جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

با اوج گیری پیک سوم کروناویروس در سطح کشور با تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا از چهارشنبه هفته جاری محدودیت‌های جدیدی در ۲۵ استان و ۴۶ شهرستان اعمال می‌شود و بر این اساس در استان مرکزی نیز مقررات سختگیرانه ضد کرونا در اراک، دلیجان و خمین اجرایی شده و خواهد شد.

بنا بر اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت گروه های شغلی دو، سه و چهار در شهرستان دلیجان برای یک هفته دیگر تمدید شد و از روز چهارشنبه به مدت ۱۰ روز محدودیت‌های شغلی جدید در مشاغل گروه ۳و ۴ در اراک اعمال می‌شود.

شهرستان خمین نیز از روز چهارشنبه مشمول مقررات سخت‌گیرانه‌ای در گروه‌های شغلی ۲ و ۳ و ۴ خواهد بود و به نوعی به مدت یک هفته تعطیل خواهد شد.

سوال اینجاست که چرا وضعیت شهرستان ساوه که بنا به گفته مقامات دانشکده علوم پزشکی این شهرستان به چشمه جوشان کرونا تبدیل شده و حجم مراجعات به مراکز درمانی آن قابل توجه بوده و بخش مهمی از ابتلا و تلفات جانی استان مرکزی را به خود اختصاص داده است، بحرانی اعلام نشده و مقررات سختگیرانه برای آن اعمال نمی شود تا مگر از این طریق جلوی تاخت و تاز کرونا در این شهرستان گرفته شود.

بر اساس آخرین آمار اعلامی توسط روابط عمومی علوم پزشکی ساوه ظرف 48 ساعت، 57 نفر در این شهرستان به علت ابتلا به بیماری کرونا بستری شده اند که حال عمومی هفت نفر از آنها وخیم گزارش شده و متاسفانه در این مدت چهار نفر به علت ابتلا به کرونا در ساوه جان خود را از دست داده‌اند.

گرچه این آمار مختص مبتلایانی است که در بیمارستان بستری شدند و با احتساب افرادی که در قرنطینه خانگی هستند، قطعا آمار کرونایی های ساوه به نسبت جمعیت آن فراتر از این تعداد بوده و به نظر می رسد کنترل این بیماری در این شهرستان نیازمند اعمال محدودیت های سختگیرانه تری است، نکته ای که معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه نیز بر آن تاکید دارد.

دکتر نعمت‌الله عزیزی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اعلام وضعیت قرمز و بحرانی و اتخاذ تصمیمات سختگیرانه از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا با احتساب آمار بستری شدگان متناسب با جمعیت شهرستان صورت می‌گیرد. تعداد افراد بستری شده به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت محاسبه شده و با جمع بندی وضعیت هر شهرستانی بر اساس این شاخص، وضعیت آن اعلام می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر آمار بستری شوندگان در بیمارستان ساوه متناسب با جمعیت شهرستان نبوده و به مراتب کمتر است.

وی با تاکید بر اینکه کاش وضعیت ساوه نیز بحرانی اعلام می‌شد، گفت: معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی بحرانی اعلام شدن ساوه بدلیل حجم بالای مبتلایان را از دو هفته پیش در دستور کار خویش قرار داده بود که متاسفانه تا این لحظه عملیاتی نشده است. ای کاش ساوه هم بحرانی اعلام می‌شد تا شاید بر این اساس حساسیت مردم برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بیشتر شده و آمار مبتلایان کاهش می‌یافت.

سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه با اشاره به کمبود تخت بستری به عنوان یک کمبود ریشه‌ای در این شهرستان گفت: باید پذیرفت که آمار مبتلایان به کرونا در ساوه بالاست و کمبود زیرساخت‌ها یا ترس بیماران از مراجعه به بیمارستان موجب شده است که تعداد مراجعین به مراتب کمتر بوده و آمار بستری کرونایی در این شهرستان به شاخص مدنظر ستاد ملی برای بحرانی اعلام شدن نرسد.

عزیزی با بیان اینکه قرار است طی روزهای آینده فعالیت نقاهتگاه ها از سرگرفته شود، گفت: مجموع آمار بستری در نقاهتگاه و بیمارستان می تواند ساوه را به شاخص مورد نظر برای بحرانی اعلام شدن شرایط نزدیک کند تا شاید بدنبال آن با اعمال محدودیت های سختگیرانه جلوی جوشش کرونا در این شهرستان گرفته شود.

انتهای پیام

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group