دوشنبه 24 ارديبهشت 1403 | Monday 13 May 2024

تحقیق وپژوهش با مشارکت جمعی کارشناسان بخش های مرتبط

بنیاد ساوه شناسی

اولین نشست در تاریخ 20 مهر ماه سال 1402 ساعت 19 با حضور اقای حسین محمودی فر مدیر کل فرهنگ ارشارد اسلامی استان مرکزی

وآقای روح الله طهمورثی کارشناس ارشد کتابخانه ملی مجلس شورای اسلامی ایران وآقای محمد شرافت فعال اجتماعی فرهنگی ساوه  و آقای اصغر مظفری ریاست اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان ساوه پیرامون موضوع بنیاد ساوه شناسی در اداره فرهنگ وارشاد ساوه مورد بررسی وگفتگو قرار گرفت

آپلود عکس

موضوع ومحتوای مطالب به شرح ذیل مطرح گردید

به نام خداوند جان و خرد
بنیاد ساوه‌شناسی
آنچه در سال‌های اخیر از شناخت اقلیم، رجال، دانش، فرهنگ و اسناد در باب کهن‌شهر ساوه در دسترس است، به رغم کوشش‌های گسترده دانشمندان و پژوهشگران ساوه‌شناسی، بسیار ناچیز، پراکنده و نامنسجم است. تأسیس مجموعه‌ای درخور با حضور مؤثّر پژوهشگران و فرهیختگان متخصّص حوزه‌های مرتبط و نیز حمایت‌های نافذ متولّیان امور و نیز پشتیبانی همه‌جانبه همه دغدغه‌مندان و علاقه‌مندان ساوه و ساوه‌شناسی، نخستین و مؤثّرترین قدم در این عرصة علمی ـ پژوهشی و فرهنگی ملّی است.
البته بنیادهای مختلف در حوزه‌های مختلف اقلیم شناسی (مانند بنیاد ایران شناسی، فارس شناسی و ...)، رجال شناسی، علمی و .... آثار و برکات محسوسی در حیطة اختصاصی خود داشته و دارند و این امر، مسبوق به سوابق درخشانی نیز هست؛ در این بین «بنیاد ساوه‌شناسی» نیز در زمره این نوع از مجامع علمی و پژوهشی، چشم‌انداز روشنی خواهد داشت؛ چراکه غوامض آثار و شخصیت رجال و نیز اقلیم و اماکن ساوجی چنان که جسته گریخته در آثار و میراث علمی ایران و اسلام بدان‌ها اشارات مختصر و مفصّلی رفته است، ‌حکایت از وجود حلقات مفقوده در تاریخ علم و فرهنگ ساوه دارد و یکی از طرق شناسایی این آثار، همین میراث ملموس و ناملموس ایران و جهان اسلام است. ضمناً آنچه متواتراً در اذهان و افواه پژوهشگران از جنبه‌های ساوه‌شناسی وجود دارد نیز حاکی از این حقیقت معتنابه است.
عجالتاً آنچه در این مختصر، در باب جنبه‌ها و شاخه‌های «ساوه‌شناسی» مدّنظر نگارنده است و آنچه در «بنیاد ساوه‌شناسی» برای رسیدن به این مهمات، سهل الوصول است، ‌به قرار ذیل است:
اقلیم شناسی: شناخت علمی و دقیق و معرّفی جنبه‌های ممتاز اقلیمی شهر ساوه؛ ‌عبارت از دشت ساوه، حوزه های آبریز، کوه‌ها، باغستان‌ها، روستاهای ممتاز و ...؛

