جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

همزمان با ایام فاطمیه دوم و فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت زهرا(س) آئین معنوی تشییع و خاکسپاری دو شهید گمنام در شهر تاریخی آوه و دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه برگزار خواهد شد.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی امروز دوشنبه هشتم دیماه در جلسه هماهنگی تشییع و تدفین دو شهید گمنام در ساوه که در سالن جلسات فرمانداری ساوه برگزار شد، اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های بعمل آمده آئین تشییع شهدای گمنام در سراسر کشور یا در ایام فاطمیه یا در سالروز شهادت امام صادق (ع) صورت می‌گیرد و تلاش خواهیم کرد تا با آماده کردن زیرساخت های مورد نیاز و هماهنگی بین بخشی آئین تشییع و تدفین یک شهید گمنام در شهر آوه و یک شهید گمنام دیگر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه برگزار شود.

سرهنگ پاسدار غلامرضا کریمی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی برای تشییع شهدای گمنام در سایر شهرهای استان مرکزی نظیر اراک، نیمور و ساوه در دستور کار بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان قرار دارد، افزود: نخستین اولویت در تشییع شهید گمنام، شهر آوه و دانشگاه آزاد اسلامی ساوه است و براین اساس جلسه هماهنگی این آئین معنوی در ساوه برگزار شده و برای سایر نقاط نیز متعاقبا اعلام خواهد شد.

او گفت: تعدادی از شهدای والامقام گمنام که در ماه های گذشته توسط کمیته مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح مورد تفحض قرار گرفته و آماده تشییع و خاکسپاری شده اند بنا به تقاضای استان‌های مختلف کشور توزیع و قرار است در ایام فاطمیه در سراسر کشور تشییع و تدفین شوند.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان مرکزی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۵۲ شهید گمنام در ۵۹ نقطه استان مرکزی تشییع و تدفین شده است، اظهار کرد: شهدای گمنام از یادگارهای بجا مانده از دوران دفاع مقدس هستند و همه ما نسبت به آنان احساس دین و تکلیف داریم.

وی افزود: بعد از اهل بیت عصمت و طهارت(ع) شهدای والامقام واسطه بین انسان و خداوند متعال برای شفاعت و عاقبت بخیری هستند و باید با توسل به اهل بیت (ع) و شهدا شامل شفاعت و دعای خیر آنان قرار بگیریم.

سرهنگ کریمی با اشاره به اعمال محدودیت‌های کرونایی در آئین های تجمعی اظهار کرد: امسال اجرای بسیاری از برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی بدلیل شرایط کرونایی متوقف شده و یکی از آنها مراسم تشییع شهدای گمنام است اما با هماهنگی‌های بعمل آمده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اتخاذ تدابیر لازم، آئین تشییع شهدای گمنام برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به جانمایی دفن پیکرهای مطهر شهدای گمنام گفت: باید فضایی که برای دفن شهید گمنام در نظر گرفته می‌شود اولا در شأن شهدا بوده و ثانیا تبدیل به یک مجتمع و پایگاه فرهنگی و اعتقادی شود.

سرهنگ کریمی همچنین با اشاره به فرا رسیدن سالروز شهادت سردار سلیمانی گفت: شهید سلیمانی صاحب فرهنگ و تفکر نابی است که باید الگوی آحاد مختلف جامعه قرار گیرد.

وی همچنین گفت: عملیات‌ها و حوادث افتخار آفرین دوران دفاع مقدس عمدتا در نیمه دوم سال و بیشتر در ماه‌های پایانی سال اتفاق افتاده است و باید این روزها را که با سالروز شهادت شهید سلیمانی تقارن دارد قدر بدانیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری ساوه نیز از اختصاص ردیف اعتباری در کمیته برنامه‌ریزی برای مشارکت در نصب المان و یادمان شهید گمنامی که قرار است در شهر آوه دفن شود خبر داد.

محمدحسن قاسمیان افزود: تدابیر لازم برای تشییع باشکوه شهید گمنام در دانشگاه آزاد ساوه و شهر آوه طبق پروتکل اعلامی از سوی قرارگاه پدافند زیستی اتخاذ و پیش بینی خواهد شد.

امام جمعه آوه نیز گفت: سه نقطه برای دفن شهید گمنام در شهر آوه جانمایی شده است و نهایتا پس از بازدید و کارشناسی بعمل آمده یکی از این نقاط به عنوان مکان دفن شهید گمنام تعیین شده است.

حجت‌الاسلام محمدجواد نکویی ماهانی افزود:  نصب المان شهید گمنام نیز با مشارکت شهرداری، دفتر امام جمعه و موکب‌های اربعین  انجام می شود و مشکلی در تامین هزینه‌های آن وجود ندارد.

احسان ساده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه نیز از اعلام آمادگی این واحددانشگاهی برای میزبانی شهید گمنام خبر داد و افزود: تدفین شهید گمنام در محوطه دانشگاه آزاد اسلامی ساوه افتخاری برای این مجموعه دانشگاهی و گامی در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group