شنبه 3 آذر 1403 | Saturday 23 November 2024
معاون استاندار و فرماندار ساوه گفت: مواضع هوشمندانه جمهوری اسلامی ایران در آلماتی 2 قدرت های پوشالی جهانی را منفعل کرده است.
 
يك فعال مطبوعاتي در واكنش به حادثه سرقت مسلحانه در زرنديه در گفتگو با رادیو ساوه گفت : وقوع اين حادثه جاي تاسف دارد اما نبايد به گونه اي تبليغ كرد كه چهره زرنديه مخدوش شود چرا كه زرنديه شهرستاني در حال پيشرفت است و به بهانه يك حادثه صلاح نيست همه خدمات و زحمات دستگاه هاي امنيتي زير سئوال برود گذشته از اينكه نيروي انتظامي تنها يك دستگاه از مجموعه دستگاه هاي امنيتي زرنديه محسوب مي شود و بايد در استعمال واژه امنيت به لحاظ فراگير بودن آن قدري دقت كنيم .

این موزه درجنوب مسجد انقلاب و آب انبار چهار سوق ساوه واقع شده و بنای آن از یادگارهای دوره صفویه به شمار می رود.

نماینده مردم ساوه و زرندیه گفت: شهر جدید آوه از توابع شهرستان ساوه به تقسیمات کشوری اضافه شد.
 
شهلا میرگلوبیات  افزود: با پیگیری های صورت گرفته و با توجه به بافت جغرافیایی منطقه و با هدف توزیع بهینه و عادلانه خدمات، موضوع شهر شدن روستای آوه در هیئت دولت مطرح شد و به تصویب رسید.

منطقه باستانی "مشکویه" یا "مسکویه" که به عنوان شهر گمشده در تاریخ ایران از آن یاد می شود و هم اکنون آثار اندکی از آن باقی مانده است با جاذبه ای تاریخی و سیاحتی چشم انتظار گردشگران نوروزی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، این اثر تاریخی که حریم آن حدود 50 هکتار است و در حدود یک کیلومتری جنوب شهر پرندک از توابع شهرستان زرندیه واقع شده در دوران باستان و بیش از دو هزار سال گذشته بخشی از توابع شهر ری محسوب می شده و در مسیر حرکت کاروان ها قرار داشته است.

این شهر که از جمله آثار کهن و باستانی زرندیه به شمار می رود، در فروردین‌ماه سال 1356 با شماره ثبت 1361 توسط میراث فرهنگی و گردشگری با نام "مشکین تپه" به ثبت رسیده است.

در کتب تاریخی آمده است که مشکویه زادگاه دانشمند بزرگ ایرانی،"ابوعلی مشکویه" بوده است که آثار متعدد از این شخصیت تاثیر گذار در تاریخ اندیشه ایران بجا مانده است.

وی که از دانشمندان اهل تشیع بوده از این منطقه به اصفهان مهاجرت می کند و در این شهر دارفانی را وداع گفته و در تخت پولاد اصفهان به خاک سپرده می شود که به لحاظ شخصیت ارزشمند این دانشمند شیعی پژوهشکده حوزه دانشگاه قم در سال 1379 نشستی را تحت عنوان هزارمین سال درگذشت ابوعلی مشکویه برگزار کرد.

این منطقه باستانی در عهد باستان، دریا بوده و مشکویه نزدیک ترین شهر ساحلی آن و بسیار خوش آب و هوا و مکانی برای شکار و تفریح سلاطین به شمار می رفت و از بقایای سفالی آن چنین به نظر می رسد که این شهر به سیستم لوله کشی آب و فاضلاب نیز مجهز بوده و کوچه و خیابان های آن با خشت های پخته فرش شده بوده است.

بر اساس آثار کشف شده این شهر مجهز به کارگاه بزرگ سفال سازی بوده که ظروف سفالی آن با رنگ آمیزی بسیار متنوع، زیبا و منحصر به فرد توجه هر انسانی را به خود جلب می کند.

