شنبه 8 ارديبهشت 1403 | Saturday 27 April 2024

ساوه و ساوجی ها

معرفی نمونه ها ار آثارهنری

 1- خانم زهرا آرمیده  مجتبی  ساوجی هنرمند هنرهای تجسمی در ساوه


۲۴ ساله،کارشناسی مهندسی معماری،معاون دبستان پسرانه

Zahra🎨:
@artzahra78

آپلود عکس

آپلود عکس

آپلود عکس

ساوه

هفته فرهنگی ساوه ۱۸ تا ۲۵مهر ۱۴۰۲

استان مرکزی

ساوه مهد تاریخ وفرهنگ

ایران زمین وپایتخت انار ایران

آپلود عکس

 
 
 
 
 
 
مسجد جامع ساوه
 
 
میدان انار ساوه
‫بهترین انار ایران مال کدام شهر است؟ پسته رفسنجان‬‎
 
پایتخت انار ایران ‌شهر «ساوه» است؛ ساوه یکی از شهرهای استان مرکزی ایران است و به علت تولید انار باکیفیت بسیار بالا، به‌عنوان پایتخت انار ایران شناخته می‌شود و بسیار معروف است. انار‌های ساوه به خاطر داشتن طعم دلچسب، پوست قرمز تیره و دانه‌هایی بارنگ قرمز روشن معروف هستند و در بازارهای داخلی و خارجی محبوبیت زیادی دارند.Shahrivar 4, 1402 AP
 

 

مصطفی سرخیل

رئیس کانون سردفتران ودفترداران استان مرکزی  وسخنگوی شورای عالی کانون وجوامع سر دفتری 

ساوه

آپلود عکس

 

فرهیختگان و پیشکسوت گذشته حال آینده ساوه

دانشگاه ها وانستیو ها /اجتماعی واقتصادی - هنری - پزشکی - تربیتی -کشاورزی - صنعتی

 

C.Vپیمان فر122

 

آپلود عکس

میدان انار ساوه

چلوس" مراسم رب گیری سنتی انار ساوه

: عکس ؛ علی صفری ساوجی

آپلود عکس

آپلود عکسعلی صفری هنرمند خوشنویسی ساوجی

خشک شدن دریاچه ساوه

نگاهی نو به روایت خشک شدن دریاچه ساوه

خشک شدن دریاچه ساوه همزمان با تولد پیامبر گرامی اسلام . حضرت محمد (ص) یکی از روایات مشهور مذهبی است .براساس این روایات در شب تولد حضرت پیامبر گرامی اسلام . وقایع معجزه اسا ازفبیل خاموش شدن اتشکده فارس . فروریختن کنگره هایی از کاخ کسری . خشک شدن دریاچه ساوه جاری شدن آب رودخانه سماوه اتفاق افتاد است ( فلما ولد رسول الله (ص) لم یبق صنم الاسقط وغارت بخیره ساوه....

وخمدت نار فارس وغارت بحیره وقاض وادی سماوه قلیست الشام لسطیح شاما... )

علاوه برروایات فراوان ومتواتر شاعران زیادی نیز اشعار خودرا به این واقع اشاره کرده اند از جمله شرف الدین محمد بو صیری معروف به (برده ) به مطلع...

کناب نامه ساوه

دکتر مرتضی ذکایی ساوجی ص41-49

تهیه کننده / مهندس محمد شرافت ساوجی 21 بهمن 1398

 

دریاچه ساوه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

پرش به ناوبریپرش به جستجو

دریاچهٔ ساوه نام دریاچه‌ای در ایران باستان بوده که امروزه خشک شده‌است. حدود آن از یک‌سو تا ساوه و از سوی دیگر تا ورامین امتداد داشته و هم‌اکنون دریاچهٔ حوض سلطان از بقایای آن به‌شمار می‌رود.

