با فرا رسیدن فصل تابستان و فصل مسافرت برآن شدیم تا با یکی از جاذبههای سیاحتی و زیارتی استان مرکزی و شهرستان ساوه بیشتر آشنا شویم، از این رو در گفتوگو با سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ساوه از قول وی اطلاعات بیشتری را از این بقعه شریف بازگو میکنیم.
سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ساوه در گفتو گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، در توصیف مرقد حضرت اشموئیل نبی(ع) گفت: این مرقد نشانی از تاریخ بسیار کهن شهر ساوه است، البته قدمت این شهر که به حدود سه هزار سال قبل از اسلام بازمیگردد نیز، ثابت شده است.
حجةالاسلام سیدمحمدباقر طباطبایی با بیان اینکه یکی از زیارتگاههای بررسی شده ساوه بقعه اشموئیل نبی (ع) است، افزود: این زیارتگاه در روستایی به نام پیغمبر واقع شده که در 39 کیلومتری شمال غربی ساوه و در منطقهای نسبتا کوهستانی قرار دارد. برای رفتن به این زیارتگاه پس از طی مسافت 9 کیلومتر جاده خاکی از جاده اصلی ساوه به قزوین و عبور از روستاهای ورده و ده سید یا در اصطلاح محل « سیدلر کندی » به بقعه اشموئیل نبی (ع) در روستای پیغمبر میرسیم .
وی با توضیح اینکه به احتمال زیاد روستای پیغمبر بعد از بنای مدفن اشموئیل نبی (ع) به وجود آمده و روزگاری دارای 95 خانوار بوده و امروز خالی از سکنه است افزود: روستای برات سمت شمالی بقعه را تشکیل داده و سمت شرقی زیارتگاه به روستاهای ده سید و ورده محدود است. قسمت جنوب و غرب آن را کوه کافتالان فرا گرفته است که چشمه مقدس چکهبار که اشموئیل نبی در آن وضو گرفته و در کنار آن نماز خوانده، در این کوه واقع است.
سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ساوه در مورد سیاحتی بودن این مکان اظهار داشت: زیارتگاه اشموئیل نبی (ع) از ویژگی خاصی برخوردار است. این زیارتگاه در عین حال که یک مکان دینی محسوب میشود محلی سیاحتی نیز هست. به همین مناسبت ایام مخصوصی چون تاسوعا، عاشورا، اربعین و روزهای 13 فروردین و فصل تابستان، سیاحان و زائران زیادی را میپذیرد و علاوه بر مردم ساوه، اهالی زرند و خرقان نیز هر ازچندگاهی در طول سال به زیارت این بقعه میشتابند. این بقعه متبرکه هر هفته خصوصا در فصل بهار و تابستان بیش از 5 هزار نفر زائر دارد. بالطبع ورود زائران و مسافران به قصد زیارت این بقعه، آثار مفید و سازندهای از لحاظ اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در منطقه باقی میگذارد.
وی با بیان اینکه زائران این مکان را پیروان ادیان و مذاهب مختلف تشکیل میدهند و همین از ویژگیهای خاص این زیارتگاه است، افزود: کلیمیان، مسیحیان و مسلمانان بالاتفاق ایشان را پیامبر خدا میدانند و ارزشگذار مقام معنوی و آسمانی این پیامبر بزرگوار هستند.
وی در مورد قدمت این بقعه گفت: قدمت بنای اصلی بقعه که با گنبدی عرقچینی مزین است، به دوران قبل از صفویه باز میگردد. لیکن ایوان مدخل زیارتگاه به عنوان نمازخانه در زمان ناصرالدین شاه ساخته شده است. گویا ناصرالدین شاه از طریق خرقان عازم روستای سامان بوده است که دستور مرمت بقعه و ساخت ایوان الحاقی را صادر میکند. ساختمان بقعه در زلزله سال 1341 آسیب دید که بعدها به رفع آن اقدام شد قسمت بیرونی ساختمان با ایواننماهایی که در هر ضلع از اضلاع مشاهده میشود زینت داده شده است.
