یك فعال مطبوعاتی با ابراز گلایه از رفتار نسنجیده برخی مدیران و یا وابستگان آنها در قبال خبرنگاران و جامعه رسانه ای از نهادهای مسئول خواست ، برخی مسئولان یا اطرافیان آنها رامجبور به گذراندن كلاس های حرفه ای روابط عمومی نمایند .
وی با انتقاد از خط و نشان كشيدن برخی مسئولین و یا وابستگان آنها برای بعضي از رسانه ها و خبرنگاران گفت : بنده به عنوان يك خبرنگار كوچك بعضی مواقع تاسف می خورم كه سطح مدیریت ها آنقدر تنزل پیدا كرده است كه مثلا یك فردی كه فاقد هرگونه مسئولیت رسمی و شمّ سياسي است تنها به صرف اینكه وابسته به یك مسئول است به خود اجازه می دهد كه یك رسانه و یا یك خبرنگار را به قصد تطمیع ، تهدید كند و این حركات ، بسیار غیر حرفه ای ، زشت و ناپسند است .
سردبیر صبح ساوه تصريح كرد : مدیریت سیاسی ، تجربه ، حوصله و اعتدال می خواهد چراكه سیاست ورزی فقط به ژست گرفتن نیست و اساسا یك مسئول باید استاد جنگ روانی باشد و بداند در عالم سیاست مهره اش را چگونه و با چه استراتژی خاصی حركت دهد ، نه اینكه عده ای به بهانه نزدیكی با او به مشت زنی و قمه كشی سیاسی با این و آن روی آورند و همه بايد بدانيم كه اين نوع مديريت ، مديريت گل و بلبلي است !
روح الله عالم زاده افزود : هر آدم عاقل و ورزیده ای وقتی چنین تهدیدهایی را می بیند فورا تشخیص می دهد كه فرد مقابلش از حالت اعتدال خارج شده و تسلط خودش را از دست داده و اساسا مدیری كه تسلطش را از دست می دهد ، نمي تواند خوب فكر كند و البته مدیریتش زیر سئوال است .
وی رایزنی و تعامل را ابزار یك مدیر موفق در بالانس كردن موقعیت خود در عرصه سیاسی دانست و افزود : به همین دلیل است كه مدیران ورزیده ، همواره افرادی حرفه ای با جاذبه بالا را در كنار خود به كار می گمارند و از به كارگيري افراد با دافعه بالا و با روحيه تنش زايي پرهیز می كنند .
عالم زاده افزود : فرق بین یك مدیر با تجربه و حرفه اي با يك مدير آماتور ، اینست كه مدیر با تجربه حتی برای جابجایی و تغییرات مدیریتی خود نیز یك نقشه راه تعریف می كند و تغییراتش را با طبقه بندی و زیركی خاص انجام می دهد و هیچگاه قدرت ، آن مدیر را به دست نمی گیرد ، بلكه آن مدیر با تجربه است كه قدرت را در دست خود مهار می سازد تا با تعریف یك معادله سود و زیان و در حركتي منطقی و نه احساسی ، افراد مد نظر خود را به كار بگمارد و در این موقعیت هاست كه وجود مشاورانی قوی لازم و ضروری به نظر می رسد .
این فعال مطبوعاتی با اشاره به اینكه اغلب مدیرانی كه در سمت های حساس قرار می گیرند اولین و آخرین ضربات را از اطرافیان ناآگاهی كه به اعتبار آن مدیر به تنش هاي سیاسی روی می آورند می خورند گفت : بنده این اطرافیان دردسر ساز را به پوست های موزی تشبیه می كنم كه هر لحظه ممكن است زیر پای رئیسشان قرار بگیرند و او را از اسب چموش قدرت به زير كشيده و ضربه مغزی كنند !
وی در پایان با اشاره به نزدیكی روز خبرنگار ،حفظ حرمت اهالی رسانه را خواستار شد و افزود :درست است كه ما خبرنگاران ضعیفیم و دیوارمان به یك متر هم نمی رسد اما به نفع هر مدیری است كه به جای تضعیف یا تقابل با جامعه رسانه ای ، تعامل و دوستی را در پیش گیرد چراكه اساسا ، اين مسئولين و مدیران هستند كه بیشتر از هركس دیگری به همكاری رسانه ها نیازمندند و البته باید دانست كه تعامل یعنی احترام متقابل و در سطحی عادلانه و كارساز .