موقعیت تقریبی دریاچه ساوه

 

 

محتویات

  • ۱دیدگاه دیرین شناسی و زمین‌شناسی
    • ۱.۱پیدایش دریاچه ساوه
    • ۱.۲باقی‌مانده دریاچه ساوه
    • ۱.۳شواهد باستان شناسی و معماری
    • ۱.۴شواهد تاریخی
  • ۲منابع

دیدگاه دیرین شناسی و زمین‌شناسی[ویرایش متنی]

اما از نظر زمین‌شناسی، کویر مرکزی ایران و کویر لوت در دوره‌های پیشین زمین‌شناسی زیر دریای بزرگی بوده‌اند، که دریاچه آرال و دریای کاسپین (مازندران) نیز بخشی از آن بوده‌اند، به تدریج با دگرگون شدن شکل پوسته آسیا و فشار پوسته اقیانوس هند به پوسته آسیا، این بخش‌ها بلند تر شده و رشته کوه‌های ایجاد شده بخش‌هایی از دریای تتیس را از آن جدا کرده‌اند، این بخش‌ها هر چند بسیار وسیع بوده‌اند اما به تدریج شروع به خشک شدن کرده‌اند، علت این موضوع کمبود بارش در این مناطق و همچنین تبخیر بسیار بالای منطقه مدار رأس‌السرطان بوده‌است.

یکی از این بخش‌ها حوزه فلات ایران بوده‌است که میان رشته کوه‌های البرز و زاگرس در شمال و غرب و همچنین فلات افغانستان در شرق باقی‌مانده و به تدریج شروع به خشک شدن کرده‌است، در حالی که امروز این منطقه شامل دشت کویر و کویر لوت می‌گردد در گذشته‌های بسیار دور و احتمالاً پیش از ظهور انسان دریای بزرگی بوده‌است.

https://fa.wikipedia.org/wiki

ویکی پدیا

دریاچه ساوه

دریاچه ساوه، دریاچه‌ای در نزدیکی ساوه بوده که خشک‌شدن آن در شب میلاد پیامبر(ص) از ارهاصات او دانسته‌ شده است.

محتویات

[نهفتن]

  • ۱موقعیت و وضعیت
  • ۲خشکیدن در شب میلاد پیامبر
  • ۳جستارهای وابسته
  • ۴پانویس
  • ۵منابع

موقعیت و وضعیت

دریاچه‌ای در نزدیکی شهر ساوه بوده است [یادداشت ۱][۱] که بنا بر برخی روایات، همزمان با شب میلاد پیامبر، آب آن فروکش کرده است.[۲]برخی احتمال داده‌اند دریاچه حوض سلطان که در حدود ۴۰ کیلومتری شمال قم و در حدود ۸۵ کیلومتری جنوب تهران واقع شده است از بقایای دریاچه ساوه باشد.[۳]

خشکیدن در شب میلاد پیامبر

بنا بر برخی گزارش‌های تاریخی و روایات، در شب میلاد پیامبر حوادثی رخ داد. خشک شدن دریاچه ساوه، لرزیدن طاق کسری و خاموش شدن آتشکده فارس از مهمترین این حوادث بوده است.[۴] خشکیدن آن را از ارهاصات و هشدارهایی دانسته شده که همراه با ولادت پیامبران رخ می‌داده است.[۵]

برخی از پژوهشگران معاصر، در صحت خشک شدن دریاچه ساوه در شب میلاد پیامبر اکرم تردید کرده‌اند. از نظر آنان گزارش‌هایی که در این باره وجود دارد ضعیف و مشکوک است؛ همچنین گفته‌اند پیامبر اکرم، مظهر رحمت است نه نقمت تا با تولد او دریاچه‌ای خشک شود.[۶]

http://fa.wikishia.net/view/%D

ویکی شعیه

إرهاصات در زندگي پيامبراكرم‌(ص) از منظر تاريخ

http://ar.lib.eshia.ir/10265/24/3

، سال ششم، شماره چهارم، زمستان 1388، 43 ـ 64

محسن رنجبر

چكيده

پژوهش حاضر، پس از ارائة تعريفي از واژة «ارهاص» و تفاوت آن با معجزه و كرامت، از باب مقدمه، به برخي از حوادث عجيب و خارق‌العاده در زندگي برخي از پيامبران پيشين مي‌پردازد و در ادامه، حوادث خارق‌العاده و عجيب يا همان ارهاصات را در زندگي پيامبر اكرم‌(ص)، پيش از بعثت حضرت در سه مقطع زمانيِ آستانة تولد، هنگام حمل و تولد و دوران كودكي و نوجواني از منظر تاريخي، مورد مطالعه و پژوهش قرار مي‌دهد. موضوع اين پژوهش، مطالعه در كم و كيف و صحت و سُقْم ارهاصات در زندگي پيامبر اكرم‌(ص) تا پيش از بعثت حضرت است.