طباطبایی در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به فعالیتهای صورت گرفته در این بقعه متبرکه اظهار داشت: انصافا هیئت امنای این بقعه متبرکه ایثار و از خودگذشتگی کاملی را از خود نشان دادهاند و در خصوص اقدامات صورت گرفته باید به عرض برسانم که فعالیتهایی از قبیل ساخت مسجد صاحبالزمان (عج) در جوار این بقعه متبرکه و اقامه نماز جماعت با حضور زائرین در مناسبتها و روزهای تعطیل، ساخت زائرسرا، محوطهسازی اطراف بقعه، ساخت سرویسهای بهداشتی مجهز مردانه و زنانه، ساخت کشتارگاه جهت قربانی، احداث پارکینگ، ایجاد فضای سبز، آبرسانی و ایجاد مخزن آب، تلاش در خدمات برقرسانی و ایجاد آسفالت جاده منتهی به بقعه جهت رفاه حال زائرین، از اقدامات صورت گرفته در این مکان مقدس است.
سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ساوه در پایان، با اشاره به مشکلات پیش رو در این مکان زیارتی با توجه به حضور جمعیتی بالغ بر 5 هزار نفر در هر هفته جهت زیارت مقبره این پیغمبر، افزود : مهمترین مشکل در این مکان شریف نبود آبرسانی کامل است؛ همچنین خرابههای بجا مانده از محل سکونت روستائیان روستای پیغمبر هم کم کم به معضل جدی تبدیل شده است که در آینده نزدیک برای حل آن برنامه خاصی را با همکاری فرمانداری و بخشداری شهرستان خواهیم داشت.
یك شهروند ساوه ای در این خصوص می گوید: با افزایش قیمت گوشت مرغ، دولت اقدام به توزیع مرغ دولتی در چند فروشگاه این شهر كرد.
احمد بنایی با اشاره به اینكه هم اكنون قیمت مرغ در بازار ساوه كیلویی 65 هزار ریال عرضه می شود، افزود: مرغ دولتی نیز به ازای هر كیلوگرم 52 هزار ریال است.
وی اظهار داشت: این تفاوت قیمت باعث ایجاد صف های طولانی و اتلاف وقت مردم شده است كه مسئولان باید برای آن چاره اندیشی كنند.
یكی دیگر از مردم این شهر می گوید: توزیع گوشت مرغ دولتی در مراكز توزیع محدود است و مردم شاهد صف های طولانی هستند.
محمود كیانی با اشاره به اینكه روز گذشته برای خرید دو عدد مرغ 45 دقیقه در صف خرید بودم، افزود: این توزیع نامناسب نارضایتی مردم را در پی دارد لذا باید با اتخاذ تصمیم مطلوب از سوی مسئولان برای این مهم چاره اندیشی كنند.
وی اظهار داشت: توزیع مرغ دولتی در سراسر شهر صورت نمی گیرد و بیشتر به مركز شهر ساوه محدود شده است.
وی بیان كرد: از سوی دیگر برخی از مردم كه مدت ها وقت خود را برای خرید مرغ در صف می گذرانند به دلیل توزیع نامناسب دست خالی محل را ترك می كنند.
یك شهروند ساوه ای نیز می گوید: ساماندهی بازار و قیمت گوشت مرغ بسیاری ضروری است و باید برای آن چاره اندیشی كرد.
امیر حسین ملك زاده افزود: وضعیت آشفته بازار مرغ كه هر روز یك قیمتی دارد به هیچ عنوان به نفع مصرف كننده نیست.
وی اظهار داشت: علی رغم اطلاع رسانی رسانه ها مبنی بر اینكه قیمت مرغ دولتی كیلویی 47 هزار ریال است در بازار ساوه قیمت مرغ دولتی 52 هزار ریال است.
وی خواستار رسیدگی مسئولان مربوطه به وضعیت نابسامان بازار مرغ در این شهرستان شد.
مدیر صنعت، معدن و تجارت ساوه گفت: در حال حاضر روزانه چهار تن مرغ گرم دولتی به ازای هر كیلو گرم 49 هزار ریال در این شهرستان توزیع می شود.
نصرت الله موسوی با اشاره به اینكه توزیع این میزان مرغ در بیش از 10 مركز صورت می گیرد، افزود: با توجه به اختلاف قیمتی كه بین مرغ دولتی و آزاد وجود دارد، شهروندان از خرید گوشت مرغ استقبال می كنند كه باعث ایجاد صف های طولانی می شود.
