جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی گفت: با وجود بارش های مناسب سالهای اخیر اما وضعیت منابع زیرزمینی آب در دشت ساوه نسبت به سایر دشت های استان همچنان بحرانی تر است.

به گزارش ایرنا، «مصطفی آمره ای» عصر شنبه در جریان بازدید از سد الغدیر ساوه به خبرنگاران گفت: میانگین بارندگی های امسال تاکنون در سطح استان مرکزی به ۹۸ میلیمتر رسیده که در قیاس با مدت مشابه سال قبل حدود چهار درصد و نسبت به دوره بلندمدت هم ۳۷ درصد افزایش را نشان می دهد.
وی افزود: امیدواریم با تداوم بارش ها، علاوه بر خروش رودخانه های استان شاهد تقویت منابع آبی زیرزمینی و تکمیل ذخایر مخازن سدها باشیم.
آمره ای اظهار داشت: سد بزرگ استان مرکزی یعنی الغدیر ساوه در بارندگی های فروردین ۹۸ بعد از ۲۴ سال سرریز کرد و انتظار داریم با بارش های امسال باز هم شاهد تکمیل ظرفیت این سد ۲۷۸ میلیون مترمکعبی باشیم.
وی گفت: اکنون از مجموع ظرفیت مخزن سد الغدیر حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب تکمیل است و دبی آب ورودی هم هفت مترمکعب در ثانیه می باشد که نسبت به دوره های مشابه حدود ۵۰ درصد افزایش را نشان می دهد.
وی در مورد سد کمال صالح که آب آشامیدنی شهر اراک را تامین می کند، نیز گفت:این سد هم در سالهای اخیر سرریز کرد و از ۹۷ میلیون مترمکعب ظرفیت مخزن آن، امسال حدود ۸۰ میلیون مترمکعب ذخیره دارد و ورودی آب هم حدود سه مترمکعب است که در قیاس با سالهای قبل ۵۰ درصد افزایش دارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی در خصوص منابع زیرزمینی دشت های استان، گفت: همچنان در شرایط برداشت ممنوع قرار داریم و تا رسیدن به شرایط استاندارد حجم آبها فاصله داریم.
وی با بیان اینکه برداشت های بی رویه در سالهای گذشته باعث کاهش منابع زیرزمینی آب در سطح استان مرکزی شده است، اظهار امیدواری کرد که با بارش های مناسب امسال و چند سال گذشته هرچند همه کاستی ها جبران نمی شود اما شاهد وضعیت رو به بهبود دشت های استان مرکزی باشیم.

آمره ای گفت: شرایط دشت ساوه نیز به گونه ای است که همچنان وضعیت ممنوعیت برداشت بر آن حاکم است و چون بهره برداری های زیادی از آن صورت گرفته، در مقایسه با سایر دشت های استان مرکزی وضعیت بحرانی تری دارد.
وی گفت: لازم است هم کشاورزان در زمینه برداشت آب ملاحظات و شرایط را مدنظر قرار دهند و هم مشترکان خانگی صرفه جویی نمایند تا سفره های زیرزمینی جان بگیرد و مخازن سدها نیز با مدیریت مطلوب تکمیل شود.
وی در مورد توزیع آب سد ساوه و اختصاص آن برای مصارف کشاورزی، گفت: شبکه آبیاری و زهکشی پایین دست سد الغدیر حدود ۲۳ هزار هکتار از اراضی را بهره مند می کند و اولویت تحویل هم به کشاورزانی است که دارای حقآبه هستند.
وی ادامه داد: در سالهایی که سد الغدیر سرریز می کند، با سایر کشاورزان هم تعامل می کنیم و همچنان این همکاری ادامه می یابد به شرط آنکه بتوانند از دریچه های تعبیه شده در کانال ها آب مورد نیاز را تحویل بگیرند زیرا امکان ایجاد دریچه های جدید از نظر فنی وجود ندارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی گفت: به کشاورزانی که در درون شبکه چاه دارند، اگر اقدام به خاموش کردن موتورها و برداشت نکردن از این طریق کنند، از ذخایر سد الغدیر به آنها آب تخصیص خواهیم داد تا با این اقدام کمکی به افزایش ذخایر زیرزمینی شود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group