باستان‌شناسی: بررسی علمی و پژوهشی آثار و ابنیه تاریخی و باستانی و آثار موزه‌ای و نیز برنامه‌های تفصیلی شناخت و حفّاری تپّه‌های باستانی شهر ساوه با همکاری مجامع و نهادهای علمی مرتبط در راستای تدوین «تاریخ جامع ساوه»...؛
رجال‌شناسی: کشف، شناخت و معرّفی رجال علمی، دینی، فرهنگی و ادبی ساوه؛
کتاب‌شناسی: کشف، شناخت و معرّفی و احیاء آثار رجال علمی، دینی، فرهنگی و ادبی ساوجی و اهتمام به تدوین کتب و مجموعه مقالات و نیز انتشار نشریات تخصّصی (فصلنامه، ماهنامه و ...) در این حوزه و نیز تدوین «دانشنامة جامع ساوه‌شناسی»؛
گویش‌شناسی: بررسی همه‌جانبه و اصولی گویش کهن ساوجی در کلیه سطوح زبانشناختی و به ویژه از حیث اتیمولوژی واژگانی و نیز شناخت گستره اقلیمی و تطبیقی گویش‌های همجوار و نیز شناخت و معرّفی آثار با گویش ساوجی؛
سندشناسی: اسناد مربوط به اماکن، رجال و اختصاصات تاریخی شهر ساوه در حال حاضر عمدتاً در مجموعه‌های خصوصی و یا آرشیوهای اسناد ملّی همچون آستان قدس رضوی، کتابخانة ملّی، کتابخانه مجلس شورای اسلامی و سایر مراکز آرشیوی نگهداری می‌شود؛ تجمیع اسناد و یا لااقل تجمیع دیجیتالی این اسناد در بنیاد ساوه‌شناسی مفید فواید بسیارِ علمی و پژوهشی است؛
کتابخانه تخصّصی یا تالار ویژه منابع ساوه‌شناسی: این تالار اعم از کتب مؤلّفان و دانشمندان ساوجی در ادوار کهن و نیز آثار نوین نویسندگان متأخّر اعم از کتب، مقالات، پایان‌نامه‌ها و ... است و این مجموعه قطعاً در تسهیل امور علمی و پژوهشی نویسندگان و دانشمندان و علاقه‌مندان بسیار مؤثّر خواهد بود؛
بنیاد ساوه‌شناسی به مثابه یک جاذبه گردشگری: با وجود جاذبه‌های فراوان گردشگری در شهر ساوه، با توجّه به تجمیع جامع الاطراف موضوعات ساوه‌شناختی، قطعاً بنیاد ساوه‌شناسی به خودی خود یک جاذبة منحصر به فرد برای گردشگران داخلی و خارجی خواهد بود.
آنچه از جوانب و ساختار «بنیاد ساوه‌شناسی» در ذهن نگارنده است، محدود به مطالب مزبور نیست و این موارد به عنوان یک مقدّمة کوتاه، به محضر دانشمندان ارجمند ارائه گردیده است

تهیه کننده : محمد شرافت

نکوداشت خدمات حاج شیخ عبدالکریم حائری در اراک

اعضاء ستاد کنگره حاج شیخ عبدالکریم حائری با هدف بزرگداشت خدمات این مرجع تقلید، با آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی دیدار کردند.

حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی در این دیدار که با حضور جمعی از مسئولان استان برگزار شد با بیان خاطراتی از مرحوم آیت الله العظمی حائری و حضرت امام خمینی (ره) گفت: من به امام خمینی رضوان الله تعالی علیه گفتم شما به فکر انقلاب افتادید، اما چرا استاد شما آیت الله حائری این کار را انجام نداد؟

او افزود: امام خمینی (ره) در جواب فرمودند: در آن دوره و در شرایط آن زمان، مرحوم آیت الله العظمی حائری حوزه‌ای در قم تأسیس کردند که چنین حوزه‌ای کمتر از انقلاب نبود.

آیت الله العظمی شبیری زنجانی اخلاق، درایت، عقل محوری، هوش و ذکاوت، تقوا و نداشتن هوای نفس، اجتناب از معاصی و تسلط بر مباحث علمی را از ویژگی‌های بارز مرحوم آیت الله العظمی حائری عنوان کرد.

نماینده، ولی فقیه در استان مرکزی هم در این دیدار با اشاره به کنگره صدمین سال تأسیس حوزه علمیه قم گفت: آیت الله العظمی حائری در مدت ۱۶ سال در اراک منشاء خدمات بسیاری بود و سفر او از اراک به قم منشاء این همه آثار و برکات بوده است.

آیت الله دری افزود: شاگردان و تربیت یافتگان او در اراک افرادی مثل حضرات آیات گلپایگانی، اراکی، سید احمد خوانساری، سید محمدتقی خوانساری و حضرت امام خمینی (ره) و شخصیت‌های ارزشمند دیگر بودند و از شهر اراک به قم مشرف شدند.
او با بیان اینکه کنگره بزرگداشت حاج شیخ عبدالکریم حائری در یزد برگزار شد افزود: قرار است پیش درآمد بزرگداشت صدمین سال تأسیس حوزه علمیه در استان مرکزی برگزار شود و پس از آن در قم هم برگزار شود..

امام جمعه اراک گفت: پس از ارتحال حضرت آیت‌الله العظمی بروجردی کتابی به نام «مرجعیت و روحانیت» منتشر شد که شهید مطهری هم در آن کتاب دو مقاله منتشر کرد.
آیت الله دری افزود: این کتاب نقدی نسبت به گذشته و نظری نسبت به آینده دارد و اکنون نیز ما با نگاهی به صد سال گذشته باید برای صد سال آینده تدبیر کنیم.