برخورداری از زمین های حاصلخیز کشاورزی و نیز پسته کاری این منطقه را با ارزش اقتصادی دو چندان روبرو کرده و در حال حاضر نیز پسته مرغوب در این منطقه عرضه می شود و این ویژگی ها موجب شده بود که در آن زمان جنگ های متعددی در آن بوقوع بپیوندند به طوری که این شهر در زمان حمله مغول با خاک یکسان می شود.

شهردار پرندک در گفت وگو با ایسنا، از قلعه مشکویه به عنوان مهمترین اثر تاریخی و گردشگری این شهر یاد کرد که قابلیت پذیرایی از گردشگران نوروزی را داراست.

محمد رسفیجانی افزود: شهر پرندک به عنوان پیشانی استان مرکزی که در شمال این استان و در حدود 20 کیلومتری استان تهران واقع شده است از لحاظ جغرافیایی و شرایط آب و هوایی به عنوان یکی از مناطق زیبا، توانایی جذب مسافران و گردشگران را دارد.

وی بیان کرد: امیدواریم مسوولان با توجه بیشتر به این منطقه بسترهای لازم را برای احیای این جاذبه تاریخی فراهم کنند.

شهردار پرندک تصریح کرد: شهرداری پرندک با آماده سازی این شهر به ویژه اماکن اقامتی، پذیرای گردشگران نوروزی است.

رفت و آمدهاي نوروزي و آنچه كه به عنوان گردشگري فصلي مي‌شناسيم، مي‌تواند داراي فوايد مثبت اجتماعي و فرهنگي باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ايران (ایسنا) ـ منطقه مرکزی، تغییر و تحولات سریع در عرصه‌های گوناگون اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جامعه، تأثیرات شگفت‌انگیزی بر سبک زندگی مردم و عملکرد سازمان الگودهی آنان داشته تا آنجا که بحث پر طمطراق آسيب‌هاي فرهنگي و اجتماعي، اكنون به يكي از مباحث جدي عالمان حوزه جامعه شناسي تبديل شده است.

به اعتقاد يك كارشناس مسائل اجتماعي، مهمترين ويژگي اجتماعي و فرهنگي دوران معاصر، گسترش شهرنشيني، تراكم شديد جمعيت، مدرنيته، تأثير پذيري از رسانه هاي مدرن و تمايل به فردگرايي است كه آشنا ساختن افراد با سنت هاي قديمي و تقويت احساس تعلق آنان به جامعه بزرگتر و نظام اجتماعي مرجع، يكي از مهمترين الزامات مواجهه با آسيب هاي سبك زندگي جديد است.

اين جامعه شناس مي‌گويد: ارتباط فيزيكي كنش‌گران اجتماعي با يكديگر تحت عنوان گردش نوروزي و بويژه مراودات فرهنگي و تحكيم مناسبات اجتماعي با آنان در نهايت موجب تقويت همبستگي اجتماعي و مخصوصا در بين جوانان موجب شكوفايي هويت انساني و اجتماعي آنان خواهد شد.

محمدرضا فتحي افزود: گردش هاي نوروزي موجب آشنايي جوانان و فرزندان خانواده ها با تاريخ، هويت و كسب اصالت فرهنگي مي شود چنانچه در دراز مدت مي تواند به كاهش آسيب هاي اجتماعي كمك كند زيرا فرهنگ، همانند يك چسب قوي، آحاد جامعه را به هم پيوند مي زند و هويت منسجم فرهنگي را براي جوانان احراز مي كند.

وی اضافه کرد: گردش در ميان فرهنگ هاي گوناگون و آشنايي با خرده فرهنگ هاي اصيل ايراني، زمينه قوي را براي احراز هويت فرهنگي نزد جوانان مهيا مي سازد كه اين مهم مي تواند كاهش اختلافات نسلي را به دنبال داشته باشد.

كارشناس ارشد جامعه شناسي شهري افزود: نوروز فرصت مناسبي براي آشنا كردن نسل جوان جامعه با آيين هاي سنتي و آموزش سنت هاي ناب انساني و احساسي ايرانيان به آنان است، آيين هايي كه بخشي از تاريخ و تمدن ما را تشكيل مي دهد.

