شهردار شهر خشکرود از توابع شهرستان زرندیه بر ضرورت بازنگری در طرح جامع و تفصیلی این شهر تاکید کرد: اجرای این طرح از سال ۱۳۹۸ در دستور کار قرار گرفته و تصویب عملیاتی شدن آن برای برطرف کردن نیازهای تا ۱۵ سال آینده شهر و جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز، ضروری است.
مهدی خلج معصومی در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه بازنگری طرح جامع شهری علاوه بر حل مشکلات شهروندان میتواند به عنوان یک منبع درآمدی برای حوزه مدیریت شهری تبدیل شود، اظهار کرد: خواسته یا ناخواسته در حریم شهر تعداد زیادی واحدهای مسکونی ساخته خواهد شد که بعضا از شرکتهای خدمات رسان مانند آب، برق و گاز نیز انشعاب موقت دریافت می کنند، اما طبق قانون جدید، انشعابات موقت باید جمعآوری یا دائمی شوند یا مجوز و پروانه دریافت کنند، از طرفی، کسانی که به شهرداری برای مجوز مراجعه میکنند طبق قانون جهاد کشاورزی به دلیل خارج از محدوده بودن مشمول ماده ۱۰۰ نمیشوند و از طرف دیگر طبق استعلام از اداره منابع طبیعی بحث ملی بودن این زمینها مطرح میشود.
وی بازنگری در طرح جامع شهری را مطالبه شهروندان از شهرداری دانست و افزود: با وجود اینکه این مشکلات توسط دستگاه های دیگر برای مردم بوجود آمده است اما مردم برطرف شدن آنها را از شهرداری مطالبه میکنند، لذا با بازنگری طرح جامع علاوه بر حل مشکل شهروندان، بر محدوده خدماتی زمینهای شهری افزوده میشود که به نوبه خود میتواند به افزایش سرانه فضای سبز، تامین مسکن، خدماتی و آموزشی و همچنین درآمد شهرداری از محل قانون ماده ۱۰۱ کمک کند.
خلج معصومی با بیان اینکه نقشههای این طرح توسط مشاور در سال ۹۸ تهیه شده است، خاطرنشانکرد: دریافت نقشه طرح تفصیلی در گرو تخصیص اعتبار برای مشاور طرح است و خوشبختانه با پیگیریهای به عمل آمده جلسات کارشناسی بازنگری طرح تشکیل و به نتایج مطلوبی منجر شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه اکثر شهرداریها در حوزه نبود ماشین آلات و یا فرسوده شدن آن با مشکل مواجه هستند، اظهار کرد: در جلسهای که با حضور رئیس وقت سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور طرحی مطرح شد که طی آن تفاهمنامه سه جانبه فی مابین استانداری، شهرداریها و سازمان شهرداریهای کشور منعقد و بر این اساس یک سوم بودجه خرید و تامین ماشین آلات مورد نیاز شهرداری توسط سازمان شهرداریها، یک سوم توسط استانداری و یک سوم هم از محل منابع مالی شهرداری تامین میشود که قرار شد این تفاهمنامه در استان مرکزی نیز اجرا شود که نیاز به پیگیری دارد. درحال حاضر نیز طرحی ابلاغ شده که نیمی از هزینه تامین ماشین آلات توسط سازمان شهرداریها و نیم دیگر توسط شهرداری تامین شود که پیگیر دریافت خودرو کامیونت کمپرسی از محل این اعتبارات هستیم.
وی با تاکید بر اینکه با انعقاد این تفاهم نامه مشکل شهرداریهای استان حل می شود، بیان کرد: به عنوان مثال شهرداری خشکرود نیاز مبرم به یک دستگاه خودرو جاروب مکانیزه به ارزش حدودی یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان دارد که طی این تفاهمنامه میتواند با ۴۵۰ میلیون تومان آن را تهیه کند.
او همچنین با اشاره به وجود تنها شعبه بانک در شهر خشکرود، اعلام کرد: بانک کشاورزی تنها شعبه بانک در این شهر است که به علت تراکنش بالای مالی هر ساله به عنوان یکی از شعب ممتاز استانی انتخاب میشود و یک باجه بانک ملی نیز در خشکرود فعال است که تقاضای تبدیل آن به شعبه را داریم.
به گفته وی، با توجه به اینکه بیشتر شهروندان خشکرود کشاورز هستند لذا استقرار میز خدمت از سوی جهاد کشاورزی در این شهر باعث تسهیل امور و کاهش تردد به مرکز شهرستان و مراجعه به ادارات ذیربط مانند جهاد کشاورزی میشود، لذا شهرداری حاضر به تامین کلیه امکانات و مکان برای تشکیل این میز خدمت است تا شاهد کمتر شدن تردد در جاده حادثه خیز مامونیه باشیم.
