پنجشنبه 1 آذر 1403 | Thursday 21 November 2024

بازماندگان امامزاده محمد محروق

بارگاه محمد محروق 

بازماندگان امامزاده محمد محروق

7 4 -" ساوه" “Saveh “ZEH047
جانام "ساوه")Saweh, Saveh،)نام شهری کهن،در استان مرکزی و مرکز شهرستان ساوه است.
زیستگاه"ساوه"در سده هفتم پیش از میلاد،

{باستانی است و نام دورانی از نیمه های سده هفتم قبل از میلاد}

  یکی از دژهاو مراکزمهم مادها بوده و در زمان سلسله

پارت ها"ساواکینه")Savakineh)نامیده می شده است. ساوه در دوران اسلا می،محل  اقامت دیلمیان 
و سلجوقیان بودو در حمله مغول،در سده سیزدهم میلادی،به شدت آسیب دید. این زیستگاه
در زمان ایلخانان بازسازی گردید،ولی در دوره تیموریان بار دیگر به ویرانی کشیده شد.در زمان
گزینش تهران به عنوان پایتخت در میانه
صفویان،این زیستگاه برای چندمین بار رونق گرفت. با گزینش  تهران به عنوان پایتخت  در میانه 

سده نوزدهم میلادی،"ساوه"به تدریج اهمیت  خود را از دست داد وبسیاری از اهالی ساوه به
تهران مهاجرت کردند. گفته میشود که در "ساوه"دریاچه ای نیزوجودداشته است]5،]ولی اثری
از این یست. چرا؟
با نگاهی به تصاویرماهواره ای"Earth Google"ملاحظه می شود که دشت"ساوه"در فضایی میان دو
رشته کوه،با رونده ای تا حدودی شرقی-غربی قرار گرفته است. زیستگاۀ"ساوه"در حاشیه بخش
شمال غربی این دشت واقع است. این دو رشته کوه،دشت"ساوه"را از شمال و جنوب محدود

صفحه 193


می کنند. طول دشت"ساوه"در حدود90 کیلومتر است که از محل ورود  رود مزلقان (مزدقان ) از
سمت غرب تا شمال شرقی شهر"قم"از سمت شرق ادامه دارد. رشته کوه شمالی"ساوه"، کوههای
رنگرز نام دارد که شهر صنعتی"کاوه"در کوهپایه آن و مشرف به این شهر احداث شده است.
ارتفاع دشتاز سمت غرب به شرق کاهش می یابد،به طوریکه از ارتفاع حدود1100متردر ّ مصب
رودمذکور )در ِ غرب دشت ساوه(،به ارتفاع حدود850 متردر شمال "قم"میرسد. ارتفاع دشت
در فاصلۀ حدود 15 کیلومتریجنوب "ساوه"به حدود950 متر کاهش مییابد. اینارتفاع در 15
کیلومتری جنوب ‌شرقِ ده باغ شیخ تا930 متر نیز پایینمیآید. هرچند شیب دشت"ساوه"از غرب
به شرق،پیوسته در حال کاهش است و اثریاز پهنه فروافتادگی در دشت"ساوه")که آب در آن
گرفتار و ساکن شود(وجودندارد،ولیدر هر حال این تغییر شیب اندکاندکاز غرب به شرق رخ
میدهد. به طوریکه درکل ِطول 90 کیلومتر،دشت"ساوه"از ارتفاع حدود1100متردر ِ غرب دشت،
تا850 متردر شمال شرقی"قم"میرسد،یعنیدر ِطول 90 کیلومتر250 متر از ارتفاع آن کاسته
میشود؛ بهاینترتیبمالحظه میشود که شیب ِ متوسطغرببه شرق،در دشت"ساوه"بسیار کمتر
از یکدرصد است. باتوجهبه شرایط ِ مورفولوژیزمیندر دشت"ساوه"و بهخصوصتغییر شیب
بسیار ِ مالیم ایندشتو عریض ِ شدن آن در جهتشمالیجنوبی که در شرقساوهو جنوب ‌شرق
ِ شیخرخمیدهد،اینامکان وجوددارد که دریاچه تاریخیساوه)که تا زمان پیامبر اسالم آبگیر
ِدهباغ
یا برکهایزندهبوده(در اینبخشقرار داشته است. اگردر زمان حاضر یادر فاصله زمانیچند سده
اخیر اثریاز اینآبگیردر خاطرهها باقینمانده، شاید به اینجهتباشد که گودیآبگیر با رسوباتی
که اغلبناشیاز رودهایمزلقان و قرهچایهستند پر شدهباشد. ایننکته ازنظردانشمندان علوم
زمینامریبدیهیاست که در بعضیاز پهنههایزمین،در اثر عواملتکتونیکی،فروافتادگیای
)Depression)به وجودمیآید که درنهایتدر داخلخشکیهایزمینبه آبگیر تبدیلمیشود. این
ِ مفروض،پساز طیزمانیچندصد تا چندهزار ساله
نکته نیز امریطبیعیاست که فروافتادگی
بهتدریجاز رسوبهایناشیاز آبراهههای)Streams)اطراف پر شدهو آبگیر به پهنهایهموار تبدیل
شود. باتوجه ‌به شرحفوقبهنظرمیرسد که سرگذشتدریاچه خشکشده"ساوه"ازنظر زمانیو
مکانیچنینباشد.
جانام "ساوه"رامیتوان به سه جزء"س")Sa, Se)و "آو"و "ه"بخشبندی کرد که در آن،"س"
ّ ف"زه"به معنیمظهریاز آب بر سطحزمیناستو "آو"
گویشیاز "ز")Za, Ze)و آن نیزمخف
ِ "ساوه"
گویشیاز آبو "ه"پسوند مکان است. اگر اینبخشبندیپذیرفته شود،آنگاهمفهوم جانام
ِ آب، چشمه،دریاچه یا رودی
ّ ظاهر ِ شدن آب بر سطحزمین" خواهد بود. اینکه اینمظهر
"محل
است،نمیتوان نظریقطعیداد،ولیباتوجهبه وجودرودهایقرهچایو مزلقان و همچنیندریاچه
خشکشده"ساوه"،میتوان تصور کرد که نام اینزیستگاهاز دریاچهایبه ایننام،یعنیدریاچه
"ساوه" گرفته شده؛ نه اینکه زیستگاه"ساوه"نام خودرا بر رویدریاچه "ساوه" گذاشته باشد.
بهطورکلیباتوجهبه شباهت ِ زیادواژه"ساوه"باواژههای"زاوه" (ZEH028) ,(ZEH030(؛"زاویه"
َ ه()ZEH045) (Savah)؛
(ZEH033) ,(ZEH032(؛"زاب" (ZEH020) ,(ZEH018) ,(ZEH019(؛"سوه")یا ص َ عو
"ساوا"و "سوه")ZEH048)و باتوجهبه اینکه واژه"زاو"در بسیاریاز جانامهایمشروحه گروه
"زه،زاب، ساو"،بهاحتمالزیادمعنی"مظهریاز آب بر سطحزمین"رامی دهند،این نظرکه

 صفحه 194

واژۀ"ساوه"با"زاوه"،"زاویه"،"س َ وه")Saveh)و "صعوه")Sáveh )هممعنیو همریشه باشد،نظری
قابل قبول می نماید.