 

بسمه تعالی

نگارنده - دکتر ابوالقاسم فخاریان ساوجی

فروردین 1384 شمسی

 

حجته الاسلام والمسلین آقا شیخ اسداله (مجتهدی ) ساوه ای ازعلما ودانشمندان ساوه میباشد.

آقا شیخ اسدالله فرزند حاج محمد ابراهیم بن علی اکبر ساوه ای (متولد 1303 ه ق متوفی 1399 ه ق -بهمن ماه 1357 ه ش در قبل انقلاب در ساوه فوت به علی الملکوتی پیوست.. ادامه مطب در

آقا شیخ اسدالله مجتهدی ساوه ای

نگرشی به زندگی پربارآقای شیخ اسدالله مجتهدی ساوه ای

حضرت حجه الاسلام والمسلمین جناب آقای شیخ اسدالله مجتهدی ساوه ای درسال متولد {1303 ه -ق 1264 شمسی}پابه عرصه وجود گذاشت وی فرزند جناب آقای محمد ابراهیم فرزند علی اکبر .. که در زهد تقوا وحید عصر خود بوده است می باشد

اقای شیخ اسدالله مجمهدی ساوه ای غفران شباب در بلده طیبه قم به کسب علوم معقول ومنقول پرداخت واز فیوضات اساتید وآیات عظام دوران خویش بهره ای وافر وکامل برد وهمچنان در آن شهر ستان ( قم ) به کسب علوم وفنون وتدریس به طلاب وجویندگان علم ودانش با جدیت هرچه تمامتر اشتغال داشت ودر زهد ورع وعدالت وتهجد مشهور بود

تااینکه بنا به خواهش ودرخواست  عده ای از ثقات ومتدینین مردم شهرستان مذهبی ساوه به ساوه که مرکز نشو ونمای دودمان خویش می باشد رحل اقامت افکند ودریکی از شبستانهای مسجد انقلاب ساوه { مسجد حاجی فرج } که در آن زمان به مسجد میدان ملی مشهور بود در سه نوبت ( صبح وظهر وشب ) اقامه ء نمازجماعت می تمود وعده ای از ثقات ومردم فهیم ومتدینین ساوه که عده ای از آنان عقاید خاصی به عدالت وایمان معظم له داشتند به وی اقتدامی نمودند همواره پس از اقامه نماز جماعت از کتاب عروه الوثقای حضرت آیت الله العظمی مرحوم سید محمد کاظم طباطباِئی یزدی برای مامومین به مسائل شرعیه بیان می فرمود.

در بهمن ماه سال 1357 درشهرستان ساوه به رحمت ایزدی واصل شد دربقعه مبارکه امام زاده سید علی اصغر (ع) حجره صالحی شرق مزار شهدا به خاک سپرده شد اللهم اغفرله

از دودمان وشجره طیبه آن مرحوم 3 فرزند دکور به نامهای حضرت حجه الاسلام والمسلمین حاجی شیخ محمود مجتهدی ساوه ای که تحصیلات فقه واصول خودرا درمرکز نجف اشرف به پایان رسانده بود پس از پایان تحصیلات در شهرستان کرج وتهران زیست می نمود فرزند دوم ذکور ایشان به آقای میرزا عباس مجتهدی ساوه ای در شهرستان قم به زندگی پربار خویش ادامه داد فرزند ذکور سوم مشارالیه یکی از فرهنگیان بسیار خوشنام به نام محمد حسین مجتهدی ساوه ای در اداره آموزش وپرورش شهرستان ساوه انجام وظیفه میکرد که هرسه دعوت حق رالبیک گفته اند

فرزندان اناث آقاشیخ اسداله مجتهدی ساوه ای { همسرش ربابه خانم نوه حاجی غفار خیر آب اتبارساز وحام ساز وگذر آهنگران می باشند } فرزندان اناث مرحومه علیا خانم همسر میرزا عباس وفائی -حورا خانم  مجنهدی همسر محمود شرافت - فاطمه خانم همسر یدالله امین توکی ونواده گان ..در خانواده های اصیل شریف ونجیب ساوه می باشند که هریک یادگار ارزنده ای در از آن مرحوم بود وهمواره مورده اعزاز واحترام مردم حقیقت جو شهرستان ساوه می باشند