كليد واژه‌ها: ارهاصات، پيامبران پيشين، پيامبراكرم‌(ص) و پيش از بعثت.

 

مقدمه

معجزات و حوادث خارق‌العاده در زندگي پيامبران، به ويژه پيامبر اعظم(ص)، از مسائلي است كه انديشمندان مسلمان، به ويژه مورخان، متكلمان و مفسران، از گذشته تاكنون، به آن توجه كرده‌اند. اما تا به حال ـ تا جايي كه بررسي شد ـ پژوهش تاريخيِ مستقلي دربارة حوادث خارق‌العاده‌اي كه مربوط به پيش از بعثت پيامبر اكرم‌(ص) باشد و به آن اصطلاحاً «ارهاصات» مي‌گويند، صورت نگرفته است. بر اين اساس، اين پژوهش درصدد بررسي تاريخيِ ارهاصات پيامبر اكرم‌(ص) است كه به معناي عام آن، يعني ‌كارهاي شگفت و خارق‌العاده كه از توان انسان خارج است و بر فضيلتي براي صاحب آن دلالت دارد، يكي از گونه‌هاي معجزه به حساب مي‌آيد. البته پيش از پرداختن به موضوع اصلي، منا‌سب است به چند نكته، اشاره شود:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

http://jahanshenasi.mihanblog.com/p

ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد
دل رمیده ما را انیس و مونس شد


به مناسبت شب میلاد حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله به ذکر چند روایت در مورد حوادث خارق العاده و شگفتی که در هنگام میلاد آن حضرت در چند جای دنیا به وقوع پیوست،میپردازیم.

ادامه مطلب


طبقه بندی: شرور و شیاطین،
برچسب ها: شیطان چهل روز به زندان افتاد، ارهاصات شب میلاد نبی، هفدهم ربیع الاول، مولودی که به برکت میلادش شیطان به زندان افتاد، لرزیدن ایوان کسری و شکسته شدن سیزده کنگره آن، خاموش شدن آتشکده فارس، خشک شدن دریاچه ساوه،

 

در رادیو قرآن پاسخ داده می شود؛

چرا با میلاد پیامبر دریاچه ساوه خشک شد؟

خبرگزاری رسا ـ شنوندگان برنامه مصباح یکشنبه 12 خردادماه باحضور کارشناسی "مجید معارف" پاسخ این سوال که چرا با میلاد پیامبر(ص) دریاچه ساوه خشک شد؟ را می شنوند.

 راديو قرآن

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی رادیو قرآن؛ در برنامه "مصباح" یکشنبه12 خردادماه یکی از شنوندگان از "مجید معارف" کارشناس این برنامه سوال پرسی که چرا با میلاد پیامبر(ص) دریاچه ساوه خشک شد؟ در پاسخ این سوال مطالبی درخصوص معجزات میلاد حضرت مطرح شده است.

دریاچه حوض سلطان که با مساحتی حدود 330 کیلومتر مربع ، به " دریاچه قم " ، " دریاچه ی شاهی " و " دریاچه ساوه " نیز مشهور است ، در جهت غربی – شرقی در شمال غربی دریاچه نمک و شمال استان قم قراردارد .

برخی با توجه به نام ساوه که به آن داده اند، آن دریاچه را به حوض سلطان منتسب کرده اند، از جمله " گوبینو" و " دیولافوآ " در سفرنامه های خود می نویسند احتمالاً این دریاچه ممکن است بخشی از دریای بزرگ ساوه بوده باشد که در روز تولد پیغمبر (ص) خشک شده و این نشانه ای از ظهور پیغمبر اسلام بوده است .

پیوند همیشگی پاسخ به هنگام میلاد رسول خدا، اتفاقات شگرفى به ظهور رسید و بسیارى از مورخان،از حوادث زیر، مقارن ولادت یاد کرده‏اند:

1. ایوان کسرى در مداین، لرزید و 13 یا 14 کنگره آن فرو ریخت.

2. آتشکده فارس و آذربایجان ، پس از هزار سال، خاموش شد.

3. دریاچه ساوه خشک گردید.

4. بت‏ها، همگى به رو درافتادند.

5. نورى درخشش پیدا کرد که فضاى مکه را روشن نمود.

6. شیاطین که تا آن لحظه به عالم بالا راه داشتند و صداى ملائکه را مى‏شنیدند،براى همیشه، طرد شدند.