وی اظهار داشت: توزیع مرغ گرم دولتی در نقاط مختلف این شهر با توجه به حجم جمعیت و تقاضا صورت می گیرد.
وی بیان كرد: مردم میتوانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف، با شماره تلفن 124تماس گرفته و موارد تخلف را اطلاع دهند
خبر و سخن از راه اندازی طرح های بزرگ صنعتی و هزینه های میلیاردی در حالی صورت می گیرد که زیرساخت های آماده کشور از نفس افتادهاند و اکنون "کاوه" در استان مرکزی در اغماست و انتظار فعال سازی 70 درصد ظرفیت خالی تولید را می کشد.
خبر و سخن از راه اندازی طرح های بزرگ صنعتی و هزینه های میلیاردی در حالی است که زیرساخت های آماده کشور از نفس افتاده اند و اکنون "کاوه" در استان مرکزی در اغماست و در انتظار فعال سازی 70 درصد ظرفیت خالی تولید است.
استان مرکزی در شهرستان ساوه صاحب بزرگترین شهر صنعتی کشور است که اکنون کمتر از نیمی از آن فعال است و رونق آن در گروی توجه مدیران عالی کشور برای رفع مشکلات و شکوفا شدن در سال تولید ملی است.
شهر صنعتی کاوه تنها با 30 درصد ظرفیت فعال است
نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون 30 درصد تولید و اشتغال 500 واحد صنعتی شهر صنعتی کاوه که بزرگترین و قدینی ترین شهر صنعتی کشور است فعال است که باید برای رفع این مشکلا چاره ای اندیشید.
شهلا میرگلوبیات در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه چه اقداماتی برای فعال سازی این شهر صنعتی نیاز است افزود: قالب صنایع این شهر تولید نیازهای مردم مانند یخچال و لوزام زندگی است ومشکلات اقتصادی اساسی ترین مسئله در کم رونقی تولیدات است و باید با اتخاذ تصمیمات درست و حمایت از این واحدها ظرفیت خالی فعال شود.
وی اضافه کرد: ارائه بسته حمایتی صنایع، تسهیلات بانکی و جلوگیریاز واردات محصولات خارجی مهمترین راهکارهای رونق تولید است.
قامت خمیده تولید داخل دربرابر واردات
مجید صادقی زاده معاون امور شهری شهر صنعتی کاوه با اشاره به اینکه شهر صنعتی کاوه دارای تمامی امکانات و تاسیسات زیربنایی شهری و صنعتی از قبیل تصفیه خانه فاضلاب صنعتی، شبکه آبرسانی ، شبکه های برق ،گاز، پست و مخابرات، هتل چهارستاره و خط آهن اختصاصی مرتبط با شبکه راه آهن سراسری است می گوید: این منطقه صنعتی با ایجاد فرصتهای شغلی و با تولید انواع کالاهای متنوع در امر صادرات خارجی و داخلی فعال بوده و در مسیر رشد و توسعه کشور قدم برداشته است.
گفتگو با صنعتگران و صاحبان صنایع در شهر کاوه حاکی این است که با وجود مشکلاتی چون، دریافت چکهای بلندمدت بدون ضمانت دستاورد توجهی مسئولان، قوانین دست و پاگیر مانع تولید بهینه است، در قانونگذاری به نقش کارگر در واحدهای حساس توجه شود و زیان دهی زمان طولانی تحویل کالا به مشتری، واردات کالاهای خارجی و گران بودن تولید مهمترین مشکل آنان است.
کمبود نقدینگی مشکل دیگر
یك فعال مطبوعاتی در واكنش به بروز برخی سخنان نماینده مردم و فرماندار ویژه ساوه در جلسه شورای اداری ( دوشنبه ) مورخه ۱۲/۴/۹۱ ، بروز برخی بگومگوها میان نماینده مردم و فرماندار را برخلاف منافع مردم و موجب شاد شدن دل بدخواهان دانست و افزود : اینكه نماینده محترم بگوید فلان كار را بنده پیگیری كرده و انجام داده ام و فرماندار محترم آن را نفی كنند مشكلی از مسكلات ساوه را حل نمی كند و اگر اختلافی هم میان مسئولین هست باید در جلسات خصوصی مطرح شود ، نه اینكه آن را در جلسات علنی و در حضور رسانه ها طرح كنند .