مرقد مطهر اشموئیل نبی (ع) به عنوان پیامبر واجب‌التعظیمی که نامی ایشان در قرآن کریم آمده است در 39 کیلومتری شهر ساوه قرار دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، این مرقد نشانی از تاریخ بسیار کهن شهر ساوه است، البته قدمت این شهر که به حدود سه هزار سال قبل از اسلام برمی گردد، از طرف دیگر نیز ثابت شده است.

مینورسکی در گفتار خود تحت عنوان ساوه که در چاپ اول دائرة‌المعارف اسلام به چاپ رسیده می گوید: ساوه در عهود ماقبل اسلامی شناخته نیست. با این حال وی به نقل از توماشیک وجه تسمیه‌ای از آن به دست می‌دهد که حاکی از وجود شهر ساوه در زمان‌های پیش از اسلام است.

این زیارتگاه در روستایی به نام پیغمبر واقع شده و در 39 کیلومتری شمال غربی ساوه در منطقه‌ای نسبتا کوهستانی قرار دارد.

برای رفتن به این زیارتگاه پس از طی مسافت 9 کیلومتر جاده خاکی از جاده اصلی ساوه به قزوین و عبور از روستاهای ورده و ده سید یا در اصطلاح محل « سیدلر کندی» به بقعه اشموئیل نبی (ع) در روستای پیغمبر می‌رسیم. به احتمال زیاد روستای پیغمبر بعد از ایجاد بنای مدفن اشموئیل نبی (ع) به وجود آمده و روزگاری دارای 95 خانوار بوده است که امروز خالی از سکنه است.

سمت شمالی بقعه را برات تشکیل داده و سمت شرقی زیارتگاه به روستاهای ده سید و ورده محدود است. قسمت جنوب و غرب آن را کوه کافتالان فرا گرفته است که چشمه مقدس چکه بار که اشموئیل نبی در آن وضو گرفته و در کنار آن نماز خوانده، در این کوه واقع است.

زیارتگاه اشموئیل نبی (ع) از ویژگی خاصی برخوردار است این زیارتگاه در عین حال که یک مکان دینی محسوب می شود محلی سیاحتی نیز است. به همین مناسبت ایام مخصوصی چون تاسوعا، عاشورا، اربعین و روز 13 فروردین سیاحان و زائران زیادی را می‌پذیرد.

علاوه بر مردم ساوه، اهالی زرندیه و خرقان نیز هراز گاهی در طول سال به زیارت این بقعه می‌شتابند . این بقعه متبرکه هر هفته خصوصا در فصل بهار و تابستان بالای 5 هزار نفر زائر دارد.

بالطبع ورود زائران و مسافران به قصد زیارت این بقعه، آثار مفید و سازنده‌ای از لحاظ اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی در منطقه باقی می‌گذارد . زائران این مکان را پیروان ادیان و مذاهب مختلف تشکیل می‌دهند و همین از ویژگی‌های خاص این زیارتگاه است. کلیمیان، مسیحیان و مسلمانان بالاتفاق او را پیامبر خدا می‌دانند و ارزش‌گذار مقام معنوی و آسمانی او هستند .

قدمت بنای اصلی بقعه که با گنبدی عرقچینی مزین است، به دوران قبل از صفویه باز می‌گردد. لیکن ایوان مدخل زیارتگاه به عنوان نمازخانه در زمان ناصرالدین شاه ساخته شده است. گویا ناصرالدین شاه از طریق خرقان عازم روستای سامان بوده است که دستور مرمت بقعه و ساخت ایوان الحاقی را صادر می کند. ساختمان بقعه در زلزله سال 1341 آسیب دید که بعدها به رفع آن اقدام شد قسمت بیرونی ساختمان با ایوان‌نماهایی که در هر ضلع از اضلاع مشاهده می شود زینت داده شده است .

