پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

بر اثر وقوع سرمای بهاره امسال از هشتم تا دهم فروردین ماه، بالغ بر ۲۰۶ میلیارد و ۸۰۵ میلیون تومان خسارت به باغات ساوه وارد شد.

براساس اعلام مدیریت جهادکشاورزی ساوه بیشترین خسارت سرمازدگی امسال متوجه انار به عنوان محصول شاخص این شهرستان شد و سرمای بهاره به سه هزار هکتار از باغات انار، بین ۴۰ الی ۵۰ درصد، خسارت وارد کرد و  طبق برآورد اولیه بالغ بر ۲۰ هزار و ۲۵۰ تن محصول انار در این شهرستان از بین رفت.

سرمازدگی باغات یک بلای طبیعی و ناخواسته است که معمولا همه ساله در پی نوسانات دمای هوا گریبانگیر باغات از جمله باغات انار شهر یاقوت‌های سرخ می‌شود، اما اگر باغداران به توصیه‌ها و نکات علمی که از سوی متخصصان و کارشناسان ارائه می‌شود، توجه کنند، قطعا شاهد حجم بالای سرمازدگی نخواهند شد.

خبرگزاری ایسنا پیشتر در گفت‌وگو با "معصومه نصیری‌مقدم" یک پژوهشگر حوزه انار به باغداران توصیه کرده بود که با انجام اقدامات پیشگیرانه مانع سرمازدگی درختان در فصل بهار شوند.

در این خبر که در هفتم آبان ماه سال ۱۳۹۹ با عنوان "توصیه یک پژوهشگر به باغداران؛ فروت‌ست را جدی بگیرید" بر روی خروجی خبرگزاری ایسنا منتشر شد، با اشاره به اینکه تغذیه مناسب از مهمترین عوامل افزایش باردهی درختان و افزایش راندمان تولیدات باغی و زراعی است، گفته شده بود: "فروت‌ست" حاوی ترکیبات اسید آمینه، روی، بور، آهن، نیتروژن و سایر ریزمغذی‌هاست که موارد مصرف آن کمک به افزایش درصد گل دهی، افزایش میزان میوه و عملکرد سال آینده درختان خواهد شد. نتایج اجرای فروت‌ست، افزایش گرده افشانی، افزایش درصد گل کامل، افزایش میزان میوه، افزایش میزان عملکرد، افزایش مقاومت به سرماست و زمان مصرف آن نیز بعد از برداشت محصول است که باید سریعا در این زمینه اقدام شود.

وی گفته بود: هدف از اجرای فروت‌ست تولید میوه با کیفیت برای سال بعد، کاهش ریزش گل و میوه در سال بعد، تضمین تولید گل و تشکیل میوه، کاهش ریزش جوانه‌های سال آتی و کاهش سال آمدی در درختان میوه بوده که مهمترین مرحله تغذیه در باغات میوه است.

خوشبختانه برخی باغداران از جمله یک باغدار در روستای قردین از توابع بخش مرکزی ساوه پس از انتشار این خبر با عمل به این توصیه مانع از سرمازدگی باغات انار شدند، اما متاسفانه سایر باغداران در سایه بی‌توجهی به این توصیه بخشی از درختان انار خود را طعمه سرمای بهاره قرار دادند و محصول آنان از بین رفت.

این پژوهشگر حوزه انار با ابراز تاسف از سرمازدگی سه هزار هکتار از باغات انار ساوه از مجموع ۱۱ هزار هکتار باغات انار که ۹ هزار هکتارآن بازده هستند، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برای مقابله با سرمازدگی اولین اصل احداث صحیح باغ در مکان مناسب و استفاده از ارقام مقاوم و دیرگل است.

"معصومه نصیری‌مقدم" با اشاره به اینکه نکته حائز اهمیت، رعایت نکات مهم تغذیه گیاه است، افزود: بعد از برداشت محصول، استفاده از فروت ست در باغات باعث می‌شود گیاهان مقاومت بالاتری را به دست آورند و ذخیره انرژی بهتری داشته باشند.

وی ادامه داد: استفاده از کودهای پتاسه که بر اساس آزمایش خاک انجام شده تعیین می شوند، در آخر دوره کمک زیادی به غلیظ شدن شیره گیاهی می‌کنند و باعث مقاومت درخت در برابر عوامل خسارت‌زا از جمله سرمازدگی می‌شوند.

او بیان کرد: در اوایل فصل بهار برای گلدهی و تقویت گیاه استفاده از ریز مغذی‌ها و اسیدهای آمینه توصیه می‌شود که به عنوان استارت مناسب برای ایجاد فعالیت گیاه مورد استفاده قرار می‌گیرند. در زمینه علوم نوین هم استفاده از ترکیبات هورمونی که باعث تنظیم هرچه بهتر از سیستم‌های دفاعی گیاه در برابر تنش‌ها می‌شود، کمک بسزایی در ایجاد مقاومت می کند.

نصیری مقدم تصریح کرد: اگر ما کاملا علمی باغات را احداث کنیم و آزمایش خاک را انجام داده و بر اساس کمبودهای موجود، نیازهای گیاه را برطرف کنیم و درختانی سالم و مقوی داشته باشیم می‌توانیم خسارت سرمازدگی را که یک عامل طبیعی و ناخواسته است، کاهش دهیم.

او تاکید کرد: یکی از نکات مهم در باغداری، مدیریت صحیح تغذیه گیاه است که باید حتما بر اساس آزمایش خاک و کاملا کارشناسی شده باشد و باغداران باید از توصیه کارشناسان با توجه به علم روز و کاملا علمی بهره‌برداری لازم را بعمل آورند.

گفتنی است که فروت‌ست یک عبارت انگلیسی به معنای تنظیم میوه و تغییراتی است که در نهنج گل میوه اتفاق می‌افتد تا میوه اولیه تشکیل شود. در واقع مرحله شروع تشکیل میوه را فروتست می گویند. در این زمان تقسیم سلولی(ظرفیت سازی برای رشد) بیشتر از بزرگ شدن سلولی اتفاق می‌افتد و این همان زمانی است که میوه باید عناصر خاصی را برای سال آینده جذب کند.

بلافاصله پس از برداشت میوه باید فروت‌ست را اجرا کرد. بعد از برداشت میوه درختان فرصت کوتاهی دارند تا قبل از ریزش برگ‌ها، جوانه‌ها را تقویت کنند. هرچه از زمان برداشت میوه ها بگذرد توانایی برگ‌ها برای فعالیت و جذب عناصر کاهش می‌یابد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group