48 ِ " -رود ساوا"“River Sava “ZEH048

کتاب ریشه یابی 1500 جانام کهن

منابع  کتاب ریشه یابی 1500 جانام کهن جلد اول صفحه 193 تا 195

 

ساوه رابشتر بشناسیم

60 -آیا می دانید :

* ساوه دارای بزرگترین شهر صنعتی کشور می باشد ؟

 

 61- آیا می دانید :

* همایش کشوری شهر سالم ، روستای سالم در ساوه برگزار شد ؟

 

 62- آیا می دانید :

* اولین دوره رقابت های فوتسال جام قهرمانی باشگاههای آسیا در سال 1384 شن ساوه اول شد ؟

 

 63- آیا می دانید :

* نخستین مسیحیان ایرانی سه مغ آوه ای ساوه بودند که همزمان با واقعه تاریخی میلاد حضرت عیسی مسیح (ع) در شهر بیت المقدس (اورشلیم )‌حضور داشته اند ؟

 

آیا می دانید :

1- علامه عسگری ساوجی (ره) یکی از بزرگترین پژوهشگر حدیث در قرآن در حال حاضر در جهان می باشد ؟

 

آیا می دانید :

2- وسعت جغرافیایی ساوه به اندازه کشور لبنان بوده است ؟

 

آیا می دانید :

3- ابوالفضل جلیلی ساوجی یکی از بزرگترین کارگردان فیلم ساز جهان می باشد ؟

آیا می دانید :

4- روستای آوه از توابع ساوه دومین افتخار کانون تشیع در ایران می باشد ؟

 

آیا می دانید :

5- انار ساوه از نظر کمیت و کیفیت مقام اول جهان را دارد ؟

 

آیا می دانید :

14- سید ضیاء الدین میر قوامی قهرمان کشتی دارنده بازوبند پهلوان پایتخت بود ؟

 

آیا می دانید :

15- پروفسور دکتر علی طهمورثی ساوجی جراح مغز و اعصاب در امریکا ساوه ای است ؟

 

آیا می دانید :

16- اولین حکیم که از اداره صحت (وزارت بهداشت ...) اجازه طبابت در ساوه گرفت میرزا محمود حکیم مرآت ساوجی بود؟

 

آیا می دانید :

17- آقا سیدهاشم محتشمی یکی از پیشکسوت ورزش باستانی ساوه بوده است ؟

 

آیا می دانید :

18- علی جوکار پهلوان ورزش باستانی در ساوه بوده است /

آیا می دانید :

19- بهترین قره نی زنی هیئت عزاداران تکیه بازار – سید ابورضا (ع) استاد حاج رضا صبوحی ساوجی بوده است ؟

 

آیا می دانید :

20- گویش ساوه از شاخه های زبان کهن فارسی است . واژه های آن را عیناً و یا با کمی تغییر در شاهنامه کشف المحجوب – خمسه نظامی ،‌مثنوی معنوی نفثه المصدور و اثار کهن دیگر می توان یافت ؟

 

آیا می دانید :

21- قدمت شهر ساوه (سواکینه /سوافینه) به مشابه یکی از منازل عهد سلوکی (جانشینان اسکندر ) دست کم تا قرن سوم قبل از میلاد ، سند کتبی مترقب می باشد

تاریخ حدود 2600 سال از برای ساوه و آوه قائل شد ؟

 

آیا می دانید:

22-  زبان اصلی مردم ساوه فارسی دری می باشد ؟

 

آیا می دانید :

23- ساوه تابعه استان یکم و مرکز آن رشت بوده است ؟

 

آیا می دانید :

24- مرکز جمعیت و اداری عشایری در سطح استان مرکزی در ساوه می باشد ؟

 

آیا می دانید:

25- ساوه بزرگترین صنعت سفال گیری در ایران بوده است ؟

 

آیا می دانید :

 26- خواجه نصیرالدین طوسی نجوم دان کشور ساوه ای بوده است ؟

 

آیا می دانید :

27- یکی از بزرگترین کتابخانه جهان آن روز دارای اسباب و آلات نجومی در زمان سلجوقیان در ساوه منسوب به ابوطاهر خاتونی بوده در سال 617 ه . ق سوزانیده شد؟

 

 آیا می دانید :

28- مارکوپولو سیاح اروپایی در سفرنامه خود نام ساوه را آورده است ؟

 

آیا می دانید :

29- طالبی مرغوب ساوه مقام اول کشور را دارد ؟

 

آیا می دانید :

30- مسجد جامع شهر ساوه یکی ا قدیمی ترین و مهمترین مساجد اسلامی در ایران و اثر تاریخی یک دائره المعارف از اثار تاریخی محسوب می شود .

با همه شهرتی که دارد هنوز ناشناخته مانده نیاز به پژوهشهایی دقیق دارد تا زوایای ناشناخته فنی ، معماری-فرهنگی ، هنری ... آن روشن گردد؟

 

آیا می دانید :

31- ساوه در لغت یعنی ریزه طلا و خورده زر (طلا) که شاید از نظر حاصلخیزی مانند طلا دارای ارزش بوده است بدین دلیل نام ساوه را بر این منطقه گذاشته اند؟

 

آیا می دانید :

32- یکی از معابر باشکوه آناهیتا در 23 کیلومتری جنوب غربی ساوه(قیز قلعه) وجود داشته و دارد ؟

 

آیا می دانید :

33- شهر ساوه در 30 و 21 و 50 (درجه و دقیقه و ثانیه ) طول شرقی از نصف النهار گرینویچ و 1و35(درجه و دقیقه )‌عرض شمال از خط استوا قرار گرفته است . با توجه به طول جغرافیایی تهران که در "30و 25 و 51 قرار دارد و با زاید بر هر 15 طول جغرافیایی یک ساعت *** است ، یعنی هر درجه معادل 4 دقیقه ساعتی اصلاف دو نصف النهار از هم می باشد . بنابراین اصلاف طول جغرافیایی ساوه از تهران یک درجه و 4 دقیقه زاویه ای قرار دارد پس اصلاف ساعت نسبت به تهران 4 دقیقه و 16 ثانیه است یعنی عقب تر از وقت شرعی تهران قرار دارد .

 

آیا می دانید :

34- آقاجان ساوه ای : از سبیه خوان های معروف عهدناصری است و خواننده ای توانا بوده که به علم موسیقی احاطه ی کامل داشته و شاگردانی تربیت کرده که معروف ترین آنها ملاعبدالکریم جناب *** بوده (ملاعبدالکریم جناب قزوینی ، استاد قابل آذر بوده که به روایت ایشان ، جناب قزوینی در سن 110 سالگی ششدانگ صدای کامل داشته اند . 

 

 آیا می دانید :

35- سید احمد خان سارنگ: مشهورترین استاد خواننده در اواخر عهد قاجار او هم عهد برادران فراهانی و صاحب لحن و شیوه ای خاص در تغنی آواز ایرانی است .

ولی آواز را نزد معین البکا- استاد گمنام ساوه ای – آموخت و سپس به تهران رفت . سید احمدخان در سفری همراه آقا حسینعلی و دیگر هنرمندان آن دوره برای ضبط صفحه به تفلیس سفر کرد و آقای ارزشمندی را از خود به یادگار گذاشت . همچنین دل همراه با باقرخان ، میرزا حسینعلی و میرزا اسداله برای ضبط صدا به پاریس سفر کرده بودند . سفر دوم آنها به لندن بود که مصادف با جشن کارخانه ی هنیرماسترزوس بود (1910-1909)

 

آیا می دانید :

36- حسین باطنی ساوجی تعذیه خانی و قرائت قرآن بدون چشم داشت مادی در برنامه های عزاداری امام حسین (ع) و تعذیه شش دانگ صدا را دارا بوده است ؟

 

آیا می دانید :

37-همایش ملی فرهنگ اسلامی ورزش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه برگزار گردید ؟

 

آیا می دانید :

38- سومین نواب خاص امام زمان (عج) حسین بن روح نوبختی آوه ساوه بوده است ؟

 

آیا می دانید :

39- پایان نامه دانشگاهی سیدعبدله حجازی در خصوص علل اقتصادی اجتاماعی اسکان ایل شاهسون بغدادی در سال 1354 برنده جایزه ویژه دانشگاه تهران دریافت داشت ؟

 

آیا می دانید :

40- که آتش را در جهان کشف کردند ایرانیان بودند و مردم ساوه آتش پرست (گبری) بودند .

