چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 | Wednesday 24 April 2024

کاهش بارندگی در سال بارشی جاری به مراتع شهرستان های ساوه و زرندیه آسیب جدی وارد کرد و به همین دلیل تامین علوفه برای تغذیه دام ها به نگرانی جدی عشایر ساکن در این شهرستان ها تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، افزون بر ۷۰ درصد از عشایر استان مرکزی در مراتع شهرستان های ساوه و زرندیه و در سکونتگاههای یعقوب حصاری، عباس آباد نارباغی، شورقویی و سایر مناطق حضور دارند که نقش مهم و اثرگذاری در تامین فراورده های خام دامی و همچنین گوشت قرمز مورد نیاز استان دارند.

با اینکه خبرگزاری ایرنا در ۲ سال اخیر گزارش های متعددی از مشکلات و موانع بر سر راه فعالیت عشایر منطقه تهیه و منتشر کرد که در آنها اغلب به عوامل انسانی از قبیل جولان دلالان و واسطه ها در خرید ارزان دام عشایر، گرانی نهاده ها و مشکلات زیرساختی از قبیل آب و سایر ملزومات زیستی اشاره شد اما امسال و در موسم کوچ بهاره، عشایر با مشکلاتی از قبیل شیوع کرونا و فقر پوشش گیاهی مراتع به دلیل کاهش بارندگی ها مواجه هستند که عرصه زندگی را بر آنها سخت کرده است.

شیوع ویرس کرونا همچون بسیاری از مشاغل در کشور، زندگی مردم عشایر به خصوص برنامه کوچ آنها را با چالش هایی مواجه کرد و در این بین کاهش چشمگیر بارش ها در سال جاری بارشی هم مزید بر علت شد تا مراتع ساوه و زرندیه کم رمق و فقیر شوند و اکنون تامین علوفه برای دام ها به یکی از دغدغه های اصلی این اقشار زحمتکش تبدیل شده است.

کرونا کوچ بهاره عشایر را هم مختل کرد زیرا این خطر وجود دارد که در مسیر کوچ به ویروس آلوده شوند و ماندن اجباری در مراتعی که چندان جوابگوی نیازها نیست هم به نظر می رسد در نهایت زیان هنگفتی را متوجه این قشر مولد خواهد کرد که لازم است از سوی متولیان مدیریت شده تا تبعات این مشکلات به حداقل برسد.

تامین علوفه و لزوم حراست از مراتع

نماینده عشایر ایل احمدلو که در مناطقی از زرندیه و ساوه سکونت دارند،  به ایرنا گفت: کوچ در شرایط شیوع ویروس کرونا برای عشایر بسیار مشکل‌ شده است که توجه و حمایت جدی مسئولان را در این زمینه می‌طلبد.

به گفته «اسد جعفری»، خدمات بهداشتی ضعیف در مدت شیوع ویروس کرونا باعث افزایش تردد مردم عشایر به شهر و نگرانی ابتلای آنها به بیماری کووید ۱۹ شده است.

وی تامین علوفه را از مشکلات جدی عشایر برشمرد و افزود: مراتع متعلق به عشایر باید مشخص و حراست شوند زیرا در ساوه و زرندیه شاهد آن هستیم که دام‌ روستاهای اطراف از این مراتع استفاده می‌کنند و اداره منابع طبیعی نیز در این خصوص رسیدگی جدی نمی‌کند.

نماینده عشایر ایل احمدلو عنوان کرد: عشایر چهار هزار رأس دام دارند که بیش از ۲ هزار رأس از آنها مجاز به چرا در مراتع هستند در حالی که چرای ۱۰ هزار رأس دام متعلق به روستاییان در مراتعی که متعلق به عشایر است باعث کاهش دسترسی ما به این سطوح شده است.

جعفری ادامه داد: عشایر همواره از نگاه امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی جایگاهی مهم در حوزه تولید نیازهای کشور داشته است و انتظار داریم به مشکلات ما از جمله حفظ و حراست مراتع و تامین ملزومات مهم که در صدر آنها علوفه قرار دارد، رسیدگی شود.

وی بیان کرد: نقش دلالان در توزیع علوفه مشکل‌ساز شده است در حالی که با توجه به شیوع ویروس کرونا و احتمال تاخیر در کوچ، از مسئولان مربوط انتظار خدمات‌رسانی در زمینه حفاظت از مراتع و تامین علوفه می‌رود.

نماینده عشایر کله کوهی در منطقه خشکرود شهرستان زرندیه نیز در این خصوص به ایرنا،  گفت: تامین علوفه یکی از مشکلات جدی عشایر است و امسال که میزان بارندگی ها مناسب نبود این مشکل به صورت جدی تر مشاهده می شود.

«سید احمد محسنی» گفت: یکی از انتظارات ما این است که مراتع متعلق به عشایر حراست و نگهداری شود اما متاسفانه اقداماتی را شاهد هستیم که اینگونه نیست و بیش از ۳۷ هکتار از مراتع منطقه به منظور ساخت کارخانه شن و ماسه تخریب شد.

وی اظهار داشت: در مدت شیوع ویروس کرونا، هیچگونه خدمات بهداشتی از جمله توزیع ماسک و محلول‌های ضدعفونی‌کننده به ۹۳ خانواده عشایر کله کوهی از سوی نهادهای مربوط ارائه نشده است.

وی ادامه داد: مردان عشایر به ناچار برای تهیه ماسک و اقلام بهداشتی به شهر مراجعه می‌کنند که خطر آلودگی و انتقال ویروس کرونا به خانواده را در پی دارد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group