روح الله عالم زاده افزود: مهم نیست كه چه كسی چه كاری را انجام داده است ، بلكه مهم این است كه واقعا كاری برای مردم و در جهت خشنودی قلب مقدس حضرت ولی عصر (عج) صورت پذیرد تا موجب رضایت خداوند متعال شود و گرنه كار برای خدا به هیچ وجه « منم ، منم » ندارد و همه باید دلهایمان را متوجه خدا كنیم .
سردبیر آرمان جوان و صبح ساوه تصریح كرد : اگر یك روزی با گفتن اینكه مرحوم اسلامی هم كاری برای ساوه وزرندیه نكرده است ، مشكلی از مشكلات فعلی مردم حل شود و عده ای به آرامش روحی و روانی برسند ؛ بنده به عنوان يكي از نزدیكترین افراد به ایشان و كسی كه در جریان جزییات امورات و عملكرد آن مرحوم قرار داشته ام حاضرم باصدای بلند اعلام كنم كه آن مرحوم در طول ۸ سال نمایندگی شان كاری انجام نداده اند و حاضرم لعن و استهزای افكار عمومی را با طرح این ادعاي نابخردانه و شاذ به جان خود بخرم !
وی با اشاره به تذكرات دائمی و جدی رهبر معظم انقلاب نسبت به ضرورت حفظ وحدت میان مسئولین گفت : متاسفانه در این زمینه مردم از مسئولین بسیار جلوترند ، چراكه همواره و در لحظات سخت مردم با اتحاد میلیونی خود به صحنه آمده اند ، اما مسئولین در اكثر اوقات به یكدیگر تاخته اند و لازم است كه منويات مولايمان مقام معظم رهبري نصب العين همه مسئولين باشد .
این فعال مطبوعاتی با اشاره به اینكه مردم ما بسیار باهوشند و می فهمند كدام مسئول در گذشته ، یا در حال حاضر كار كرده و یا اغواگری كرده است ،افزود : مسابقه مسئولین با یكدیگر باید بر سر خدمت بدون منت و با نیت قربه الی الله باشد و گرنه خدمت با اسم و رسم عمر را به بطالت می دهد و در یوم الحشر تشنگان اسم و رسم ، بدون زاد و توشه اند .
وی با اشاره به موقعیت حساس مملكت و فشار تحریم ها و گرانی ها ی بی حد و حصر برمردم گفت : انتظار از مسئولین محترم این است كه كاری كنند تا مردم شاد شوند نه اینكه حرفی بزنند كه مردم مكدر شوند و اعصابشان خرد شود .
روح الله عالم زاده با اشاره به اینكه هم فرماندار و هم نماینده مردم افرادی خدوم و تلاشگرند گفت : در سایه وفاق و همدلی مسئولین پیشرفت شهرستان ویژه ساوه رقم می خورد و در غیر اینصورت همه شهرستان ها به پیش خواهند رفت و دست آخر ساوه عقب خواهد ماند .
وی ابراز امیدواری كرد كه دیگر شاهد بروز اختلافات مسئولین در جلسات رسمی و علنی نباشیم .
یكی از شهروندان ساوه ای می گوید: برخی از معابر و كوچه های این شهر از قدمت بالایی برخوردار هستند و مدت ها از زمان آسفالت آنها می گذرد.
امیرعلی قادری كه در خیابان پاسداران ساوه زندگی می كند، افزود: آسفالت فرسوده و نامناسب كوچه های این خیابان باعث شده كه گاه رینگ برخی خودروها به محض رسیدن به این قسمت شكسته و موجب بروز حادثه شود.
وی با اشاره به اینكه بارها با شهرداری ساوه تماس تلفنی گرفته ام، اظهار داشت: تماس ها و مراجعه حضوری من و سایر همسایه ها برای اصلاح آسفالت این منطقه به جایی نرسیده است.
وی بهسازی آسفالت معابر ساوه را مهمترین خواسته شهروندان دانست و اظهار امیدواری كرد، در آینده نزدیك این مهم توسط مسئولان مربوطه محقق شود.
یكی دیگر از مردم ساوه می گوید: توجه ویژه به بازسازی مبلمان شهری امری ضروری در جهت توسعه زیرساختهای شهری است.