 

آیا می دانید :

41- در کتاب گنجینه دانشمندان در مورد ساوه که در جنوب تهران واقع شده و از بخشهای نوبران ،‌زرند ،‌خرقان ،‌جعفرآباد و مرکز آن شهر ساوه طبق سرشماری 1345 دارای 142450 نفر کل شهرستان جمعیت داشته و نام دانشمندان ،‌مساجد ، مدارس مزارات آوردذه شده است ؟

 

آیا می دانید :

42- در کتاب خاطرات حاج سیاح درسفر به ساوه در سال 1257 شمسی به دیدار عالم جلیل اقدر دارای زهد ،‌صحت عمل و علم جناب حاجی میرزا احمد آورده شده است ؟

 

آیا می دانید :

43- یکی از شهرهایی که پیش از اسلام اندیشه ستایش ناهید در آنجا رواجی تمام داشته ،‌همین شهر ساوه بوده است ؟

 

آیا می دانید :

44- زیتون کاری در ساوه در سطح استان مرکزی مقام اول را دارد ؟

 

آیا می دانید :

45- مرغوب ترین پسته کشور در منطقه ساوه می باشد .

 

آیا می دانید :

46- آیت اله ملا حبیب اله کاشانی فرزند ملاعلی مدد فرزند ملارمضان پایه گذار مکتب خانه در روستای چمران و ساوه و تاسیس حوزه علمیه کاشان و تربیت شاگردان بسیار ** و تالیف یکصد و بیست جلد کتاب و رساله تالیف نمیاد . که حدود 70 جلد آن در کتابخانه حضرت آیت اله نجفی در قم می باشد . و آرامگاه مجللی زیارتگاه در کاشان به نام او دائر است ***ساو ای می باشد .

 

آیا می دانید :

47- 10 نفر از اعضای مرکز شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساوه به عنوان نفرات برگزیده مسابقه ادبی آفرینش در سال 1388 در سطح کشور انتخاب شدند ؟

 

آیا می دانید :

48- آثار هنرمندان ساوجی سه قطعه موسیقی محلی در شبکه های درون و برون مرزی صدا و سیما به مناسبت سال پیامبر اعظم(ص) پخش می گردد ؟

 

آیا می دانید :

49- در سفرهای هیات باستان شناسی آلمانی در سال های 71-1970 به سرپرستی آقای ولفرام کلایس است . ولرام کلایس از قیزقلعه ساوه با عنوان قلعه اسماعیلیه نام برده است .

 

آیا می دانید :

50- در سفر هیات باستان شناسی کانادایی در بهمن 1372 با*** آقای دکتر پاول ویلیام رابرتز استاد گروه شرق شناسی دانشگاه تورنتوری از قیز قلعه ساوه اصل بنا را به اوایل دوران ساسانی مورد تایید قرار داد ؟

 

آیا می دانید :

51- یوسف عادلشاه ساوجی منادی تشیع در هند ،‌نخستین حکومتی که تشیع را به شکل رسمی ، شیوه ی حکمت برگززیده حکومت عادلشاه بود و نخستین پادشاهی که دستور خواندن خطبه به نام امامان دوازده گانه شیعه را بر منابر بیجا دور شبه جزیره هندوستان وپاکستان صادر کرد عادل شاه ساوجی ساوه ای بود ؟

 

آیا می دانید :

52- اولین مردمانی که سکه را در جهان ضرب کردند ایرانیان بودند . در ساوه هم سکه ضرب ساوه استخراج شده ؟

 

آیا می دانید :

53- استفاده از لوله های سفالی ساخت شرکت Hepworth انگلستان در طرح شبکه انتقال فاضلاب به صورت پایلوت برای اولین بار در کشور ساوه انجام گردیده است ؟

 

 

 

آیا می دانید :

54- چهاردهمین سمینار سراسری مدیران کل و عامل انجمن های خیریه حمایت از بیماران کلیوی کشور در ساوه برگزار گردید .

 

آیا می دانید :

55- آرامگاه اشموئیل نبی مربوط به بیش از 3200 سال قبل می باشد در ساوه است ؟

 

آیا می دانید :

56- تپه باستانی 7000 ساله آوه ساوه شاید هم که متاسفانه کاوش منظمی در آن صورت نگرفته است از مراکز مهم سکونت انسان ایرانی در فلات مرکزی می باشد ؟

 

آیا می دانید :

57- از تعداد 999 کاروانسرا شاه عباسی صفوی دو کاروانسرا در آوه – باغشیخ ساوه می باشد ؟

 

آیا می دانید :

58- مرحوم غلامحسین فردوسی حکمرانی ناصرالدین شاه – مظفرالدین شاه – محمدعلی شاه ، احمد شاه ، رضا خان و پسرش را به خاطر داشته 114 سال عمر کرده ساوه ای بوده است ؟

 

آیا میدانید :

 

59-بزرگترین کارخانجات نوردو پروفیل ،تولید کننده نورد و لوله در صنایع نفت،گاز،پتروشیمی،انتقال فرآورده های نفتی،آب و فاضلاب در ایران و خاور میانه و نیز افتخار بزرگ برای کشور محسوب میشود در ساوه می باشد؟

 ۰ نظر ۲ بازدید

0 6:ایا می دانید :ساوه پایتخت انار ایران می باشد ؟

61 : آیا می دانید : - saveh-sawvh ساوه (سوه) 

ساوه"در سده هفتم پیش از میلاد،

{باستانی است و نام دورانی از نیمه های سده هفتم قبل از میلاد}

  یکی از دژهاو مراکزمهم مادها بوده و در زمان سلسله

پارت ها"ساواکینه")Savakineh)نامیده می شده است?

 

 


ادامه مطلب

جمع آوری _  محمد شرافت 

 

شهر صنعتی کاوه (کوروش سابق)  saveh  در سال ۱۳۵۲ با مساحتی بالغ بر ۳۰۰۰ هکتار کنار بزرگراه تهران - ساوه در ۱۰ کیلومتری شهر ساوه، استان مرکزی ایجاد شده‌است. این شهر دارای بیش از ۶۰۰ شرکت بوده و بزرگترین شهر صنعتی کشور ایران به‌شمار می‌رود

 

404 هزار تن از محصولات ساوه راهی 60 کشور جهان شد

مدیر گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه گفت: در سال جاری۴۰۴ هزار تن انواع کالاهای صادراتی به ارزش بیش ۱۸۲ میلیون دلار از گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه به ۶۰ کشور جهان صادر شده است.

404 هزار تن از محصولات ساوه راهی 60 کشور جهان شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، محمدی اظهار کرد: در ۹ ماه امسال ۱۲۰ فعال تجاری در حوزه صادرات غیر نفتی و نفتی، ۴۰۴ هزار تن انواع کالاهای صادراتی را به ارزش بیش ۱۸۲ میلیون دلار از گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه به ۶۰ کشور جهان صادر کردند.

وی با بیان اینکه عمده کالاهای صادر شده از این گمرک در این مدت مشتقات نفتی، قوطی آلومینیومی و انواع شیشه و مصنوعات شیشه‌ای است، افزود: میزان واردات این گمرک در این مدت ۴۹۶ هزارتن انواع کالا به ارزش تقریبی ۱۶۷ میلیون دلار بوده که ۱۱۰ فعال تجاری از ۴۰ کشور جهان به این گمرک وارد و ترخیص کردند.

مدیر گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه گفت: عمده کالاهای وارداتی اقلام سرمایه‌ای، واسطه‌ای و مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی مستقر در شهرصنعتی کاوه و استان‌ها و شهرستان‌های همجوار ساوه از جمله کویل آلومینیومی، مواد اولیه تولید، مواد اولیه پوشک، پاکت آبمیوه و درب پاکت، کنستانتره و پوره میوه، مواد اولیه خوراکی، ماشین آلات و قطعه‌های آن، قطعه های یخچال و مواد اولیه بهداشتی است.

