پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات ساوه و زرندیه خلاء ایجاد و فعالیت تشکل های قوی و توانمند کارگری نظیر شورای اسلامی کار را موجب بروز برخی مشکلات کارگر و کارفرمایی در شهرستان ساوه به عنوان قطب بزرگ صنعت کشور دانست.

داوود میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص برگزاری تجمع چندباره روزهای اخیر کارگران شرکت پارس آمپول در فضای داخلی این واحد تولیدی مستقر در شهر صنعتی کاوه اظهار کرد: در پی دومین روز اعتراض و اعتصاب کارگران شرکت پارس آمپول به دلیل اخراج ۱۰ نفر از کارگران این شرکت، جلسه ای با حضور نمایندگان کارگران این شرکت و مدیریت کارخانه تشکیل شد.

وی بیان کرد: در این جلسه از کارگران این واحد تولیدی درخواست شد که در شرایط کنونی کشور که شرایط خاصی است دست از تجمع در فضای کارخانه برداشته و با راه‌اندازی خطوط تولید به کار و تلاش خود ادامه دهند تا خللی در روند تولیدی این واحد خوشنام کشور که سهم عمده‌ای در تولید دارد بوجود نیاید.

میرزایی بیان کرد: نخستین خواسته کارگران این شرکت برای بازگشت بکار جلوگیری از اخراج همکارانشان و دومین شرط آنان حضور مدیرعامل شرکت جهت شنیدن مشکلات کارگران بود که پیشنهاداتی برای حل مشکلات مطرح شد ولی متاسفانه هیچ یک از طرفین از مواضع خود کوتاه نیامدند  و مشکل ایجاد شده برطرف نشد.

 وی از  کارفرما و کارگران خواست با رعایت قانون و حفظ آرامش و تقویت تعامل در راستای حل مشکل بوجود آمده با مداخله مسئولان و مراجع ذیربط تلاش کنند، چرا که این کارخانه  که تقریبا حدود ۲۵ سال از افتتاح آن می‌گذرد همواره جزو یکی از شرکت‌های معتبر در شهر صنعتی کاوه بوده است، همچنین با توجه به حساسیت کار این کارخانه که تامین اقلام مورد نیاز شرکت‌های دارویی است جزو یکی از کارخانجات مهم و استراتژیک در کشور است که هم‌اکنون حدود نیمی از نیاز کارخانجات دارویی درخصوص اقلامی نظیر پوکه‌های آمپول، ویال، کارپول و قطره چکان را تامین می‌کند.

دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات ساوه و زرندیه در پاسخ به پرسشی در خصوص علت بروز چنین تنش‌های کارگری در واحدهای تولیدی اظهار کرد: خلاء وجود و فعالیت تشکل های قوی و توانمند کارگری نظیر شورای اسلامی کار موجب بروز برخی مشکلات کارگر و کارفرمایی در شهرستان ساوه به عنوان قطب بزرگ صنعت کشور شده است.

وی تصریح کرد: شورای اسلامی کار به عنوان یک نهاد قانونی و تشکل قوی در واحدهای تولیدی بالای ۳۵ نفر نیروی کار باید تشکیل شود و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی ملزم به تشکیل و راه‌اندازی این تشکل توانمند برخاسته از جامعه کارگری است که مهمترین کارکرد آن حل مشکلات و اختلافات بین کارگر و کارفرماست.

میرزایی افزود: امروزه عمده ترین چالش‌های کارگری در فضای کار و تولید نظیر کارخانجات بزرگ پروفیل ساوه، گروه صنعتی شیشه کاوه، بوتان، پارس آمپول و ... نبود شورای اسلامی کار است. در حال حاضر تنها هفت شرکت از مجموع صدها شرکت مستقر در شهرستان ساوه دارای شورای اسلامی کار هستند که سابقه تشکیل این شوراها به سال های نخست پیروزی انقلاب اسلامی بر می‌گردد و متاسفانه در طول سه دهه اخیر شورای اسلامی کارخانجات به فراموشی سپرده شده است و این خلاء، مشکلات عدیده‌ای را پیش روی کارگران برای مطرح کردن مطالبات آنها بوجود آورده است.

وی شورای اسلامی کار را حق مسلم جامعه کارگری دانست و از پیگیری خانه کارگر برای  تشکیل شورای اسلامی کار در کارخانجات شهرستان ساوه خبر داد و گفت: جای بسی تاسف است که کارخانجاتی که زیرمجموعه وزارت کار و شستا هستند نظیر شرکت‌های کاغذسازی کاوه، پلیکا نوین، گازلوله، رهاورد تامین نیز از وجود شورای اسلامی کار محرومند. برخورداری شرکت های زیرمجموعه وزارت کار از شورای اسلامی کار ضرورت دوچندان دارد تا الگویی برای کارخانجات بخش خصوصی برای تشکیل و راه‌اندازی شورای اسلامی کار باشند.

گفتنی است، در ماه های گذشته کارگران این شرکت به وضعیت شغلی خود اعتراض داشتند که  با توجه به قول‌های مساعدی که مالک و مدیرعامل کارخانه مطرح کردند به کار بازگشتند، اما با گذشت حدود ۴۰ روز با توجه به عملی نشدن تعهدات و قول‌های مطرح شده، همچنین ممانعت از ورود حدود ۱۰ نفر از کارگران با تجربه و با سابقه، کارگران دست از کار کشیده و اعتصاب کردند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group