بیهقى درباره حوادث شب ولادت پیامبر، مى‏نویسد:

«در شب میلاد پیامبر، ایوان کسرى به لرزه درآمد و شکست (ترک) برداشت و چهارده کنگره آن فرو ریخت. آتشکده فارس که پیوسته روشن بود، خاموش شد. دریاچه ساوه خشکید و موبد بزرگ در خواب دید که شتران تنومندى همراه اسب‏هاى عربى، از دجله گذشتند و در سرزمین ایران، پراکنده شدند».

ابن شهر آشوب، افزون بر حوادثى که بیهقى گفته، از وقایع دیگرى به نقل ازامام صادق(علیه السلام) یاد مى‏کند که حضرت فرمود: «در هنگام ولادت پیامبر عظیم الشأن، بت‏ها به صورت، به زمین افتادند... پادشاهى نماند؛ مگر آن‏که تاجش واژگون و زبانش در آن روز، بند آمد. کاهنان از دانش خود جدا شدند... در آن شب، نورى از سرزمین حجاز پدید آمد و منتشر شد و تا مشرق، گسترش یافت».

توجه داشته باشیم که برخی از این حوادث معنای دیگری دارد و نشانه و دلیل است، به عنوان مثال ,می توان گفت که خاموش شدن آتشکده فارس و آذربایجان به معنای پیروزی اسلام بر آیین زرتشتی است و به رو افتادن بتها به معنای شکست خوردن بت پرستها است و فرو ریختن کنگره هشداری است به این معنا که عصر حکومت های ظلم و جور به پایان رسیده است و باید به عدل و عدالت رفتار کرد و خشک شدن دریاچه ساوه هم نمادی بر قدرت خدا و نشانه ای برای تلنگر به مردم است.

برنامه "مصباح" کاری از گروه فرهنگ و اندیشه قرآنی است که به سردبیری و تهیه کنندگی «اکرم‌السادات حسینی‌زاده» و اجرای «اللهیار عطابخشی» یکشنبه ها از ساعت 21:10 به مدت50 دقیقه برروی موج اف ام ردیف 100مگاهرتز از شبکه رادیویی قرآن با محوریت پاسخگویی به سوالات قرآنی پخش می شود./959/د103/ن

چه ارتباطی بین تولد حضرت محمد(ص) وخشک شدن دریاچه ساوه ...

بررسی صحت وسقم رویدادهای زمان تولد پیامبر اسلام/ آیا در ...

دریاچه ساوه - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

خشک شدن دریاچه ساوه

ایوان کسری فرو ریخت؟ آتشکده فارس خاموش شد؟ دریاچه ساوه ...

چرا با میلاد پیامبر(ص) دریاچه ساوه خشک شد؟

جمع آوری : مهندس محمد شرافت

دومین همایش :

نقش علوم محیطی در فناوری های هسته ای کشور/

به کوشش :دکتر علیرضا طبیبی ساوه دانشگاه پیام نور ساوه مهر ماه ۱۳۸۹

آپلود عکس

آپلود عکس

انتصاب آقای دکتر علیرضا طبیبی عنوان رئیس انجمن علمی ...

استاد ونویسنده ساوجی دکتر علیرضا طبیبی

تهیه کننده : مهندس محمد شرافت

 

«باغ شیخ» ساوه بزرگترین کاروانسرای باستانی ایران

ساوه- کاروانسرای «باغ شیخ» به بزرگترین کاروانسرای باستانی ایران شهرت دارد و از زیباترین کاروانسراهای واقع در دشت فلات بوده که ثبت جهانی شد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: کاروانسرای باغ شیخ ساوه یا کاروانسرای عبدالغفارخان (باغ شیخ) مربوط به اوایل دوره قاجار است که در شهرستان ساوه، شش کیلومتری جاده ساوه، مجاور روستای باغ شیخ واقع شده است.

این کاروانسرا که به بزرگترین کاروانسرای باستانی ایران شهرت دارد. از زیباترین کاروانسراهای واقع در دشت فلات بوده، همچنین آب انبار و حسینیه‌ای نیز در این مکان احداث شده است. این کاروانسرا در تاریخ ۱۴ مهر ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۱۸۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

«باغ شیخ» ساوه بزرگترین کاروانسرای باستانی ایران

تاریخچه کاروانسرای باغ شیخ ساوه

کاروانسرای عبدالغفارخان (باغ شیخ) در اواخر دوره زندیه و اوایل دوره قاجار توسط یکی از خوانین منطقه به نام عبدالغفارخان خلج در مسیر قم، اصفهان به همدان و قزوین و تبریز ساخته شده است.