محمدی با اشاره به اینکه عراق، افغانستان و پاکستان عمده مقاصد کالاهای صادراتی از این گمرک است افزود: امارات متحده عربی، چین و عراق هم عمده کشورهای مبدا کالاهای وارداتی از طریق این گمرک به کشور است.

مدیر گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه گفت: در این مدت نسبت به ۹ ماه ۱۴۰۱، کالاهای صادراتی ۱۷ درصد در وزن و ۲۴ درصد در ارزش کاهش داشته و کالاهای وارداتی هم ۶۱ درصد در وزن و ۳۸ درصد در ارزش افزایش داشته است‌.

 

حسین شمس (زاده ۱ فروردین ۱۳۴۰ در ساوه) بازیکن سابق فوتبال و مربی فوتسال اهل ایران است.  
او در پنج سالگی همراه خانواده به تهران مهاجرت کرد. در دبیرستان فلسفی در خیابان پیروزی دیپلم ریاضی گرفت. پس از خدمت سربازی در رشتهٔ تربیت بدنی ادامه تحصیل داد و لیسانس تربیت بدنی را در سال ۱۳۶۸ گرفت.
 

حسين شمس   ساوه ایسفير طلايي فرهنگى ورزش ايران+ عکس


از حسین شمس سرمربی سابق تیم ملی فوتبال به عنوان سفیر طلایی فرهنگی ورزش ایران تقدیر شد

 
 

به گزارش خانه فوتسال، در مراسمی به میزبانی معاونت فرهنگی وزارت ورزش و جوانان از حسین شمس پیشکسوت مربیگری فوتبال و مدرس ای اف سی در کنار
حسن روشن و غلامحسين پيروانى از فوتسال ، حامد حدادى از بسکتبال ، بهنام محمودى از والیبال ، جواد فروغى و ساره جوانمردى از تيراندارى به عنوان
سفراى طلايي ورزش ايران تقدیر شد و نشان سفیر طلایی به آنها اعضا گردید .

 

 

نام حسین شمس به عنوان سرمربی سابق تیم ملی فوتبال یادآور خاطرات درخشش تیم ملی در جام جهانی ۲۰۰۸ و کسب عنوان پنجمی جهان است و فعالیت های فرهنگی وی در سال‌های گذشته بیش از پیش به تبدیل شدن چهره وی به عنوان یکی از سفرای فرهنگی نقش داشته است .

 

 خبر تولد حضرت عیسی مسیح (ع) توسط سه مغ ساوه ای( دانشمند آوه ) به اورشلیم

حضرت عیسی ( ع) وگوشه چشمی به ساوه 

 منابع  1 : کتاب پاور  رابرتز استاد شرق  شناس دانشگاه تورنتوری کاداناست

سفر در سال 1993 میلادی به ساوه گفتگو با دکتر مرتضی ذکایی ساوجی 

درسال 1995 م در انجا به چاپ رسیده است

ساوه- قیز قلعه - مسجد جامع - طرازناهید - انجیلاوند سفلی

 منابع  2 :  کتاب  دکتر مرتضی  ذکایی ساوجی 

نامه  ساوه

مجموعه مقاله ساوه پژوهش 

ص50- 54

چاپ اول 1386 

 

منابع 3: راه ودانش  فصلنامه تحقیقات فرهنگی هنری استان مرکزی درمنابع خارجی

19-2- شناره مسلسل  1378 

{انتشار بهار 1382 }

حضرت عیسی {ع} وگوشه چشمی به ساوه

نامه ساوه: مجموعه مقاله های ساوه پژوهی

حضرت عیسی بن مریم ناصری (ع) ملقب به " مسیح " بنا بر مشهوردر سال ۷۴۹ رومی برابر ۶۲۲ سال قبل از هجرت پیامبر گرامی اسلام (ص ) در بیت اللحم به دنیا امد . جریان تولد عیسی (ع) در قران سوره مریم ایات ۱۶تا ۳۴ امده....

در سفرنامه مارکوپولو در حدود سال ۶۷۱ ه-ق ۱۲۷۱-۱۲۷۲ م درمسیر خود... به ساوه.. در مورد حکایت سه مغ وپادشاهی که گویا از ساوه به بیت اللحم رفته واز  همانجا بشارت  دهنده  تولد حضرت عیسی (ع) ..

سه مغ (یونانی :μάγοι) سه مجوس، سه مجوس شرقی، سه شاه، سه پادشاه مقدس و سه فرزانه نام هائی اند برای سه خارجی که بر اساس انجیل متی برای ارج نهادن بهعیسی به دیدارش شتافتند؛ و برای زادروزش زر، مرّ و کندر به ارمغان بردند. این داستان در داستان تولد عیسی نقش بسیار مهمی دارد. بر اساس انجیل متی که تنها انجیلی از اناجیل چهارگانه است که آمدن سه مغ را گزارش کرده‌است. این سه مغ اولین شخصیتهای مذهبی بودند که عیسی را پرستش کردند. در نوشته انجیل ذکر شده‌است که آنها از شرق آمدند و گفتند که آمده‌اند مسیح پادشاه یهودیان را پرستش کنند. با اینکه تعداد این افراد در انجیل نیامده است بر اساس سه هدیه تصور می‌شود که سه نفر بوده‌اند.

در زبان‌هایی غیر از پارسی (در متون مسیحی) نام ایشان ذکر شده است: کاسپار؛ ملکیور و پالتازار. بی شک این سه تن پارسی بوده و در سفرنامه مارکوپولو مقبره و آرامگاه این سه تن در مکانی مربعی شکل در ساوه نزدیکی تهران بوده و در اثری از استاد حسین بهزاد نگارگر ایرانی بدان اشاره شده‌است.

قابل ذکر درسال  ۱۳۸۶ شمسی یک تیم فیلم بردار از  کشور کانادا به ساوه آمدند . از قیز قلعه . مسجد  جامع ساوه تا  روستای طراز ناهید  انجیلاوند سفلی ساوه . فیلم برداری انجام ودر شب کریسمس در شبکه جهانی  بی بی سی ..بخش گردید

صفحه 50 -54 کتاب نامه ساوه 

مرتضی ذکایی ساوجی (گردآورنده)

 

 

خبر تولد مسیح (ع) توسط سه مغ ساوه ای( دانشمند آوه ) به اورشلیم

خبر تولد حضرت عیسی ( ع) توسط سه مغ ( دانشمد) ایرانی آوه

تاریخ تولد و میلاد عیسی مسیح در سال 1402 - افکارنیوز

 

قلعه سنگی کجاست؟

برای دیدن این بنای زیبا باید به شهر جدید پرند سفر کنید. در بلوار شهید باهنر شهر پرند به سوی بلوار فرهنگ حرکت کنید تا وارد قلعه زیبای سنگی شوید، البته از آزادراه تهران-ساوه نیز اگر وارد جاده تهران-ساوه شوید، می‌توانید به قلعه سنگی برسید.

جاده ابریشم از ساوه saveh کاووش های جاده ی ابریشم
مسافرت مارکو پولو به چین ( ازراه ساوه ) /معروف ترین سیاح فرانسوی قرن هفتم هجری
مارکو پس از تبریز از ساوه یاد می‌کند.

از طریق حمداله مستوفی خبر داریم که ساوه در آن زمان از 46 دیه تشکیل شده و شهری آباد بود. ساوه همان شهریست که بنابر گفته‌ها سه مغ، اهل آنجا ازجمله اولین کسانی بودند که خبر از تولد حضرت عیسی دادند و برای ملاقات وی به سوی اورشلیم شتافتند. مارکو کنجکاوانه به دنبال نشانی از آنان می‌گشت. او از مردم درباره زندگی این سه مغ پرسید، اما کسی نبود که در این باره چیزی بداند. در این راستا از قلعه‌ای یاد می‌کند که به قلعه آتش پرستان معروف بود.