محمود كریمی افزود: آسفالت برخی خیابان ها و معابر از كیفیت مطلوبی برخوردار نیست و پس از مدت زمان كوتاهی خراب شده و مشكلات اساسی برای مردم به ویژه رانندگان ایجاد می كند.
وی با انتقاد از بی توجهی مسئولان به این امر اظهار داشت: شهرداری ساوه باید طبق یك برنامه اصولی نسبت به تعمیر و بازسازی كوچه ها و معابر ساوه اقدام كند و به عملیات لكه گیری و آسفالت ریزی در خیابان های اصلی و مركز شهر بسنده نكند.
وی بیان كرد: اجرای عملیات آسفالت معابر باید در اولویت برنامه شهرداری ساوه باشد تا رفاه حال شهروندان بیشتر تامین شود.
معاون عمرانی شهرداری ساوه گفت: در راستای ارائه خدمات مطلوب به شهروندان، اجرای عملیات آسفالت خیابان ها و كوچه های این شهر در دو سال اخیر مورد توجه قرار گرفته است.
مجید نظری با اشاره به اینكه سالانه 105 هزار تن آسفالت در این شهر پخش می شود، افزود: برای این میزان آسفالت بیش از 60 میلیارد ریال اعتبار هزینه می شود.
وی اظهار داشت: در برنامه امسال نیز این میزان اعتبار برای آسفالت ساوه در نظر گرفته شده است.
وی بیان كرد: آسفالت خیابان ها به ترتیب درجه یك، دو و سه در حال انجام است و كوچه های فرعی ساوه نیز با خودیاری مردم انجام می شود.
نظری گفت: شهرداری ساوه برای جلب رضایت مردم در خصوص آسفالت شهری نیز اقدام به احداث كارخانه آسفالت با استاندارد كامل و خرید تجهیزات لازم كرده است و برای تامین رفاه عمومی از هیچ تلاشی فروگذاری نمی كند.
با فرارسيدن تابستان، ديگر از هياهوي مدارس خبري نيست و كلاسهاي خالي مدرسه و دانشگاه كم كم به خوابي طولاني فرو ميروند. تابستان اما، نه فقط دوران اوقات فراغت جوانان، كه فرصت بيكاري ميليونها بچه مدرسهاي نيز هست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ايران (ایسنا) ـ منطقه مرکزی، حل مسئله اوقات فراغت، هر سال با شروع تابستان به عنوان موضوعي دشوار فراروی مديران و برنامهريزان جامعه است و يادآور جمله معروف شهيد رجايي كه گفته بود، « در تابستان مدارس تعطيل ميشود ولي تعليم و تربيت تعطيل نميشود ».
از ديگر سوي، جوانی را بهار زندگی نام نهادهاند. در فرهنگ ما ایرانیان، جوانی، مترادف با یک دوره زندگی افسانهای، شیرین و تکرارنشدنی در طول حیات فردی و اجتماعی افراد تلقی میشود که میتواند رهتوشه یک عمر زندگی آبرومندانه را فراهم سازد. مَثَل معروفِ « در جوانی پاک بودن شیوه پیغمبری است » جانمایه دستورات اخلاقی و هوشمندانه ایرانیان است که اهمیت این دوران حساس را به ما گوشزد میکند.
تغییر و تحولات سریع در عرصههای گوناگون اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جامعه، تأثیرات شگفتانگیزی بر سبک زندگی جوانان و عملکرد سازمان الگودهی آنان داشته تا آنجا که بحث پرطمطراق جوانان بويژه در بحث اوقات فراغت، همواره یکی از اصلیترین موضوعات در تحلیلها و تفاسیر اجتماعی و فرهنگی سالهای اخیر است.
در همين ارتباط، يك كارشناس ارشد جامعهشناسي شهري در گفتوگو با خبرنگار ايسنا، اگر چه معتقد است که نظام الگویی جوانان ایرانی را غالباً نهاد مذهب و توصیه به رفتارهای اخلاقی منبعث از اعتقادات ایدئولوژیکی تولید میکند، ولی در عین حال بر نقش مقتدرانه و انکارناپذیر عامل رسانه در عرصه تولید الگوهای فرهنگی از قبیل مُد لباس و موسیقی و كيفيت گذراندن اوقات فراغت نیز تأکیده کرده، جوانان امروزی را به شدت متأثر از سبک زندگی در عصر مدرنیته می داند؛ شیوه ای که به گفته او بعضاً در تضاد با اصول سنتی و اخلاقی جامعه ایرانی است.
