویس، طبیب، کارآفرین و نیکوکار، نقاش و …، هنرمند و موسیقیدان، شخصیتهای برجسته و قهرمانان ورزشی.
وی عنوان کرد: این کتاب نه تنها اکنون بلکه برای آیندگان نیز سودمند خواهد بود و آنها را با مفاخر و نخبگان خود آشنا میکند.
عباسی بانی یادآور شد: این کتاب در شمارگان ۱۰۰۰ جلد به قطع وزیری در اسفند سال گذشته چاپ و امسال روانه بازار کتاب شد.
پیشگفتار کتاب «نامدارانایراک»
سرزمین ایراک (استان مرکزی)، آنگونه که باید شناخته نشده و بیشتر مردمان بر این باورند که اراک نام مرکز استان مرکزی است که پیش از این سلطانآباد نامیده میشد و هر کتابی هم که با نام اراک نوشته شده، تقریباً بر همین مبنا استوار است حال آنکه اراک، نه نام یک شهر، بلکه نام سرزمین پهناوری است بهوسعت ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع، حدفاصل کرمانشاهان، تا همدان و اصفهان و از این سوی تا تهران و از آن سوی تا آذربایجان را با نام ایراک شامل میشده که پس از ورود اعراب به ایران، تا مدتها جبال و از دوره سلجوقیان با نام عربی شده ایراک، عراق (عجم) نامیده شد و در سال ۱۳۵۶ در مرزهای جغرافیایی استان مرکزی محدود گشت. این سرزمین به-درستی خاستگاه مستوفیان با فرهنگ، دبیران خبیر، کاتبان زبردست، وزیران با تدبیر، میرزایان مُبَرز، زورآوران شیراوژن، ادیبان سخنور، عارفان واقف، منشیان خوشنویس، طبیبان حاذق، قهرمانان دلاور، نیکوکاران گشادهدست، هنرمندان والا و کارآفرینان ماهر بوده و بهدلایل مختلف، کمتر فرصت خودنمایی و ظهور و بروز این ظرفیتهای ارزشمندِ نهفته در دلِ خود را یافته است، که این کتاب بهاین ویژگی برجسته استان مرکزی پرداخته و آن ویژگی خردمندپروری است که این استان را به مهد مفاخر و مشاهیر شهره کرده و به زبانی دیگر این سرزمین پیش و بیش از سایر ثروتهای خدادادی، از سرمایه ارزشمندتر دیگری به نام منابع انسانی برخوردار است و این سرمایه انسانی یک ویژگی بسیار مهم برای هر جامعه محسوب میشود و اهمیت این موضوع بهقدری است که هر ساله بانک جهانی، گزارشی مبنی بر بهرهبرداری کشورها از سرمایه انسانی منتشر میکند که به آن شاخص سرمایه انسانی گفته میشود.
اینکه سرزمین ما خاستگاه بسیاری از مفاخر و مشاهیر برجسته ایران بوده، البته که مایه مباهات است، ولی هرگز بدان معنی نیست که جاهای دیگر ایران از این ویژگی تهی است، بلکه هدف از گردآوری این کتاب، داشتن یک بانک اطلاعاتیِ مرجع با هدف تقویت حس تعلق میهنی و افزایش انسجام و همگرایی سرزمینی در استانی است که از واگرایی شدید رنج میبرد.
در تدوین این کتاب که تقریباً همزمان با کتاب نخست نگارنده یعنی «از ایراک تا اراک» آغاز شد، افرادی مدنظر بودند که خود یا نیاکانشان اهل یکی از ۱۲ شهرستان استان مرکزی هستند یا سابقه بیش از ۱۰ سال سکونت در استان مرکزی دارند و یا در این استان، سرمایهگذاری اشتغالزا کرده و از جنبه تخصصی هم دارنده یکی از شرایط زیر باشند:
۱. داشتن حداقل یک ویژگی برجسته (ممیزه) مانند چهره ماندگار، پدر علمی، مادر علمی، مبتکر، مخترع و مواردی از این دست.
۲. نیکوکاران، کارآفرینان و فعالان برجسته و شاخص در فضای کسبوکار.
۳. افرادی که پیش از این نامشان در کتب مفاخر و مشاهیر استان آمده باشد.
۴ سینماگران اعم از هنرپیشه، نویسنده، کارگردان، تهیهکننده، عکاس و...
۵. شاعرانی که حداقل یک مجموعه شعر چاپ شده داشته باشند.
۶. نویسندگانی که حداقل یک کتاب تألیفی یا ترجمه داشته باشند.
۷. قهرمانان ورزشی ملی و بینالمللی، پهلوانان، مرشدان و...