همزمان با سالروز شهادت رئیس مذهب تشیع امام جعفر صادق (ع) در بیست و هفتم شهریورماه سالجاری ضریح مقدس این پیامبر با حضور ارادتمندان به اهل بیت (ع) رونمایی شد. ضریح مطهر این پیامبر بزرگوار پس از ورود به شهر ساوه با حرکت در خیابان‌ها، میادین اصلی شهر و همچنین برگزاری مراسمی خاص در مقبره امامزادگان سیدعلی اصغر (ع) و سید اسحاق (ع) این شهر، در مصلی امام علی (ع) ساوه مستقر و بعد از آن به روستای پیغمبر منتقل شد و عملیات نصب این ضریح در روستای پیغمبر سه روز طول کشید.

ساخت این ضریح با اعتباری بالغ بر 300 میلیون ریال صورت گرفت که مبلغ فوق از محل نذورات مردم تأمین شده است. ساخت این ضریح به مدت یک سال طول کشید و ابعاد آن 30/2 در 80/2 است که در آن بیش از 100 گرم طلای 24 عیار بکار رفته است.

قلم زنی این ضریح از نوع درجه یک است و بهترین مینا کاری با اسکلتی از چوب چنار مرغوب در آن استفاده شده است و خطوط قرآنی آن تلفیقی از هنر مینا کاری است و اشعار حک شده بر روی آن با خط نستعلیق اجرا شده است.

کار ساخت این ضریح به شکلی کم نظیر و به سرعت انجام شد و وجه تمایز آن با دیگر ضریح های استان مرکزی در این است که جنس گوی و ماسوره بکار رفته در آن از جنس استیل است که هم از نظر مقاومت 10 برابر بیشتر از دیگر ضریح هاست و هم باعث عدم زنگ زدگی است.

مدیر اجرایی زیارتگاه اشموئیل نبی (ع) در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: در نظر داریم با کمک‌های زائرین و مشارکت مسوولان طرح توسعه این مکان مقدس را آغاز کنیم.

عباس نظری افزود: با توجه به اینکه دیدگاه مردم نسبت به این پیامبر بزرگوار از جایگاه خاصی برخوردار است، لذا باید تلاش کنیم تا با تقویت خدمات عمرانی این مکان شریف میزان جذب و افزایش استقبال زائران را بیش از پیش داشته باشیم.

وی بیان کرد: چند سالی است كه به همت هيأت امنا و مساعدت اداره اوقاف و امور خيريه و نيز ديگر مسوولان شهرستان فعاليت‌هايی صورت گرفته که ساخت مسجد صاحب‌الزمان(عج) در كنار اين بقعه متبركه و اقامه نماز جماعت با حضور زائران در مناسبت‌ها و روزهای تعطيل، زائرسرا، محوطه‌سازی اطراف بقعه، ساخت سرويس‌های بهداشتی مجهز مردانه و زنانه، ساخت كشتارگاه جهت قربانی، احداث پاركينگ، ايجاد فضای سبز، آب‌رسانی و ايجاد مخزن آب، تلاش در خدمات برق‌رسانی، ايجاد آسفالت جاده منتهی به بقعه جهت رفاه حال زائران از اقدامات صورت گرفته است.

وی با اشاره به مشکلات پیش روی در این مکان زیارتی بیان کرد: مهمترین مشکل در این مکان شریف نبود آب‌رسانی کامل است همچنین خرابه‌های بجا مانده از محل سکونت روستائیان روستای پیغمبر هم کم کم به معضل جدی تبدیل شده است که در بازدید اخیر نماینده مردم و فرماندار تصمیمات خوبی اتخاذ شد.

نظری عدم وجود سیستم ارتباطی و مخابراتی، عدم دفع بهداشتی زباله‌ها، نبود نیروهای امنیتی، امدادگران و امکانات بهداشتی و درمانی، وجود حشرات موذی، عدم نصب تابلوهای راهنمایی و رانندگی در جاده منتهی به روستای پیغمبر را از دیگر مشکلات پیش روی این بقعه شریف نام برد و تصریح کرد: برگزاری برنامه‌های فرهنگی و مناسبت‌ها توسط مسوولین شهرستان در این مکان شریف باعث احیای این بقعه متبرکه در زمینه‌های فرهنگی گشته و موجب جذب مردم به ویژه جوانان و نوجوانان به این زیارتگاه می‌شود.