منابع
۱- کتاب گنجینه دانشمندان محمد شریف رازی
جلد ۵ صفحه ۲۹۳ (۱-) صفحه ۳۰۰ و۳۰۱
۲- کتاب فرهیختگان ساوه مولف دکتر ابوالقاسم فخاریان شماره ۵۷ صفحه ۱۱۹
۳-کتاب نامداران ساوجی مولف محمد حسین اکبری ساوجی صفحه ۲۲۹ تا ۲۴۸
۴- آقا شیخ اسدالله مجتهدی ساوه ای از شاگران حضرت آیت الله

آقا شیخ مرتضی حائری یزدی بنیان گذاران حوزه علمیه قم
پژوهشگر عبدالحسین جواهر کلام
۵- آقا شیخ اسدالله مجتهدی ساوه ای هم درس ودوستان مرحوم آیت‌الله بهجت بودند نقل مستقم
توسط آقای حاج محمد علی مجتهدی داماد آیت الله نوری همدانی
محل زندگی ساوه محله حسینخانه کوچه بطرف خیابان پیروزی

6- اقا شیخ اسدالله مجتهدی ساوه ای  فرزند محمد ابراهیم ساویی

 آیه الله  مرحوم آقاشیخ محمد ابراهیم بن علی اکبر ساویی عالمی جلیل وفقیهی  متقی از شاگران علامه میرزا محمد حسن آشتیانی  درتهران بوده ودرساوه بوظائف روحی ودینی اشتغال داشته تادر سال 1326قمری وفات وحمل بقم شده ودرقبرستان  شیخان مدفون گردیده است 

گنجینه دانشمندان  تالیف محمد شریف رازی جلد 5 صفحه 293

میرزا حسن آشتیانی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

 

 جماعت از علمای بزرگ کشور وساوه به مناسبت  به مناسب فوت آیت الله حاج سید علی تهجدی   در ساوه  1339 شمسی می باشند 
در جمع علمای   آیت اله پدر شیبر زنجانی - آیت الله  آقایان زاهدی - نحوی  - تربتی - شریعتمدار ساوجی - آقاشیخ اسدالله مجتهدی  -  اقاسی علی تقی امیدوار - آقا میرزا سید اسداله رضوانی - آقا سید تقی موسوی زاده - شیخ عبدالحسین مددی   آقا واعضی  - آقاغی عطارد  جمعی از بازریان  وفرهنگیان و اصناف...  معتمدین شهر ساوه مسجد انقلاب 
 

فرهیختگان ساوه - ابوالقاسم فخاریان

 http://sherafatsaveh.blogfa.com/post/345

 

آیه الله حاجی شیخ محمد حسین شریعتمدار ساوجی متولد  1292 شمسی در ساوه

231- شریعتمدار ساوجی

 آیه الله حاجی شیخ محمد حسین شریعتمدار ساوجی  استادنا  المعظم  درسال  1292 شمسی در ساوه در یک خانواده ی علم وادب وفضیلیت و تقوا دیده به جهان گشود

از طرف پدری فرزند مرحوم حضرت آیه الله حجه الاسلام والمسلین ثقه المحدثین  نخبه الفضلاء والمتقین ادیب وفرینده آقای شیخ محمد رضا .1 بن حاجی ملاابو القاسم بن ملاجمشید بن ملاموسی ابن ملا محمد معروف به ملامیرزا واز طرف مادری اوبه بنت مرحوم حاجی سید اسمعیل شیخ الاسلامی بن حاجی سید محمد شیخ الاسلامی می باشند   ادامه دارد.....

دکتر ابوالقاسم فخاریان  صفحه - 533 تا553

 تهیه کننده بیوگرافق  / دکتر ابوالقاسم فخاریان

 تهیه کننده بیوگرافق / محمد حسین اکبری ساوجی

 تهیه کننده بیوگرافق / محمد شرافت

 

----------------------------------------------

پیام بهارستان

اجازات و اسناد آیت الله حاج شیخ محمدحسین شریعتمدار ساوجی

http://ensani.ir/fa/article/337547/

http://www.manuscripts.ir/fa/about/90-new

https://savehsara.aftab.cc/modules.php?name=News&file=article&sid=713

------

-خانواده شریعتمدار ساوجی

-خانواده شریعتمدار ساوجی- مرتجی .جلیلی .امین تقوی .حجت الاسلامی .نصر . مجتهدی

http://sheratmadarsaveh.blogfa.com/post/8

---------------------------------------

فرزندان و نوادگان ساوجی سید محمد

فرزندان و نوادگان و خویشاوندان ساوجی امامزاده سید محمد محروق بن امام سجاد (علیه ا