شهردار خشکرود همچنین با اشاره به اجرای مدیریت یکپارچه شهری در سایه هم افزایی و هماهنگی شهرداری با ادارات خدمات رسان، گفت: پروژههای جدولگذاری، زیرسازی و آسفالت از لحاظ کمی به متراژ حدود ۳۰ هزار متر مربع با اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد تومان اجرا شده و بخش نهایی آن در حال اجرا است که به منظور تقویت کیفی و آینده نگری و همچنین جلوگیری از دوباره کاری، با مکاتبات و پیگیریهای انجام شده و قبل از اجرای این پروژه موفق شدیم با شرکتهای خدمات رسان مانند شرکت آبفا، برق، گاز و مخابرات هماهنگ کنیم که تمام لوله گذاریها، کابل کشی، انشعابات و سایر اقدامات مورد نیاز که در آینده منجر به حفاری میشود را قبل از انجام آسفالت اجرا شود تا در آینده شاهد حفاری پس از اجرای آسفالت توسط شرکتهای خدمات رسان نباشیم.
خلج معصومی با تاکید بر اینکه با برنامه ریزی صورت گرفته تا سال ۱۴۰۲ هیچ خیابان اصلی در شهر خشکرود خاکی باقی نخواهد ماند، ادامه داد: با توجه به اینکه در گذشته ۸ خیابان اصلی این شهر خاکی بود لذا با پیگیریهای انجام شده در خشکرود نهضت آسفالت صورت گرفته و تنها دو معبر اصلی خاکی در شهر وجود دارد که با مساعد شدن شرایط آب و هوایی آسفالت خواهد شد.
وی حذف نقاط حادثه خیز در بلوارهای اصلی و میدان کشاورز با کارشناسی و نظر مشاوران فنی و پلیس راهور و برطرف کردن سه نقطه حادثهخیز اصلی شهر خشکرود را از دیگر اقدامات برشمرد و افزود: با توجه به اینکه ایجاد بوستان چند هکتاری در اطراف شهر میسر نیست لذا بوستانهای محله محور کوچک ۳۰۰ الی ۵۰۰ متری در محلههای مختلف در دستور کار قرار گرفته است که دارای فضای سبز و فضای بازی برای کودکان و خانوادهها همچنین نقطه امن برای اسکان مردم در شرایط اضطرار مانند زلزله است.
وی تصریح کرد: کلیه پروژههای اجرا شده توسط شهرداری اعم از کوچک و بزرگ، پیوست فنی دارد و طبق اولویت و نظریه کارشناسی اجرا میشود و بعضا برای یک پروژه پنج الی ۶ میلیاردی، حدود ۱۰ میلیون تومان هزینه کارشناسی میشود که این هزینه ضمانت حسن اجرای پروژه است.
او ابراز امیدواری کرد: در یک بازه زمانی یک الی دو ساله یعنی تا پایان سال ۱۴۰۲ مشکلات اصلی شهر خشکرود که شامل بحث معابر، نقاط حادثه خیز و فضای سبز است را با کیفیت بالا در اجرا برطرف خواهیم کرد.
خلج معصومی با بیان اینکه بودجه شهرداری خشکرود در سال گذشته ۴.۵ میلیارد تومان بوده است، افزود: بودجه امسال شهرداری خشکرود ۱۱ میلیارد تومان به تصویب شورای اسلامی شهر رسیده بود که با اتخاذ تدابیر هوشمندانه و در سایه مدیریت و برنامه ریزی در حوزه درآمدی خوشبختانه بودجه امسال با گذشت هشت ماه از سال محقق شد و متمم بودجه به مبلغ ۱۷ میلیارد تومان به شورای شهر ارسال و مصوب شد و افزایش مبلغ هدفگذاری شده نیز دور از انتظار نیست.
شهردار خشکرود با بیان اینکه واحد درآمد شهرداری که سابقا توسط واحد فنی انجام میشد، مستقل شده است، افزود: در حال رایزنی و تقویت حوزه خدمات شهری و خروج از اداره شدن سنتی هستیم تا با خرید یک دستگاه ماشین جاروب مکانیزه تحول خوبی در این حوزه را شاهد باشیم، همچنین در بحث ایجاد درآمدهای پایدار اقدامات خوبی انجام شده که نمونه آن قطعی شدن اخذ عوارض و مالیات از یکی از واحدهای بزرگ صنعتی طبق ماده ۷۷ به مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان است و با توجه به ابلاغ قانون جدید درآمد پایدار شهرداریها توسط دولت، در حال شناسایی منابع جدید هستیم که بخشهایی از آن ابلاغ شده و بخشهایی از آن به صورت تخصصی با این سر تیتر که "از کجا میتوانیم با توجه به این قانون جدید درآمد پایدار ایجاد کنیم"، در حال بررسی است.
وی بیان کرد: بخشی از درآمدهای مدیریت شهری خشکرود از حوزه صنعت و تولید که در گذشته مغفول مانده بود احیا شد و توانستیم حق و حقوق شهروندان این شهر را تاحدودی در قالب ساختارهایی که قانون پیش بینی کرده است از صنایع دریافت کنیم، گرچه نگاه شهرداری به حوزه صنعت و تولید نگاه حمایتی است و در کنار آن صنعتگران نیز باید به مسئولیت اجتماعی خود نسبت به شهر خشکرود عمل کنند.
