پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

رئیس هیأت مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی معتقد است: حمایت از صادرکنندگان پسته در قالب برداشته شدن الزام بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به سامانه ارزی نیما ضروری است.

صنعت پسته جهان دارای گردش مالی چند میلیارد دلاری در سال است که با رشد محبوبیت جهانی پسته هر روز به ارزش بازار آن افزوده می‌شود.

یکی از مهم‌ترین رقبای ایران در بازار پسته، ‌آمریکا است، این دو کشور در دهه گذشته حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد تولید سالیانه پسته در دنیا را به خود اختصاص داده‌اند.

ایران در حال حاضر به عنوان دومین صادرکننده پسته در جهان پس از آمریکا به شمار می‌رود و پس از کشورمان، هنگ‌کنگ، آلمان، ترکیه و بلژیک در رده‌های بعدی قرار دارند.

بازارهای هدف ایران در جهان شامل چین، امارات، هند، عراق، ترکیه، آلمان، ‌روسیه، پاکستان، قرقیزستان و ایتالیا است و آلمان اولین کشور هدف برای صادرات پسته ایرانی محسوب می‌شود.

پسته به عنوان یکی از محصولات کشاورزی راهبردی زرندیه ظرفیتی بکر در بهبود مناسبات اقتصادی این شهرستان محسوب می‌شود که راه‌اندازی پایانه در این خطه می‌تواند ضمن تحقق الگوی اقتصاد مقاومتی به بهبود مناسبات تجاری پسته کاران کمک شایانی کند.

رئیس هیأت مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی با اشاره به این‌که وضعیت تولید پسته در شهرستان زرندیه همانند گذشته رکورددار به لحاظ کیفیت و تنوع محصولات است، به خبرنگار فارس می‌گوید: متأسفانه شیوع ویروس کرونا در صادرات این محصول (ایجاد مشکل در حمل و نقل و ارتباطات به‌صورت هوائی، دریایی و...) به کشورهای اروپائی بی‌تأثیر نبوده است.

 

محمود بارانی با اشاره به برودت و کاهش دمای هوا در چند روز اخیر، افزود: کاهش دمای هوا به حدی نبود که موجب سرمازدگی درختان پسته این شهرستان به عنوان محصول شاخص زرندیه شود و خوشبختانه پسته زرندیه از سرمای بهاره در امان ماند و جان سالم بدر برد.

وی با اشاره به کمبود بارندگی در سال گذشته و فروردین‌ماه سال جاری اظهار کرد: ادامه روند این مهم می‌تواند در میزان تولید این طلای سبز تأثیر داشته باشد.

رئیس هیأت مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی در خصوص مشکلات تحریم و انتقال ارز بیان کرد: حمایت از صادرکنندگان پسته در قالب برداشته شدن الزام بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به سامانه ارزی نیما ضروری است.

بارانی تصریح کرد: پسته محصولی استراتژیک و صادراتی برای کشور محسوب می‌شود و تولیدکنندگان و صادرکنندگان برای تولید و عرضه این محصول سرمایه‌گذاری فراوانی را داشته‌اند.

وی گفت:‌ هیچ صادرکننده‌ای مخالف بازگرداندن ارز به کشور نیست زیرا این سرمایه باید در چرخه کاری در داخل کشور مصرف شود تا به توسعه‌ صادرات منجر شود.

رئیس هیأت مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی  با بیان اینکه علاوه بر تحریم‌ها، کرونا نیز بر بازار صادرات پسته تأثیر گذاشت، اظهار داشت: از آنجایی که پسته آمریکا حرف نخست را در دنیا می‌زند، با تشدید تحریم‌ها رقابت با این کشور در بازار جهانی بسیار دشوار بود ضمن آنکه ویروس کرونا نیز به سرعت اثر منفی خود را بر بازار جهانی پسته گذاشت زیرا حجم مصرف آن را در جهان کاهش داد.

وی، با بیان اینکه کرونا سبب کاهش قیمت جهانی پسته شد، افزود: با وجود این شرایط، صادرکنندگان تلاش کردند با تداوم صادرات، برای کشور ارزآوری داشته باشند.

رئیس هیأت مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی گفت: الزام عرضه ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما، عرصه را برای صادرکنندگان تنگ کرده زیرا طرف حساب صادرکنندگان پسته کشاورزانی هستند که هزینه‌های خود را با دلار آزاد پرداخت می‌کنند و به‌ طور طبیعی نرخ فروش محصول برای کشاورزان مهم و رسیدن محصول به قیمت واقعی در بازار ضروری است.

بارانی در خصوص احداث پایانه صادراتی پسته در زرندیه افزود: عملیات احداث این پروژه در سال ۸۵ در زرندیه آغاز شد و در مرحله نخست ۱۷ هکتار زمین به این طرح اختصاص یافت و در مرحله دوم نیز تا ۴۰ هکتار ارتقا یافت.

رئیس هیأت مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی گفت: فاز نخست این پروژه شامل قسمت‌های  اداری، ماشین‌آلات و کارهای خدماتی تا شهریورماه جاری (همزمان با برداشت پسته) انجام می‌شود.

بارانی از دیگر موانع فرا روی توسعه باغات پسته زرندیه را کمبود کمی و کیفی  آب‌های زیرزمینی دانست و افزود: بهره‌مندی از آب مناسب و کافی در باغ‌های پسته، علاوه بر افزایش عملکرد باعث ارتقای کیفیت آن نیز می‌شود.

به گزارش فارس احمد آقایی، اکبری، کله قوچی و فندقی از جمله ارقام مرغوب پسته تولیدی در زرندیه است، زرندیه از قطب‌های تولید پسته کشور به شمار می‌رود که سالانه تا سقف ۱۰ هزار تن پسته مرغوب تولید می‌کند و در ۱۵ سال اخیر به عنوان یک ظرفیت ناب نگاه مسئولان را به خود جلب کرده و می‌طلبد با توجه به نزدیکی این منطقه به فرودگاه امام خمینی (ره) و پایتخت، قرار داشتن در شاهراه ترانزیتی، با تسریع در ایجاد پایانه صادراتی بستر مطلوب ساماندهی،‌ بسته‌بندی و صادرات محصول فراهم شود.

قریب به ۹۰ درصد محصول تولیدی پسته شهرستان زرندیه قابلیت صادرات دارد و این محصول علاوه بر تقاضای داخلی توانسته است نگاه ویژه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و اتحادیه اروپا را نیز به خود معطوف کند به طوری که اروپایی‌ها اشتیاق زیادی برای خرید پسته زرندیه داشته باشند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group