شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

مدیر جهادکشاورزی شهرستان زرندیه از بروز خسارت جدی به ارزش ۱۱۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به بخشی از باغات و مزارع این شهرستان در بخش‌های مرکزی و خرقان در پی سرمازدگی روزهای ابتدایی سال جاری خبر داد.

احمد قره‌بیگلو در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وقوع سرمای بهاره در هفته دوم فروردین ماه سال جاری در این شهرستان اظهار کرد: سرمای هوا در روزهای آغازین بهار سال جاری بالغ بر ۹۲۵ هزار میلیون ریال به باغات بادام، ۲۱ هزار میلیون ریال به محصول زردآلو و قیسی، ۳۳ هزار و ۶۰۰ میلیون ریال به محصول آلو و گوجه سبز، ۶۳ هزار میلیون ریال به محصول هلو و ۸۷ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال به محصول سیب خسارت وارد کرد.

وی بیشترین خسارت را متوجه باغات بادام این شهرستان دانست و افزود: بر اثر سرمازدگی بهاره به ۱۴۰۰ هکتار از باغات بادام تا ۱۰۰ درصد، ۳۵ هکتار سطح زیر کشت محصول زردآلو و قیسی به میزان  ۱۰۰ درصد، ۳۵ هکتار گوجه سبز به میزان ۱۰۰ درصد، ۱۵۰ هکتار هلو به میزان ۷۰ درصد، گیلاس و آلبالو ۱۰ هکتار به میزان ۷۰ درصد و ۲۵۰ هکتار سیب به میزان ۲۵ درصد خسارت وارد شد.

وی افزود: براساس برآوردهای صورت گرفته پیش بینی می‌شود بر اثر سرمای بهاره ۲۱۰۰ تن محصول بادام، ۲۲۰ تن زردآلو و قیسی، ۲۲۰ آلو و گوجه سبز، ۱۸۰۰ تن هلو، گیلاس و آلبالو ۸۰ تن و پنج هزار تن سیب خسارت دیده و از بین رفته باشد.

مدیر جهادکشاورزی زرندیه همچنین به میزان خسارت وارده به مزارع شهرستان در پی سرمازدگی بهار امسال نیز اشاره کرد و افزود: سرمازدگی به مزارع گندم، جو و کلزای زرندیه نیز رحم نکرد و بر اثر وقوع این بلای طبیعی ۷۲۵ هکتار از مزارع گندم به میزان ۸۳۳ تن تا ۲۵ درصد خسارت دید. همچنین ۱۹۲۰ هکتار از مزارع جو بالغ بر ۲۲۰۰ تن معادل ۳۰ درصد و ۴۵ هکتار از مزارع کلزا به میزان ۳۱ تن معادل ۳۰ درصد خسارت دیدند که ارزش ریالی خسارت وارده به مزارع زرندیه مجموعا حدود ۱۴۰ هزار میلیون ریال برآورد می‌شود.

وی به خسارت وارده به سایر بخش‌ها نیز اشاره کرد و افزود: سرمای غافلگیرانه بهار به هشت هکتار از اراضی کشت گل محمدی به میزان ۱۰ تن معادل۵۰ درصد با ارزش ریالی بالغ بر ۶۰۰ میلیون ریال و نیز گلخانه رز به میزان ۴۰ هزار گلدان معادل ۵۰ درصد و به ارزش ۱۵۰۰ میلیون ریال بر اثر طوفان و تخریب فضای گلخانه‌ای و سرمازدگی پس از آن خسارت وارد کرد.

قره‌بیگلو با اشاره به اینکه این سرمازدگی در پی افت شدید دما تا منفی پنج الی هفت درجه بوقوع پیوسته است، افزود: سرمازدگی در دو بازه زمانی روزهای پایانی اسفندماه سال گذشته و هفته دوم فروردین ماه بوقوع پیوست و در پی آن به بخشی از باغات و مزارع بخش خرقان و مرکزی زرندیه خسارت جدی وارد شد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group