وی افزود: مبلغ درآمد داخلی شهرداری در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود ۳۰ برابر شده است که نشانگر رشد قابل ملاحظه در سایه تلاش کارکنان تحصیلکرده و کارشناس شهرداری و سیاستگذاری و ریل گذاری مناسب است.
شهردار خشکرود با تاکید بر اینکه اجرای هرگونه پروژه عمرانی در این شهر با پیوست فنی و اهداف فرهنگی همراه است، اظهار کرد: برای فعالیت در حوزه افزایش سرانه فضای سبز با احداث کافه شهر در یکی از بوستانها جهت ایجاد امکانات رفاهی برای خانوادهها و نیز احداث بوستانهایی در مقیاسهای کوچک محله محور، فعالیتهای فرهنگی و ... هدفگذاری شده است. ایجاد فضای نشاط و شادابی با اجرای طرح استقبال از بهار در پایان سال و ایجاد جاذبههای متنوع توسط مدیریت شهری برنامه ریزی شده تا میزبانی شایستهای برای مسافران و گردشگران باشیم.
وی به فعالیت شفاف و شیشهای مدیریت شهری اشاره کرد و افزود: اجرای هر پروژهای متناسب با نیاز شهروندان و با رصد مطالبات، انجام شده که نتیجه آن تقویت اعتماد عمومی و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در شهر است و اکثر ساخت و سازها در سایه اخذ مجوز و طی کردن فرآیند قانونی صورت میگیرد تا شهری ایمن و مطابق با اصول شهرسازی و فنی ساخته شود.
وی با بیان اینکه شهرداری خشکرود تنها شهرداری در شهرستان زرندیه است که از اتوماسیون تا مالی و درآمد و... آن به صورت مکانیزه اداره میشود، افزود: به دنبال این هستیم که حوزه فنی و شهرسازی را نیز به صورت مکانیزه به این مجموعه اضافه کنیم تا گام موثری در مسیر تحقق شهر هوشمند برداریم.
شهردار خشکرود با اشاره به اهمیت و نقش سرمایه انسانی در ارائه خدمات مطلوب به شهروندان، افزود: تا آنجا که قانون اجازه میدهد از نیروی کار در شهرداری حمایت شده و با تبدیل وضعیت نیروهای خدماتی از شرکتی به قراردادی، اطمینان خاطری در حوزه امنیت شغلی ایجاد شده است. متاسفانه با بازنشسته شدن تعدادی از کارکنان خدماتی و عدم صدور مجوز برای جذب نیروی جایگزین، با کمبود نیروی انسانی در حوزه خدمات شهری مواجه هستیم.
خلج معصومی افزود: معتقدیم اگر نیروی انسانی دغدغه معیشت و رفاه داشته باشد بهرهوری در کار کاهش خواهد یافت و نیروی کار زمانی بهرهوری بالا خواهد داشت که خود را سهامدار سازمان بداند. براین اساس با ارزیابی عملکرد و تا جایی که قانون اجازه میدهد از نیروی کار حمایتهای مالی، مزایا، بیمه تکمیلی و ... شده و حقوق و دستمزد در ابتدای هر ماه و بدون تاخیر پرداخت میشود.
وی با اشاره به اینکه شهرداری خشکرود مانند بسیاری از شهرداریهای کشور در حوزه ارائه خدمات متناسب با نیاز شهروندان با کمبودهایی در حوزه نیروی انسانی و ماشین آلات مواجه است، تصریح کرد: مکانیزه کردن سیستم ارائه خدمات و ماشین آلات میتواند ضمن جبران کمبود نیروی انسانی فرآیند ارائه خدمات را با هزینه کمتر و کیفیت بالاتر تسهیل کند.
وی همچنین فرهنگ سازی برای حفاظت و صیانت از اموال شهرداری را مورد تاکید قرار داد و افزود: باید جامعه را نسبت به مشارکت در نگهداری شهر و حفاظت از تجهیزات حساس کرد و با صدور و تسهیل در ارائه مجوزها بستر ارائه خدمات بهینه را هموار کرد.
شهردار خشکرود با بیان اینکه جای جای شهر به کارگاه سازندگی تبدیل شده است، افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون در حجم وسیعی از معابر شهری عملیات زیرسازی و جدولگذاری به طول حدود ۲۶۰۰ متر و آسفالت حدود ۳۰ هزار متر مربع صورت گرفته است و در حوزه جمع آوری آبهای سطحی که از مطالبات شهروندان بوده اقدامات فنی و اساسی انجام شده است.
خلج معصومی با اشاره به اهمیت زندگی اجتماعی و ارتقاء استفاده پذیری از معابر عمومی توسط شهروندان، افزود: در این راستا توجه ویژهای به ایجاد فضاهای عمومی و احداث پیادهروهای استاندارد برای تردد شهروندان شده است و اجرای کف پوش پیادهروهای خیابان امام (ره) یکی از این برنامههاست.