يكشنبه 9 ارديبهشت 1403 | Sunday 28 April 2024
 
 

درخواست دعاکردن سربازان متفقين از آيت‌الله سید محمدتقی خوانساري

 

نماز باران آیت الله خوانساری

 

سید محمدتقی خوانساری - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

حکایت نمازی که موجب بارش باران بی‌وقفه شد

 

نماز باران و کیفیت خواندن آن

نماز باران و کیفیت خواندن آن
وقتی رحمت الهی(باران) قطع شود و چشمه ها و قنات ها بخشکد و کمبود آب پدید آید، برای نزول رحمت الهی و آمدن باران، نمازمی خوانند. نام این نماز، نماز استسقاء، یا نماز باران است. این نیز، یک درس توحیدی و توجه دادن به قدرت و رحمت الهی است، زیرا در خشکسالی و قحطی و بی آبی، از دست هیچکس، کاری بر نمی آید، تنها خداست که می تواند با فرستادن ابرهای باران زا، رحمت خویش را بر سر مردم بگسترد.
 
تاریخ انتشار : 1396/10/27
 
 
بازدید : 15061
 
منبع : محسن قرائتی؛ پرتوی از اسرار نماز / ویکی فقه ,

نماز باران یک قدرت الهی

درخواست باران از طریق نماز باران از خداوند، یک درس توحیدی و توجه دادن به قدرت و رحمت الهی است، زیرا در خشکسالی و قحطی و بی آبی، از دست هیچکس، کاری بر نمی آید، تنها خداست که می تواند با فرستادن ابرهای باران زا، رحمت خویش را بر سر مردم بگسترد.

خداوند می فرماید: «قل ارایتم ان اصبح ماؤکم غورا فمن یاتیکم بماءمعین؟»؛[1] بگو:اگر آب شما بخشکد، چه کسی برای شما آب گوارا می آورد؟

توبه سبب نماز باران

 

 

عنوان درخواست دعاکردن سربازان متفقين از آيت‌الله سید محمدتقی خوانساري
خلاصه در زمان جنگ جهاني دوم كه در قم باران نمي‌باريد، آيت‌الله خوانساري با اعتماد به قرآن نماز باران مي‌خواند و باران مي‌آيد. متفقين با مشاهده استجابت دعاي ايشان به مقرب بودن اين عالم الهي ايمان مي‌آورند و از ايشان مي‌خواهند كه براي بازگشت آنها به وطن خود دعا كند.
حكايت در زمان جنگ جهاني دوم كه متفقين خاك ايران را اشغال كرده بودند، علاوه بر حضور مصيبت‌بار عده زيادي از آنان در قم، بلاي ديگري نيز گريبان‌گير مردم اين شهر شده بود و آن اين بود كه ابرها متراكم مي‌شدند و مي‌غريدند، اما دريغ از حتي يك قطره باران. مردم قم كه بيشترشان كشاورز بودند و نگران و افسرده از اين شرايط، به در منزل آيات عظام سید محمد تقی خوانساري، صدر و حجت آمدند و از آنان خواستند نماز باران بخوانند. ايشان گفتند: برويد و حقوق واجبتان را ادا كنيد تا درهاي بركات آسمان باز شود. مردم دوباره به سراغ آيت‌الله خوانساري آمدند كه شما بياييد نماز بخوانيد. ايشان جواب نداده بود و زمان اين كار را عقب انداخته بود. مردم بدون اطلاع ايشان، به در و ديوار اعلاميه زدند كه آيت‌الله خوانساري روز جمعه براي خواندن نماز باران تشريف مي‌برند. صبح پنج‌شنبه به آقا خبر دادند كه در و ديوار شهر پر از اين اعلاميه‌هاست. فرمود: چه كسي گفته؟ من كه خبر ندارم، نماز استسقاء شرايطي دارد، بايد سه روز پشت سر هم روزه بگيرند و... . از طرفي برخي منافقين تمسخر مي كردند كه اگر آقا نماز بخواند همه غرق مي‌شويد، تا ابرها را ديديد فرار كنيد كه غرق نشويد و سخناني اين‌چنين. بسياري از بزرگان به ايشان گفتند: آقا درست نيست اين نماز را بخوانيد، حتي خود بنده (آيت‌الله اراكي) هم اين پيغام را به ايشان رساندم، اما ايشان هيچ توجهي به اين سخنان نفرمود و روز جمعه به بيابان خاكفرج رفت و با مردم نماز استسقا خواند. روز شنبه خبري نشد، ولي شب چهار ساعت تمام آسمان مي‌غريد و چنان باراني مي‌باريد كه كسي جرئت نداشت زير آن برود. از رئيس متفقين كه در قم شاهد اين ماجرا بود براي آقاي خوانساري چنين پيغام آمد: «معلوم مي‌شود شما با خداي آسمان و زمين ارتباطي مستقيم داريد. براي ما هم دعايي كنيد كه به نزد خانواده‌هاي خودمان برگرديم، اين جنگ ما را خسته كرده است». خود آقا بعدها فرمود: من به خودم مغرور نبودم، ولي به حقيقت قرآن اطمينان داشتم. اين اطراف پر بود از متفقين و امروز مانند آن روزي بود كه اسلام و كفر مقابل هم ايستادند. اگر باران نمي‌آمد سبب سستي شديدي براي قرآن بود. من اعتمادم نه به خودم، بلكه به اين بود كه خدا نمي‌گذارد قرآنش تمسخر شود.
پيامها 1. كسي كه از خود بگذرد و اعتمادش به خداوند باشد، خدا آبرويش را حفظ مي‌كند. 2. گرچه رعايت همه آداب در هر امري پسنديده و لازم است، اما رحمت الهي محدود و مشروط به رعايت همه آداب ظاهري نيست. 3. علما براي اثبات حقانيت خداوند، از موقعيت‌هاي حساس با توكل و اعتماد به خداوند استفاده و اسلام را تبليغ مي‌كردند.
منبع آيينه صدق و صفا
نويسنده رضا استادي
ناشر مشهور
محل چاپ قم
سال چاپ 1380
نوبت چاپ اول
صفحه 105