با عنایت به نامگذاری سال 1391 بنام سال تولید ملی کار و سرمایه ایرانی توسط مقام معظم ولایت و رهبری بعنوان یک شاخص استراتژی و راهبرد نظام که در ادامه برنامه بیست ساله نظام می تواند هدفی بلند مدت بوده و توجه اصولی به آن زمینه ساز تحولی عظیم در راستای خود کفایی بومی را به دنبال داشته باشد.
مردم متدین و خداشناس شهرستان ساوه پیش از فرا رسیدن ماه مبارك رمضان با خانه تكانی و گرفتن روزه در ماه شعبان به استقبال ماه مهمانی خدا می روند كه این استقبال، آیین پیشواز از ماه رمضان نامیده میشود.
یكی دیگر از آداب مردم این دیار در این ماه هدیه به روزه دارانی است كه تازه به سن بلوغ رسیدهاند و نخستین ماه رمضان دوران تكلیف خود را میگذرانند و این افراد در نخستین روز ماه مبارك تا زمانی كه از سوی بزرگترها هدیهای نگیرند، افطار نمیكنند.
از دیگر رسوم مردم ساوه در گذشته های دور در روستاها بیدار كردن اهالی هنگام سحر بود كه چند نفر از مردم با به صدا در آوردن طبل در كوچه میگشتند و مردم را برای سحر بیدار میكردند.
اهل خانه نیز با روشن كردن چراغ، بیدار بودن خود را اعلام میكرد و در غیر این صورت، اهالی روز بعد به پرس و جو میپرداختند و اگر مشكلی برای صاحبخانه به وجود آمده بود به یاری او می رفتند كه این امر باعث نزدیكی دل ها بین اهالی می شد.
دیدار دوستان و آشنایان بعد از افطار یكی از مراسم مخصوص ماه مبارك رمضان در ساوه است كه این مهم در گذشته رونق بیشتری داشته اما امروزه هم كم و بیش انجام میشود.
در این مجالس، افراد فامیل یا دوستان دور هم جمع می شوند و ضمن تناول افطاری با خواندن ابیاتی از دیوان سعدی یا حافظ و داستانگویی كه امروزه به دیدن فیلم های سریالی تلویزیون تغییر داده شده به شبنشینی میپردازند.
پخت و توزیع غذا از سوی افراد نیكوكار و تقسیم بین نیازمندان از دیگر سنن مردم ساوه در ماه مبارك است.
علاوه بر این، ختم قرآن در شب بیست ویكم و بیست و سوم ماه رمضان و فاتحه خوانی برای اموات است كه آن را همراه با قرائت سوره انعام برگزار میكنند.
پخت غذاهای مخصوص از دیگر آیینهای ماه رمضان است كه بانوان ساوه ای برای دسر افطار بیشتر غذاهایی نظیر آشرشته، حلوا، حلیم و شله زرد می پزند.
یكی از آیینهای جالب توجه مردم این دیار فرستادن افطاری توسط داماد به خانه عروس است.
مطابق این سنت دیرینه در ماه رمضان جوان دارای نامزد، باید افطاری نامزدش را به خانه پدر عروس ببرد، این افطاری شامل چند قرص نان، برنج، روغن حیوانی، گوشت مرغ، ماهی، سیب سرخ، شیرینی و میوههای فصل است.
پس از این كه افطاری از سوی داماد به خانواده عروس برده شد، خانواده عروس نیز در شبهای آینده، خانواده داماد را برای صرف افطاری به منزل خود دعوت میكند.
حضور پررنگ در نمازهای جماعت، شب زندهداری در شب های قدر و شركت در محافل انس با قرآن كریم از دیگر سنتهای پسندیدهای است كه مردم ساوه به آن پایبندند.
مردم مسلمان این خطه در روز عید فطر هم با شكوه خاصی نماز عید را برپا كرده و پس از آن به دید و بازدید، زیارت اهل قبور و طلب بخشش و دعای خیر از پیران و بزرگان می پردازند.
با فرا رسیدن فصل تابستان و فصل مسافرت برآن شدیم تا با یکی از جاذبههای سیاحتی و زیارتی استان مرکزی و شهرستان ساوه بیشتر آشنا شویم، از این رو در گفتوگو با سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ساوه از قول وی اطلاعات بیشتری را از این بقعه شریف بازگو میکنیم.
سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ساوه در گفتو گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، در توصیف مرقد حضرت اشموئیل نبی(ع) گفت: این مرقد نشانی از تاریخ بسیار کهن شهر ساوه است، البته قدمت این شهر که به حدود سه هزار سال قبل از اسلام بازمیگردد نیز، ثابت شده است.
حجةالاسلام سیدمحمدباقر طباطبایی با بیان اینکه یکی از زیارتگاههای بررسی شده ساوه بقعه اشموئیل نبی (ع) است، افزود: این زیارتگاه در روستایی به نام پیغمبر واقع شده که در 39 کیلومتری شمال غربی ساوه و در منطقهای نسبتا کوهستانی قرار دارد. برای رفتن به این زیارتگاه پس از طی مسافت 9 کیلومتر جاده خاکی از جاده اصلی ساوه به قزوین و عبور از روستاهای ورده و ده سید یا در اصطلاح محل « سیدلر کندی » به بقعه اشموئیل نبی (ع) در روستای پیغمبر میرسیم .
وی با توضیح اینکه به احتمال زیاد روستای پیغمبر بعد از بنای مدفن اشموئیل نبی (ع) به وجود آمده و روزگاری دارای 95 خانوار بوده و امروز خالی از سکنه است افزود: روستای برات سمت شمالی بقعه را تشکیل داده و سمت شرقی زیارتگاه به روستاهای ده سید و ورده محدود است. قسمت جنوب و غرب آن را کوه کافتالان فرا گرفته است که چشمه مقدس چکهبار که اشموئیل نبی در آن وضو گرفته و در کنار آن نماز خوانده، در این کوه واقع است.
سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ساوه در مورد سیاحتی بودن این مکان اظهار داشت: زیارتگاه اشموئیل نبی (ع) از ویژگی خاصی برخوردار است. این زیارتگاه در عین حال که یک مکان دینی محسوب میشود محلی سیاحتی نیز هست. به همین مناسبت ایام مخصوصی چون تاسوعا، عاشورا، اربعین و روزهای 13 فروردین و فصل تابستان، سیاحان و زائران زیادی را میپذیرد و علاوه بر مردم ساوه، اهالی زرند و خرقان نیز هر ازچندگاهی در طول سال به زیارت این بقعه میشتابند. این بقعه متبرکه هر هفته خصوصا در فصل بهار و تابستان بیش از 5 هزار نفر زائر دارد. بالطبع ورود زائران و مسافران به قصد زیارت این بقعه، آثار مفید و سازندهای از لحاظ اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در منطقه باقی میگذارد.
وی با بیان اینکه زائران این مکان را پیروان ادیان و مذاهب مختلف تشکیل میدهند و همین از ویژگیهای خاص این زیارتگاه است، افزود: کلیمیان، مسیحیان و مسلمانان بالاتفاق ایشان را پیامبر خدا میدانند و ارزشگذار مقام معنوی و آسمانی این پیامبر بزرگوار هستند.
وی در مورد قدمت این بقعه گفت: قدمت بنای اصلی بقعه که با گنبدی عرقچینی مزین است، به دوران قبل از صفویه باز میگردد. لیکن ایوان مدخل زیارتگاه به عنوان نمازخانه در زمان ناصرالدین شاه ساخته شده است. گویا ناصرالدین شاه از طریق خرقان عازم روستای سامان بوده است که دستور مرمت بقعه و ساخت ایوان الحاقی را صادر میکند. ساختمان بقعه در زلزله سال 1341 آسیب دید که بعدها به رفع آن اقدام شد قسمت بیرونی ساختمان با ایواننماهایی که در هر ضلع از اضلاع مشاهده میشود زینت داده شده است.
طباطبایی در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به فعالیتهای صورت گرفته در این بقعه متبرکه اظهار داشت: انصافا هیئت امنای این بقعه متبرکه ایثار و از خودگذشتگی کاملی را از خود نشان دادهاند و در خصوص اقدامات صورت گرفته باید به عرض برسانم که فعالیتهایی از قبیل ساخت مسجد صاحبالزمان (عج) در جوار این بقعه متبرکه و اقامه نماز جماعت با حضور زائرین در مناسبتها و روزهای تعطیل، ساخت زائرسرا، محوطهسازی اطراف بقعه، ساخت سرویسهای بهداشتی مجهز مردانه و زنانه، ساخت کشتارگاه جهت قربانی، احداث پارکینگ، ایجاد فضای سبز، آبرسانی و ایجاد مخزن آب، تلاش در خدمات برقرسانی و ایجاد آسفالت جاده منتهی به بقعه جهت رفاه حال زائرین، از اقدامات صورت گرفته در این مکان مقدس است.
سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ساوه در پایان، با اشاره به مشکلات پیش رو در این مکان زیارتی با توجه به حضور جمعیتی بالغ بر 5 هزار نفر در هر هفته جهت زیارت مقبره این پیغمبر، افزود : مهمترین مشکل در این مکان شریف نبود آبرسانی کامل است؛ همچنین خرابههای بجا مانده از محل سکونت روستائیان روستای پیغمبر هم کم کم به معضل جدی تبدیل شده است که در آینده نزدیک برای حل آن برنامه خاصی را با همکاری فرمانداری و بخشداری شهرستان خواهیم داشت.
یك شهروند ساوه ای در این خصوص می گوید: با افزایش قیمت گوشت مرغ، دولت اقدام به توزیع مرغ دولتی در چند فروشگاه این شهر كرد.
احمد بنایی با اشاره به اینكه هم اكنون قیمت مرغ در بازار ساوه كیلویی 65 هزار ریال عرضه می شود، افزود: مرغ دولتی نیز به ازای هر كیلوگرم 52 هزار ریال است.
وی اظهار داشت: این تفاوت قیمت باعث ایجاد صف های طولانی و اتلاف وقت مردم شده است كه مسئولان باید برای آن چاره اندیشی كنند.
یكی دیگر از مردم این شهر می گوید: توزیع گوشت مرغ دولتی در مراكز توزیع محدود است و مردم شاهد صف های طولانی هستند.
محمود كیانی با اشاره به اینكه روز گذشته برای خرید دو عدد مرغ 45 دقیقه در صف خرید بودم، افزود: این توزیع نامناسب نارضایتی مردم را در پی دارد لذا باید با اتخاذ تصمیم مطلوب از سوی مسئولان برای این مهم چاره اندیشی كنند.
وی اظهار داشت: توزیع مرغ دولتی در سراسر شهر صورت نمی گیرد و بیشتر به مركز شهر ساوه محدود شده است.
وی بیان كرد: از سوی دیگر برخی از مردم كه مدت ها وقت خود را برای خرید مرغ در صف می گذرانند به دلیل توزیع نامناسب دست خالی محل را ترك می كنند.
یك شهروند ساوه ای نیز می گوید: ساماندهی بازار و قیمت گوشت مرغ بسیاری ضروری است و باید برای آن چاره اندیشی كرد.
امیر حسین ملك زاده افزود: وضعیت آشفته بازار مرغ كه هر روز یك قیمتی دارد به هیچ عنوان به نفع مصرف كننده نیست.
وی اظهار داشت: علی رغم اطلاع رسانی رسانه ها مبنی بر اینكه قیمت مرغ دولتی كیلویی 47 هزار ریال است در بازار ساوه قیمت مرغ دولتی 52 هزار ریال است.
وی خواستار رسیدگی مسئولان مربوطه به وضعیت نابسامان بازار مرغ در این شهرستان شد.
مدیر صنعت، معدن و تجارت ساوه گفت: در حال حاضر روزانه چهار تن مرغ گرم دولتی به ازای هر كیلو گرم 49 هزار ریال در این شهرستان توزیع می شود.
نصرت الله موسوی با اشاره به اینكه توزیع این میزان مرغ در بیش از 10 مركز صورت می گیرد، افزود: با توجه به اختلاف قیمتی كه بین مرغ دولتی و آزاد وجود دارد، شهروندان از خرید گوشت مرغ استقبال می كنند كه باعث ایجاد صف های طولانی می شود.
وی اظهار داشت: توزیع مرغ گرم دولتی در نقاط مختلف این شهر با توجه به حجم جمعیت و تقاضا صورت می گیرد.
وی بیان كرد: مردم میتوانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف، با شماره تلفن 124تماس گرفته و موارد تخلف را اطلاع دهند
لطفا جهت تبلیغات با ما تماس بگیرید.
دفتر: ساوه خیابان پیروزی بالاتر از پزشکی قانونی
تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی میشود.