پنجشنبه 30 فروردين 1403 | Thursday 18 April 2024

همزمان با فرا رسیدن هفته دولت، گذر فرهنگی هنری چهارسوق (گذر عباسیه) در قالب فاز نخست طرح مسجد تا مسجد به بهره‌برداری رسید.

شهردار ساوه امروز شنبه اول شهریورماه در آئین بهره‌برداری از این طرح که با صرف هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان مرمت و بازسازی شده و یک پیاده راه در قلب بافت تاریخی ساوه محسوب می‌شود، گفت: بازسازی و  احیای بازار چهارسوق (گذر عباسیه) توسط شهرداری نقطه عطفی جهت احیای بافت‌های تاریخی ارزشمند این شهر خواهد بود.

سید مهدی حسینی افزود: عملیات بازسازی و احیای این طرح با مصوبه شورای اسلامی شهر در قالب فاز نخست طرح محور تاریخی مسجد تا مسجد انجام می شود و اقدامی ماندگار جهت حفظ آثار تاریخی شهر خواهد بود.

وی ادامه داد: در گذشته عدم وجود طرح مناسب در این گذر تاریخی موجب استقرار کاربری‌های نامتناسب و ناهمخوان با ماهیت فرهنگی و تاریخی شهر شده بود به طوری که فعالیت برخی صنوف نظیر پرنده فروش ها با بوی نامطبوع شرایط نامساعدی را برای حضور گردشگران در این منطقه  فراهم آورده بود.

حسینی تصریح کرد: انتقال پرنده فروشی ها از این مکان(بازار چهارسوق) یکی از کارهای دشوار بود که سال‌های زیادی به دلیل برخی مشکلات ناتمام مانده بود، اما با تلاش‌های انجام شده در این دوره توانستیم صنف پرنده فروشی‌ها را به مکان پیش‌بینی شده جدید منتقل کنیم.

وی اظهار کرد: با مجوز شورای اسلامی شهر و همکاری اداره میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوه عملیات بازسازی و ساماندهی این مکان جهت تبدیل به یک بازارچه سنتی آغاز شد و یقینا احیای این بافت علاوه بر کاهش مشکلات ساکنان، گامی مهم در جهت جذب گردشگر و  ورود گردشگران به بافت‌های تاریخی شهر خواهد بود.

شهردار ساوه افزود: بافت‌ها و بناهای قدیمی و تاریخی شهرها آثار گرانبهایی هستند که فرهنگ، تمدن، اصول معماری و شهرسازی گذشتگان را به نسل‌های آینده منتقل می کنند، لذا امروزه باید با رونق گردشگری تاریخی و مذهبی در راستای احیا و حفظ آنها اقدام شود.

حسینی با بیان اینکه برخی از بناهای تاریخی ساوه دچار آسیب زیادی شده اند، اظهار کرد: آثار تاریخی شهر باید همواره مورد بازدید قرار گرفته و برای جذب اعتبارات استانی و ملی به منظور احیای آنها تلاش شود.

وی با بیان اینکه بناهای تاریخی شناسنامه و اصالت شهر هستند، افزود: در دوره پنجم کارهای بزرگی برای احیای این بناها صورت گرفت که مرمت بازارچه آهنگران، خانه مقدس‌زاده و بازار چهارسوق(گذر عباسیه) بخشی از آن است و امروز با مرمت صورت گرفته می‌توان بازار چهارسوق را به عنوان یک برند برای شهر ساوه معرفی کرد. باید دیگر بناهای تاریخی مغفول مانده شهر را نیز شناسایی و با مرمت و بازسازی به موقع از تخریب آنها جلوگیری کنیم.

شهردار ساوه همچنین به آیین کلنگ زنی و بازپیرایی میدان عاشورا به عنوان فاز دوم طرح از مسجد تا مسجد اشاره کرد و افزود: این میدان یکی از میادین زیبای شهر ساوه است که در بافت تاریخی قرار دارد و قرار است با صرف هزینه ای بالغ بر ۴.۵ میلیارد تومان بازپیرایی شود.

وی به فرسودگی ناوگان آمبولانس آرامستان شهرداری ساوه اشاره کرد و گفت: براین اساس چهار دستگاه آمبولانس با صرف هزینه ای بالغ بر ۶۰۰ میلیون تومان خریداری و به ناوگان افزوده شد. همچنین افزوده شدن هفت دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی از دیگر خدمات شهرداری به شهروندان بوده است.

حسینی همچنین به افتتاح ایستگاه آتش نشانی شهرک علوی ساوه اشاره کرد و افزود: ۲۵ نیروی آتش نشان برای بکارگیری در این ایستگاه از طریق آزمون جذب شدند. همچنین همزمان با هفته دولت تجهیزات مقابله با جنگ های میکروبی توسط سازمان آتش نشانی تهیه و رونمایی می‌شود.

همزمان با هفته دولت عملیات ساخت المان میدان عاشورا شهر ساوه آغاز و کلنگ احداث آن بر زمین زده شد. همچنین با رونمایی از  چهار دستگاه آمبولانس از محل اعتبارات امسال شهرستان و شهرداری ساوه با مصوبه شورای شهر خریداری و به ناوگان آتش نشانی ساوه افزوده شد که همزمان با هفته دولت به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کردند.

به مناسبت گرامیداشت هفته دولت مزار شهدای ساوه با حضور جمعی از مسئولان گلباران شد و شرکت کنندگان با نثار فاتحه یاد و خاطره شهدا و امام شهدا را گرامی داشتند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group