مدیر حوزههای علمیه خواهران کشور گفت: حوزه علمیه خواهران در چشم انداز ۱۴۱۴ مرجع پاسخگویی به مسائل مرتبط با بانوان در کشور خواهد بود.
حجتالاسلام مجتبی فاضل در گفتوگو با ایسنا با اشاره به ربع قرن فعالیت مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران در کشور اظهار کرد: در حال حاضر ۵۰۰ واحد علمی و تربیتی حوزه علمیه خواهران در تمام نقاط کشور به استثنای استانهای خراسان رضوی، شمالی و جنوبی فعالیت دارند.
وی افزود: افزون بر ۱۰۰ هزار طلبه دانش آموخته یا در حال تحصیل خواهر در سه مقطع سطح دو، سه و چهار حوزوی در ۱۸ رشته مصوب در سطح سه و پنج رشته مصوب در سطح چهار در حوزههای علمیه خواهران کشور مشغول به تحصیل هستند.
حجتالاسلام فاضل در ادامه به فعالیتهای پژوهشی و تولید و انتشار مجلات تخصصی اشاره کرد و افزود: حضور طلاب خواهر در جشنوارههای کشوری نظیر جشنواره علامه حلی، کتاب سال حوزه و قرار گرفتن خواهران طلبه در زمره نخبگان کشوری نشان از ظرفیت بالا در حوزه تحقیقاتی و پژوهشی دارد.
وی در خصوص نقش حوزههای علمیه در تقویت بنیه دینداری مردم گفت: باید در ابتدا بررسی کرد و دید که دینداری در کشور تضعیف شده است یا تقویت؟ نگاه حوزههای علمیه به این موضوع متفاوت است و باید گفت که علم آموزی از شاخصهای دینداری و متدین بودن جامعه است.
وی با بیان اینکه جامعهای که دنبال علم خواهی و علم آموزی است جامعه دیندار محسوب می شود، افزود: برگزاری آیینهای متعدد مذهبی و دینی و نیز اعتکافها، جشنها و مجالس عزای اهل بیت علیه السلام که یادآوری ایام الله است نشانگر آن است که کشور ما دیندار و مردم آن متدین هستند.
او با اشاره به اینکه شاید بعد دینداری در بخشی از جامعه بنا به شرایط زمانی تغییر یافته باشد، اظهار کرد: ایران کشوری دیندار است و حوزههای علمیه خواهران نیز یک شاخص برای دینداری است و در جهت تقویت بنیه دینداری مردم اهتمام جدی داشته و برنامههای متعددی را هدفگذاری و به مرحله اجرا درآورده است.
مدیر حوزههای علمیه خواهران کشور در ادامه گفت: حوزههای علمیه خواهران اولین برنامه مصوب پنج ساله خود را از سال ۱۴۰۱ آغاز کرده و اولویتها در این برنامه مصوب دیده شده و در تلاش هستیم که با نیروی انسانی کارآمد و براساس اسناد بالادستی، در افق ۱۴۱۴ بانوان در امور و مسائل مربوط به خود در مقام مرجعیت قرار گرفته و امور مربوط به بانوان به این قشر از جامعه محول خواهد شد و با ارائه آموزشهای لازم، این هدفگذاری که در حال حاضر بخشی از آن اجرایی شده بطور کامل محقق شود.
وی با تاکید بر اینکه حوزه، مادر نظام است، افزود: امروز حوزههای علمیه خواهران بطور جدی حرکت کرده و در عرصههای تعلیم و تربیت، تبلیغی، پژوهشی و دانشگاهی و نیز حوادث غیرمترقبه نظیر زلزله، سیل، کرونا ورود جدی کرده و در خطوط مقدم خدمات رسانی قرار دارند.
حجتالاسلام فاضل از استان مرکزی به عنوان یکی از استانهای دیرپا در ایجاد، تثبیت و دایر کردن مراکز علمی و دینی یاد کرد و با بیان اینکه استان مرکزی قطب اقتصاد و صنعت کشور است، اظهار کرد: در شهرستان ساوه در مقطع سطح دو، سه و چهار، طلبه خواهر وجود دارد و بررسی ظرفیتها برای اعطای برخی رشتههای دیگر در مقاطع بالاتر یکی از اهداف سفر به ساوه است.
