امام جمعه ساوه گفت: پايههاي ساختمان وجودي انسان را بايد در جواني پيريزي کرده و محكم کرد.
حجتالاسلام سید حسین تقوی در گفتوگویی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی، با موضوع وظیفه مسوولان در غنی سازی اوقات فراغت با بیان اینکه در فرهنگ ديني و آموزههاي اسلامي بيكاري و بطالت عمر مورد نكوهش فراوان قرار گرفته است، افزود: در دین مبین اسلام و براساس آیات و روایات وارده از كار و تلاش مداوم و پيگير به نيكي ياد شده است.
با اشاره به اینکه در فرهنگ ديني، دنيا به عنوان جايگاه غني سازي معرفي شده است، افزود: دنيا خانهاي است براي توشه برگرفتن و كسي كه در دنيا به خواب و خوراك و زرق و برق مادي سرگرم شود، گرفتار غفلت است و سرزمين وجود خود را به دست فراموشي سپرده و غني سازي را رها كرده است.
وی با تاکید بر بهرهمندی از الگوها برای ساختن شخصیت انسانی، اظهار کرد: در ايام فراغت و روزها و ماههايي كه فرصت انديشه و آموزش است، باید به سمت و سوي الگوها سوق پيدا کرده و آن الگوها را براي ساختن و غنيسازي شخصيت خودمان انتخاب کنیم كه سرآمد آنان پيامبران الهي و امامان بزرگوار هستند.
وی با اشاره به اینکه يكي از راهكارهاي غني سازي آن است كه از اين استعدادهاي خدادادي در بعد جسم و روح و فكر و عقل و عاطفه استفاده مطلوبي شود، بیان کرد: باید قوت و قدرتي كه خدا به انسان داده را هدر نداده و داشتن فراغت و نداشتن گرفتاري را نعمتي خدايي بدانيم و از لحظههاي آن بهره بجوئيم و سرمايه عمرمان را در مسير سوددهي قرار دهيم.
امام جمعه ساوه با بیان اینکه جواني بهترين فرصت و مقطع عمر آدمي است، تصریح کرد: پايههاي ساختمان وجودي انسان را بايد در جواني پي ريزي کرده و محكم کرد.
وی با اشاره به اینکه اندوختههاي عمر را بايد در دوران جواني جستجو کنیم، خاطر نشان کرد: نشاط و شادابي كه در جواني نصيب انسان شده زمينه بدست آوردن خوبيها را فراهم می کند.
تقوی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه وظيفه مسوولين و متولیان امر در ارتباط با اوقات فراغت چيست؟ گفت: دستاندركاران برگزاري كلاسهاي تابستاني، كانونهاي فرهنگي مساجد، اداره ارشاد اسلامي، اداره تبليغات اسلامي، آموزش و پرورش و ديگر نهادهاي فرهنگي به گونهاي برنامهريزي كنند كه نوجوانان و جوانان از فرصت اندك تعطيلات تابستاني بهترين بهره را ببرند و اين امكان ندارد مگر آنكه برنامهريزان و مسوولان فرهنگي اولاً نيازها را شناسايي كرده و ثانياً براي رفع آن نيازها برنامه ريزي دقيق و متناسب با شخصيت آنان پيش بيني كنند.
وی با تاکید بر اینکه مسوولان باید از پراكنده كاري پرهيز کنند، تصریح کرد: متولیان امر باید با يك محوريت برنامه ريزي كرده و نبايد در برگزاري كلاسها به اعداد و ارقام و كميت دلخوش كرده و از كيفيت و كارايي غفلت شود.
وی با بیان اینکه مدارس تعطيل است اما تربيت تعطيل بردار نيست، خاطر نشان کرد: كار فرهنگي مانند باران بهاري است كه در عمق زمين نفوذ کرده و زمين را مايهدار ميسازد.