پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

امام جمعه ساوه گفت: برای مقابله با توطئه‌های دشمنان باید با تولید محتوا و در نظر گرفتن منافع مردم و مصالح کشور مسئولانه سخن بگوییم.

حجت‌الاسلام سیدابراهیم حسینی امروز سه شنبه ۱۴ مردادماه در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان ساوه که با حضور معاون سیاسی امنیتی استانداری مرکزی در دفتر امام جمعه و با دستور جلسه سواد رسانه‌ای و امنیت ملی برگزار شد، اظهار کرد: جنگ چهارم جنگ عقیدتی است و سلاح این جنگ در دست رسانه‌هاست.

وی  جنگ هیبریدی و ترکیبی را راهبرد دشمن در شرایط کنونی دانست و گفت: عملیات روانی و جنگ اقتصادی راهبرد دشمن در این نوع جنگ است. دعوت مردم به اغتشاش و اعتراض مدنی از جمله راهکارهای دشمن در عملیاتی کردن جنگ ترکیبی است.

وی تحریک هیجانات و ایجاد تنش از طریق فضای مجازی را عاملی برای عملی شدن توطئه‌های دشمنان دانست و افزود: در چنین شرایطی باید با ارتقای دانش و سواد رسانه ای، مسئولانه سخن بگوییم.

امام جمعه ساوه گفت: رسانه‌ها هم می‌توانند نقش هدایت‌گری داشته باشند و هم اغواگری کنند، پس باید با جریان سازی و ارتقای دانش رسانه‌ای در فضای مجازی با ایجاد امنیت به مقابله با عملیات روانی دشمنان پرداخت.

وی بیان کرد: وقتی دشمنان متحد و همصدا با برنامه‌های متعدد علیه نظام اسلامی توطئه چینی می کنند، رسانه‌ها باید مسئولانه در خدمت نظام باشند و توطئه‌ها را نقش بر آب کنند.

حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به اینکه دشمن در پی ایجاد ناامنی، اغتشاش و برهم زدن سامانه‌های فرهنگی، اجتماعی، اعتقادی و ... است، افزود: مفهوم سواد رسانه‌ای این است که به محض رویت یک خبر که صحت آن مورد تردید است نباید اقدام به بازنشر کرد، بلکه باید با تحقیق و تفحص در مورد محتواهای تولیدی مانع از خدشه‌دار شدن فضای روانی جامعه و امنیت ملی شد.

وی گفت: بیشترین ناامنی از سوی مدیران و کارگزاران ناتوان صورت می‌گیرد و رسانه‌ها می‌توانند با انعکاس نقاط ضعف مدیران از ایجاد این نوع ناامنی‌ها جلوگیری کنند و یقین بدانند که رضایت مردمی از کارگزاران مهمترین مولفه ارتقای امنیت ملی است.

رییس دادگستری شهرستان ساوه نیز به مفهوم سواد رسانه‌ای اشاره کرد و گفت: سواد رسانه ای به معنای درک مبتنی و متکی بر مهارتی است که منجر به شناخت رسانه می‌شود.

هادی ملکی ایجاد کارگروه آموزش و آگاه سازی و تولید محتوا را در ارتقای دانش رسانه‌ای ضروری دانست و افزود: افزایش سواد رسانه‌ای ارتباط مستقیم با امنیت ملی دارد.

وی بر سیاستگذاری صحیح در حوزه سواد رسانه‌ای و اعتماد سازی از سوی رسانه ها در جامعه تاکید کرد و افزود: اگر در فرآیند اطلاع رسانی، اعتمادسازی صحیحی صورت گیرد مردم به رسانه های معاند روی نخواهند آورد و اخبار و اطلاعات را از طریق رسانه‌هایی که اعتماد سازی را سرلوحه کار خبر قرار داده‌اند دریافت می‌کنند.

رئیس دادگستری ساوه در ادامه گفت: نباید هر انتقادی از سوی رسانه‌ها را عاملی برای خدشه دار کردن امنیت ملی دانست. باید موضوع انتقاد و عناد از یکدیگر تفکیک شود. بسیاری از انتقادات منجر به حل مشکلات در جامعه شده است. نباید موضوع امنیت ملی را به گونه‌ای گسترش داد که رسانه‌ها جرات انتقاد نداشته باشند گرچه باید از بروز اقداماتی که بوی عناد و دشمنی می دهد جلوگیری کرد.

در این جلسه برخی شرکت کنندگان به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود پرداختند.

ارتباط مستمر مدیران با رسانه ها، راه اندازی تشکل صنفی و خانه مطبوعات به منظور ضابطه مند شدن رسانه ها، ارتقای آموزش برای برخورداری جامعه بویژه رسانه ها از دانش رسانه ای لازم، نظارت بر عملکرد فضای مجازی برای پیشگیری از تولید و انتشار محتوای غیرواقعی و شایعه پراکنی، از حمله موضوعاتی بود که در این جلسه مطرح شد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group