خانواده حاج میرزا احمد ساوجی و خانواده علامه عسگری ساوجی

فرزندان و نوادگان و خوشاوندان وبازماندگان ساوجی امامزاده سید محمد محروق بن زید شهید بن امام سجاد (علیه السلام ) در نیشابور
سید محمد (محروق )

http://wikifeqh.ir/%D8%A8%D8%A7%D

http://wikifeqh.ir/%D8%A8%D8%A7

--------------------------------

19 - آیت الله محمدرضا شریعتمدار ساوجی

-

https://hawzah.net/fa/Book/View/45232/17361/19-

------------------------------------

حضرت آیت الله حاج شیخ محمد حسین شریعتمدار ساوجی

سالروز وفات حضرت آیت الله حاج شیخ محمد حسین شریعتمدار ساوجی

http://ensani.ir/fa/article/337547/

فقیه سترک شرح حال آیت الله حاج شیخ محمد حسین شریعتمدار ساوجی

تالیف وتحقیق / محمد حسین اکبری ساوجی

سالروز وفات   حضرت آیت الله حاج شیخ محمد حسین شریعتمدار ساوجی پنجم خرداد ۱۳۷۱

محل دفن ساوه مسجد انقلاب ، جنب ورودی سمت چب مسجد امام حسبن (ع)

http://savehje.blogfa.com/post/27

http://shsaveh.blogfa.com/post/4

---------------------------

کتاب فرهیتخگان ساوه

دکتر ابوالقاسم فخاریان  صفحه - 533 تا553

 اول بهار 1396 

بازماندگان امامزاده محمد محروق

آقا شیخ اسدالله مجتهدی ساوه ای

حضرت آیت الله آقا شیخ اسدالله مجتهدی ساوه ای

آقا شیخ اسدالله مجتهدی ساوه ای

دستخط آقا شیخ اسدالله مجتهدی ساوه ای به فرزندش آقا میرزا عباس ...

آقا شیخ اسدالله مجتهدی ساوه ای - علمای شهرستان ساوه

آرامگاه آقا شیخ اسدالله مجتهدی ساوه ای - آپارات

العروة الوثقی - دانلود pdf

سید محمدکاظم طباطبایی یزدی

مجموعه آثار سید یزدی رحمه الله (سید محمد کاظم طباطبائی یزدی)

 جمع آوری : محمد شرافت نوه آقا شیخ اسدالله مجتهدی ساوه ای

عبدالکریم حائری یزدی

عبدالکریم حائری یزدی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

رده:شاگردان عبدالکریم حائری یزدی

 
 

ساوه و ساوجی ها

معرفی نمونه ها ار آثارهنری

 1- خانم زهرا آرمیده  مجتبی  ساوجی هنرمند هنرهای تجسمی در ساوه


۲۴ ساله،کارشناسی مهندسی معماری،معاون دبستان پسرانه

Zahra🎨:
@artzahra78

آپلود عکس

آپلود عکس

آپلود عکس

ساوه

هفته فرهنگی ساوه ۱۸ تا ۲۵مهر ۱۴۰۲

استان مرکزی

ساوه مهد تاریخ وفرهنگ

ایران زمین وپایتخت انار ایران

آپلود عکس

 
 
 
 
 
 
مسجد جامع ساوه
 
 
میدان انار ساوه
‫بهترین انار ایران مال کدام شهر است؟ پسته رفسنجان‬‎
 
پایتخت انار ایران ‌شهر «ساوه» است؛ ساوه یکی از شهرهای استان مرکزی ایران است و به علت تولید انار باکیفیت بسیار بالا، به‌عنوان پایتخت انار ایران شناخته می‌شود و بسیار معروف است. انار‌های ساوه به خاطر داشتن طعم دلچسب، پوست قرمز تیره و دانه‌هایی بارنگ قرمز روشن معروف هستند و در بازارهای داخلی و خارجی محبوبیت زیادی دارند.Shahrivar 4, 1402 AP
 

 

مصطفی سرخیل

رئیس کانون سردفتران ودفترداران استان مرکزی  وسخنگوی شورای عالی کانون وجوامع سر دفتری 

ساوه

آپلود عکس

 

فرهیختگان و پیشکسوت گذشته حال آینده ساوه

دانشگاه ها وانستیو ها /اجتماعی واقتصادی - هنری - پزشکی - تربیتی -کشاورزی - صنعتی

 

C.Vپیمان فر122

 

