جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: هنر فاخر و زبان سینما میلیاردها انسان را در سرتاسر عالم به هم متصل می‌کند.

حجت‌الاسلام عباس دانشی عصر روز گذشته، دوشنبه نهم تیرماه در آیین اختتامیه جشنواره منطقه‌ای "فیلم کوتاه ۱۲۰" که در سالن سلمان ساوجی ساوه برگزار شد، اظهار کرد: جشنواره منطقه‌ای فیلم کوتاه ۱۲۰ صبا گام های رشد و بالندگی خود را طی کرده و از گستره استانی به منطقه‌ای تبدیل شده است و امید است در آینده نزدیک در گستره ملی برگزار شود.

وی افزود: ساوه تنها شهرستان استان مرکزی پس از اراک است که از انجمن سینمای جوان برخوردار است و امکان آموزش استعدادهای فیلم سازی در این شهرستان وجود دارد.

وی سینما را معجزه قرن کنونی دانست و افزود: زبان سینما میلیاردها انسان را در سرتاسر عالم به هم متصل می‌کند و یک اثر سینمایی حتی می‌تواند پنج قاره را مخاطب خود قرار دهد و در همه گوشه و کنار جهان دیده شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی تصریح کرد: هنر فاخر سینما و آوازه هنرمندان عرصه هنر و سینما از فیلم‌های کوتاه و جشنواره‌های فیلم کوتاه آغاز می‌شود و دفتر سینمای جوان با آموزش فیلم‌سازی و پرورش هنرمندان فاخر نقش تاثیرگذاری در این حوزه دارد

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی ساوه به دلیل قرار گرفتن در شاهراه کشور و ظرفیت‌های متعدد دیگر آن گفت: مزیت‌ها و ظرفیت‌های ساوه می‌تواند در توسعه هنر فاخر سینما تاثیرگذار باشد. خیلی از پدیدآورندگان آثار سینمایی و فیلم کوتاه در این شهرستان به دلیل استعداد بالا می‌توانند در شمار فیلم سازان بزرگ مستند و داستانی سینمایی در سطح ملی قرار گیرند.

وی افزود: برپایی جشنواره استعدادیابی در این شهرستان در حوزه گویندگی، تئاتر، موسیقی و ... موجب شناسایی ظرفیت‌های عظیم این خطه از استان مرکزی در عرصه فرهنگ و هنر شده است.

حجت‌الاسلام دانشی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی احداث پردیس سینمایی ساوه گفت: امیدواریم با بهره‌برداری از این پروژه مردم این شهر فیلم‌های سینمایی را از پردیس سینمایی ساوه مشاهده کنند. باید بستر تعالی و ارتقای فرهنگ و هنر این شهرستان را با همگرایی و هم افزایی مسئولان و دستگاههای اجرایی فراهم کرد.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره منطقه‌ای فیلم کوتاه ۱۲۰ صبا به میزبانی ساوه با موضوع "نفی خشونت" گفت: در این جشنواره ۶۱ اثر از استان‌های همدان، مرکزی، قم و قزوین دریافت شد که از این تعداد ۲۱ اثر در بخش مسابقه پذیرفته و پس از داوری از چهار اثر برگزیده تقدیر خواهد شد.

وی به انتخاب موضوع این جشنواره با محوریت نفی خشونت، اشاره و اظهار کرد: پیام نفی خشونت دمیدن روح لطافت واقعی در جامعه برای تقویت فضای پویایی و نشاط اجتماعی در بین آحاد مختلف مردم است.

علی میرزایی فرماندار ساوه نیز در این آئین به استعدادها و پتانسیل‌های فرهنگی و اقتصادی ساوه اشاره کرد و افزود: ساوه از جمله شهرهایی است که در عرصه هنر فعال است. وجود مراکز متعدد دانشگاهی تخصصی موجب رشد این شهر در حوزه علم و فناوری شده است، علاوه بر این، دانشگاه های ساوه ظرفیت بالایی برای فعالیت در حوزه فرهنگ و هنر دارند.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان ساوه بیشتر به حوزه صنعتی و کشاورزی توجه می‌شود، اظهار کرد: در این شهرستان به حوزه فرهنگ و مراکز علمی کمتر توجه شده است در حالی که فرهنگ پیش نیاز توسعه است و در رشد تولید و اشتغال می‌تواند تاثیرگذار باشد.

وی در ادامه به انتقاداتی که به جشنواره‌های فیلم‌های کوتاه می‌شود، اشاره کرد و گفت: اینکه گفته می‌شود در جشنواره های فیلم کوتاه فقط کارگردان یا تدوینگر، صدابردار و... دیده می‌شود و کار تولیدی فیلم کوتاه حس خوبی را به مخاطب منتقل نمی‌کند، صحیح نیست چراکه یک فیلم کوتاه چند دقیقه‌ای از یک کار تولیدی با مدت زمان بالا می تواند تاثیرگذارتر باشد.

فرماندار ساوه تصریح کرد: انقلاب ارتباطات موجب شده است تا مردم وقت کمتری برای تماشای تولیدات با زمان طولانی صرف کنند و به عبارتی مخاطب حوصله تماشای فیلم بلند را ندارند، از این رو تماشای فیلم کوتاه برای مردم جذاب و دیدنی و اثرگذاری بالایی دارد.

وی تاکید کرد: نقش بی‌بدیل فیلم کوتاه را در حوزه تبلیغ، القای پیام و جذب مخاطب نمی‌توان انکار کرد. این جشنواره‌ها می‌تواند یک جهش بلند برای تولیدات فاخر باشد و بستری برای پرورش سینماگران و کارگردانان بزرگ به جامعه هنر فراهم کند. بسیاری از کارگردان معروف ایران و دنیا فعالیت هنری خود را از فیلم‌های کوتاه آغاز کردند و این جشنواره می‌تواند تولیدکننده و پرورش دهنده بسیاری از کارگردانان، بازیگران، تدوین‌گران و  عوامل مختلف سینمایی باشد.

میرزایی در ادامه با تاکید بر اینکه یک فیلم کوتاه می‌تواند تحول‌گرا و تاثیرگذار باشد، اظهار کرد: محتوای مفید یک فیلم کوتاه می‌تواند منشاء تحول در عرصه اجتماعی باشد و یک اثر دو دقیقه ای هنری می‌تواند انسان را متحول کند.

وی بیان کرد: جشنواره‌های فیلم کوتاه می‌توانند پیام رسانان خوبی در دنیای صنعت و سرآغاز تحولات اجتماعی باشند و حتی ظرفیت خوبی برای تولیدات کوتاه موثر در عرصه پیشگیری و درمان کروناویروس خواهند بود.

وی در ادامه گفت: احداث پردیس سینمایی و گذر فرهنگی ساوه منجر به ایجاد سه سالن سینمایی برای عرضه تولیدات هنری و سینمایی خواهد شد و موجب بالندگی هنر و فرهنگ این شهرستان خواهد شد.

انتهای پیام

در پایان این مراسم از فعالان برتر در این عرصه با اهدای تندیس و هدایایی تقدیر بعمل آمد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group