شرکت های سایپا و ایران خودرو در راستای همکاری های استراتژیک خود، اقدام به امضا تفاهمنامه توسعه همکاری های مشترک در زمینه موتور و گیربکس کردند.
به گزارش ایسنا، رویکرد این دو خودروسار در امضای این توافق نامه که امروز چهارشنبه چهارم خرداد ماه ۱۴۰۱ در شرکت خودرو سازی بن رو ساوه انجام شد، حرکت به سمت سرمایه گذاری تولید قوای محرکه اقتصادی به صورت مشترک با هدف افزایش تولید در مقیاس جهانی و اقتصادی و در جهت تحقق شعار سال و سیاست های وزارت صمت مبنی بر استفاده از ظرفیت های موجود و با هدف تقویت شاخص های بهره وری و مقیاس تولید و در راستای سیاست های گروه خودروسازی سایپا و گروه صنعتی ایران خودرو مبتنی بر تولید اقتصادی و باکیفیت، عنوان شده که پس از بررسی های کارشناسی و نتایج کارگروه های مشترک به انجام رسیده و وارد مرحله عملیاتی شده است.
بر این اساس تامین 10 هزار موتور خودرو شاهین برای مدت یک سال بر اساس استانداردهای روز دنیا به صورت مشترک به انجام خواهد رسید که پس از اخذ تائیدیه های کیفی و طی فرآیند انطباق با محصول و انجام کالیبراسیون و حصول اطمینان از پاسخ گویی به استانداردها، اجرایی خواهد شد.
بدین منظور موتور TUP و گیربکس 6 دنده اتومات در پلتفرم شاهین مورد استفاده قرار خواهد گرفت و شروع پروژه از زمان امضا توافق نامه خواهد بود. همچنین قطعاتی به صورت مشترک در این پروژه مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت که برای اجرای این کار تیم های کاری مشترک تعریف شده و مشغول به فعالیت هستند.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا به هماهنگی بین ایران خودرو و سایپا به منظور هیبریدی کردن قوای محرکه خودروها اشاره کرد و افزود: در این هماهنگی به گونه ای هدفگذاری شده است که قوای محرکه هیبریدی بر روی محصولات مشترک ایران خودرو و سایپا استفاده شود تا قیمت تمام شده بهینه شده و کیفیت محصول تولیدی افزایش پیدا کند.
محمدعلی تیموری چهارشنبه چهارم خردادماه ۱۴۰۱ در آئین امضای توافق نامه استراتژیک گروه صنعتی خودروسازی سایپا و ایران خودرو که در شرکت خودروسازی بن رو ساوه وابسته به ساپیا صورت گرفت، با اشاره به گذشت ۱۷ سال از عمر اتحاد استراتژیک خودروسازان دنیا، افزود: افزایش بهرهوری، بهینه سازی قیمت و ارتقای کیفیت خودروی تولیدی، هدف اصلی اتحاد استراتژیک خودروسازان در دنیاست.
وی با تاکید بر اینکه اتحاد استراتژیک به معنی ادغام نیست، افزود: اتحاد استراتژیک در بین خودروسازان دنیا موجب بهبود قوای محرکه شده که نقطه عطف این اتحاد است. هزینه تحقیقات قوای محرکه بالا بوده و بهبودها در آن به سختی انجام میشود هرچند در سالهای اخیر جهشی در قوای محرکه مشاهده میشود که همانا ساخت خودروهای برقی است.
تیموری در ادامه به هماهنگی بین ایران خودرو و سایپا به منظور هیبریدی کردن قوای محرکه خودروها اشاره کرد و افزود: در این هماهنگی به گونه ای هدفگذاری شده است که قوای محرکه هیبریدی بر روی محصولات مشترک ایران خودرو و سایپا استفاده شود تا قیمت تمام شده بهینه شده و کیفیت محصول تولیدی افزایش پیدا کند.
وی در ادامه ارائه خدمات پس از فروش و امداد خودرو را از دیگر نقاط این اتحاد استراتژیک دانست و افزود: ۸۰ درصد نقاط تحت پوشش خدمات پس از فروش و امداد خودرو بین دو شرکت خودروساز مشترک است و با اتحاد استراتژیک می توان ۲۰ درصد مابقی را با تعامل پوشش داد تا خدمات دهی به مردم و مشتریان تسهیل پیدا کند.
مدیرعامل سایپا در ادامه، تحقیق و توسعه در قوای محرکه و طراحی خودرو را از دیگر شاخصهای اتحاد استراتژیک بیان کرد و افزود: در بین تمام خودروسازان دنیا به دلیل سرمایهگذاری بالایی که درخصوص آزمایشگاه و دستگاه تست اتفاق میافتد یک مرکز مشترک وجود دارد که موجب بهبود در طراحی، بهینه سازی قیمت و ارتقای کیفیت میشود.
وی ساخت خطوط تولید را از دیگر شاخصها بیان کرد و افزود: تجمیع ساخت خطوط تولید در بین شرکتهای خودروساز دنیا موجب افزایش بهرهوری شده است. آزمایشگاهها در دنیا به صورت مرکزی اداره میشوند و حتی خودروسازانی که در تیراژ ۱۰ میلیون خودرو تولید می کنند آزمایشگاه مرکزی دارند تا خدمات لازم را دریافت کنند، اما در ایران هر خودروسازی با سرمایه گذاری جداگانه به دنبال ساخت آزمایشگاه اختصاصی است.