آپلود عکس

میدان انار ساوه

چلوس" مراسم رب گیری سنتی انار ساوه

: عکس ؛ علی صفری ساوجی

آپلود عکس

آپلود عکسعلی صفری هنرمند خوشنویسی ساوجی

خشک شدن دریاچه ساوه

نگاهی نو به روایت خشک شدن دریاچه ساوه

خشک شدن دریاچه ساوه همزمان با تولد پیامبر گرامی اسلام . حضرت محمد (ص) یکی از روایات مشهور مذهبی است .براساس این روایات در شب تولد حضرت پیامبر گرامی اسلام . وقایع معجزه اسا ازفبیل خاموش شدن اتشکده فارس . فروریختن کنگره هایی از کاخ کسری . خشک شدن دریاچه ساوه جاری شدن آب رودخانه سماوه اتفاق افتاد است ( فلما ولد رسول الله (ص) لم یبق صنم الاسقط وغارت بخیره ساوه....

وخمدت نار فارس وغارت بحیره وقاض وادی سماوه قلیست الشام لسطیح شاما... )

علاوه برروایات فراوان ومتواتر شاعران زیادی نیز اشعار خودرا به این واقع اشاره کرده اند از جمله شرف الدین محمد بو صیری معروف به (برده ) به مطلع...

کناب نامه ساوه

دکتر مرتضی ذکایی ساوجی ص41-49

تهیه کننده / مهندس محمد شرافت ساوجی 21 بهمن 1398

 

دریاچه ساوه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

پرش به ناوبریپرش به جستجو

دریاچهٔ ساوه نام دریاچه‌ای در ایران باستان بوده که امروزه خشک شده‌است. حدود آن از یک‌سو تا ساوه و از سوی دیگر تا ورامین امتداد داشته و هم‌اکنون دریاچهٔ حوض سلطان از بقایای آن به‌شمار می‌رود.

موقعیت تقریبی دریاچه ساوه

 

 

محتویات

  • ۱دیدگاه دیرین شناسی و زمین‌شناسی
    • ۱.۱پیدایش دریاچه ساوه
    • ۱.۲باقی‌مانده دریاچه ساوه
    • ۱.۳شواهد باستان شناسی و معماری
    • ۱.۴شواهد تاریخی
  • ۲منابع

دیدگاه دیرین شناسی و زمین‌شناسی[ویرایش متنی]

اما از نظر زمین‌شناسی، کویر مرکزی ایران و کویر لوت در دوره‌های پیشین زمین‌شناسی زیر دریای بزرگی بوده‌اند، که دریاچه آرال و دریای کاسپین (مازندران) نیز بخشی از آن بوده‌اند، به تدریج با دگرگون شدن شکل پوسته آسیا و فشار پوسته اقیانوس هند به پوسته آسیا، این بخش‌ها بلند تر شده و رشته کوه‌های ایجاد شده بخش‌هایی از دریای تتیس را از آن جدا کرده‌اند، این بخش‌ها هر چند بسیار وسیع بوده‌اند اما به تدریج شروع به خشک شدن کرده‌اند، علت این موضوع کمبود بارش در این مناطق و همچنین تبخیر بسیار بالای منطقه مدار رأس‌السرطان بوده‌است.

یکی از این بخش‌ها حوزه فلات ایران بوده‌است که میان رشته کوه‌های البرز و زاگرس در شمال و غرب و همچنین فلات افغانستان در شرق باقی‌مانده و به تدریج شروع به خشک شدن کرده‌است، در حالی که امروز این منطقه شامل دشت کویر و کویر لوت می‌گردد در گذشته‌های بسیار دور و احتمالاً پیش از ظهور انسان دریای بزرگی بوده‌است.

https://fa.wikipedia.org/wiki

ویکی پدیا

دریاچه ساوه

دریاچه ساوه، دریاچه‌ای در نزدیکی ساوه بوده که خشک‌شدن آن در شب میلاد پیامبر(ص) از ارهاصات او دانسته‌ شده است.

محتویات

[نهفتن]

  • ۱موقعیت و وضعیت
  • ۲خشکیدن در شب میلاد پیامبر
  • ۳جستارهای وابسته
  • ۴پانویس
  • ۵منابع

موقعیت و وضعیت

دریاچه‌ای در نزدیکی شهر ساوه بوده است [یادداشت ۱][۱] که بنا بر برخی روایات، همزمان با شب میلاد پیامبر، آب آن فروکش کرده است.[۲]برخی احتمال داده‌اند دریاچه حوض سلطان که در حدود ۴۰ کیلومتری شمال قم و در حدود ۸۵ کیلومتری جنوب تهران واقع شده است از بقایای دریاچه ساوه باشد.[۳]

