جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان ساوه گفت: برخی صنایع به دلیل کمبود نقدینگی مجبور به خرید دستگاه های دارای تکنولوژی قدیمی و فاقد ایمنی کافی می شوند و کار با اینگونه دستگاه ها از عوامل وقوع حوادث کار است.

حسن حق‌پرست در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تعداد کارگران دارای حقوق معوق در سال ۱۳۹۸ در ساوه ۲۰۸۸ نفر بوده است که این میزان در سال ۱۳۹۹ به ۹۶ نفر کاهش پیدا کرده است.

وی بیان کرد: تعداد شرکت‌های دارای حقوق معوق در سال ۱۳۹۸ نیز ۱۴ مورد بوده است که این تعداد در سال ۱۳۹۹ به سه مورد کاهش یافته است. همچنین تعداد ثبت نام کنندگان در کاریابی‌ها ۵۴۷۸ مورد در سال ۱۳۹۸ بوده است که در سال گذشته به ۴۱۱۱ مورد رسیده است.

وی میزان اشتغال ثبت شده در سامانه رصد اشتغال را در سال گذشته ۲۵۶۸ مورد اعلام کرد و افزود: این میزان در سال ۱۳۹۸ به تعداد ۱۱۲۸ مورد بوده است که ۱۴۴۱ مورد افزایش نشان می‌دهد. همچنین تعداد بازرسی‌های انجام شده از کارگاه‌ها در سال گذشته ۱۸۷۷ فقره پرونده صورت گرفته است.

او در ادامه به تشکیل ۱۱ شرکت تعاونی با ایجاد ۲۴۱ فرصت شغلی در سال گذشته اشاره کرد و افزود: با تشکیل این تعداد شرکت تعاونی در سطح شهرستان ۲۰۸ نفر به عضویت این تعاونی‌ها درآمدند و برای ۲۱۷۸ نفر ساعت نیز آموزش‌های حوزه تعاون به صورت مجازی برگزار شده است.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان ساوه در ادامه با اشاره به افزایش حوادث ناشی از کار در سال گذشته گفت: در سال ۱۳۹۸ تعداد ۱۳۳ مورد حادثه ناشی از کار گزارش و مورد بررسی قرار گرفته است در حالی که این میزان در سال ۱۳۹۹ به ۱۶۳ مورد افزایش پیدا کرده است.

وی علت افزایش حوادث ناشی از کار را افزایش شمار کارگاه های صنعتی و تولیدی در شهر صنعتی کاوه، منطقه ویژه اقتصادی کاوه و شهرک صنعتی سرمایه گذاری خارجی بیان کرد و افزود: با وجود افزایش تعداد واحدهای تولیدی و صنعتی اما بازرسان اداره کار نسبت به بازرسی مستمر و الزام کارفرمایان برای ارتقای ضریب ایمنی صنایع و واحدهای تولیدی اقدام می کنند.

وی بیشترین حوادث ناشی از کار را مربوط به حوزه صنعت دانست و افزود: حوادث ناشی از درگیری نیروی کار با ماشین آلات در صدر حوادث ناشی از کار در حوزه صنعت است و سقوط از ارتفاع نیز بیشترین نوع حوادث در حوزه ساختمانی است.

حق‌پرست با اشاره به کمبود نیروی بازرس نسبت به حجم بالای واحدهای تولیدی و صنعتی در ساوه به عنوان یکی از مشکلات حوزه بازرسی، گفت: حجم کار بازرسی از صنایع در شهرستان ساوه با برخورداری از بزرگترین شهر صنعتی کشور به اندازه بیش از سه استان کشور است، اما با این حال بازرسان با بازرسی مستمر نسبت به ارتقای ضریب ایمنی در صنایع برای کاهش حوادث ناشی از کار تلاش می‌کنند.

وی در ادامه گفت: به روز نبودن ماشین آلات و دستگاه های حوزه تولید نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که منجر به درگیری نیروی کار با ماشین آلات و بروز حوادث ناشی از کار می شود. متاسفانه برخی از صاحبان صنایع به دلیل کمبود نقدینگی، ناگزیر از خرید دستگاه ها و ماشین آلات تولیدی به شیوه سنتی و دارای تکنولوژی قدیمی هستند در حالی که اگر از ماشین آلات مدرن و پیشرفته استفاده شود قطعا آمار حوادث ناشی از کار کاهش خواهد یافت.

حق‌پرست با تاکید بر اینکه ایمنی در طراحی، ایمنی در ساخت و ایمنی در بهره برداری به عنوان سه مقوله مهم باید در ایمن سازی فضای کار مورد توجه قرار گیرد، گفت: باید در طراحی دستگاه، ایمنی لازم پیش بینی شده و در حین ساخت مورد استفاده قرار گیرد و در هنگام بهره برداری پیگیری لازم برای ایمنی الزامی است.

وی بیان کرد: ایمنی به عنوان یک علم سیال همواره با پیشرفت تکنولوژی حرکت می کند و اگر بخواهیم با استانداردهای سال های قبل ایمنی را در صنعت جاری و ساری کنیم قطعا با حوادث روبرو خواهیم شد. متاسفانه در کشور ما در حوزه طراحی و ساخت به خوبی مقوله ایمنی دیده نمی‌شود و صرفا در حوزه بهره‌برداری ایمنی دیده می‌شود که به عنوان یک نقطه ضعف است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group