جاده ابریشم از ساوه saveh

 

جاده ابریشم از ساوه گذشته

تهیه کننده /مهنس محمد شرافت نهم خرداد 1397

https://www.aparat.com/v/QLuP8 آپارات راببنیم

https://www.aparat.com/v/y8LtS آپارات راببنیم

https://www.aparat.com/v/3iwNR

آپارات راببنیم

ادامه نوشته

 

مسیر زمینی و مسیر دریایی جادهٔ ابریشم.

جادهٔ ابریشم یا راه ابریشم شبکهٔ راه‌های به‌هم‌پیوسته‌ای با هدف بازرگانی در آسیا بود که خاور و باختر و جنوب آسیا را به هم و به شمال آفریقا و خاور اروپا پیوند می‌داد؛ مسیری که تا سدهٔ پانزدهم میلادی به‌مدت ۱۷۰۰ سال، بزرگ‌ترین شبکهٔ بازرگانی دنیا بود.[۱]

http://sherafatsaveji.blogfa.com/post/1570

-------------------------------

مارکو پس از تبریز از ساوه یاد می‌کند. از طریق حمداله مستوفی خبر داریم که ساوه در آن زمان از 46 دیه تشکیل شده و شهری آباد بود. ساوه همان شهریست که بنابر گفته‌ها سه مغ، اهل آنجا ازجمله اولین کسانی بودند که خبر از تولد حضرت عیسی دادند و برای ملاقات وی به سوی اورشلیم شتافتند. مارکو کنجکاوانه به دنبال نشانی از آنان می‌گشت. او از مردم درباره زندگی این سه مغ پرسید، اما کسی نبود که در این باره چیزی بداند. در این راستا از قلعه‌ای یاد می‌کند که به قلعه آتش پرستان معروف بود.

این جهانگرد ایران را مرکب از 8 ایالت می‌داند: 1ـ قزوین 2ـ کردستان 3ـ لرستان 4ـ شولستان 5 ـ اصفهان 6 ـ شیراز 7 ـ شبانکاره 8 ـ تون و قائن؛ این تقسیم بندی با موقعیت جغرافیایی ـ سیاسی ایران در زمان ایلخانان انطباق دقیقی ندارد. البته ایران در آن زمان واحد سیاسی یکپارچه‌ای نبود و برخی نواحی حکومت‌های مستقلی داشتند، ولی از مقایسه با آثاری چون تقویم‌البلدان ابوالفداء به اهمیت مناطق دیگری چون خوزستان، گیلان، کرمان و... رهنمون می‌شویم. از تجربه‌های تلخ مارکو برخورد با راهزنان بود. به نظر می‌رسد در مناطق کم جمعیت و کویری راهزنی معمول بوده است.

پس از این مارکو درباره شهر یزد سخن می‌راند. به زعم وی پارچه‌های ابریشمی موسوم به «یزدی» نزد بازرگانان شهرت فراوانی داشته و به همه جای دنیا صادر می‌شد. او می‌گوید: «در صورتی که بخواهید از شهر (به سمت کرمان) خارج شوید باید 8 روز از صحرایی بگذرید که در آن فقط 3 محل برای اطراق مسافر وجود دارد.» وجود نخلستان‌های زیاد و شکارهایی چون بلدرچین و کبک و گورخر نیز در این نواحی برایش جالب توجه بوده است. پس از یزد به کرمان می‌رسد، از نظر او مردم کرمان خوب و آرام هستند.

http://hojjatkhakbaz.blogfa.com/post/85

مسافرت مارکو پولو به چین ( ازراه ساوه ) /معروف ترین سیاح فرانسوی قرن هفتم هجری

مارکوپولو درایران

در همین ایام معروف ترین سیاح فرانسوی قرن هفتم هجری (قرن سیزدم میلادی ) 749 سال قبل یعنی مارکوپولو با پدر وعموی خود در سال 669 هجری (1271 میلادی )هنگام سفر به کشور چین از ایران نیز بازدیدنمود . اواز شهرهای ایران مانندتبریز . سطانیه .ساوه . کاشان .یزد .کرمانگذشته واز طریق خلیج فارس سوی چین مسافرت نمود.

-----------------------

نقطه بعدی که پس از تبریز مارکوپولو از آن نام می بردساوه که توسط مغولان ویران گردید

مسافرت مارکوپولو به چین ( از راه ساوه )

این جهانگردان ( مارکوپولو وهمراهان )چون در اینجا ( با دژهای مستحکم دریای خزر = دوازه آهنین با بن بست روبرو شدند ونتواستند ازشمال ایران به مسافرت خود ادامه دهند ناگزیر راه چنین درپیش گرفتند

کتاب ساوه شهرباستانی جلد اول دوم

نوسینده : احمد نعمتی جلد اول ص- 14-16

تهیه کننده/ محمدشرافت ساوجی 30 بهمن 1398

ایران در سفرنامه (مارکوپولو)

توسط

شمشاد امیری خراسانی

 

سفرنامه‌ها منابع ارزشمندی برای مطالعات تاریخی است. این آثار جزییاتی از آداب، عادت‌ها و حیات اجتماعی اقوام گذشته را ثبت کرده‌اند. «سیاحت‌نامه فیثاغورث در ایران» منسوب به فیثاغورث دانشمند برجسته یونان قدیم، «المسالک و الممالک» ابن‌خردادبه، «سفرنامه ابن‌فضلان»، «سفرنامه ابودلف»، «سفرنامه ابن‌حوقل»، «سفرنامه ابن‌بطوطه»، «سفرنامه کلاویخو» و «سفرنامه مارکوپولو» ازجمله سفرنامه‌هایی است که پیش از عهد صفویه نگاشته شده و حاوی اطلاعاتی درباره ایران می‌باشد

 

مارکوپولو در سال 652 قمری‌ /‌1254 میلادی در ونیز ایتالیا متولد شد. پدرش «نیکولو پولو» بازرگانی فعال بود که با قسطنطنیه داد و ستد تجاری داشت. در سال 1260 میلادی نیکولو با برادرش مافئو راه مشرق پیش گرفتند……

 

ادامه و دانلود فایل pdf تمامی این مطلب در ادامه نوشتار

https://parsiandej.ir/%D8%

ايران در سفرنامه مارکوپولو

سفرنامه‌ها منابع ارزشمندی برای مطالعات تاریخی است. این آثار جزییاتی از آداب، عادت‌ها و حیات اجتماعی اقوام گذشته را ثبت کرده‌اند. «سیاحت‌نامه فیثاغورث در ایران» منسوب به فیثاغورث دانشمند برجسته یونان قدیم، «المسالک و الممالک» ابن‌خردادبه، «سفرنامه ابن‌فضلان»، «سفرنامه ابودلف»، «سفرنامه ابن‌حوقل»، «سفرنامه ابن‌بطوطه»، «سفرنامه کلاویخو» و «سفرنامه مارکوپولو» ازجمله سفرنامه‌هایی است که پیش از عهد صفویه نگاشته شده و حاوی اطلاعاتی درباره ایران می‌باشد.