خشکیدن در شب میلاد پیامبر

بنا بر برخی گزارش‌های تاریخی و روایات، در شب میلاد پیامبر حوادثی رخ داد. خشک شدن دریاچه ساوه، لرزیدن طاق کسری و خاموش شدن آتشکده فارس از مهمترین این حوادث بوده است.[۴] خشکیدن آن را از ارهاصات و هشدارهایی دانسته شده که همراه با ولادت پیامبران رخ می‌داده است.[۵]

برخی از پژوهشگران معاصر، در صحت خشک شدن دریاچه ساوه در شب میلاد پیامبر اکرم تردید کرده‌اند. از نظر آنان گزارش‌هایی که در این باره وجود دارد ضعیف و مشکوک است؛ همچنین گفته‌اند پیامبر اکرم، مظهر رحمت است نه نقمت تا با تولد او دریاچه‌ای خشک شود.[۶]

http://fa.wikishia.net/view/%D

ویکی شعیه

إرهاصات در زندگي پيامبراكرم‌(ص) از منظر تاريخ

http://ar.lib.eshia.ir/10265/24/3

، سال ششم، شماره چهارم، زمستان 1388، 43 ـ 64

محسن رنجبر

چكيده

پژوهش حاضر، پس از ارائة تعريفي از واژة «ارهاص» و تفاوت آن با معجزه و كرامت، از باب مقدمه، به برخي از حوادث عجيب و خارق‌العاده در زندگي برخي از پيامبران پيشين مي‌پردازد و در ادامه، حوادث خارق‌العاده و عجيب يا همان ارهاصات را در زندگي پيامبر اكرم‌(ص)، پيش از بعثت حضرت در سه مقطع زمانيِ آستانة تولد، هنگام حمل و تولد و دوران كودكي و نوجواني از منظر تاريخي، مورد مطالعه و پژوهش قرار مي‌دهد. موضوع اين پژوهش، مطالعه در كم و كيف و صحت و سُقْم ارهاصات در زندگي پيامبر اكرم‌(ص) تا پيش از بعثت حضرت است.

كليد واژه‌ها: ارهاصات، پيامبران پيشين، پيامبراكرم‌(ص) و پيش از بعثت.

 

مقدمه

معجزات و حوادث خارق‌العاده در زندگي پيامبران، به ويژه پيامبر اعظم(ص)، از مسائلي است كه انديشمندان مسلمان، به ويژه مورخان، متكلمان و مفسران، از گذشته تاكنون، به آن توجه كرده‌اند. اما تا به حال ـ تا جايي كه بررسي شد ـ پژوهش تاريخيِ مستقلي دربارة حوادث خارق‌العاده‌اي كه مربوط به پيش از بعثت پيامبر اكرم‌(ص) باشد و به آن اصطلاحاً «ارهاصات» مي‌گويند، صورت نگرفته است. بر اين اساس، اين پژوهش درصدد بررسي تاريخيِ ارهاصات پيامبر اكرم‌(ص) است كه به معناي عام آن، يعني ‌كارهاي شگفت و خارق‌العاده كه از توان انسان خارج است و بر فضيلتي براي صاحب آن دلالت دارد، يكي از گونه‌هاي معجزه به حساب مي‌آيد. البته پيش از پرداختن به موضوع اصلي، منا‌سب است به چند نكته، اشاره شود:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

http://jahanshenasi.mihanblog.com/p

ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد
دل رمیده ما را انیس و مونس شد


به مناسبت شب میلاد حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله به ذکر چند روایت در مورد حوادث خارق العاده و شگفتی که در هنگام میلاد آن حضرت در چند جای دنیا به وقوع پیوست،میپردازیم.

ادامه مطلب


طبقه بندی: شرور و شیاطین،
برچسب ها: شیطان چهل روز به زندان افتاد، ارهاصات شب میلاد نبی، هفدهم ربیع الاول، مولودی که به برکت میلادش شیطان به زندان افتاد، لرزیدن ایوان کسری و شکسته شدن سیزده کنگره آن، خاموش شدن آتشکده فارس، خشک شدن دریاچه ساوه،

 

در رادیو قرآن پاسخ داده می شود؛

چرا با میلاد پیامبر دریاچه ساوه خشک شد؟

خبرگزاری رسا ـ شنوندگان برنامه مصباح یکشنبه 12 خردادماه باحضور کارشناسی "مجید معارف" پاسخ این سوال که چرا با میلاد پیامبر(ص) دریاچه ساوه خشک شد؟ را می شنوند.