تیموری افزود: امروزه بین هشت الی ۱۰ درصد قیمت تمام شده خودرو در حوزه لجستیک و حملونقل صرف می شود که بهینه سازی آن می تواند ارزش افزوده بالایی را برای مشتری ایجاد کند و اتحاد استراتژیک در این حوزهها میتواند منشاء برکات زیادی برای خودروسازان و مشتریان باشد.
وی بیان کرد: تمامی خودروسازانی که اتحاد استراتژیک بین آنها اتفاق افتاده یک محصول اقتصادی مشارکتی تولید کرده و سهم بالایی از بازار را به خود اختصاص داده و آنرا با برندهای خود وارد بازار میکنند. در طول ۱۷ سالی که خودروسازان در دنیا به این سمت رفتند، این مهم را محقق کردند و از دستاوردهای آن بهرهمند شدند.
او گفت: در طول چهارماهی که اتحاد استراتژیک توسط مدیریت جدید دو خودروساز بزرگ ایران ایجاد شده جلسات مستمری در این حوزه تشکیل و آخرین اقدام صورت گرفته برگزاری جلسات مشترک در حوزه زنجیره تامین قطعه سازی بوده است.
مدیر عامل سایپا افزود: اصلاح فرآیند ساختارها در دوره جدید مدیریتی وزارت صمت در حوزه خودروسازی موجب وقوع اتفاقات خوبی شده است و سیاستگذاری در صنعت خودرو با درایت معاونت حمل و نقل وزارتخانه صورت می گیرد که منشاء تحولات بزرگ در حوزه خودروسازی کشور است.
مدیر عامل ایران خودرو گفت: مفهوم رقابت در صنعت خودروسازی نیازمند بازتعریف است و در حوزه اتحاد استراتژیک به این موضوع پرداخته خواهد شد.
مهدی خطیبی چهارشنبه چهارم خردادماه ۱۴۰۱ در آئین امضای توافق نامه استراتژیک گروه صنعتی خودروسازی سایپا و ایران خودرو که در شرکت خودروسازی بن رو ساوه وابسته به ساپیا صورت گرفت، اظهار کرد: خروجی اتحاد استراتژیک دو شرکت خودروساز موجب ارتقای کیفیت و بهره وری دو مجموعه بزرگ تولیدی خودرو در کشور خواهد شد.
وی بیان کرد: تصمیم و اتحاد استراتژیکی که در چهار ماهه گذشته دو شرکت خودروساز کشور اتخاذ کردند در حقیقت بهرهگیری از امکانات و ظرفیتهای نرم افزاری و سخت افزاری مشترک دو مجموعه خودروساز است که در این راستا یکی از محورهای توافق دو شرکت، استفاده از امکانات در داخل و خارج از کشور است که موجب صرفهجویی در هزینه و بهره وری بیشتر خواهد شد.
خطیبی افزود: برای اینکه هر چه بهتر و سریعتر و با صرفهتر به سمت اتحاد استراتژیک حرکت کنیم کمیته مشترکی تشکیل شده است تا بستر تقویت اتحاد استراتژیک فراهم و از نتایج و ثمرات آن برخوردار شویم.
وی افزود: آنچه که امروزه در کشور و صنعت خودرو مورد نیاز است بازتعریف مفاهیمی است که به غلط در ساختار سالیان گذشته اتفاق افتاده است و به قدری به اشتباه تکرار شده که به یک عادت تبدیل شده و به عنوان یک اصل پذیرفته شده بود.
مدیر عامل ایران خودرو افزود: تولید مکانیکی به نوعی یک تولید ناقص بود که سالیان گذشته مطرح شده و چالشهایی را ایجاد کرده بود ولی خوشبختانه در سایه بازتعریف مفاهیمی که در گذشته به غلط از آنها یاد میشد، امروز تولید ناقصی در مجموعه ایران خودرو و سایپا وجود ندارد.
وی خواستار بازتعریف مفهوم رقابت شد و افزود: سالها بر این طبل کوبیده شد که ایران خودرو سایپا رقیب یکدیگر هستند که این موضوع بسیار اشتباه است. مدیریتها گاها به سمت و سویی پیش رفت که معنای رقابت به چشم و هم چشمی تبدیل شد و این رویه زمینه غیراقتصادی عمل کردن را فراهم کرد.
خطیبی افزود: وقتی که دو خودروساز قرار است محصول تولیدی خود را در سطوح مختلف بازار عرضه کنند و با یکدیگر به توافق دست یابند مفهوم رقابت معنایی ندارد و رفاقت و مشارکت جایگزین رقابت شده و نتیجه آن تولید کالایی با کیفیت و با قیمت مناسب برای اعتلای ایران اسلامی است.
وی بیان کرد: این توافق آغازی برای اتحاد دو مجموعه در سطح عالی است و امیدواریم موجب خیر و برکت برای ایران اسلامی و عموم مردم در سایه مشارکت دوجانبه باشد.