مارکوپولو در سال 652 قمری‌ /‌1254 میلادی در ونیز ایتالیا متولد شد. پدرش «نیکولو پولو» بازرگانی فعال بود که با قسطنطنیه داد و ستد تجاری داشت. در سال 1260 میلادی نیکولو با برادرش مافئو راه مشرق پیش گرفتند تا از سرزمین‌های اصلی تولیدکنندگان کالاهایی از قبیل ابریشم، ادویه، سنگ‌های قیمتی، عاج، پوست‌های مرغوب و جواهرآلات و... دیدن کنند. مسافرت آنان 9 سال به طول انجامید و به خدمت قوبیلای قاآن فرمانروای مغولی چین رسیدند. آنان در سال 1271 مجددا از ونیز عازم چین شدند. این بار مارکوی جوان نیز همراه آنان بود. سفر اخیر 24 سال به طول انجامید که 17 سال آن را با احترام و اعتبار نزد خاقان چین سپری کردند و سرانجام در سال 1295 به ونیز بازگشتند. مارکو که اینک 41 سال داشت در پی درگیری‌های ونیز و جنوا به زندان افتاد. او در زندان با کمک یادداشت‌ها و محفوظاتش خاطرات سفر را برای هم بند خود تقریر کرد و سفرنامه خود را به یادگار گذاشت.

توصیفات مارکوپولو از سفرهایش به سایر کاشفان و بازرگانان اروپایی الهام بخشید تا دانش جغرافیایی خود را گسترش داده و در دنیایی فراتر از گذشته گام نهند. کریستف کلمب با الهام از نوشته‌های مارکو اندیشید که امکان دارد با سفر دریایی به سوی غرب، به مشرق زمین برسد. هنگامی که او در سال 1492 در آمریکای شمالی گام نهاد نامه‌هایی از پادشاه اسپانیا به همراه داشت که برای فرمانروای چین نوشته شده بود. او یک نسخه از کتاب مارکوپولو نیز به همراه داشت که حاشیه‌های زیادی بر آن نوشته شده بود....

http://jamejamonline.ir/online/670846154465324972

جام جمع

  • پنج شنبه 30 دی 1389 ساعت 19:00

 

(مارکو پس از تبریز از ساوه یاد می‌کند. از طریق حمداله مستوفی خبر داریم که ساوه در آن زمان از 46 دیه تشکیل شده و شهری آباد بود. ساوه همان شهریست که بنابر گفته‌ها سه مغ، اهل آنجا ازجمله اولین کسانی بودند که خبر از تولد حضرت عیسی دادند و برای ملاقات وی به سوی اورشلیم شتافتند. مارکو کنجکاوانه به دنبال نشانی از آنان می‌گشت. او از مردم درباره زندگی این سه مغ پرسید، اما کسی نبود که در این باره چیزی بداند. در این راستا از قلعه‌ای یاد می‌کند که به قلعه آتش پرستان معروف بود.)...

 

استاد احمد نعمتی ساوجی

دیدار با استاد ادبیات ونوسینده احمد نعمتی ساوجی / محمد شرافت ساوجی

 

 

+ نوشته شده در پنجشنبه دهم خرداد ۱۳۹۷ ساعت 5:18 توسط محمد شرافت

قلعه سنگی، مرموزترین کاروانسرای ایران

نخستین کشف در ضلع شمالی قلعه بود. در یک حفره‌ عمیق اسکلت مردی پیدا شد که طاق‌ باز دفن شده بود. باستان شناسان گفتند که گویا این مرد میانسال به زور در این قطعه از کاروانسرا چپانده و دفن شده است.

قلعه سنگی، مرموزترین کاروانسرای ایران

گروه گردشگری خبرگزاری فارس: در چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در ریاض، ۴۵ کاروانسرا از طرف ایران ثبت جهانی شدند. همگی این کاروانسراها ویژگی‌های منحصر به فردی داشتند که حائز ثبت در لیست جهانی شدند.

در سلسله گزارش‌های قبلی، با کاروانسرای گز اصفهان، دیرگچین قم و شیخعلی‌خان زنگنه معروف به چاله سیاه در اصفهان آشنا شدیم. این بار به تهران می‌رویم و کاروانسرایی که این روزها هنوز پابرجاست و ثبت ملی و جهانی شده را می‌شناسیم.

قلعه سنگی کجاست؟

برای دیدن این بنای زیبا باید به شهر جدید پرند سفر کنید. در بلوار شهید باهنر شهر پرند به سوی بلوار فرهنگ حرکت کنید تا وارد قلعه زیبای سنگی شوید، البته از آزادراه تهران-ساوه نیز اگر وارد جاده تهران-ساوه شوید، می‌توانید به قلعه سنگی برسید.

عجایب قلعه سنگی

تهرانی‌های قدیم عجایب و رمز و رموزهای بسیاری از قلعه سنگی نقل می‌کنند. یکی از آنها که هنوز هم قابل رویت است وجود یک چاه آب 4متری در قلعه است که همیشه سه متر و یا بیشتر آب دارد. درحالی که در شهر پرند با حفر ۲۰۰متر چاه هم نمی‌توان به آب رسید!

در دوره قاجار ۲۴اسکلت انسانی در این قلعه سنگی پیدا شده که تخمین زده شده حدود ۶۵۰سال در این مکان دفن بوده‌اند.

نخستین کشف در ضلع شمالی قلعه بود. در یک حفره‌ عمیق اسکلت مردی پیدا شد که طاق‌ باز دفن شده بود. باستان شناسان گفتند که گویا این مرد میانسال به زور در این قطعه از کاروانسرا چپانده و دفن شده است.

نکته جالب این بود که سرتاسر بدن مرد را خاکستر پوشانده بود و این خاکستر باعث شده بود مرد تقریبا فسیل شود، طوری که حتی بخشی از موهای او باقی مانده بود. البته سرو صورت مرد شکسته و خرد شده بود و به نظر می‌آمد که به قتل رسیده است.

کشف بعدی استخوان لگن زنی که قطع شده بود و باستان شناسان نتوانستند سن او را تشخیص بدهند. اما این اولین و آخرین اسکلت قلعه سنگی نبود. چندی بعد در همان دوره گوری پیدا شد که دو اسکلت روی هم دفن شده بودند. اسلکت اول به پهلوی چپ دفن شده بود، اما اسکلت دوم به صورت دمر روی اسکلت اول افتاده بود. سه فرد دیگر در یک گور. دو مرد و یک زن در گوری دیگر یکی یکی از دل خاک بیرون کشیدند تا به ۲۴ عدد رسیدند.

به نظر می‌رسید که همه این افراد در جنگ یا نزاعی کشته شده بودند و بدون تشریفات فقط در خاک دفن شده بودند. به همین خاطر حدس اولیه در آن زمان این بود این قتل‌ ها به دوره‌ مغول برمی ‌گردد و مغول‌ها مرتکب این جنایت شده‌اند.

ابزارها و گوی‌ های سنگی هم دیگر یافته ‌های این محوطه بودند. گوی‌ هایی با رنگ‌ های قرمز اُخرایی و سبز، با زائده ‌ای که احتمالاً برای سهولت در دست گرفتن آن بوده است. از آنجایی که این گوی ‌ها شبیه باطل ‌کننده‌ های طلسمی هستند که مغولان در هنگام جنگ استفاده می ‌کردند، فرضیه قتل برای اسکلت‌های پیدا شده قوت بیشتری گرفت، اما تا امروز در این زمینه پژوهش علمی و رسمی انجام نشده است.

از طرف دیگر کاورانسرای قلعه سنگی در مسیر اصلی نبوده و به نوعی دور افتاده بوده است به همین خاطر به آن قلعه هم می‌گفتند. همین دورافتادگی احتمالا باعث حفاری‌های غیرمجاز و سرقت از این بنا شده که شناسایی موارد یافته شده را سخت می‌کند.

مصالح بنای قلعه سنگی

قلعه سنگی را مربوط به دوره ساسانیان و زمان حکومت آل بویه می‌دانند. به خاطر استفاده نظامی که از آن می‌شده و همچنین اینکه در مسیر اصلی گذر کاروانها نبوده بیشتر کاربرد قلعه و انبار داشته تا کاروانسرا.