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه ساوه نیز به خبرنگار ایسنا گفت: یکی از ویژگی های این مکان دینی زیارتی که بر ارزش آن افزوده است حضور و زیارت مقام معظم رهبری از این بقعه متبرکه است که برکات زیادی را به همراه داشته است.

حجت الاسلام سیدمحمدباقر طباطبایی افزود: امام‌زاده‌ها و بقاع متبركه با توجه به فرموده مقام معظم رهبری بايد به قطب‌های فرهنگی تبديل شوند و ما نيز تلاش می‌كنيم كه اين امر مهم در شهرستان ساوه به نحو هرچه مطلوب‌تر تحقق يابد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درخصوص برنامه‌های این اداره در ایام تعطیلات نوروزی در بقاع متبرکه بیان کرد: یکی از برنامه های اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ساوه ارائه خدمات رفاهی به زائران بقاع متبرکه است که با برنامه‌ریزی‌های لازم زمینه حضور مسافران و زائران به خوبی فراهم شده است. طباطبایی اجرای طرح‌های آرامش بهاری و خیمه معرفت را از دیگر برنامه‌های این اداره در ایام نوروز برشمرد و تصریح کرد: درصدد هستیم با اجرای برنامه‌های متنوع و مختلف زمینه حضور حداکثری مردم را در راستای بهره مندی از فیوضات معنوی این اماکن زیارتی و دینی فراهم کنیم.

شهرستان 10 هزار ساله ساوه با دارا بودن ۴۰۰ اثر تاریخی ملی ثبت شده از پتانسیل‌های لازم برای توسعه و رونق صنعت گردشگری برخوردار است. توجه به صنعت گردشگری که از مولفه‌های تاثیرگذار بر رونق اقتصادی منطقه است موجب توسعه اجتماعی و اشتغال پایدار می شود که تحقق این مهم با برنامه‌ریزی متولیان امر به ویژه در عرصه میراث فرهنگی و گردشگری عملی خواهد شد.

آثار بر جاي مانده از دوران پيشين و اشياي تاريخي ساوه، گنجينه‌اي گرانبها و ميراثي نفيس از زندگي، آداب ورسوم وسنن گذشتگان و چگونگي شکل گيري تاريخ اين خطه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، در آستانه فرا رسیدن سال نو و انجام سفرهای نوروزی و از آنجا که شهرستان ساوه به لحاظ قرار گرفتن در شاهراه مواصلاتی کشور مسیر تردد روزانه بیش از 70 هزار خودرو بوده و از دیگر سوی از صدها جاذبه گردشگری و اثر تاریخی برخوردار است.

مسجد جامع ساوه مسجد جامع ساوه از جمله مساجد اولیه ایران است که ساخت و تکمیل آن از قرون اولیه اسلام آغاز و تا دوره قاجار ادامه داشته است و به عنوان مجموعه ای ویژگی‌های معماری اسلامی ایران در دوره های مختلف مورد توجه پژوهشگران است. تاکنون تاریخ ساخت مسجد جامع ساوه تعيين نشده، اما قديمي‌ترين اسناد یافت‌شده، كتيبهه‌هايي است كه در قرن چهارم نوشته شده‌اند؛ پس اين مسجد هزار سال عمر دارد.

مسجد جامع ساوه در طول تاريخ تغييرات زيادي كرده، گنبدخانه مسجد كه از قديمي‌ترين بخش‌هاي آن است، قرن چهارم و پنجم در ضلع جنوبي بنا شده، مناره مسجد متعلق به قرن ششم است، ايوان غربي در قرن هشتم و بعد از غارتگري‌هاي مغول ساخته شده و حتي قاجاري‌ها هم دستي بر سر و روی مسجد کشیده‌اند. بناي مسجد جامع در شهر ساوه يكي از آثار ارزشمند و گنجينه‌اي از هنر معماري، نقاشي، كاشيكاري و گچبري است.