محمدرضا فتحی میافزاید: به اعتقاد جامعه ایرانی، دین؛ اصلیترین مولد اخلاق و اصول کرامت انسانی است زیرا دین و اعتقادات معنوی، الگوی رفتارهای اخلاقی و نماد عملی الگوهای کریمانه را تولید و به داخل جامعه پمپاژ میکند تا آنجا که ایثار و فداکاری به عنوان نقطه اوج پایبندی به دستورات اخلاقی، عملاً در طول دوران دفاع مقدس به منصه ظهور رسید و رزمندگان جوان ایرانی با تمسک به الگوهای دینی، گرانترین سرمایه شخصی یعنی جان عزیز خود را بر سر دفاع از آرمانهای ناب اعتقادی و ملی خویش گذاردند.
به گفته این جامعهشناس، عصر مدرنیته که بیشتر متأثر از نظام سرمایهداری غربی است، غالباً به دنبال تولید انسانهایی مصرف کننده، و مُدگراست لذا همه رسانهها و پتانسیل موجود را به کار میگیرد تا بر سبک زندگی افراد در وجه مطلوب خویش تأثیر بگذارد؛ یعنی تولید انسانهایی که مسخ شده و ارزش ذاتی آنها به اندازه قدرت مصرفکنندگی آنهاست و يكي از ميادين مهم مصرفزدگي، استفاده از سرگرميهاي مدرن براي اوقات فراغت است كه غالباً در دنياي سرمايهداري غرب ساخته و پرداخته شده است.
وی خاطرنشان کرد: سبک زندگی امروز در عرصه اوقات فراغت، اندیشه فردگرایی را به شدت در اذهان جامعه تقویت می کند؛ اندیشهای که رهاورد اجتماعی آن افزایش آسیبهایی چون طلاق، خودکشی، انزوای اجتماعی و اعتیاد است؛ یک شیوه زندگی که با طرح ایده دهکده جهانی به دنبال یکسانسازی فرهنگهاست.
این جامعهشناس در پایان، به ايسنا گفت: لازمه یکسانسازی فرهنگی در جهان، نابود کردن هویت قومی در جوامع، از بین بردن خُرده فرهنگهای کوچک و سنتی و بویژه درهم شکستن مرزهای اخلاقی و فروریختن قبح ذاتی برخی رفتارهای ضد اجتماعی در آن جوامع است؛ رفتارهایی که بعضاً خط قرمز یک جامعه محسوب میشوند و در چنین شرایطی، مخصوصاً نهادهای فرهنگی و مذهبی که اصلیترین عاملان تکثیر و تقویت مرزهای اخلاقی جامعه هستند باید مقتدرانه وارد عمل شوند و نگذارند سامانه تولید الگوهای اخلاقی برای جوانان دچار اخلال یا فروپاشی شود.
بخواهيم يا نخواهيم، سال تحصيلي آينده براي آموزش و پرورش، سالي پرطمطراق و پردلهره خواهد بود. بحث جدي حذف پايه اول راهنمايي و تشكيل كلاس ششم ابتدايي، اتفاقي نيست كه بشود به سادگي از آن گذشت. ساماندهي هزاران آموزگار، معلم و دبير در جايي چون استان مركزي كه در برخي شهرهايش همچون ساوه، بواسطه جذابيت مهاجرت پذيري و كمبود مزمن نيرو و تجهيزات ، البته نه كاري است خُرد.
لهذا شرايط موجود ايجاب مي كند تا آرامش و اطمينان را به جامعه و بويژه خانواده ها پمپاژ كرد. تغييرات موسوم به نظام تحول بنيادين ـ مطابق ميل ما باشد يا نباشد ـ اتفاقي در حال انجام است . چاره اي نيست جر آنكه قانون را گردن نهيم و آن را پذيرفته، دست در دست هم براي اعتلاي نظام آموزشي كشور كه به درستي همه چيز مملكت بدان وابسته است بكوشيم.