 


دست نوشته های زنده یاد استاد محمد خدابنده
رسول اکرم ( ص) فرمود هر روز ۵ مرتبه انسان صدا می کند

 

 

مرحوم مصطفی خدا بنده

 آئین نکوداشت  شهدای طلبه  و علمای ساوجی

 دوم آذر ماه  ساوه مسجد انقلاب بعداز نماز مغرب وعشا

آپلود عکس

 

ﺧﻮاﺟﻪ ﻧﺼﯿﺮاﻟﺪﯾﻦ و اﺳﺘﺎن ﻣﺮﮐﺰي

ﺧﻮاﺟﻪ ﻧﺼﯿﺮاﻟﺪﯾﻦ و اﺳﺘﺎن ﻣﺮﮐﺰي

ساوه

جلیل محمدی (1)

آپلود عکس

آپلود عکس

ﺧﻮاﺟﻪ ﻧﺼﯿﺮاﻟﺪﯾﻦ و اﺳﺘﺎن ﻣﺮﮐﺰي

صفحه 5 تا15

رو نمایی فصلنامه پژوهشی فرهنگی«فرهنگ پژوهی مرکزی

استاد  زنده یاد آقا رضا قندی خیاط ساوجی

آپلود عکس


استاد آقا رضا قندی خیّاط ساوجی
بیش از شصت سال در گذر بازار روبه روی مسجد در مغازه ای کوچک‌ به پیشه ی خیاطت(خیّاطی) مشغول بود وگذران می کرد واهل ذوق بود واشعار بسیاردر حافظه داشت،مردی متدیّن،خوش برخورد و مردمی بود،با تلاش از راه حلال فرزندانی با تحصیلات عالی به جامعه تقدیم کرد که در امر آموزش وسلامت شهر منشأ اثر هستند.
روان تابناکش در اعلی درجات جنان شاد.