بناهای سنگی در آن زمان نوع متفاوتی بوده‌اند از اکثر بناها که از خشت خام یا آجر ساخته می‌شدند. بناها بیشتر به خاطر ناامنی منطقه و یا ضرورت استحکام و پایداری با سنگ ساخته می‌شدند و زمان زیادی هم صرف ساخت بنا می‌شده است.

پلان این قلعه به سبک بناهای متداول دوران اسلامی، به صورت چهار ایوانی و بایک حیاط مرکزی است. در بازدید از این قلعه متوجه ۴ برج مدور که قطر هریک ۵ متر است خواهید شد. در اضلاع چهارگانه قلعه، چهار اتاق مربع شکل باسقف گنبدی بسیارعالی از نظر معماری قرار گرفته و ۳ نیم برج در میان دیوارهای ضلع شرقی،غربی و شمالی به استحکام دیوارهای این قلعه کمک کرده است.

دیوار ضخیم کاروانسرای رباط کریم ارتفاعی معادل دو برابر ارتفاع ساختمانهایی را دارد که در داخل کاروانسرا ساخته شده اند. طرح بنا بسیار ساده و شامل تعدادی اتاق است که درهای آنها به طرف حیاط مرکزی باز می شود. طرح ساختمان این بنا به طرح مسجد جامع ساوه شباهت دارد. این مسجد در فاصله تقریبی ۵۰ کیلومتری از کاروانسرا قرار گرفته است.

تزئینات قطاربندی بالای بدنه بیرونی دیوارها (که نقش آبچکان داشته اند و بخش اندکی از آن در قسمتی از دیوار شمالی موجود است و شاید تنها تزئینات باقیمانده در این بنا باشد) جملگی نشان از طرحی از پیش فکر شده برای احداث بنایی با الگوی چهار ایوانی و به منظور کاربردی خاص است. با توجه به وسعت دشت های حاصلخیز منطقه، این فرض بیشتر تقویت می‌شود که از این مکان در دوران آبادانی به عنوان جایگاه رتق و فتق امور حکومتی در منطقه شهریار استفاده می‌شد. تا دوره قاجاریه ذکری از رباط کریم و کاروانسرای سنگی آن نیامده است. در این دوره، به ظاهر رباط کریم رونق بیشتری پیدا می‌کند.

در کتاب و نوشته‌های سیاحان هم به قلعه سنگی اشاره شده است. «ماکسیم سیرو» در کتاب «کاروانسراهای ایران» قلعه سنگی را از ابنیه دوران پیش از سلجوقی می‌داند و طبق نوشته او کهن ترین کاروانسرای فلات ایران است که نزدیک رباط کریم و در کنار دشت آباد و حاصلخیز شهریار قرار دارد.

«رابرت هیلن» و «ولفرام کلاریس» م قلعه‌ سنگی را دیده‌ اند. آن‌ها قلعه‌ سنگی را کاروانسرایی نامیده‌اند که قدمت آن به زمان ساسانیان می‌رسد.

 

کمیاب ضرب ساوه

ابوالفوارس جلال‌الدینْ شاه شجاع از سلاطین آل مظفر و مشهورترین عضو این خاندان است.

 

سکه دیده نشده بسیار کمیاب از شهر ساوه از …
از این شاه تا بحال به ضرب ساوه جایی سکه رونمایی نشده
تصور نمیشد روزگاری ساوه در تصرف حکومت شاه شجاع باشه
توضیح کامل نوشته روی سکه و مختصر زندگینامه وی رو بالاتر ازسال کردم

خدمتتون جناب شرافت

{ مجموعه شخصی شهرام نگارشی ساوه }

متن روي سكه :
اميرالمومنين و السلطان المطاع شاه شجاع خلد الله ملكه / ضرب ساوه
متن پشت سكه :
لا اله الا الله / محمد رسول الله صلي الله عليه و سلم
حاشيه روي سكه :
[ في سنه ] ثمان و [سبعين و سبعمائه]
( ٧٧٨ ه.ق ، احتمالا شاه شجاع فقط در همين سال در ساوه سكه زده است )
حاشيه پشت سكه :
[ ابوبكر عمر ] عثمان [ علي ]


(مجموعه شخصی شهرام نگارشی)

استفاده جهت کانال یا معرفی در سایت با درج صاحب سکه بلامانع هست ✅

حاج غلامحسین ناظرفخاری ساوه ای

  طلاب حوز ه علمیه -کاسب - مداح ابا عبدالله حسین علیه السلام - باغدار وکشاورزی

 

 

 

 

خاندان سببی و نسبی ناظرفخاری-نظرفخاری-فخاریان-ساده خدام - ربانی -صدقی-شرافت-قریشی-احمدی دستجردی-امین ناجی- فدایی راد-کارگری-نظری-رمضانی-نوید طبیبی- رازانی-امین تقوی-سبط احمدی-دانشجو-عاشق حسینی-سقاابوالفضل-متوسلی-شیخ الاسلامی -فرجی - فدایی - سهیلی - شیری -سجادی. رئوف - فاسمی - کاکایی ..

 
 
 

مرحوم حاج محمد تقی  پدر شهید سردار حاج مهدی نظر فخاری ساوجی

 


پدر شهید سردار حاج مهدی نظر فخاری ساوجی

تهیه کننده/ محمد شرافت ساوجی سال 1389

 

 

 
ادامه نوشته
 

lمصاحبه با حاجیه خانم عشرت نظر فخاری همسر شهید مهندس خلیل خدام ساوجی

مصاحبه با حاجیه خانم عشرت نظر فخاری همسر شهید مهندس خلیل خدام ساوجی (قسمت اول)

مصاحبه با حاجیه خانم عشرت نظر فخاری همسر شهید مهندس خلیل خدام ساوجی (قسمت اول)


https://www.aparat.com/v/GJj3n  قسمت اول 

 

 

تهیه کننده /محمد شرافت,

 

اخبار > سردار شهید "مهدی نظر فخاری"  

 

 

اخبار > سردار شهید "مهدی نظر فخاری" 

  چاپ        ارسال به دوست
 

 

نامدران ساوجی (روحانیون ) مولف :  محمد حسین اکبری ساوجی چاپ اول  1388ناشر استاد مطهری  چاپخانه گنج معرفت  قیمت قبلی پنج هراز تومان

 

صفحه 214

کتاب فقیه سترک شرح حال

آیه الله حاج شیخ محمد حسین شریعتمدار ساوجی

تالیف وتحقیق  محمد حسین اکبری ساوجی

خانواده ناظر فخاری - نظر فخاری - فخاریان - بصیر فخاری - نیک نژاد - ساده  - ساوه ای

از خانواده اصیل متدین  با اخلاق مردمدار  ساوه ا قدیم واجداشان 

به شغل  صنعت کوزه گری - کشاورزی - دامداری وکسب کار مشغول بودند

طبق منابع علمی  

کوزه گری در ساوه

نویسندگان: محمدعلی احمدیان
حوزه های تخصصی:
https://ensani.ir/fa/article/71126 

کوزه گری در ساوه

حاج غلامحسین ناظر فخاری از شاگردان وطلاب آیت الله شریعتمدار ساوجی

 طلاب -کاسب - مداح ابا عبدالله  حسین علیه السلام - باغدار وکشاورزری

غلام حسین تاظر فخاری فرزند محمد فرزند مهدی ... مردی زلال، پاکدست ،پاکدل از تبار خاندان اصیل ساوه ای بود که تلفیقی از کار ، مذهب ، عبادت ،وخدمت به خلق بود.

