وزیر راه و شهرسازی از راهاندازی راهآهن حومهای تهران ساوه در آینده نزدیک خبر داد.
به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، عباس آخوندی در مراسم افتتاح فاز نخست ایستگاه راهآهن ساوه با اشاره به ظرفیتهای شهرستان ساوه اظهار کرد: با توجه به نزدیکی ساوه به پایتخت، راهاندازی راهآهن حومهای با هدف تسهیل در تردد مردم این منطقه با پایتخت و افزایش سطح دسترسی و تبادل بار و مسافر بین ساوه و تهران صورت می گیرد.
وی به نظام حملونقل حومهای اشاره کرد که در برنامه ششم توسعه نیز مورد تاکید واقع شده است و افزود: تحقق نظام حملونقل حومهای به معنای تردد مرتب قطار از تهران به شهرهای مجاور در دستور کار قرار دارد که موجب تغییر در نظام توزیع جمعیت و تجدید نظر در سیستم سکونت در شهرهای کنار پایتخت خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: برای راه اندازی راه آهن حومهای نیازمند استفاده از حمل و نقل ترکیبی هستیم به طوری که با استفاده از وسایط نقلیه عمومی مانند اتوبوس از میادین اصلی شهر مردم به ایستگاه راه آهن منتقل و از طریق قطار به تهران عزیمت خواهند کرد.
وی گفت: علاوه بر ساوه برای حومه ساوه نیز قطار محلی در نظر گرفته می شود و با استفاده از راه آهن حومهای مردم به آسانی تردد می کنند که علاوه بر صرفه جویی در وقت و انرژی با قیمت مناسب و ارزان تردد خواهند کرد.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه ساوه شهری تاریخی و کهن در ایران اسلامی به شمار رفته و جزو مراکر تمدن ایران است، گفت: با توجه به اهمیت و نقش ساوه به عنوان شهر کهن و دارای قابلیتهای بالقوه تلاش شده است تا اقدامات خوبی در حوزه حمل و نقل صورت گیرد.
وی با اشاره به مهاجرپذیر بودن ساوه و نرخ بالای جذب جمعیتی این شهرستان افزود: در این شهرستان در کمتر از 10 سال شاهد افزایش جمعیت از 100 هزار نفر به 350 هزار نفر هستیم که لازمه توسعه آن تامین زیرساخت هایی نظیر آب، برق، راه مواصلاتی و خط آهن است.
آخوندی با اشاره به قرار گرفتن ساوه در مسیر شاهراه مواصلاتی کشور افزود: اصلی ترین دغدغه وزارت راه و شهرسازی تسهیل در اتصالات حمل و نقل ساوه به سایر راه های مواصلاتی کشور بوده است که در دولت تدبیر و امید اتفاقات خوبی در این حوزه رقم خورد.
وی افزود: ارتقای جاده ساوه بوئین زهرا به بزرگراه یکی از اقداماتی بود که در این دولت صورت گرفت و در حوزه حمل و نقل زمینی توانستیم کریدور ساوه به شمال و شمال غرب کشور را از طریق محور مواصلاتی ساوه بوئین زهرا به بزرگراه ارتقا دهیم که هم اکنون زیر بار ترافیکی رفته و از امروز رسما مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
مقام عالی وزارت راه و شهرسازی در ادامه به بهره برداری از ایستگاه راه آهن ساوه به عنوان یکی دیگر از زیرساخت های توسعه ای حمل و نقل اشاره کرد و گفت: این طرح نیز در یک برنامه زمان بندی شده به بهره برداری رسید که هم موجب افزایش ایمنی و هم صرفهجویی در انرژی شده و تردد ساوه به تهران را با افتتاح خط آهن تهران، ساوه، همدان تسهیل کرده است.
آخوندی در ادامه با اشاره به درخواست معاون استاندار و فرماندار ساوه مبنی بر اختصاص اعتباری به منظور تعریض راه دسترسی ساوه به ایستگاه راه آهن با توجه به حجم تردد هایی که صورت خواهد گرفت، گفت: این موضوع نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت و مبلغ مورد نیاز تخصیص خواهد یافت.
به گزارش ایسنا، فاز اول ایستگاه راه آهن ساوه با حضور وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مقامات وزارت راه و شهرسازی، معاون استاندار، نماینده مردم ساوه و زرندیه و مسئولان استانی و شهرستانی به بهرهبرداری رسید.
ایستگاه راه آهن ساوه در مسیر ریلی غرب کشور قرار دارد. راه آهن تهران- ساوه - همدان- سنندج به طول ۴۲۰ کیلومتر با هدف ایجاد کوتاهترین مسیر ریلی بین این شهرها و پس از آن اتصال به مسیر راه آهن سمنگان- کرمانشاه و در ادامه تا مرز خسروی و راه آهن کشورهای همسایه احداث میشود .
ایستگاه راه آهن ساوه نیز در 10 کیلومتری این شهر احداث شده است و با بهره برداری از آن مدت زمان طی مسیر از ساوه به پایتخت به نصف کاهش پیدا خواهد کرد و نقش بسزایی در تسریع ارتباط جاده ای بار و مسافر خواهد داشت.
اعتبار این پروژه 180 میلیارد ریال عنوان شده و قطار مسافربری درجه دو با گنجایش 600 نفر در این مسیر تردد خواهد کرد.
همچنین در جریان سفر وزیر راه و شهرسازی به شهرستان ساوه قرار بود که بزرگراه ساوه به بوئین زهرا که قبل از تعطیلات نوروز زیر بار ترافیکی رفته بود با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری برسد، ولی به دلیل کثرت برنامههای وزیر و با توجه به شرکت وی در برنامه افتتاحیه در شهرستان ملایر، آئین رسمی افتتاح این محور با حضور یکی از مدیران وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.
17 کیلومتر باقی مانده از این محور در حوزه استحفاظی استان مرکزی به ارزش 250 میلیارد ریال امروز رسما افتتاح شد.