در مراسمی با حضور معاون استاندار و فرماندار ساوه، مدیر کل ثبت احوال استان مرکزی و جمعی از مسوولان محلی، اولین دفتر پیشخوان هویت ملی در شهرستان ساوه افتتاح شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)-منطقه مرکزی، مدیر کل ثبت احوال استان مرکزی در این مراسم گفت: دفاتر پیشخوان خدمات دولت به منظور کاهش امور تصدی های دولت ایجاد شد که سازمان ثبت احوال نیز به منظور رفاه مردم و کاهش سفرهای درون شهری بخشی از فعالیتهای غیر حاکمیتی خود رابه بخش غیر دولتی واگذار کرده است.
مهدی چقایی با اشاره به اینکه 11 مورد از خدمات ثبت احوال به دفاتر پیشخوان واگذار میشود، افزود: درخواست و تعویض شناسنامه و المثنی، درخواست و یا تعویض کارت ملی، تغییرات نام و نام خانوادگی و ... از جمله مواردی است که در دفاتر پیشخوان به مردم خدمات ارائه میشود و از سالجاری نیر صدور کارت هوشمند ملی در دفاتر پیشخوان صورت می گیرد.
وی با بیان اینکه ایجاد این دفاتر طبق قانون برای شهرهای بالاتر از 100 هزار نفر و برای هر 100 هزار نفر یک دفتر پیش بینی شده است، گفت: در سطح استان مرکزی بعد از شهر اراک این دومین شهرستانی است که دفتر پیشخوان افتتاح میشود و به لحاظ جمعیت این شهرستان، یک دفتر دیگر تا پایان سال در ساوه افتتاح میشود.
وی ارائه خدمات ict روستایی را از دیگر اقدامات ثبت احوال برشمرد و افزود: آرشیو الکترونیکی اسناد در ساوه نیز از دیگر اقدامات ثبت احوال شهرستان است که در حدود 540 هزار سند از آغاز انجام این طرح در سطح شهرستان آرشوی الکترونیکی شده است.
به گزارش ایسنا، فرماندار ساوه نیز گفت: افتتاح این دفتر در راستای تثبیت خدمات دولت برای ارائه خدمات هویت ملی صورت گرفته است.
علی محمد گلستانی فرد با اشاره به اینکه از سالهای دور ارائه خدمات دولت الکترونیک بدون نیاز مستقیم شهروندان آغاز شده است، افزود: سرعت در خدمات و نیز کاهش هزینه های ناشی از مراجعه مستقیم مردم به ادارات از جمله اهداف این طرح است که این نوع کارها زمینه فساد اداری و رانت خواری را کاهش می دهد.
وی اظهار کرد: در سال های اخیر به دلیل فراهم بودن زیرساخت ها و ارتقای فرهنگ استفاده از این خدمات گامهای موثری در سیستمی کردن اهداف دولت الکترونیک برداشته شده است.