اما به عقيده نگارنده، تصميم اخير اداره كل آموزش و پرورش استان مركزي مبني بر تشكيل و توسعه مدارس خاص در شهرستان ساوه، اقدامي است كه حساسيت هاي زيادي را دامن زده و بر نگراني دلسوزان اصحاب تعليم و تربيت افزوده است ؛ اختصاص شش باب كامل از مدارس مجهز و تقريباً تازه ساخت جهت ايجاد «مدارس شـاهد» كه غالباً با دريافت شهريه اداره شده، براي ثبت نام دانش آموزان عادي، شرط و شروطي به غايت پيچيده دارند، اقدام نسنجيده اي است كه در شرايط طوفاني و حساس فعلي، انتقادات جدي بر آن مترتب است زيرا:
1ـ شهرستان ساوه از كمبود شديد فضاي آموزشي رنج مي برد ، آنقدر كه في المثل هنوز كل مدارس راهنمايي دولتي عادي در اين شهر به صورت دو نوبتي اداره مي شوند. حتي كلاسهاي مدرسه راهنمايي امام حسن عسگري(ع) فقط در نوبت ثابت بعد از ظهر تشكيل مي شود كه دقيقاً منافي وعده مسئولان وزارتي مبني بر عدم تشكيل مدارس در نوبت ثابت عصر است. اين مدرسه در نقطه حاشيه اي شهر واقع شده و درخواست هاي مكرر(حتي براي چرخشي شدن زمان تشكيل كلاس ها) راه به جايي نبرده و سال هاست كه در بر همان پاشنه سابق مي چرخد. حتي گفته مي شود دستور قاطعانه اداره كل استان براي چرخشي شدن زمان كلاس ها با حق وتوي(!) افراد خاص در اين مجموعه رو به رو شده و راه به جايي نبرده است.
2ـ اگر كمبود مدارس آنقدر شديد است كه ما را گريزي جز تشكيل پاره اي از كلاسها در نوبت ثابت عصر در ساوه نيست، پس اختصاص شش باب مدرسه مجهز و برخوردار به «مدارس شاهد» كه در التزام با كاهش تعداد محصلانش است، چه معنا دارد؟ دانش آموزان مازاد و سرگردان به كجا خواهند رفت؟ اين كدام منطق است كه مي گويد بين بچه هاي فقير حاشيه شهر با مراكز مرفه نشين شهر يا آنها كه دستشان به دهنشان مي رسد و توانايي پرداخت شهريه دارند، بايد فرق گذاشت؟
3ـ تشكيل مدارس شاهد، از آن روي كه مستلزم رعايت ساز و كارهاي غير مسبوق در ساوه است، تمركز فكري و توازن نيروهاي آموزشي را تقريباً برهم زده ،آن هم در هنگامه پُر التهابي كه بواسطه اجراي نظام جديد آموزشي، نفس ها در سينه حبس شده است. بر اساس كدام دليل منطقي در شرايط فعلي كه ساماندهي نيروها ـ اعم از تدبير كمبود معلم يا نيروي مازاد ـ نيازمند ايجاد فضايي آرام و رفتاري با طمأنينه براي كسب اعتماد معلمان و خانواده محصلان است، اداره كل محترم آموزش و پرورش استان به چنين اقدامي در حوزه آموزش دست زده است؟ منافع و دلايل اين كار چيست؟ آيا تبعات اين اقدام به غير از تشديد آشفتگي روحي و رواني در بين نيروي انساني شاغل در سيستم موجود و تشديد نگراني خانواده ها و دانش آموزان در فصل تابستان براي ثبت نام در مدارس كارآيي ديگري دارد؟
4ـ عده اي از دانش آموزاني كه قرار است بر حسب امتيازات تفضيلي در مدارس شاهد ثبت نام كنند ناچار به پرداخت شهريه خواهند بود و ساختمان اين مدارس، غالباً توسط خيرين براي تحصيل رايگان فرزندان مردم بنا شده است. براستي «پولي شدن» چنين مدارسي، چه بازتابي نزد افواه و افكار عمومي خواهد داشت و اين اقدام در كجا و توسط چه كساني كارشناسي و بررسي شده است؟
لطفا جهت تبلیغات با ما تماس بگیرید.
دفتر: ساوه خیابان پیروزی بالاتر از پزشکی قانونی
تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی میشود.