 راديو قرآن

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی رادیو قرآن؛ در برنامه "مصباح" یکشنبه12 خردادماه یکی از شنوندگان از "مجید معارف" کارشناس این برنامه سوال پرسی که چرا با میلاد پیامبر(ص) دریاچه ساوه خشک شد؟ در پاسخ این سوال مطالبی درخصوص معجزات میلاد حضرت مطرح شده است.

دریاچه حوض سلطان که با مساحتی حدود 330 کیلومتر مربع ، به " دریاچه قم " ، " دریاچه ی شاهی " و " دریاچه ساوه " نیز مشهور است ، در جهت غربی – شرقی در شمال غربی دریاچه نمک و شمال استان قم قراردارد .

برخی با توجه به نام ساوه که به آن داده اند، آن دریاچه را به حوض سلطان منتسب کرده اند، از جمله " گوبینو" و " دیولافوآ " در سفرنامه های خود می نویسند احتمالاً این دریاچه ممکن است بخشی از دریای بزرگ ساوه بوده باشد که در روز تولد پیغمبر (ص) خشک شده و این نشانه ای از ظهور پیغمبر اسلام بوده است .

پیوند همیشگی پاسخ به هنگام میلاد رسول خدا، اتفاقات شگرفى به ظهور رسید و بسیارى از مورخان،از حوادث زیر، مقارن ولادت یاد کرده‏اند:

1. ایوان کسرى در مداین، لرزید و 13 یا 14 کنگره آن فرو ریخت.

2. آتشکده فارس و آذربایجان ، پس از هزار سال، خاموش شد.

3. دریاچه ساوه خشک گردید.

4. بت‏ها، همگى به رو درافتادند.

5. نورى درخشش پیدا کرد که فضاى مکه را روشن نمود.

6. شیاطین که تا آن لحظه به عالم بالا راه داشتند و صداى ملائکه را مى‏شنیدند،براى همیشه، طرد شدند.

بیهقى درباره حوادث شب ولادت پیامبر، مى‏نویسد:

«در شب میلاد پیامبر، ایوان کسرى به لرزه درآمد و شکست (ترک) برداشت و چهارده کنگره آن فرو ریخت. آتشکده فارس که پیوسته روشن بود، خاموش شد. دریاچه ساوه خشکید و موبد بزرگ در خواب دید که شتران تنومندى همراه اسب‏هاى عربى، از دجله گذشتند و در سرزمین ایران، پراکنده شدند».

ابن شهر آشوب، افزون بر حوادثى که بیهقى گفته، از وقایع دیگرى به نقل ازامام صادق(علیه السلام) یاد مى‏کند که حضرت فرمود: «در هنگام ولادت پیامبر عظیم الشأن، بت‏ها به صورت، به زمین افتادند... پادشاهى نماند؛ مگر آن‏که تاجش واژگون و زبانش در آن روز، بند آمد. کاهنان از دانش خود جدا شدند... در آن شب، نورى از سرزمین حجاز پدید آمد و منتشر شد و تا مشرق، گسترش یافت».

توجه داشته باشیم که برخی از این حوادث معنای دیگری دارد و نشانه و دلیل است، به عنوان مثال ,می توان گفت که خاموش شدن آتشکده فارس و آذربایجان به معنای پیروزی اسلام بر آیین زرتشتی است و به رو افتادن بتها به معنای شکست خوردن بت پرستها است و فرو ریختن کنگره هشداری است به این معنا که عصر حکومت های ظلم و جور به پایان رسیده است و باید به عدل و عدالت رفتار کرد و خشک شدن دریاچه ساوه هم نمادی بر قدرت خدا و نشانه ای برای تلنگر به مردم است.

برنامه "مصباح" کاری از گروه فرهنگ و اندیشه قرآنی است که به سردبیری و تهیه کنندگی «اکرم‌السادات حسینی‌زاده» و اجرای «اللهیار عطابخشی» یکشنبه ها از ساعت 21:10 به مدت50 دقیقه برروی موج اف ام ردیف 100مگاهرتز از شبکه رادیویی قرآن با محوریت پاسخگویی به سوالات قرآنی پخش می شود./959/د103/ن

چه ارتباطی بین تولد حضرت محمد(ص) وخشک شدن دریاچه ساوه ...

بررسی صحت وسقم رویدادهای زمان تولد پیامبر اسلام/ آیا در ...

دریاچه ساوه - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

خشک شدن دریاچه ساوه

ایوان کسری فرو ریخت؟ آتشکده فارس خاموش شد؟ دریاچه ساوه ...

چرا با میلاد پیامبر(ص) دریاچه ساوه خشک شد؟

جمع آوری : مهندس محمد شرافت

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group