مدیر آموزش و پرورش شهرستان ساوه گفت: 56 درصد مدارس ساوه به صورت چرخشی فعالیت می کنند.
به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، ابراهیم فراشیانی در نشستی با خبرنگاران اظهار کرد: از ۲۲۰ مدرسه موجود در شهرستان ساوه ۹۵ مدرسه به صورت شیفت ثابت صبح و ۱۲۲ مدرسه به صورت چرخشی و سه مدرسه به صورت شیفت ثابت عصر فعالیت دارند که در مجموع 56 درصد مدارس چرخشی، ۴۳ درصد ثابت صبح و یک درصد ثابت بعدازظهر است.
وی با تاکید بر اینکه فعالیت مدارس به صورت چرخشی منجر به افت آموزشی دانش آموزان می شود، اظهار کرد: کمبود فضای فیزیکی و نیروی انسانی به نسبت جمعیت دانش آموزی منجر به فعالیت مدارس به صورت چرخشی شده است و تلاش داریم با تجهیز مدارس و برطرف کردن کمبود نیروی انسانی بویژه معلم بستر فعالیت مدارس به صورت تک شیفت را فراهم کنیم.
فراشیانی در ادامه با اشاره به اینکه آموزش و پرورش شهرستان ساوه از نظر جمعیت دانش آموزی، فضای فیزیکی و نیروی انسانی رتبه دوم استان را به خود اختصاص داده است، گفت: در حال حاضر 54 هزار و ۳۸ دانش آموز با احتساب دانش آموزان پیش دبستانی براساس آمار ثبت شده در سامانه سناد آموزش و پرورش در این شهرستان تحصیل می کنند که قطعا با آغاز سال تحصیلی جدید شاهد افزایش آمار دانش آموزان خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه چهار مدرسه جدید با توجه به افزایش جمعیت دانش آموزی در سال تحصیلی جدید افتتاح و به فضای آموزشی اضافه خواهد شد، افزود: در راستای برطرف کردن کمبود نیروی انسانی نیز در سال جاری 186 نیروی جدید براساس آزمون ماده 28 و نیز تربیت معلم جذب شد و طبق هماهنگی های بعمل آمده در قالب بسته حمایتی تعداد 100 نفر دیگر برای سال تحصیلی جدید با اولویت بومی جذب خواهند شد.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان ساوه با اشاره به کمبود تعداد 450 معلم و کادر آموزشی در مدارس ساوه اظهار کرد: با جذب 286 نیروی انسانی جدید در حوزه آموزش ابتدایی، علوم تربیتی، روانشناسی و مشاوره، بخشی از کمبود معلم و کادر آموزشی شهرستان برطرف خواهد شد.
وی در ادامه به افزایش آمار قبولی کنکور در ساوه اشاره کرد و افزود: در سال جاری 81 رتبه کنکوری زیر دو هزار در ساوه وجود داشت که نسبت به سال گذشته که ۶۳ نفر بوده افزایش چشمگیر داشته است.
فراشیانی به موضوع هدایت تحصیلی دانش آموزان به عنوان یکی از چشم اندازهای سند تحول بنیادین اشاره کرد و افزود: تجمیع دانش آموزان در برخی رشتههای خاص نگران کننده است و دغدغه جدی نظام تعلیم و تربیت به شمار می رود. سند تحول به دنبال هدایت صحیح دانش آموزان در رشته مورد علاقه به تناسب توانمندی و استعداد دانش آموزان در رشته های مختلف فنی و حرفه ای، کار و دانش، تجربی، نظری، ریاضی و علوم انسانی است.
وی با اشاره به وضعیت خوب اجرای طرح هدایت تحصیلی در رشته های علوم انسانی گفت: با این وجود اما همچنان در خصوص تجمیع رشته های علوم انسانی نگرانی وجود دارد. آموزش و پرورش ساوه براساس هدایت تحصیلی و توازن رشتهای در استان رتبه اول را دارد اما نیاز است تا در رشتههای خوب با توجه به ظرفیت موجود فعالیت هنرستان های فنی و حرفه ای در حوزه فنی، از سوی دانش آموزان دختر استقبال خوبی صورت گیرد.
این مقام مسئول در آموزش و پرورش های به اقدامات صورت گرفته در حوزه آسیبهای اجتماعی اشاره کرد و افزود: مدارس شهرستان ساوه در نقاط حاشیه ای براساس سیاست دولت از تجهیزات و فضای آموزشی خوبی برخوردار شده و با تخصیص اعتبارات شاهد ارتقای زیر ساخت ها هستیم. ساخت سرویس بهداشتی و تامین زیر ساخت و تجهیزات درحاشیه شهر برای کاهش آسیب ها کاری ارزشمند از سوی دولت است.
وی همچنین به کسب رتبه اول در جشنواره خوارزمی و طرح دادرس از سوی دانش آموزان ساوه اشاره کرد و افزود: با وجود کمبود معلم و فضای آموزشی اما دانش آموزان ساوجی هم در کنکور سراسری و هم المپیادهای علمی رتبههای برتر را کسب کرده و خوش درخشیدند.
فراشیانی همچنین به فعالیت مدارس غیردولتی اشاره کرد و افزود: 88 مدرسه غیر دولتی با جمعیت دانش آموزی معادل هشت هزار و ۴۲ دانش آموز در سال گذشته تحصیل کردند.