جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

ساوه با تعدد کارخانه ها و همچنین موقعیت جغرافیایی و طبیعت گرم و خشک دومین شهر استان مرکزی از نظر آلاینده های صنعتی و ریزگرد و غبار محلی است.

به گزارش ایرنا، در چند روز اخیر که موجب از آلودگی هوای بخش بزرگی از استانهای پهنه مرکزی کشور را فراگرفت، در ساوه هم شدت این وضعیت قابل مشاهده بود به گونه ای که نه تنها نقش کشیدن سخت شد بلکه دید افقی نیز کاهش چشمگیری داشت.

جانمایی نامناسب اداره هواشناسی در شهر صنعتی کاوه که قادر به ارائه آماری مستند و میانگین بلندمدت دمایی و رصد و پایش آلایندگی برای کل شهر نیست در سالهای اخیر محل بحث محافل کارشناسی بوده است و مسئولان نیز در این خصوص وعده احداث ساختمان جدید هواشناسی در محلی جدید واقع در ابتدای جاده قدیم ساوه به همدان را دادند.

قرار بود این پروژه در مهر امسال کلنگزنی شود اما به دلایلی از جمله ناکافی بودن منابع مالی و اعتباری محقق نشد.

 احداث هواشناسی مدرن در محل مورد نظر برای ساوه نه تنها در دقت پیش بینی ها و اعلام وضعیت آلاینده های جوی بلکه در محاسبه برق مشترکان این شهر متناسب با تعرفه گرمسیری نیز مهم است موضوعی که با گزارش های ایستگاه فعلی قابل تحقق نیست.

محاسبه برق مشترکان خانگی ساوه به صورت گرمسیری باید با برآیند گزارش بلند مدت و دقیق هواشناسی انجام شود تا وزارت نیرو برای تصمیم گیری در این خصوص متقاعد سود؛ اقدامی که برای شهر همجوار (قم) که شرایط دمایی و هوایی مشابه ساوه دارد سالهاست تحقق یافته است.

اینکه وضعیت آلایندگی های هوای ساوه بدون کمک گرفتن از تجهیزات مدرن با ضریب دقت بالا و صرفا با استفاده از چشم غیرمسلح انجام می شود نیز در نوع خود جالب است و به نظر می رسد شتاب در آغاز ساخت اداره جدید هواشناسی یک ضرورت است.

۹۷ روز همراه با آلودگی صنعتی 

مدیر اداره هواشناسی ساوه گفت: این شهرستان از ابتدای امسال تا پایان آذر با ۹۷ روز آلودگی صنعتی یا غبار مواجه بوده است.

«ایرج آقایی» روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا گفت: معیار تشخیص آلودگی هوای ساوه استفاده از چشم غیرمسلح با شرط دید کمتر از ۱۰ کیلومتر است و بر همین اساس در ۹ ماه سپری شده از سال جاری علاوه بر روزهای توام با آلودگی صنعتی ۵۶ روز دیگر نیز همراه با ریزگرد یا گرد و خاک محلی بر هوای این منطقه حاکم بوده است.

وی گفت: احداث ایستگاه پایش آلودگی هوا در ساوه نیاز اساسی است و در این مورد به دلیل کمبود اعتبارات با وجود درخواست های متعدد هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

وی اظهار داشت: نبود ایستگاه پایش و اندازه گیری آلاینده ها در ساوه باعث شده تا بررسی ها با چشمان غیر مسلح انجام شود و اگر در روزی دید افقی به کمتر از ۱۰ کیلومتر کاهش یابد، وضعیت هوای آلوده ثبت می شود این در حالیست که ساوه پس از اراک دومین شهر استان مرکزی از حیث میزان آلایندگی هوا است.

آقایی گفت:پروژه احداث ایستگاه جدید هواشناسی ساوه واقع در بلوار نماز در مرحله پرداخت عوارض شهرداری و برگزاری مناقصه است.
وی با اشاره به اینکه ایستگاه هواشناسی از نیازهای ضروری شهرستان ساوه محسوب می شود، افزود: پیمانکار این پروژه مشخص نشده در حالی که تامین اعتبارات لازم  به منظور طی مراحل عملیاتی طرح نیز باید از خزانه تامین شود.
مدیر هواشناسی ساوه اظهار داشت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته می بایست تا دهه فجر ۱۴۰۰ ساختمان ایستگاه هواشناسی در جاده قدیم ساوه به همدان به بهره‌برداری برسد و بعد از این اقدام نیز کار تامین و نصب تجهیزات موردنیاز انجام خواهد شد. 
آقایی افزایش روزهای آلودگی  با منشأ صنعتی در ساوه را نیازمند بررسی جدی دانست و در این مورد گفت: در راستای رفع این مشکل باید اقدامات موثری از سوی ارگان‌های ذیربط صورت گیرد.

