پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

استاندار استان مرکزی گفت: استان مرکزی در زمره ۱۰ استان برتر کشور در تولید انواع محصولات استراتژیک کشاورزی است.

سیدعلی آقازاده شامگاه شنبه ۲۲ آذرماه در ارتباط تلفنی با جلسه هم اندیشی بررسی مشکلات کشاورزی شهرستان های ساوه و زرندیه که با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس در سالن جلسات فرمانداری ساوه برگزار شد، به ظرفیت بالای استان مرکزی در حوزه کشاورزی و صنعت پرداخت و اظهار کرد: استان مرکزی علاوه بر اینکه در حوزه تولید محصولات کشاورزی در سطح کشور سرآمد است با فعالیت افزون بر سه هزار واحد صنعتی از مزیت بالایی در حوزه تولید برخوردار است.

وی به ظرفیت استان مرکزی در تولید انواع محصولات دامی و لبنی نظیر تولید شیر، گوشت سفید و قرمز و لبنیات اشاره کرد و گفت: اقلیم آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی استان مرکزی با برخورداری از اراضی وسیع کشاورزی و منابع غنی آبی از ظرفیت‌های توسعه‌ای به شمار می‌رود و سفر کمیسیون کشاورزی به شهرستان‌های ساوه و زرندیه منجر به رفع موانع پیش رو در این دو شهرستان که قطب کشاورزی محسوب شده و افزون بر یک هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ در آن فعال است، خواهد شد.

 استاندار مرکزی همچنین گفت: هم اکنون سد الغدیر به لطف نزولات آسمانی و مدیریت مطلوب، افزون بر ۲۰۰ میلیون مترمکعب ذخیره آبی دارد که توانسته است نیاز آب شرب و کشاورزی این شهرستان را تامین کند.

وی همچنین گفت: حضور اعضای کمیسیون کشاورزی در استان مرکزی به منظور توسعه و رونق این بخش و رفع موانع نقش مهمی دارد و امیدواریم تصمیمات و راهبردهایی با هدف توسعه این منطقه اتخاذ شود.

در ادامه معاون استاندار و فرماندار ساوه به معرفی ساوه پرداخت و گفت: ساوه موقعیت فوق العاده استراتژیک داشته و در شعاع ۱۲۰ کیلومتری پایتخت و در کوریدور شرق به غرب قرار دارد. بزرگترین شهر صنعتی کشور با فعالیت صدها واحد تولیدی و صنعتی کوچک و بزرگ و نیز ۱۷ دانشگاه غیرانتفاعی از مزیت های ساوه است.

علی میرزایی به ظرفیت ساوه در حوزه کشاورزی پرداخت و گفت: ساوه بهشت و قطب کشاورزی کشور است و افزون بر ۷۰ نوع محصول باغی و زراعی در ۷۰ هزار هکتار اراضی آن تولید و سالانه ۶۵۰ تن محصول از این شهرستان روانه بازار مصرف می شود و  یک سوم کشاورزی استان را به خود اختصاص داده است.

وی بیان کرد: سه دشت بیات، مرکزی و لویین با سه نوع شرایط آب و هوایی با تولید محصولاتی نظیر انار، پسته، زیتون، انجیر، طالبی، گندم، جو، دانه های روغنی و ... در این شهرستان تولید می شود و روغن زیتون تولیدی ساوه از نظر کیفیت رتبه اول کشور را دارد.

فرماندار ساوه با اشاره به ظرفیت ساوه در تولیدات دامی گفت: پنج واحد مرغداری تخمگذار و بزرگترین گاوداری شیری در ساوه از ظرفیت های دامی این منطقه است.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری برای ایجاد و تقویت صنایع تبدیلی یکی از نیازهای این شهرستان است، گفت: کمیسیون کشاورزی نگاه کارشناس محور دارد و با رصد و بررسی ظرفیت‌ها بدنبال توسعه بخش کشاورزی در شهرهایی نظیر ساوه و زرندیه است.

میرزایی گفت: در موضوع واردات نهاده‌ها گلایه مندی زیادی از سوی کشاورزان وجود دارد و از دولت و مجلس انتظار دارند که راهکاری برای حل آن اندیشیده شود. همچنین احیای اکوسیستم‌های کشاورزی که سرمایه گذاری های بخش خصوصی را فعال می‌کند ضرورت دارد.

وی بیان کرد: متاسفانه اعتبارات محدودی برای احیا و لایروبی و مرمت قنوات وجود دارد که ضرورت تخصیص اعتبارات ملی در این حوزه بیش از گذشته احساس می شود. اخذ تسهیلات با بهره بالا برای کشاورزان و وثیقه و تضامین بالا کشاورزان را بی انگیزه کرده است که لازم است تدبیری اندیشیده شود.

فرماندار ساوه با بیان اینکه ساوه به لحاظ جغرافیایی می‌تواند به انبار استراتژیک کالاهای متعدد و بویژه محصولات کشاورزی بدل شود، گفت: مرکزیت ساوه و مزیت‌های حمل و نقل می‌تواند ظرفیتی برای ذخیره سازی کالاهای کشاورزی و نهاده ها باشد تا در مواقع ضروری در سراسر کشور توزیع شود.

در این جلسه برخی کشاورزان و دامداران به بیان مشکلات خود پرداختند. بالا بودن قیمت نهاده‌های کشاورزی، سودآوری کردن شرکت‌های خدمات مکانیزاسیون و اعمال سیاست های تشویقی، بالا بودن هزینه تولید، توسعه کشت گلخانه‌ای و دریافت تسهیلات کم بهره از مهمترین مطالبات و مشکلاتی بود که در این جلسه مطرح شد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group