جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

استفاده از ماسک، بازدارنده ترین و مهمترین لایه دفاعی اشخاص در برابر ابتلا به کرونا است اما بررسی‌های میدانی خبرنگار ایرنا در شهر ساوه نشان می دهد که مردم تا حد زیادی از این «مهم» غفلت می کنند.

به گزارش ایرنا، با وجود اینکه موارد تعریف شده در قالب پروتکل های بهداشتی از قبیل فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، ضدعفونی و شست و شوی مکرر دست ها با تاکید روزانه مراجع بهداشتی، درمانی و قرارگاه‌های پدافند زیستی در هر نقطه از کشور به خوبی برای عموم مردم با هر سطح سوادی جا افتاده است اما شوربختانه هنوز هم کم نیستند افرادی که بی توجه به این موازین، سلامت خود و دیگران را به خطر می اندازند.
عصر امروز گردشی در خیابان های پرتردد شهر ساوه مانند انقلاب، شریعتی، طالقانی و محلات حاشیه ای همچون گرشاسبی، عباس آباد و شهرک فجر داشتیم و با اینکه مردم شهر در جریان وضعیت خطرناک کرونایی هستند اما بسیاری از آنها نسبت به ساده ترین کار ممکن یعنی استفاده از ماسک اجتناب می کنند.
در بازار سرپوشیده شهر که امروز پس از اعلام نارنجی شدن ساوه شلوغی چشمگیری به خود دید هم در میان جمعیت شمار زیادی از افراد بدون ماسک با فروشندگان در فاصله ای نزدیک در مورد قیمت کالاها و خرید بحث می کردند.
مقابل یک واحد میوه فروشی در میدان انقلاب توقف کردم، خودروها دوبله پارک کرده بودند و شمار زیادی از مردم برای خرید میوه و مایحتاج خود در این غرفه حضور داشتند که دست کم نیمی از آنها بدون ماسک بودند.
وارد یکی از فروشگاه های زنجیره ای در خیابان طالقانی شدم که با وجود رعایت پروتکل های بهداشتی و ایجاد محیطی امن اما افرادی حتی در سنین بالا وارد می شدند که ماسک نداشتند، جرات به خرح دادم و به یکی از آنها که حدود ۵۵ سال سن داشت گفتم «عمو جان چرا ماسک نمی زنید الان با این شرایط خودت و دیگر مشتریان رو در معرض خطر کرونا قرار دادی»؛ پاسخش محترمانه بود و گفت: «بله ببخشید حق با شماست اتفاقا برادرم راننده تاکسی است و بدلیل ماسک نزدن از مسافران خود کرونا گرفت»!!
خانم فروشنده وارد بحث ما شد و گفت: ما دیگر جرات نداریم به کسی تذکر بدهیم چون قبلا افرادی در واکنش به انتقاد ما نسبت به ماسک نزدن، پرخاشگری کردند و فضای فروشگاه را برای لحظاتی بر هم ریختند.

بساط دستفروشان بلوار خلیج فارس که به قول معروف از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آن داد و ستد می شود هم فاجعه بار است و راستش تا حالا چندین نوبت از این تجمع خطرناک عکاسی کردم و مطلب نوشتم و امروز فقط به نگاهی گذرا به شلوغی و افراد بدون ماسک این بازار بسنده کردم.
از خیابان شهید مطهری عبور مردم و در میدان آزادی وارد بلوار سپاه شدم، چراغ چک ماشینم روشن شد به همین دلیل وارد یک مکانیکی شدم؛ نه استاد و نه شاگرد و حتی ارباب رجوع ماسک نداشتند؛ به شوخی گفتم در این مغازه ۲۰ متری بد نیست ماسک بزنید؛ فقط نگاهم کردند و استاد گفت: کارت چیه؟ و من هم دیدم هوا به اصطلاح «پس» است، سریع رفتم سر موضوع خرابی ماشین و...
صف نانوایی ها در ساعات نزدیک به اذان مغرب هم غوغاست؛ تقریبا ۱۳ باب نانوایی از میدان یل آباد گرفته تا طالقانی، میدان شهدا، خیابان های کارون  و کارگر را دیدم که گاه تا ۱۵ نفر در نوبت دریافت نان بودند و متاسفانه باز هم اندک شماری از آنها ماسک زده بودند.
فکر کردم شاید نانوایی ها در ساعات قبل از ظهر بخاطر ماه رمضان پخت ندارند اما وقتی پرسیدم، گفتند که فعالیت دارند اما اغلب مردم به خاطر روزه داری نان مورد نیاز خود را بعدازظهر خریداری می کنند.
در بوستان های شهر مانند دریاچه تفریحی و بام ساوه هم جمعیت زیادی گرد هم آمده اند که در حضورشان کمترین نشانی از پروتکل های بهداشتی مشاهده می شد و اغلب نوجوانان و جوانانی بودند که رفتاری سرکش نسبت به کرونا دارند و هنوز این بیماری را شاید باور نکرده اند به همین دلیل چند نفری روی صندلی ها می نشینند و گپ و گفت می کنند و خسته هم که شدند چند ترکه روی موتورسیکلت چرخی می زنند.
با چند نفر از جوانان که در پارک جنگلی حضور داشتند سر صحبت را باز کردم و دلیل ماسک نزدن را پرسیدم؛ یکی گفت: قبول دارم باید ماسک بزنیم اما واقعیت آن است که اینجا در هوای آزاد خیلی ضرورتی ندارد و دیگری هم وسط حرفمان آمد و گفت: کرونا فقط افراد سن بالا را درگیر می کند و من تا حالا در ساوه نشنیده ام که در سن و سال ما (۱۷ تا ۲۰ سال) کسی کرونا گرفته و فوت کرده باشد. (فی البداهه تصویری از چند کودک مبتلا به کرونا تحت بستری در بیمارستان را از آرشیو گوشی ام را به او نشان دادم که باز هم قانع نشد).
خلاصه اینکه از آغاز موج چهارم شیوع کرونا در شهرستان ساوه و بنا بر آمارهای دانشکده علوم پزشکی به طور متوسط در هر شبانه روز شمار افراد مبتلا، عددی سه رقمی و حتی تا مرز ۴۰۰ نفر در روز است که برای شهرستانی با جمعیت ۳۰۰ هزار نفر بسیار معنادار و نگران کننده است.
این حجم از بی مبالاتی و کم توجهی به رعایت پروتکل های بهداشتی و در صدر آنها استفاده از ماسک فقط خستگی کادر درمان و پرستاران شهر را زیاد می کند و سبب روندی تصاعدی بر افزایش مبتلایان و جانباختگان است.
ذکر رقم  حدود ۱۹ هزار مبتلا و حدود ۴۰۰ فوتی از آغاز شیوع کرونا در اسفند سال ۹۸ تاکنون کافیست که آن عده اندکی از شهروندان ساوجی که به هر دلیلی از ماسک استفاده نمی کنند یا دورهمی های شبانه و خانوادگی برپا می کنند، دریابند که شاید با هر نفسی که فرو می رود، خدای ناکرده گرفتار این ویروس مرگبار شوند و خانواده ای را داغدار عزیزانشان کنند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group