روستای باغ شیخ از روستاهای باستانی ساوه محسوب می‌شود. در این منطقه علاوه بر کاروانسرا چندین اثر و بنای تاریخی من جمله آب انبار، تکیه و محوطه‌ای باستانی با آثاری متعلق به دوره سلجوقی و ایلخانی به چشم می‌خورد.

معماری بنا

کاروانسرای عبدالغفارخان باغ شیخ با مساحتی در حدود ۴۸۰۰ متر مربع به لحاظ معماری در زمره کاروانسراهای چهارایوانی اقلیم گرم و خشک ایران محسوب می‌شود.

بنا دارای پلانی چهار وجهی با دو برج دوازده ضلعی در طرفین ورودی و دو برج مدور در جهت مقابل است. راه ورود به کاروانسرا از میانه ضلع جنوب شرقی بوده و این جبهه از بنا با ارتفاعی معادل دو طبقه، تشخیص ویژه یافته است. در سردر ورودی بنا جای خالی کتیبه‌ای دیده می‌شود که احتمالاً حاوی تاریخ ساخت بنا و نام بانیان آن بوده است.

نمای خارجی این ضلع از کاروانسرا از ردیف طاق نماهایی عمیق در طرفین سردر تشکیل شده و بر اهمیت ورودی تاکید دارد.

ورودی بنا

بعد از سردر ورودی، هشتی وسیع و مرتفعی قرار دارد که طاق این قسمت از بنا با کاربندی و مقرنس‌های گچی و زیبا تزئین یافته است. فضاهای دو طبقه پیرامون هشتی آن را به تیمچه ای کوچک تبدیل کرده است.

کلاهکی هشت وجهی در میانه طاق هشتی بر فراز نمای این جبهه بنا از داخل و خارج کاروانسرا به چشم می‌خورد. که به این ترتیب هر چند چهار نمای حیاط شکلی مشابه دارند لیکن نمای این ضلع مهمتر از دیگر نماها جلوه می‌کند. بنا دارای حیاطی مربع شکل با اضلاعی در حدود ۳۷ متر است. در هر ضلع حیاط، ایوانی در میانه قرار دارد که به جز ایوان جبهه ورودی در انتهای هر ایوان اتاقی به صورت شاه نشین قرار گرفته است.

در طرفین هر کدام از ایوان‌ها سه ایوانچه که هر کدام به حجره‌ای مرتبط است قرار دارد. مجموعاً در هر ضلع از بنا شش ایوانچه و حجره ساخته شده است. در تمامی حجره‌ها برای گرمایش و طبخ غذا، بخاری دیواری تعبیه شده است.

«باغ شیخ» ساوه بزرگترین کاروانسرای باستانی ایران

فضاهای دور حیاط برخلاف اکثر کاروانسراها، هم سطح حیاط بوده است. از چهار کنج حیاط درگاه‌های ورود به فضای اصطبل و راه پله منتهی به بام تعبیه شده است. فضاهای اصلی اصطبل که در چهارگوشه حیاط قرار گرفته‌اند.

دارای پلان مربع با یک ستون آجری قطور در میانه است. از طریق دو فضای بازویی شکل در پشت حجره‌ها امتداد یافته‌اند.

ردیف سکوها در یک سوی فضای اصطبل به عنوان بارانداز قرار دارند. در ساخت بنا از مصالحی همچون آجر و سنگ در پی سازی استفاده شده است. همچنین در سردر ایوان‌ها و همچنین فضای هشتی ورودی از تزئینات گل انداز آجری استفاده شده است.

«باغ شیخ» ساوه بزرگترین کاروانسرای باستانی ایران

ثبت ملی کاروانسرای باغ شیخ ساوه

این اثر در سال ۱۳۵۴ و به شماره ۱۱۸۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. اخیراً نیز اقدامات لازم در خصوص تهیه مستندات بنا جهت گردآوری پرونده و ارائه آن به عنوان یکی از گزینه‌های ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی انجام شده است.

 

کاروانسرای باغ شیخ-ساوه-استان مرکزی - آپارات

کاروانسرای باغ شیخ ساوه ثبت ملی شد - YouTube

کاروانسرای باغ شیخ ساوه جهانی شد

 

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group