خصوصيت اين بناي تاريخي ـ مذهبي، آن است كه نمودهايي از سه مقطع تاريخي (قبل از اسلام، قرون اوليه اسلامي و دوران صفوي) در آن ديده مي شود. اين مسجد مجلل و باشكوه مشتمل بر يك صحن گنبد در جنوب، دو ايوان، يك مناره، چند شبستان، محراب‌هاي متعدد قديمي با خط كوفي و دو محراب از دوره صفوي با خط ثلث است.

از آثار قرن ششم و عصر سلاجقه به شمار مي‌رود و محراب آن داراي كتيبه‌هاي متعدد عمودي و افقي است كه سه جانب آن را فراگرفته و به سوره‌های قدر و اخلاص و جمعه گچبري متبرک شده و در ضلع غربي ميان شبستان‌هاي اين بنا، ايوان باشكوه و رفيعي قرار دارد و در هر جانب اين ايوان حجره‌اي با درگاه تنگ و كوتاه نمودار است. بر فراز مقصوره مسجد گنبدي است به قطر 14 و ارتفاع 16 متر كه ساق يا گردنه گنبد 4 متر ارتفاع دارد و آراسته به كاشي‌هاي زيباست.

در گوشه شمال شرقي و بيرون از چهار ديواري مسجد جامع ساوه، منارهاي رفيع و تماماً از آجر از آثار دوره سلجوقي قرار دارد كه قسمت پايين آن ساده و قسمت‌هاي بالايي آن با نقوش آجري مزين شده است. از شواهد چنين برمي‌آيد كه مناره مذكور رفيع‌تر از زمان حال خود بوده و قسمتي از آن تخريب يا ريزش كرده، اما آنچه در حال حاضر باقي مانده مناره‌اي است با 14 متر ارتفاع و 5/3 متر قطر، مناره مزبور داراي پل‌هاي است مارپيچ و حدوداً از مدخل راه پله به بالا تزئين به نقوش متنوع و برجسته آجري است.

*بنای تاریخی چهار سوق

موزه مردم شناسی ساوه در بنای تاریخی چهار سوق ساوه از یادگارهای دوره صفویه است که با تزئین خاصی از آجر، سنگ، کاشی، آهک، گچ و خاک ساخته شده است. گنبد چهار سوق که در ضلع جنوبی مسجد انقلاب این شهر و در خیابان سلمان ساوجی(فلاحت سابق) قرار دارد با دهانه‌ای نزدیک به 15 متر و ارتفاعی به همین اندازه از بیرون دارای پلان 12 ضلعی و از داخل بنا دارای پلان مدور بوده که شامل چهار دالان و هشت حجره است.

این اثر تاریخی در گذشته به عنوان محور اتصال راسته اصلی و مسیر بازار بوده و در دوره هایی نیز به عنوان تکیه جهت برگزاری مراسم عزاداری و نیز به عنوان زورخانه جهت انجام ورزش‌های باستانی کاربری داشته است. موزه مردم شناسی ساوه نیز در محل بنای تاریخی چهار سوق در سال 86 افتتاح و بیش از 100 قلم اشیای مردم شناسی و باستان شناسی شامل لوازم فلزی، سفال، تابلو، کاشی تزیینی و ماکت اماکن تاریخی در این موزه به نمایش درآمده است.

این موزه همزمان با تعطیلات نوروزی و حضور پر رونق گردشگران، با استقبال چشمگیر مسافران نوروزی مواجه است.

*مجموعه بازار تاریخی ساوه

بازار ساوه نیز از بازارهای قدیمی است که به دوره شکوفایی دین اسلام و مذهب تشیع علوی در دوران حکومت صفوی مربوط است. این بازار در طی دوران‌های متمادی بافت سنتی خود را حفظ کرده و با گذشت ایام و گرمی داد و ستد فعال بوده و پهنه‌ای گسترده یافته است. این بازار دارای کوچه‌هایی تنگ و در پاره‌ای از اماکن آن معماری سنتی قدیمی داشته که این معماری نشان از اصالت و قدمت دیرینه این بازار دارد.