وی اظهار کرد: مردم همواره پشتیبان حوزههای علمیه هستند و باید تلاش کرد جایگاه استان مرکزی و شهرستان ساوه را در پازل علمی کشور تثبیت کنیم که بخشی از این رسالت و وظیفه برعهده حوزه های علمیه خواهران است.
مدیر حوزه علمیه خواهران فاطمهالزهراء سلام الله علیها نیز گفت: در حال حاضر، شهرستان ساوه دارای سه حوزه علمیه (ویژه خواهران) در مقاطع سیکل پذیرش با پایه نهم، سطح دو پذیرش با مدرک دیپلم و بالاتر، و سطح سه پذیرش با مدرک سطح دو است.
اعظمالسادات رضوانی در ادامه به ارائه گزارش کوتاه از عملکرد حوزههای علمیه خواهران در زمینههای فرهنگی، تبلیغی و پژوهشی پرداخت و گفت: ارزیابی و ساماندهی دانشآموختگان با هدف تکمیل پرونده و شناسایی و ردهبندی با توجه به مهارتهای آنها جهت اعزام نیروهای مجرب با توجه به نیاز مخاطب و تشکیل انجمن زن و خانواده با هدف ارتقاء دانش تبلیغی مبلغان در حوزه زن و خانواده و نقش آفرینی در زمینه تحکیم خانواده و کنترل آسیبهای اجتماعی و پاسخ گویی به شبهات و سوالات در حوزه نقش زن در خانواده، بخشی از فعالیتهاست.
وی افزود: تشکیل کانونهای نورالثقلین با هدف اشاعه فرهنگ قرآنی در جامعه، آموزش مباحث قرآنی، آموزش احکام شرعی برای مخاطبان محلات شهری و برگزاری دوره تربیت مربی حفظ قرآن و تجوید، تاسیس مراکز نیکوکاری و استفاده از ظرفیت حوزه در زمینه مبارزه با فقر و محرومیتزدایی و برای شناسایی نیازمندان و خیرین و مرتبط کردن آنها با یکدیگر، ساماندهی مبلغان با توجه به رشد و گسترش عرصهها و فضاهای تبلیغی و توانمندسازی مبلغان با برگزاری دورههای تخصصی و حضور مبلغان در این دورهها و شرکت در رویدادهای ملی بخش دیگری از فعالیتها بوده است.
رضوانی بیان کرد: تشکیل کانونهای دانش آموختگان و معرفی دانشآموختگان به مراکزی مانند آموزش و پرورش و دفتر تبلیغات، تکمیل پرونده دانشآموختگان حوزه علمیه خواهران به منظور شرکت در طرح معین مربی پرورشی، ارتقای سطح علمی و مهارتی و آشنایی با روشهای نوین مشاوره برای کارشناسان مشاوره مدارس علمیه، برگزاری دورهها و نشستهای مختلف در زمینه پژوهشی و ارائه طرحهای پژوهشی، تحقیقات پایانی و پایاننامههای دفاع شده، کتابهای تدوین شده و مقالات چاپ شده و همکاری دانش آموختگان با مراکز آموزشی، فرهنگی، تبلیغی و استخدام طلاب در آموزش و پرورش، کمیته امداد، بسیج و سپاه و زندان بخش دیگری از فعالیتها بوده است.
وی به تشکیل گروههای جهادی جهت پشتیبانی و ارائه خدمات پیشگیرانه، امدادرسانی داوطلبانه در حوادث غیرمترقبه و طبیعی، انجام فعالیتهای داوطلبانه در امور خیریه، کمک به بیماران، انجام فعالیتهای مشاورهای فردی، خانوادگی و انجام امور تبلیغی و فرهنگی در سطح شهر و همکاری طلاب با بسیج و حضور در پایگاهها به عنوان مربیان حلقه صالحین اشاره کرد.