جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

شهرستان زرندیه علاوه بر اینکه قطب کشاورزی و صنعتی استان مرکزی و کشور محسوب می‌شود، بزرگترین مجتمع پرورش شتر مرغ کشور را با تولید سالانه سه هزار قطعه، در خود جای داده است و در واقع که فعالیت این مجتمع، مزیت‌های این خطه از ایران را به دوچندان کرده است.

این مجتمع تولیدی که از سال ۱۳۸۳ فعالیت خود را در این شهرستان آغاز کرده توانسته است بخشی از  نیاز کشور به گوشت و دیگر فرآورده‌های شتر مرغ، را تامین و نقش تاثیرگذاری در ارزآوری و ایجاد فرصت‌های شغلی مستقیم و غیرمستقیم در منطقه ایفا کند، اما با این حال برخی موانع پیش رو و مشکلات موجود، سد راه تولید بزرگترین مجتمع پرورش شترمرغ در کشور شده به گونه‌ای که در حال حاضر تنها با یک سوم ظرفیت خود فعالیت می‌کند.

در همین رابطه علی حسن‌لویی مدیرعامل مجتمع تولید و پرورش شتر مرغ شهرستان زرندیه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه این مجتمع فعالیت خود را در زمینی به مساخت ۵۰۱ هکتار در شهرستان زرندیه آغاز کرد و با اشاره به اینکه پرورش و تولید شترمرغ در ۹۷ واحد این مجتمع با ایجاد فرصت شغلی برای افزون بر ۱۸۰ نفر بطور مستقیم در حال انجام است، افزود: در این مجتمع علاوه بر ۹۷ واحد پرورش شترمرغ، کارخانه خوراک دام، کشتارگاه، مجتمع رفاهی شامل مدرسه، درمانگاه و فروشگاه نیز فعالیت دارد.

وی ظرفیت اسمی این مجتمع را ۲۹ هزار و ۱۰۰ قطعه شترمرغ بیان کرد که به علت مشکلاتی نظیر کمبود نهاده‌های دامی هم اکنون ۷۸۰۰ پرنده در آن نگهداری می‌شود و در واقع در حال حاضر با یک سوم ظرفیت فعالیت دارد.

او به نبود حمایت کافی از تولید این پرنده و مشکلاتی که در تامین نهاده های دامی وجود دارد، اشاره کرد و افزود: عدم تامین نهاده‌های دامی که هم اکنون چالش بزرگی پیش روی این مجتمع بزرگ تولید شترمرغ است موجب شده است تا پروسه تولید با چالش مواجه شده و از طرفی مشکلات موجود در بازار مصرف از دلایل رکود در تولید این پرنده است.

حسن‌لویی ادامه داد: گرانی نهاده‌های دامی و تامین آن از بازار آزاد موجب شده است که در حال حاضر برای تولید کننده هر کیلو شترمرغ بالغ بر ۴۷ هزار تومان هزینه کنیم و این در حالی است که باید در بازار هر کیلو گوشت شترمرغ ۴۵ هزار تومان عرضه شود، در صورتی که اگر نهاده دامی دولتی تخصیص یابد قیمت تمام شده برای هر کیلو برای تولیدکننده حدود ۲۳ هزار تومان تمام می‌شود. قیمت سویای دولتی ۳۵۵۰ تومان است، اما این کالا در بازار آزاد به ازای هر کیلو ۱۶ هزار تومان به فروش می رسد و تفاوت فاحشی بین قیمت دولتی با بازار آزاد وجود دارد، بر این اساس در صورت تامین نهاده دامی از بازار آزاد، تولید این پرنده توجیه اقتصادی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه در صورت تخصیص نهاده دامی دولتی، تولید این پرنده توجیه اقتصادی خواهد داشت، افزود: مجتمع تولیدی پرورش شتر مرغ در زرندیه هم اکنون با ۳۵ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کند و نگاه حمایتی مسئولان علاوه بر توسعه تولید و پرورش شترمرغ در توسعه صنعت فرآوری تولید این پرنده نیز موثر است. متاسفانه در حال حاضر تولید شترمرغ به دلیل افزایش هزینه تولید و عدم همخوانی هزینه‌ها با قیمت محصول در بازار، برای تولیدکننده توجیه اقتصادی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه برای جذب نیروی انسانی و سرمایه گذار، اشتغال پایدار و افزایش  تولید، تغییر نام مجتمع به شهرک تولیدی ضرورت دارد، اظهار کرد: در این راستا پیگیری و مکاتبات فراوانی نیز شده است، اما تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته و یقینا ارتقای مجتمع به شهرک منجر به توسعه فعالیت‌های آن خواهد شد.

مدیرعامل مجتمع پرورش شترمرغ زرندیه در ادامه با اشاره به اینکه چرم، پر، گوشت و تخم شترمرغ قابلیت صادرات دارد و در صورت حمایت می توان این مجتمع را به ظرفیت ۱۰۰ درصدی نزدیک کرد، افزود: تولید شترمرغ در ایران رتبه دوم جهانی را به خود اختصاص داده است و از نظر ظرفیت تولید، این مجتمع نیاز ۳۰ درصد کشور به این محصول را تامین می‌کند، اما متاسفانه به دلیل مشکلات موجود در حال حاضر حدود ۱۲ درصد نیاز کشور در این مجتمع تامین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یک شترمرغ در سال حداقل ۸۰ تخم می‌گذارد، افزود: با تبدیل نیمی از آنها به جوجه، مزایای سرمایه‌گذاری و ارزش افزوده  این پرنده نسبت به سایر دام‌ها چند برابر می شود و البته تحقق این مهم نیازمند حمایت جدی مسئولان است. محصولات این پرنده قابلیت صادرات را دارد و با برطرف کردن مشکلات میزان تولید افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

مدیرعامل مجتمع پرورش شترمرغ شهرستان زرندیه در خصوص ابتلای این پرنده به بیماری نیز گفت: شترمرغ، پرنده‌ای است که کمترین بیماری را دارد و خوشبختانه پرندگان این مجتمع به دلیل مراقبت‌های لازم و فعالیت هفت دامپزشک فاقد هرگونه بیماری هستند. متاسفانه واکسن مورد نیاز پرندگان نیز با قیمت گزافی از بازار آزاد تهیه می‌شود، در حالی که تولیدکنندگان شترمرغ خواستار تخصیص واکسن و داروی مورد نیاز با قیمت دولتی هستند.

گفتنی است استان مرکزی رتبه اول را در تولید گوشت شترمرغ به لحاظ فعالیت این مجتمع به خود اختصاص داده است. شرکت تعاونی مجتمع پرورش شترمرغ زرندیه به عنوان بزرگترین مرکز پرورش شترمرغ کشور به دلیل مشکلاتی که در حوزه تولید بوجود آمده تولید این پرنده را کاهش داده و در حال حاضر با حداقل ظرفیت تولید خود فعالیت دارد.

بالا بودن هزینه تولید و مشکلات تامین خوراک و تهیه جوجه و نبود توجیه اقتصادی قیمت گوشت تولیدی شترمرغ در بازار در مقایسه با هزینه تولید، از عوامل کاهش تولید و پرورش شترمرغ در این مجتمع است در حالی که تمامی فرایند تولید شترمرغ از تولید تخم توسط شترمرغ ‌های مولد تا پرورش جوجه‌ها و رسیدن آنها به وزن متعادل در این مجتمع انجام می ‌شود.

شهرستان زرندیه به لحاظ شرایط آب و هوایی مناسب و نزدیکی به بازار مصرف پایتخت، منطقه مستعد و مناسبی برای پرورش شترمرغ است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group