بدیهی است این کتاب بر مبنای خاستگاه افراد تدوین شده بدان معنی که وابستگی افراد با هر فاصله نسلی مدنظر بوده و بهعنوان مثال اگر نوه یا نتیجه یک فرد اراکی در آمریکا متولد شده و امروز یکی از دانشمندان برجسته شناخته میشود. وی در زمره نامداران اراک آمده (که البته برخی از دوستان با این روش موافق نیستند و محل تولد را ملاک عمل میدانند) و در مواردی هم که اطلاعات لازم برای تشخیص موطن موجود نبوده با توجه به نام و شهرت، فرد موردنظر در عداد نامداران یکی از شهرستانهای استان تعریف شده] برای نمونه کرج یا کره همان کرج ابودلف است که در روایتی با آستانه (شازند) و در روایتی دیگر با کرهرود (اراک) منطبق است [که بهدلیل نزدیکی واژه کره و کرج، خاستگاه افرادِ دارای نام کرجیِ مندرج در این کتاب، کرهرود لحاظ شده ضمن اینکه فاصله بین کرهرود و آستانه شازند هم کمتر از ۳۰ کیلومتر است و تفاوتی در اصل موضوع ندارد و این افراد در زمره نامداران اراک تعریف شدند.
زندگینامه افراد مندرج در این کتاب بهعنوان یک بانکاطلاعاتی، بسیار مختصر و مفید است و در مورد برخی، بهدلیل کمبود منبع، توضیحات کمتری ارائه شده و بدیهی است این مورد به شخصیت و جایگاه افراد خللی وارد نمیکند و حتماً افراد دیگری هم هستند که در این سال ها شناسایی نشدند و اینراه ادامه دارد و در چاپهای بعدی بهاین فهرست اضافه خواهند شد.
کتاب «نامداران ایراک» چه کسانی را معرفی کرده است
نامداران ایراک شخصیتهای تاریخی (۳۳ نفر)، علمای دینی (۴۴۹ نفر) نویسندگان و پژوهشگران (۵۰۶ نفر)، شاعران (۳۹۵ نفر)، وزرا (۱۴۸ نفر)، حکام (۲۳۹ نفر)، خوشنویسان (۳۶۵ نفر)، طبیبان (۱۰۲ نفر)، کارآفرینان (۱۴۸ نفر)، نقاشان (۵۸ نفر)، اهالی موسیقی (۱۴۷ نفر)، سینماگران (۱۵۲ نفر)، کنشگران (۵۷ نفر) و قهرمانان ورزشی (۵۷ نفر) فهرست شده و بجز بخش نخست که چیدمان افراد بر اساس تقدم تاریخی است، بقیه بخشها بر اساس حروف الفباست و در پایان کتاب هم فهرست پدران علمی، مادران علمی، دارندگان نشان علمی، دارندگان رتبههای نخستین در ایران و … ذکر شده است.
توزیع جغرافیایی این شخصیتها هم بهترتیب بیشترین شخصیت شامل اراک (۹۲۶ نفر)، آشتیان (۴۴۴ نفر)، ساوه (۴۳۴ نفر)، تفرش (۳۲۶ نفر)، خمین (۱۷۲ نفر)، فراهان (۱۳۶ نفر)، محلات (۱۰۵ نفر)، زرندیه (۸۸ نفر)، شازند (۸۵ نفر)، دلیجان (۷۲ نفر)، کمیجان (۳۲ نفر) و خنداب (۳۳ نفر) است.
همچنین ۲۴۳ نفر از این شخصیتها از بانوان هستند.
ابوالفضل عباسی بانی (@user168399965191)
«نامداران ایراک»؛ شرح حال ۲۸۵۴ نخبه استان مرکزی روانه بازار ...
نامه ساوه (مجموعه مقالههای ساوه پژوهی) دکتر مرتضی ذکایی ساوجی
میگنا: کارشناس بهداشت و فعال مدنی در حوزه سلامت معنوی، در گفتوگو با ایکنا؛ تصریح کرد: نقطه ضعف بزرگ مدیریت سلامت در جهان امروز این است که تنها جامعه پزشکی را مسئول سلامت مردم در نظر میگیرد و از خیل عظیم عوامل مؤثر بر سلامت چشمپوشی کرده است.
محمد شرافت با پرداختن به ورود معنویت به سلامت، اظهار کرد: بعد معنوی چه در جایگاههای فردی و چه در ابعاد جمعی جای خود را در مستندات علمی سلامت پیدا کرده و این در حالی است که این امر هنوز عملی نشده است.