تهیه کننده : محمد شرافت

روابط عمومی آموزش وپرورش حاجی لو:
موفقیت هنرجویان هنرستان نمونه پروفسور حسابی ساوه در کنکور ۱۴۰۲

از ۸۵ هنرجو، ۷۰ نفر در دانشگاه های خوب کشور از قبیل دانشگاه انقلاب و شمسی پور تهران، همدان، اصفهان، اراک، سمنان و...قبول شده اند.

و

کولاک دانش آموزان استعداد های درخشان علامه حلی ساوه در کنکور سراسری 1402- 1401

همان دانش آموزان ۱۳۹۸/۱۰/۲۶مدرسه راهنمایی علامه حلی ساوه به جمع مدارس محیط زیست کشور درآمد

آپلود عکس

نارستان: انار، معماری و طبیعت ساوه

انار درفرهنگ ایران زمین

انار درفرهنگ ایرانی جایگاه ویژه ای دارد . گرچه دردستی نمی دانیم چر. شاید به این علت که با لفظ بهشت همراه بوده است.

میدان انار ساوه

برگزاری ورزس صبحگاهی عمومی روز پنجشنبه مورخ ۲۰ مهر ۱۴۰۲

باحضور جمعی  زیادی شامل خانم ها وآقایان در قشر های مختلف وگروه سنی متفاوت بانشاط وسلامت درپارک شهر ساوه خیابان

طالقانی. وتقدیر وتشکر ازپیشکسوتان ورزشی وفعالان اجتماعی ومحیط زیست ساوه با همت گروه مردمی ورزش ساوه برگزارشد

آپلود عکس

آپلود عکس

آپلود عکستهیه کننده : محمد شرافت

تحقیق وپژوهش با مشارکت جمعی کارشناسان بخش های مرتبط

بنیاد ساوه شناسی

اولین نشست در تاریخ 20 مهر ماه سال 1402 ساعت 19 با حضور اقای حسین محمودی فر مدیر کل فرهنگ ارشارد اسلامی استان مرکزی

وآقای روح الله طهمورثی کارشناس ارشد کتابخانه ملی مجلس شورای اسلامی ایران وآقای محمد شرافت فعال اجتماعی فرهنگی ساوه  و آقای اصغر مظفری ریاست اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان ساوه پیرامون موضوع بنیاد ساوه شناسی در اداره فرهنگ وارشاد ساوه مورد بررسی وگفتگو قرار گرفت

آپلود عکس

موضوع ومحتوای مطالب به شرح ذیل مطرح گردید

به نام خداوند جان و خرد
بنیاد ساوه‌شناسی
آنچه در سال‌های اخیر از شناخت اقلیم، رجال، دانش، فرهنگ و اسناد در باب کهن‌شهر ساوه در دسترس است، به رغم کوشش‌های گسترده دانشمندان و پژوهشگران ساوه‌شناسی، بسیار ناچیز، پراکنده و نامنسجم است. تأسیس مجموعه‌ای درخور با حضور مؤثّر پژوهشگران و فرهیختگان متخصّص حوزه‌های مرتبط و نیز حمایت‌های نافذ متولّیان امور و نیز پشتیبانی همه‌جانبه همه دغدغه‌مندان و علاقه‌مندان ساوه و ساوه‌شناسی، نخستین و مؤثّرترین قدم در این عرصة علمی ـ پژوهشی و فرهنگی ملّی است.
البته بنیادهای مختلف در حوزه‌های مختلف اقلیم شناسی (مانند بنیاد ایران شناسی، فارس شناسی و ...)، رجال شناسی، علمی و .... آثار و برکات محسوسی در حیطة اختصاصی خود داشته و دارند و این امر، مسبوق به سوابق درخشانی نیز هست؛ در این بین «بنیاد ساوه‌شناسی» نیز در زمره این نوع از مجامع علمی و پژوهشی، چشم‌انداز روشنی خواهد داشت؛ چراکه غوامض آثار و شخصیت رجال و نیز اقلیم و اماکن ساوجی چنان که جسته گریخته در آثار و میراث علمی ایران و اسلام بدان‌ها اشارات مختصر و مفصّلی رفته است، ‌حکایت از وجود حلقات مفقوده در تاریخ علم و فرهنگ ساوه دارد و یکی از طرق شناسایی این آثار، همین میراث ملموس و ناملموس ایران و جهان اسلام است. ضمناً آنچه متواتراً در اذهان و افواه پژوهشگران از جنبه‌های ساوه‌شناسی وجود دارد نیز حاکی از این حقیقت معتنابه است.
عجالتاً آنچه در این مختصر، در باب جنبه‌ها و شاخه‌های «ساوه‌شناسی» مدّنظر نگارنده است و آنچه در «بنیاد ساوه‌شناسی» برای رسیدن به این مهمات، سهل الوصول است، ‌به قرار ذیل است:
اقلیم شناسی: شناخت علمی و دقیق و معرّفی جنبه‌های ممتاز اقلیمی شهر ساوه؛ ‌عبارت از دشت ساوه، حوزه های آبریز، کوه‌ها، باغستان‌ها، روستاهای ممتاز و ...؛