 

یادآوری یک گزارش

خبرگزاری ایرنا در روز ۲۳ شهریور موضوع احداث اداره جدید هواشناسی ساوه را در گزارشی با عنوان «از ساخت هواشناسی ساوه چه خبر؟» پیگیری کرد که بخشی از آن مطلب بدین شرح است:

«در سال ۹۷ بر اساس مصوبه ای که به تایید مسئولان استان مرکزی و شهرستان ساوه رسید قرار شد اداره هواشناسی این شهرستان که اکنون در حوالی شهر صنعتی کاوه (۱۰ کیلومتری شمال شهر) واقع است با ساخت اداره جدید به محلی در جاده قدیم ساوه به همدان منتقل شود.

برای انجام این پروژه که در صورت راه اندازی می تواند علاوه بر ارائه گزارش های مقرون به واقعیت جوی منطقه، زمینه را برای اعمال تعرفه برق مشترکان ساوجی بر اساس نرخ مصوب در مناطق گرمسیری نیز فراهم کند از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی نیز قطعه زمینی اختصاص یافته است.

اما با گذشت حدود ۲ سال، اجرای این مصوبه که ۱۶ میلیارد ریال اعتبار دارد پیشرفت چندانی نداشته است و در این گزارش تلاش شده تا تازه ترین وضعیت آن مورد بررسی قرار گیرد.

مدیرکل هواشناسی استان مرکزی در این رابطه به ایرنا، گفت: جانمایی و اعتبارات پروژه هواشناسی ساوه بر اساس تفاهم سه جانبه میان رئیس سازمان برنامه و بوجه کشور، استاندار و ریس برنامه و بودجه استان مرکزی مشخص و برگه واگذاری زمین هم از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان اخذ شده است.

 نمایی از وضعیت هوای ساوه در روز سه شنبه ۲۵ آذر 

«امان محمد کمالی» اظهار داشت:‌ نقشه طراحی ساختمان و پلتفرم این پروژه از سازمان مرکزی هواشناسی کشور اخذ شده و منتظر دریافت پروانه ساخت از سوی شهرداری ساوه هستیم که تاکنون محقق نشده است و با وجود پیگیری های مداوم همکاران ما در ۱۰ روز اخیر ظاهرا به دلیل قطعی سیستم شهرداری این مساله انجام نشده است.

وی افزود: پیمانکار این طرح مشخص شده و منتظر صدور پروانه ساخت شهرداری هستیم که در این صورت عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

مدیرکل هواشناسی استان مرکزی گفت: اعتبار اولیه و اختصاص یافته به این پروژه ۶ میلیارد و ۵۳۰ میلیون ریال است که برای شروع پروژه مناسب است اما برای سایر امور از قبیل عملیات عمرانی، ساخت و ساز، محوطه سازی و دیوارکشی لازم است مسئولان استان کمک کنند.

وی تاکید کرد: برای تجهیزات فنی و سایر دستگاه ها مانند ایستگاه خودکار و... این پروژه از سازمان مرکزی هواشناسی کشور کمک خواهیم گرفت و با توجه به تامین این اقلام به صورت ارزی قول هایی در این خصوص به ما داده اند.

وی گفت: نقشه ای که برای هواشناسی جدید ساوه تهیه شده به صورت تیپ و مشابه سایر ادارات و ایستگاههای هواشناسی در سراسر کشور است و اکنون در اختیار پیمانکار است که امیدواریم با صدور پروانه ساخت از سوی شهرداری ساوه هرچه زودتر عملیات اجرائی آن آغاز شود.

کمالی اظهار داشت: در صورتی که اعتبارات این پروژه تامین شود، تلاش خواهیم کرد ساختمان و اداره جدید هواشناسی ساوه را در هفته دولت یا حداکثر دهه فجر ۱۴۰۰ به بهره برداری برسانیم.»

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group