شیرازیها و یزدیها به محصول انارشان مینازند تا جایی که از آن به یاقوت سرخ یاد میکنند و اما ساوهایها معتقدند ساوه زادگاه انار مرغوب دنیاست و هر اناری انار ساوه نمیشود، تا آنجا که آن را خرده طلا نامیدهاند و برای این نامگذاری هم دلیلی روشن دارند.
دانههای انار ساوه، نرم و آبدار است و پوست نازکی دارد و اگر آب انار ساوه را یک هفته در یخچال قرار دهید، کیفیت، رنگ و طعم آن تغییری نخواهد کرد و علاوه بر آن، این محصول به علت کیفیت بالایش در بازارهای مختلف جهان بویژه کشورهای شرق آسیا طرفداران ویژهای دارد. امسال بیش از 150 هزار تن انواع انار در ساوه تولید شده و رقم ممتاز ملس ساوه از ارقامی است که بیشترین رقم صادراتی و عمده انار تولیدی ساوه را به خود اختصاص داده و کشورهای اروپایی و نیز حوزه خلیج فارس طالب این نوع رقم انار ساوه هستند.
آنقدر انار ساوه شهرت جهانی دارد که یک تاجر اروپایی حاضر شده یک جا و نقدا کانتینر حامل انار ساوه را بخرد و یا باغدار ساوهای توانسته محصول انارش را در سال 92 به ارزش 6 میلیون دلار به اروپا صادر کند، حال پرسش این است چرا با وجود اینکه "طلا" در ساوه میروید، چند سالی است برای جشنواره این محصول طلایی ساوه فرش قرمز پهن نمیشود؟
اردیبهشت ماه که میرسد و عطر گل سرخ در فضای قمصر و نیاسر میپیچد، مردم از سراسر ایران و حداقل از استانهایی همچون تهران، البرز و استانهای شمالی برای حضور در جشنواره گلابگیری به این مناطق سفر میکنند، آوازه این جشنواره در سراسر ایران میپیچد و گلاب کاشان به عنوان سوغات به همه استانها میرود. برند گلاب کاشان به واسطه برگزاری چنین جشنوارههایی معروف شده است، اما ما ایرانیها چقدر با جشنواره انار ساوه آشنایی داریم و چند بار به کوچه باغهای انار ساوه سفر کردهایم؟
جشنواره انار در ساوه، چند سالی با افت و خیز و در نهایت تا سال 1391 برگزار شد، ولی متاسفانه ساوه به عنوان شهر پرآوازه جهان در تولید انار مرغوب و ارگانیک چندسالی است که از موهبت برگزاری جشنواره محروم شده و کوچه باغهای این شهر خالی از حضور گردشگران در فصل انارچینی است.
به گفته یکی از مسئولان ذیربط، ناهماهنگی و بخشینگری سبب شده که برند انار ساوه آن گونه که باید و شایسته است معرفی نشود و از سوی دیگر یکی از کارشناسان این حوزه معتقد است، همت جمعی مجموعه دولتی با بخش خصوصی و باغداران در کنار همکاری مجموعه مدیریت شهری و مرکز تحقیقات انار لازم است تا این جشنواره همچون سالهای قبل برگزار شود. علاوه بر آن با تامین هزینهای در حدود 400 میلیون ریال میشد امسال نیز این جشنواره را برگزار کرد، اما محدودیت منابع مالی دولتی و بیانگیزگی باغداران ساوه سبب شد این جشنواره برگزار نشود.
علیاصغر کریمی، عضو شورای شهر ساوه در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با یادآوری اینکه رسانهها و صدا و سیما نقش تاثیرگذاری در معرفی برند انار ساوه دارند، تصریح کرد: متاسفانه ناهماهنگی و بخشی نگری سبب شده که برند ساوه آن گونه که باید و شایسته است معرفی نشود. جهادکشاورزی باید مجری برگزاری جشنواره باشد و در برگزاری جشنواره کمک کند.
وی ادامه داد: در صورت برگزاری جشنواره انار در ساوه با توجه به نزدیکی این شهرستان به پایتخت، جمعیت کثیری از گردشگران به این شهرستان سفر میکنند که این امر موجب رونق اقتصادی این شهرستان و معرفی بیشتر برند انار ساوه میشود.
کریمی، برگزاری جشنوارههای انار را در معرفی برند انار ساوه موثر دانست و خاطرنشان کرد: دستگاههای ذیربط از جمله جهادکشاورزی باید برای برگزاری چنین جشنوارههایی، تلاش و بودجه آن را تامین کنند و علاوه بر آن باید سرمایهگذاری بیشتری برای ایجاد صنایع تبدیلی این محصول در شهرستان شود. در حال حاضر 2 کارخانه صنایع تبدیلی انار در این شهرستان فعال است.
وی اظهار کرد: شرایط جغرافیایی و خاک ساوه سبب شده محصول انار این شهرستان منحصر به فرد باشد، تا آنجا که گاهی انار ساوه را با انار تولیدی برخی استانها مخلوط میکنند و به نام انار ساوه به فروش میرسانند. دانههای انار ساوه، نرم و آبدار است و پوست نازکی دارد و اگر آب انار ساوه را یک هفته در یخچال قرار دهید، کیفیت، رنگ و طعم آن تغییری نخواهد کرد، در صورتیکه آب انار استانهای دیگر بعد از مدتی تغییر طعم میدهند و به همین دلیل است که استانهای دیگر محصول انارشان را با برند انار ساوه میفروشند. برند انار ساوه شهرت جهانی دارد و 70 درصد محصول انار ساوه به 12 کشور صادر میشود.
کریمی، بحران کمبود آب را از مشکلات باغداران تولیدکننده انار عنوان کرد و گفت: کمبود آب سبب شده کیفیت انار تولیدی شهرستان کاهش یابد.