باستان‌شناسی: بررسی علمی و پژوهشی آثار و ابنیه تاریخی و باستانی و آثار موزه‌ای و نیز برنامه‌های تفصیلی شناخت و حفّاری تپّه‌های باستانی شهر ساوه با همکاری مجامع و نهادهای علمی مرتبط در راستای تدوین «تاریخ جامع ساوه»...؛
رجال‌شناسی: کشف، شناخت و معرّفی رجال علمی، دینی، فرهنگی و ادبی ساوه؛
کتاب‌شناسی: کشف، شناخت و معرّفی و احیاء آثار رجال علمی، دینی، فرهنگی و ادبی ساوجی و اهتمام به تدوین کتب و مجموعه مقالات و نیز انتشار نشریات تخصّصی (فصلنامه، ماهنامه و ...) در این حوزه و نیز تدوین «دانشنامة جامع ساوه‌شناسی»؛
گویش‌شناسی: بررسی همه‌جانبه و اصولی گویش کهن ساوجی در کلیه سطوح زبانشناختی و به ویژه از حیث اتیمولوژی واژگانی و نیز شناخت گستره اقلیمی و تطبیقی گویش‌های همجوار و نیز شناخت و معرّفی آثار با گویش ساوجی؛
سندشناسی: اسناد مربوط به اماکن، رجال و اختصاصات تاریخی شهر ساوه در حال حاضر عمدتاً در مجموعه‌های خصوصی و یا آرشیوهای اسناد ملّی همچون آستان قدس رضوی، کتابخانة ملّی، کتابخانه مجلس شورای اسلامی و سایر مراکز آرشیوی نگهداری می‌شود؛ تجمیع اسناد و یا لااقل تجمیع دیجیتالی این اسناد در بنیاد ساوه‌شناسی مفید فواید بسیارِ علمی و پژوهشی است؛
کتابخانه تخصّصی یا تالار ویژه منابع ساوه‌شناسی: این تالار اعم از کتب مؤلّفان و دانشمندان ساوجی در ادوار کهن و نیز آثار نوین نویسندگان متأخّر اعم از کتب، مقالات، پایان‌نامه‌ها و ... است و این مجموعه قطعاً در تسهیل امور علمی و پژوهشی نویسندگان و دانشمندان و علاقه‌مندان بسیار مؤثّر خواهد بود؛
بنیاد ساوه‌شناسی به مثابه یک جاذبه گردشگری: با وجود جاذبه‌های فراوان گردشگری در شهر ساوه، با توجّه به تجمیع جامع الاطراف موضوعات ساوه‌شناختی، قطعاً بنیاد ساوه‌شناسی به خودی خود یک جاذبة منحصر به فرد برای گردشگران داخلی و خارجی خواهد بود.
آنچه از جوانب و ساختار «بنیاد ساوه‌شناسی» در ذهن نگارنده است، محدود به مطالب مزبور نیست و این موارد به عنوان یک مقدّمة کوتاه، به محضر دانشمندان ارجمند ارائه گردیده است

تهیه کننده : محمد شرافت

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group