او افزود: به تازگی در مجامع علمی مسئله «عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت» نیز سر از خاک بیرون آورده که البته قادر به تعریف و تبیین سلامت معنوی نیست. دلیل آن هم احتمالاً سردمداری سلامت بهداشت جهانی از سوی کسانی است که ابعاد معنوی و اثرات آن را بر سلامتی خوب نشناخته و توان برنامهریزی برای این مقوله را ندارند؛ بنابراین این وظیفه برعهده دیندارانی قرار میگیرد که بتوانند ابعاد سلامت معنوی را در جامعه به خوبی روشن و آن را جهانی کنند.
این فعال مدنی در ادامه گفت: سلامت معنوی بعد فراموششده بهداشت جهانی است؛ قطعاً همه ما شاهد توکل و توسل بیماران به ذات حق تعالی و معصومین(ع) بودهایم، اما قادر به ارائه مستند علمی درباره تأثیر این امر بر بیمار نیستیم و یا در کل از میزان و اهمیت تأثیر اعتقادات مذهبی و معنوی بر سلامت بیاطلاعیم؛ این نقصان امروز بیش از همیشه در ساختار مدیریت سلامت نمایان شده است؛ به طوری که نیازمند اقدامی کارشناسانه و عملی با مشارکت جمعی حوزههای علمیه در سراسر جهان، جامعه پزشکی و تمام افراد مطلع و آگاه در این زمینه هستیم.
محمد شرافت با بیان اینکه معنویت در تسکین و درمان آلام و دردهای روحی و جسمی انسان مؤثر است، گفت: شاهد توکل و توسل بیماران به ذات حق تعالی و معصومین (سلام ا... علیهم الاجمعین) بودهایم و بسیار شنیدهایم که بیماران آگاهانه و با اعتقاد همه چیز را به حضرت حق واگذار و از او طلب شفا میکنند. اما اگر از ما بپرسند چه جایگاهی برای شفای بیماران در ابعاد معنوی قایل هستیم، تقریباً باید اذعان کنیم که مستند علمی برای آنها تهیه نکردهایم و اصولاً نمیدانیم و یا نمیتوانیم از میزان تأثیر اعتقادات مذهبی و معنوی بر سلامت مطلع شویم و آن را به کار گیریم.
او توضیح داد: این نقصان امروز بیش از همیشه در ساختار مدیریت سلامت نمایان شده است. به همین جهت دنیای پیشرفته پیشقراول بهرهگیری از این ابعاد شفابخش شده و شاهد مقالات متعددی از جهان غرب و یا کشورهای پیشرفته آسیایی به ویژه ژاپن و هندوستان در این زمینه هستیم.
شرافت با تأکید بر ضرورت اقدامی علمی، کارشناسی و عملی برای جلب توجه جامعه جهانی به مقوله سلامت معنوی گفت: این اقدام به کار جمعی با مشارکت، همیاری و همافزایی کارشناسان علوم پزشکی، علوم انسانی، مدرسین حوزوی و همکاری حوزههای علمیه ایران با جهان اسلام و نیز مشارکت صداوسیما، دانشگاههای علوم پزشکی، دانشگاههای علوم انسانی، مؤسسه بینالمللی مطالعات اسلامی و همراهی سازمان جهانی بهداشت WHO نیاز دارد.
کانون خبرنگاران نبأ - فاطمه حاجیحیدری
سلامت معنوی بعد فراموش شده سلامت
دکتر محمد اسماعیل اکبری/ استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سلامت معنوی بعد فراموش شده سلامت قطعاً همه ما شاهد توکل و توسل بیمارانمان به ذات حق تعالی و معصومین (سلام ا... علیهم اجمعین) بودهایم و بسیار شنیدهایم که بیماران آگاهانه و با اعتقاد همه چیز را به حضرت حق واگذار میکنند و طلب شفا از او مینمایند. اما اگر از ما بپرسند چه جایگاهی برای شفای بیماران در ابعاد معنوی قایل هستیم، تقریباً باید اذعان کنیم که مستند علمی برای آنها تهیه نکردهایم و اصولاً نمیدانیم و یا نمیتوانیم از میزان تاثیر اعتقادات مذهبی و معنوی بر سلامت مطلع شویم و آن را به کار گیریم. این نقصان امروز بیش از همیشه در ساختار مدیریت سلامت نمایان شده است. به همین جهت دنیای پیشرفته، پیش قراول بهرهگیری از این ابعاد شفا بخش شدهاند و ما شاهدمقالات متعددی از جهان غرب و یا کشورهای پیشرفته آسیایی (به ویژه ژاپن و هندوستان) در این زمینه هستیم...