مجموعه بازار ساوه شامل مسجد 14 معصوم، دالان حاج ملک و تیمچه نبوی زاده با چهار گذر است که در طول 600سال، میعادگاه آداب، سنت‌ها، فرهنگ و تاریخ مردم بوده است. این بازار به وسیله میدان انقلاب به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده و بخش جنوبی آن شامل مسجد میدان، بنای چهارسوق و مجموعه حجره‌های اطراف مسجد است و بخش شمالی بازار سرپوشیده ساوه را در بر می‌گیرد که از یک راسته بازار اصلی با 12 گذر یا راسته فرعی تشکیل شده‌است.

بازار تاریخی ساوه به طول 600 متر، تحت حفاظت اداره میراث فرهنگی شهرستان ساوه است که در سال 78 به شماره 2526 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده ‌است.

*روستای تاریخی آوه

منطقه باستانی روستای آوه از توابع بخش مرکزی ساوه این منطقه تاريخي و باستاني در 25 کیلومتری شهر ساوه با بيش ازهفت هزار سال قدمت به عنوان دومين كانون تشيع در تاريخ ايران، نامیده شده است.

وجود تپه باستاني، آب انبار قديمي، كاروانسراي صفوي و آرامگاه امامزاده عبدالله، قدمت تاريخي اين منطقه را نشان مي‌دهد. تپه باستاني آوه كه نزديك به ‪ ۳۰متر ارتفاع دارد، بقاياي برج يا ساختماني رفيع است كه در دامنه اين تپه، خشت و آجرهاي فراواني به چشم مي‌خورد.

اين تپه، يكي از برج‌هاي ديده باني است كه سلطان محمد سلجوقي در چهار جانب جلگه آوه ساخته بود. آوه يكي از شهرهاي مهم دوره اسلامي و شيعه‌نشين بوده و مشاهدات انجام شده در آخرين فصل كاوش نشان می‌دهد در اين منطقه يك شهر ‪ ۲۲۰ هكتاري با حريم آزاد وجود دارد كه تمام شهر مذكور زير خاك مدفون است.

منطقه تاريخي آوه در دوره مغول به دلايل نامشخصي متروك شد و پس از گذشت سال‌ها و بر اثر عوامل جوي به صورت آوار فرو ريخت و زير خاك رفت. از زماني كه تردد اروپاييان به ايران افزايش يافت (از زمان ناصرالدين شاه به بعد) اين محوطه مورد تعرض و تجاوز اشخاص سودجو و حفاران غيرمجاز قرار گرفت.

*مسجد انقلاب

بناي "مسجد انقلاب (سرخ)" از ديگر آثار کهن ساوه است که در ضلع شمالي ميدان انقلاب واقع شده و تزيينات و کتيبه‌هاي سرخ رنگي در آن وجود دارد. بناي اين مسجد مشتمل بر گنبدي ساده و آجري، يک گلدسته، سه رواق و چند ايوان برجاي مانده از دوران سلجوقي است.

محراب زيباي مزين به چند کتيبه گچبري شده همراه با نقاشي و پوشش مزين به نقوش رنگين، از جلوه‌هاي اين بناست.

*کاروانسراي باغ شيخ

از آثار با ارزش اوايل قاجار، در شش کيلومتري شرق ساوه، به همراه مجموعه اي از آب انبار و حسينيه نيز براي بازديد مسافران و گردشگران نوروزي آماده است.

در چهار گوشه اطراف اين کاروانسراي چهار ايواني، چهار برج ديده باني ايجاد شده است.

*پل تاريخي سرخه ده

يکي ديگراز جاذبه هاي تاريخي ساوه است که در جنوب اين شهرستان در کيلومتر 13 جاده يل آباد به قزقلعه قرار دارد. مصالح به کار رفته در بناي اين پل برجاي مانده از دوران صفويه، شامل آجر و ساروج است.

