اولين جلسه تريبون آزاد دانشآموزان دبيرستان عصمتيه در سالن مركز آموزشي امام حسين(ع) شهر ساوه برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی، در اين جلسه كه با موضوع بررسي انتقادي و ريشه يابي «عوامل ضعف روحيه كار جمعي و همكاري متقابل» در جامعه برگزار شد، دختران دانش آموز به طرح ديدگاهها و نظرات خود پرداختند.
يك كارشناس مسائل اجتماعي نيز با اشاره به دلايل تاريخي و فرهنگي ايجاد زمينه كاهش همبستگي اجتماعي، به تشريح برخي عوامل فردي، خانوادگي و اجتماعي پرداخت و رويكرد تقويت سرمايه اجتماعي توسط نهاد آموزش، دين، رسانه و نهاد خانواده را حائز اهميت توصيف كرد.
وي افزايش ارتباطات افراد را از عوامل توسعه سرمايه اجتماعي دانست و با ذكر مثال از آسيب اجتماعي مهمي چون بالارفتن سن ازدواج در جامعه، این امر را ناشي از كاهش سرمايه اجتماعي و ناشناخته ماندن توقعات متقابل افراد در فرآيند اجتماعي شدن برشمرد كه به اعتقاد او، گسترش سطح تعاملات اجتماعي و تقويت روحيه مشاركت در جامعه مي تواند خانواده ها را از مواجهه با چنين آسيب خطرناكي درامان بدارد.
اين جامعه شناس همچنين از اتفاقات دوران دفاع مقدس به عنوان عالي ترين مظهر تجلي همبستگي اجتماعي در تاريخ ملت ايران ياد كرد و آن را واقعه اي استثنايي توصيف کرد.
به گفته وی در جنگ تحميلي ، نهاد مذهب و اعتقادات ديني موفق شد تا كنشگران اجتماعي را در يك صف متحد قرار دهد و افزود: نهادهايي مانند دين و سياست مي توانند ارزشهاي اخلاقي را توليد و به داخل جامعه پمپاژ كنند كه تقويت روحيه فداكاري و كار دسته جمعي هم يكي از همين فضايل اخلاقي است.
محمدرضا فتحي در ادامه، رسانه هاي مدرن را عامل مهم تقويت فردگرايي در دنياي ديجيتال امروزي دانست و آسيب هاي اجتماعي مانند گسترش طلاق، روابط نامتعارف و هنجارشكنانه دختران و پسران، اعتياد، خودكشي و افسردگي هاي روزمره را مهمترين پيامد زندگي در عصر ماشيني و دلبستگي انسانها به رسانه هايي برشمرد كه به اتفاق، انديشه ايجاد دهكده جهاني توسط جامعه شناسان غربي را ترويج مي كنند.
وي در خاتمه تصريح كرد: لازمه تشكيل دهكده جهاني از ديدگاه غربي ها، نابود كردن خرده فرهنگ ها و رشد فردگرايي افراطي در جوامع است و مشاهده روزافزون رفتارهاي هنجار شكن و حتي ضد ارزشهاي اجتماعي، بيانگر فعاليت حساب شده و دقيق رسانه هاي جديد به عنوان قطعه اي از ماشين سرمايه داري كشورهاي صنعتي و غربي است.