بعد از سالها مطالبه گری شهروندان و با وجود کاستی های منابع بودجه ای بالاخره در ۲۴ تیر امسال با حضور معاون وزارت راه و شهرسازی و دستور رئیس جمهوری سابق کنارگذر ساوه که هدف از آن انتقال بار ترافیکی کامیون و تریلرهای سنگین از درون شهر به حاشیه بود، افتتاح شد.
به گزارش ایرنا، برای احداث این مسیر ۲۰ کیلومتری که سالها زمان برد که به نتیجه برسد بیش از ۱۷ میلیارد تومان اعتبار از محل منابع ملی و استانی هزینه شد و این امیدواری ایجاد شد که ساوه برای همیشه از غرش و دود کامیون و تریلرها نجات یابد و شهروندان هم نفسی راحت بکشند اما تاکنون این مساله محقق نشده است.
با اینکه کنارگذر ساوه از نظر کیفیت مسیر، نصب علائم و ایمنی در شرایط مناسبی قرار دارد اما رانندگان کامیون و تریلرها همچنان ترجیح می دهند به صورت مستقیم از جاده شهر صنعتی به درون ساوه بیایند که علاوه بر ایجاد گره های ترافیکی، آلودگی صوتی و هوا را هم سبب می شوند.
البته این مسیر اگر محلی برای تردد خودروهای سنگین نباشد در عوض یک مزیت برای شهر ساوه دارد و آن هم جذب صدها موتورسیکلت سوار جوان و البته مزاحم است که از این مسیر خلوت برای انجام حرکات نمایشی استفاده می کنند تا انرژی خود را بدین گونه تخلیه نمایند.
در همین رابطه رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان ساوه به ایرنا، گفت: آنچه وظیفه ما بود یعنی احداث زیرساخت استاندارد، نصب علائم، نیوجرسی و تجهیز کنارگذر به نحو شایسته انجام شده است و برای انتقال بار ترافیک خودروهای سنگین به این مسیر لازم است پلیس راهور و شهرداری مساعدت کنند.
«ابراهیم مردانی» اظهار داشت: همه آنچه مربوط به راهداری و وزارت راه و شهرسازی بود در این مسیر انجام شده است و دیگر کار خاصی نمانده است که ما به عنوان راهداری انجام دهیم و لازم است که پلیس راهور و شهرداری نسبت به ممانعت از تردد کامیون ها به درون شهر ساوه و هدایت آنها به مسیر تازه احداث شده، مبادرت کنند.
وی افزود: تا قبل از احداث این مسیر، رانندگان تریلر و کامیون بهانه می گرفتند که اگر از درون شهر ساوه عبور نکنم، پس از کجا باید تردد کنیم و واقعیت هم آن بود که مسیر جایگزینی در آن زمان وجود نداشت اما با ساخت این مسیر حالا دیگر هیچ دلیل قانع کننده ای برای عبور و مرور وسایل نقلیه سنگین از درون شهر وجود ندارد و شهرداری و پلیس راهور هم می توانند از تردد آنها ممانعت کنند تا از کنارگذر به عنوان مسیر اصلی استفاده نمایند.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان ساوه ادامه داد: قرار است برای حل مشکل تردد کامیون های بومی و متعلق به خانواده های ساوجی نیز جلسه ای با انجمن رانندگان و شرکت های حمل و نقل برگزار شود تا راهکاری هم برای آنها اندیشیده شود.
به گفته او، اکنون راهداری ظرفیت پارکینگ برای ۴۰۰ تریلی و کامیون دارد که با هماهنگی شرکت های حمل و نقل امکان توقف این وسایل نقلیه متعلق به شهروندان ساوجی وجود دارد تا بدین ترتیب تردد این بخش از کامیون ها هم به درون شهر منتفی شود.
وی اظهار کرد: در صورتی که درخواست برای پارکینگ کامیون های بومی در ساوه مازاد بر فضای موجود باشد، ما مسئولیت کاستی ها را می پذیریم اما انتظار داریم که از ظرفیت موجود پارکینگ ها استفاده لازم به عمل آید تا شهروندان در کوچه و محلات خود از سر و صدا و آلایندگی و ترافیک این وسایل نقلیه راحت باشند و باید در این بین اراده ای قاطع میان همه ارگان های دست اندرکار وجود داشته باشد تا علاوه بر منع تردد کامیون های غیربومی به درون شهر، فکری هم برای توقف ماشین های سنگین متعلق به مردم ساوه هم بشود.
مردانی، مزیت این کار را خلوت شدن شهر ساوه و افزایش ضریب آسایش و رفاه زندگی شهروندان برشمرد و آمادگی کامل برای اجرای طرح ممنوعیت ورود کامیون به درون شهر را با همکاری پلیس راهور و شهرداری ساوه داریم.
وی گفت: معتقد هستم که هرگونه تردد کامیون از درون شهر به خصوص در حدفاصل میادین آزادی و شهرداری منع شود اما اگر بخواهیم این بار ترافیکی را به مسیر جنوبی شهر از میدان ولایت تا خلیج فارس انتقال دهیم ناگزیر باید زیرساخت های این بخش را هم مهیا کنیم.