پل مذکور داراي هشت چشمه با طاق رومي است و طول آن 70 متر و عرض آن 4/5 تا 5 متر است.

ساوه همچنین از آثار طبیعی و تاریخی نیز بی‌بهره نیست.

یخچال طبیعی روستای اقداش بخش نوبران در ارتفاعات رشته کوه سلسال، چشمه قیرخ قیزلو درروستای کمالو بخش نوبران، غار ده سید واقع در شمال روستای ده سید بخش مرکزی، غار مسلم آباد واقع در جنوب غربی روستای مسلم آباد بخش نوبران، مرداب لار واقع در ۳ کیلومتری شرق روستای لار، صخره های طبیعی و زیبای دامنه کوه تخت رستم واقع در دامنه کوه روستای نشوه، چشمه های دره ینگه قلعه روستای ینگه قلعه بخش نوبران، چشم انداز بیوران واقع در شمال غربی روستای بیوران بخش نوبران، چشمه امام‌زاده نوح (ع) واقع در روستای بالقلو بخش نوبران، طبیعت زیبای حاشیه رودخانه زنبر در روستای اردمین و مراغه و سنگک تا چناقچی بخش نوبران، کانال کوه چرخی معروف به چهار صد ستون در دامنه کوه چرخی از روستای ورده، دریاچه دل آب (دیلیو) در روستای ستق از توابع بخش نوبران و طبعیت زیبای روستای سامان بخش نوبران از زیبایی‌های طبیعی این شهرستان است که مسافران نوروزی را به خود می‌خواند.

رادیو ساوه لیست جدیدی از اسامی کاندیداهای احتمالی شورای اسلامی شهر ساوه را منتشر کرد.

به گزارش رادیو ساوه این افراد عبارتند از : مرتضی خرمشاهی مدیر کل دفاتر مرحوم اسلامی نماینده فقید ساوه و زرندیه - عزیز قشقایی رئیس سابق جهاد کشاورزی ساوه - خسرو مجیدی  بخشدار سابق بخش مرکزی ساوه - حبیب دانیالی بخشدار سابق بخش نوبران ساوه - حسین محمد یاری بازنشسته آموزش و پرورش - سید مصطفی شریف نیا از جامعه ورزشی شهر ساوه - رزاقی شهردار غرق آباد -بهرام رحمتی عضو سابق شورای شهر - سید مرتضی ابطحی رئیس سابق شورای شهر در دوره دوم - حجت الاسلام طباطبایی از اساتید حوزه علمیه ساوه - سعید کریمی از فرهنگیان - علی اصغر کریمی از فعالان سیاسی شهر ساوه - علی اکبر حجری معاون نظم مهندسی کشاورزی ساوه - مهری روستایی گرایلو شهردار سابق ساوه و افرادی همچون فیروزی نیا و قره خانلو که  مدتی در سپاه ساوه اشتغال داشته اند.

شورای اسلامی دوره چهارم که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در خردادماه سال آینده در سراسر کشور برگزار خواهد شد انگیزه ای جدی برای حضور چهره های موثر سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و حتی ورزشی در ساوه جهت شرکت در این رقابت سیاسی اجتماعی ایجاد کرده است به گونه ای که از هم اکنون بیش از 100 نفر آمادگی خود را جهت حضور در انتخابات شورای شهر چهارم در ساوه اعلام کرده اند.

در عین حال رادیو ساوه آمادگی انتشار اسامی کاندیداهای احتمالی شورای چهارم در ساوه چه از طریق نظرات کابران محترم و چه از طریق تماس خود کاندیداها اعلام می نماید. پیش بینی می شود انتخابات چند ماه آینده شورای چهارم ، با توجه به همزمانی آن با انتخابات ریاست جمهوری یازدهم ، بسیار پررونق و پرشورتر از گذشته و با حضور چهره هایی مطرح برگزار شود .

 

در دوره چهارم شورای شهر ساوه براساس قانون 13 نفر با رای مردم به صحن علنی شورا راه خواهند یافت.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group