جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

شیوع کرونا بخش‌های مختلف حوزه سلامت جامعه را درگیر خود کرده است و در این میان کارکنان داروخانه‌ها از جمله افرادی هستند که با مراجعه کنندگانی که اکثر آنها بیمار بوده و برای دریافت دارویی که پزشک برای بیماران تجویز کرده، ارتباط مستقیم دارند و طبیعی است که با مشکلات متعددی مواجه شده و عموما در معرض خطر بیماری هم هستند.

فاطمه سیفی مدیر یک داروخانه شبانه روزی در ساوه در گفت و گو با ایسنا، به شرایط دشواری که در روزهای کرونازده در داروخانه‌ها وجود دارد، اشاره کرد و گفت: روزانه بالغ بر ۸۵ درصد نسخه‌هایی که از پزشکان متخصص عفونی، داخلی، درمانگاه ها و مراکز درمانی توسط بیماران به این داروخانه ارجاع داده می‌شود، داروهایی است که برای بیماران کرونایی تجویز شده است.

وی با ابراز نگرانی درخصوص وضعیت موجود جامعه در شیوع کروناویروس گفت: خوشبختانه کمبود نگران کننده ای در خصوص داروی بیماران کرونایی وجود ندارد. به عنوان مثال دارویی مثل فاموتیدین به صورت سهمیه ای به هر داروخانه‌ای از سوی شرکت‌های دارویی اختصاص می یابد و هر دارویی که در بهبود حال بیماران جواب داده است در داروخانه ها موجود است و با نظارت دقیق معاونت دارو و غذای دانشکده علوم پزشکی در اختیار بیماران کرونایی قرار می‌گیرد.

سیفی در ادامه به تامین اقلام بهداشتی نظیر ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در مقایسه با روزهای ابتدایی شیوع بیماری که مشکل کمبود ماسک، دستکش و موادضدعفونی وجود داشت، در حال حاضر مشکلی خاصی در این رابطه نیست و این اقلام بوفور در داروخانه‌ها عرضه می‌شود.

وی به کاهش درآمدهای داروخانه‌ها در ایام کرونایی اشاره کرد و افزود: کاهش درآمدهای داروخانه‌ها موجب شده است که به دنبال دریافت تسهیلات برای پرداخت مطالبات شرکت های دارویی باشیم. ترس مردم از مراجعه به پزشک برای درمان بیماری‌های غیرکرونایی، عدم انجام چکاپ ماهیانه، کاهش تقاضای اقلام بهداشتی و آرایشی و ... موجب کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی درآمد داروخانه ها شده و تاثیر منفی بر اقتصاد داروخانه گذاشته است، اما با این حال کارکنان داروخانه با توان حداکثری در حال خدمت رسانی به مردم هستند.

وی گفت: هم اکنون بیشترین مراجعین به داروخانه ها را بیماران کرونایی یا افرادی که علائم بیماری کووید ۱۹ دارند، تشکیل می‌دهد و در شرایط امروزی خبری از نسخه‌های پزشکان متخصص تغذیه، پوست و مو و ... نیست.

مدیر داروخانه شبانه روزی سندگل ساوه در ادامه، به دچار شدن کارکنان داروخانه ها به بیماری کروناویروس به دلیل ارتباط مستقیمی که با بیماران دارند، اشاره کرد و افزود: متاسفانه مسئول فنی و برخی از کارکنان این داروخانه به کروناویروس مبتلا شدند و در قرنطینه بسر می‌برند. هم اکنون برخی از نسخه پیچ‌ها و کارکنان داروخانه ها بدلیل ترس از ابتلا به کرونا استعفا داده یا خانواده‌های آنان مانع از فعالیت شان در داروخانه شده اند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون سه نفر از کارکنان داروخانه کرونایی هستند، بیان کرد: کاهش نیروی انسانی در داروخانه منجر به کاهش توان ارائه خدمات خواهد شد و خستگی مفرط نیز منجر به افت سیستم ایمنی بدن شده و تهدیدی جدی برای سلامت کارکنان خواهد شد.

وی از مردم خواست تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به قطع زنجیره سرایت بیماری کنند و با استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی مراقب سلامتی خود و دیگران باشند تا شاهد فروکش شدن این بیماری در جامعه باشیم.

سیفی تصریح کرد: متاسفانه نیمی از مراجعین به داروخانه ها بدون ماسک وارد داروخانه می شوند و این بیانگر آن است که مردم همچنان کروناویروس را ساده گرفته اند و باور ندارند که خطر در کمین است و ممکن است ترکش این بیماری آنها را نیز از پای درآورد.

وی افزود: به مردم هشدار می‌دهیم که نسبت به سلامتی و جان خود حساس باشند. برخی از مراجعین به داروخانه پس از دریافت دارو برای بیمار کرونایی خود، پس از گذشت یک یا دو هفته در مراجعه مجدد خبر از فوت بیمار کرونایی خود می دهند. این طور نیست که فقط سالمندان مبتلا به کرونا شوند بلکه نسخه نوزاد ۱۸ ماهه، بانوان باردار و بسیاری از جوانان و میانسالان مبتلا به این بیماری به این داروخانه آمده است.

سیفی افزود: مردم به دورهمی های خود پایان دهند و به هیچ عنوان در این روزها برنامه دورهمی خانوادگی نداشته و از تردد غیرضروری اجتناب کنند و اجازه دهند تا آرامش به جامعه برگردد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group