اومصداق «زُهّادُ اللَیل وَ اُسُدُ النَهار : یعنی زاهدان شب شیران روز بود. کارکردن و عرق کردن، در روزهای سخت وطولانی تابستان در باغ ها حتی با زبان روزه دار. حجره داری بازار .پشت میز نشینی درکسوت کارمند بنیاد پازده خرداد ,حضورز دایم وسه وعده ای سحرگاهان - نیمروز وشام گاه ومسجد.وبرپایی نماز اول وقت .طلبگی حوزه علمیه ساوه. مداحی اهل بیت (ع) . ونیز سالها تحمل غم از دست دادن همسر وشریک زندگی از این پیرمرد مهربان صمیمی چند لایه وچند بعدی ساخته بود . ولی مهم ترین هنر او آرامش روح ورفتار وی بود که ایمان عمیق اوبه خداوند پشتوانه آن بود.

 

خاندان ناظر فخاری . نظر فخاری . فخاریان . بصیر فخاری . نیک نژاد،جلالی . ساوه ای . ساده ..در قدیم گذشته های دور به شغل صنعت کوزه گری .کشاورزی . دامداری . باغداری بوده است

آپلود عکس

کوزه گری در ساوه

نویسندگان: محمدعلی احمدیان

منبع: هنر و مردم 1356 شماره 177 و 178

سردار شهیدحاج مهدی نظر فخاری پسر عمه و شهید مهندس خلیل خدام باجناق حاج غلامحسن وهمسر حاجیه خانم عشرت نظر فخاری بود

 

خاندان سببی و نسبی ناظرفخاری-نظرفخاری-فخاریان-ساده خدام - ربانی -صدقی-شرافت-قریشی-احمدی دستجردی-امین ناجی- فدایی راد-کارگری-نظری-رمضانی-نوید طبیبی- رازانی-امین تقوی-سبط احمدی-دانشجو-عاشق حسینی-سقاابوالفضل-متوسلی-شیخ الاسلامی -فرجی - فدایی - سهیلی - شیری -سجادی. رئوف - فاسمی - کاکایی جوکار ..کمالی . آقا محمدی ....

https://ensani.ir/fa/article/71126/%DA%A9%D9%88%D8%B2%D9%87-%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%88%D9%87

 

 
 

درخواست دعاکردن سربازان متفقين از آيت‌الله سید محمدتقی خوانساري

 

نماز باران آیت الله خوانساری

 

سید محمدتقی خوانساری - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

حکایت نمازی که موجب بارش باران بی‌وقفه شد

 

نماز باران و کیفیت خواندن آن

نماز باران و کیفیت خواندن آن
وقتی رحمت الهی(باران) قطع شود و چشمه ها و قنات ها بخشکد و کمبود آب پدید آید، برای نزول رحمت الهی و آمدن باران، نمازمی خوانند. نام این نماز، نماز استسقاء، یا نماز باران است. این نیز، یک درس توحیدی و توجه دادن به قدرت و رحمت الهی است، زیرا در خشکسالی و قحطی و بی آبی، از دست هیچکس، کاری بر نمی آید، تنها خداست که می تواند با فرستادن ابرهای باران زا، رحمت خویش را بر سر مردم بگسترد.
 
تاریخ انتشار : 1396/10/27
 
 
بازدید : 15061
 
منبع : محسن قرائتی؛ پرتوی از اسرار نماز / ویکی فقه ,

نماز باران یک قدرت الهی

درخواست باران از طریق نماز باران از خداوند، یک درس توحیدی و توجه دادن به قدرت و رحمت الهی است، زیرا در خشکسالی و قحطی و بی آبی، از دست هیچکس، کاری بر نمی آید، تنها خداست که می تواند با فرستادن ابرهای باران زا، رحمت خویش را بر سر مردم بگسترد.

خداوند می فرماید: «قل ارایتم ان اصبح ماؤکم غورا فمن یاتیکم بماءمعین؟»؛[1] بگو:اگر آب شما بخشکد، چه کسی برای شما آب گوارا می آورد؟

توبه سبب نماز باران

 

 

عنوان درخواست دعاکردن سربازان متفقين از آيت‌الله سید محمدتقی خوانساري
خلاصه در زمان جنگ جهاني دوم كه در قم باران نمي‌باريد، آيت‌الله خوانساري با اعتماد به قرآن نماز باران مي‌خواند و باران مي‌آيد. متفقين با مشاهده استجابت دعاي ايشان به مقرب بودن اين عالم الهي ايمان مي‌آورند و از ايشان مي‌خواهند كه براي بازگشت آنها به وطن خود دعا كند.
حكايت در زمان جنگ جهاني دوم كه متفقين خاك ايران را اشغال كرده بودند، علاوه بر حضور مصيبت‌بار عده زيادي از آنان در قم، بلاي ديگري نيز گريبان‌گير مردم اين شهر شده بود و آن اين بود كه ابرها متراكم مي‌شدند و مي‌غريدند، اما دريغ از حتي يك قطره باران. مردم قم كه بيشترشان كشاورز بودند و نگران و افسرده از اين شرايط، به در منزل آيات عظام سید محمد تقی خوانساري، صدر و حجت آمدند و از آنان خواستند نماز باران بخوانند. ايشان گفتند: برويد و حقوق واجبتان را ادا كنيد تا درهاي بركات آسمان باز شود. مردم دوباره به سراغ آيت‌الله خوانساري آمدند كه شما بياييد نماز بخوانيد. ايشان جواب نداده بود و زمان اين كار را عقب انداخته بود. مردم بدون اطلاع ايشان، به در و ديوار اعلاميه زدند كه آيت‌الله خوانساري روز جمعه براي خواندن نماز باران تشريف مي‌برند. صبح پنج‌شنبه به آقا خبر دادند كه در و ديوار شهر پر از اين اعلاميه‌هاست. فرمود: چه كسي گفته؟ من كه خبر ندارم، نماز استسقاء شرايطي دارد، بايد سه روز پشت سر هم روزه بگيرند و... . از طرفي برخي منافقين تمسخر مي كردند كه اگر آقا نماز بخواند همه غرق مي‌شويد، تا ابرها را ديديد فرار كنيد كه غرق نشويد و سخناني اين‌چنين. بسياري از بزرگان به ايشان گفتند: آقا درست نيست اين نماز را بخوانيد، حتي خود بنده (آيت‌الله اراكي) هم اين پيغام را به ايشان رساندم، اما ايشان هيچ توجهي به اين سخنان نفرمود و روز جمعه به بيابان خاكفرج رفت و با مردم نماز استسقا خواند. روز شنبه خبري نشد، ولي شب چهار ساعت تمام آسمان مي‌غريد و چنان باراني مي‌باريد كه كسي جرئت نداشت زير آن برود. از رئيس متفقين كه در قم شاهد اين ماجرا بود براي آقاي خوانساري چنين پيغام آمد: «معلوم مي‌شود شما با خداي آسمان و زمين ارتباطي مستقيم داريد. براي ما هم دعايي كنيد كه به نزد خانواده‌هاي خودمان برگرديم، اين جنگ ما را خسته كرده است». خود آقا بعدها فرمود: من به خودم مغرور نبودم، ولي به حقيقت قرآن اطمينان داشتم. اين اطراف پر بود از متفقين و امروز مانند آن روزي بود كه اسلام و كفر مقابل هم ايستادند. اگر باران نمي‌آمد سبب سستي شديدي براي قرآن بود. من اعتمادم نه به خودم، بلكه به اين بود كه خدا نمي‌گذارد قرآنش تمسخر شود.
پيامها 1. كسي كه از خود بگذرد و اعتمادش به خداوند باشد، خدا آبرويش را حفظ مي‌كند. 2. گرچه رعايت همه آداب در هر امري پسنديده و لازم است، اما رحمت الهي محدود و مشروط به رعايت همه آداب ظاهري نيست. 3. علما براي اثبات حقانيت خداوند، از موقعيت‌هاي حساس با توكل و اعتماد به خداوند استفاده و اسلام را تبليغ مي‌كردند.
منبع آيينه صدق و صفا
نويسنده رضا استادي
ناشر مشهور
محل چاپ قم
سال چاپ 1380
نوبت چاپ اول
صفحه 105

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group