معاون عمران شهرداری ساوه گفت: اجراي روش خاکريزي در رمپهاي ورودي و خروجي پل شهيد چمران موجب صرفه جويي 100 ميليارد ريالي در این بخش شده است.
مجید نظری در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، افزود: گاه سوالاتی در ذهن برخی شهروندان شکل گرفته است که چرا رمپهای ورودی و خروجی پل شهید چمران خاکریزی شده و به جای عرشه، کوله و ستون، خاک مسلح کار شده است یا "به قول عامیانه چرا زیر رمپهای پل خالی نیست؟"
وی ادامه داد: پروژه پل شهید چمران در امتداد طولی بلوار شهید بهشتی احداث شده است و از اهداف این پروژه ساماندهی ترافیک بلوار شهید بهشتی، روانسازی و تسهیل دسترسی محلی، کاهش ترافیک بلوار، کاهش آلودگی هوا و ارتقای سطح اقتصادی و اجتماعی منطقه بوده است.
نظری گفت: پل شهید چمران به طول 670 متر شامل 70 متر عرشه بتنی و 600 متر رمپ ورودی و خروجی است که عمده هزینه اجرای پل(بیش از 40 میلیارد ریال از کل مبلغ قرارداد) صرف 70 متر عرشه بتنی و ستون ها و کولهها شده است.
به گفته وی، طبق برآورد صورت گرفته جهت ساخت هر متر مربع عرشه بتنی حدود 20 میلیون ریال هزینه شده است که اندیشیدن تدابیری در جهت کاهش طول عرشه بتنی میتواند بیش از 100 درصد هزینه ساخت پروژه پل را کاهش دهد و در این راستا با انتخاب روش خاکریزی در رمپهای ورودی و خروجی به طول 600 متر حدود 100 میلیارد ریال صرفه جویی اقتصادی صورت گرفته است.
نظری افزود: کسانی که متخصص در امر عمران و پلسازی هستند به این امر واقفند که سازه پلهای بتنی به دلیل تردد ماشین آلات سنگین در معرض بارهای سنگین دینامیکی قرار دارد، لذا برای ساخت آنها و کاهش هزینه اجرا باید تدابیر خاصی اندیشیده شود.
وی تصریح کرد: برای مثال فقط برای عرشه 70 متری پل روگذر شهید چمران 48 عدد شمع بتنی(24 عدد 18 متری و 24 عدد شمع 28 متری) به طول 1214 متر اجرا شده است که اگر قرار بود رمپهای ورودی و خروجی نیز به صورت ستون و عرشه بتنی اجرا شود بایستی بیش از 400 شمع بتنی هر یک به طول تقریبی 20 متر در مجموع 8 هزار متر شمع اضافه بر شمع های موجود اجرا میشد.
معاون عمرانی شهرداری ساوه در ادامه گفت: همچنین برای اجرای ستونها و عرشه همانطور که پیشتر نیز گفته شده به ازای هر متر مربع میبایست حدود 20 میلیون ریال هزینه مازاد بر هزینه شمع های گفته شده صرف میشد در صورتی که برای رمپهای اجرا شده به صورت خاک مسلح از یک لایه تا بالاترین ارتفاع که هفت متر است 30 لایه خاکریزی و ژئوتکستایل استفاده شده است که هزینه اجرا شده خاک مسلح برای هر متر مربع حدود پنج میلیون ریال است.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین در مجموع برای کل 600 متر رمپ ورودی و خروجی مبلغ 75 میلیارد ریال هزینه شده است که این مبلغ در صورت استفاده از عرشه بتنی به ازای هر متر حدود 20 بیست میلیارد ریال و در مجموع 120 میلیارد ریال هزینه در بر داشت.
وی بیان کرد: برخی افراد منتقد معتقد هستند که بهتر بود فضای زیر پل خالی باشد و از فضای به وجود آمده به عنوان پارکینگ استفاده میشد، در حالی که در حال حاضر در مجاورت این پل واقع در خیابان مبارزان هر متر مربع زمین پنج میلیون ریال است که در صورت نیاز ضروری به پارکینگ، با خرید زمین پانصد هزار تومانی میتوان با هزینه کمتر پارکینگ در آن محل احداث کرد.
نظری گفت: هرچند این محل نیازی به پارکینگ ندارد چرا که در سه ضلع از چهار ضلع تقاطع ادارات جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش و آتش نشانی هستند که خود پارکینگ مورد نیازشان را تامین کردند و تنها حسینیه حضرت ابوالفضل (ع) نیاز به فضای پارکینگ دارد که به نظر منطقی نمیرسد که برای تامین محل پارک برای حسینیه هزینه ساخت پل را چیزی بالغ بر 120 میلیارد ریال افزایش داد.
به گفته وی، از سویی دیگر برخی تجربیات پلسازی در تهران و دیگر کلانشهرها نشان داده که ایجاد فضای خالی در زیر پلها، محلی برای تجمع معتادان و زمینهای برای بروز آسیبهای اجتماعی بوده است.
وی افزود: بنابراین به نظر میرسد اجرای عرشه بتنی برای رمپهای ورودی و خروجی در برابر آورده آن توجیه اقتصادی نداشته و به صرفه و صلاح شهر و شهرداری نبوده است.