مدیرکل تامین اجتماعی استان مرکزی با اشاره به منفی بودن تراز منابع و مصارف در تامین اجتماعی استان از سال ۱۳۹۲ گفت: برای نخستین بار و پس از گذشت ۱۰ سال، تراز منابع و مصارف(بدون درمان) این سازمان در سال ۱۴۰۲ مثبت شد.
علیرضا حسینی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اینکه تراز تامین اجتماعی استان در سال ۱۴۰۱ به عدد منفی ۱۸ رسیده بود، اظهار کرد: انجام اقداماتی در حوزه منابع و فرصت های شغلی قابل توجه ایجاد شده در استان مرکزی باعث شد طی یکسال ۱۷ هزار نفر جذب بازار کار شده و به شمار بیمه شدگان استان افزوده شوند و از سوی دیگر واقعی شدن دستمزدها منجر به مثبت شدن تراز شد.
وی افزود: تقویت بازرسیها از کارگاهها، توسعه بیمه زنان خانهدار، دانشجویان، کاهش مقرری بگیران بیمه بیکاری و جذب آنها در واحدهای تولیدی که منجر به کاهش هشت درصدی مقرری بگیران بیمه بیکاری شد از دیگر عوامل مثبت شدن تراز این سازمان است.
حسینی همچنین گفت: سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۲ برای پرداخت مقرری مستمری بگیران از هیچ بانکی تسهیلات دریافت نکرد در صورتیکه قبلا این سازمان یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی بود. با اقدامات موثری که در سال گذشته صورت گرفت درآمد عاید سازمان تامین اجتماعی استان شد و به همین میزان نیز پرداخت مستمری بگیران و تعهدات کوتاه مدت انجام شد .
وی گفت: تلاش خواهیم کرد که در سال جهش تولید با مشارکت مردم با حمایت از تولید و کسب منابع در تعامل با کارفرمایان بتوانیم تعهدات قانونی را در قبال بیمه شدگان و مستمری بگیران به موقع ارائه بدهیم.
وی با اشاره به برگزاری کارگاه های آموزشی برای کارفرمایان و کسب رتبه برتر سازمان تامین اجتماعی استان مرکزی در ستاد تسهیل و رفع موانع استان، گفت: در سال گذشته تعداد کارگاه های فعال از ۲۵ هزار مورد کارگاه فراتر رفته در حالی که تعداد کارگاه های فعال در سال قبل از آن، ۲۳ هزار و ۷۰۰ مورد بوده است. سال گذشته تقویت بازرسی از کارگاه ها موجب شد تا کارگاههایی که نیروی کار خود را بیمه نکرده بودند شناسایی شوند و نسبت به بیمه کردن آنها اقدام شود که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت.
وی گفت: سازمان تامین اجتماعی در قبال دریافت حق بیمه متعهد است که خدماتی را به بیمه شدگان و بازنشستگان ارائه دهد که تعهدات بلند مدت شامل بازنشستگی، از کارافتادگی و فوت و تعهدات کوتاه مدت نظیر درمان، بیمه بیکاری، غرامت دستمزد ایام بیماری و کمک هزینه ازدواج است و پرداختیهای سازمان برای این تعهدات براساس دستمزد ثبت شده در لیست های ارسالی از سوی کارفرمایان است.
او بیان کرد: بعضا مشاهده می شود دستمزد در لیست های ارسالی از سوی برخی کارفرمایان واقعی نیست در حالی که باید کارفرمایان و کارگران بدانند دستمزد ارسالی ملاک ارائه خدمات سازمان است و باید تلاش شود تا دستمزدها واقعی شود تا خدمات کیفی و بهینه به بیمه شدگان ارائه شود و مبلغ بازنشستگی آنها حداقلی نباشد. ضمن اینکه امسال پایه سنوات و حق تاهل بایستی در دستمزد ارسالی به سازمان لحاظ شود چون که مشمول کسر حق بیمه است.