شهرستان ساوه به دلیل قرار گرفتن در مسیر مواصلاتی پرترافیک کشور که روزانه تردد 70 تا 100 هزار خودرو را شاهد است و نیز برخورداری از بزرگترین شهر صنعتی کشور که روزانه هزاران کامیون و تریلی کار جابجایی محصولات تولیدی و صادراتی این مجموعه را انجام می دهند و به دلیل نداشتن کمربندی مناسب، همواره شاهد تردد کامیون ها و وسایط نقلیه سنگین به خصوص کشنده ها را در داخل شهر بوده است، آن چنان که شهروندان ساوه ای به یک زندگی کامیونی با خطرات جانی ومالی فراوان عادت کرده اند و هر از گاهی خبر تصادفات منجر به مصدومیت شدید و حتی مرگ برخی شهروندان موجب جریحه دار شدن خاطر مردم و نیز پاسخگو نبودن مسوولین می شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)-منطقه مرکزی، برای برطرف کردن این معضل دائمی شهر ساوه، دو راهکار پیش بینی و به اجرا در آمده است که اولین آن احداث کنار گذر ساوه و راهکار دوم ایجاد شهرک حمل و نقل است.
از سال 1386 پروژه کنار گذر ساوه که اتوبان تهران ساوه را با دور زدن محدوده شمال غربی و غرب ساوه به محور جنوبی ساوه همدان متصل می کند با اعتبار اولیه 200 میلیارد ریال آغاز شد که پس از پیشرفت چشمگیر این پروژه، هم اکنون شاهد نبود تخصیص اعتبارات مناسب برای بهره برداری آن هستیم که در سالجاری نماینده مردم ساوه و زرندیه در گفت و گو با ایسنا از افزایش 2.5 برابری اعتبار این پروژه در سال 91 و افزایش آن به 100 میلیارد ریال خبر داد اما، عملا تنها 10 میلیارد ریال این اعتبار یعنی مبلغی پائین تر از تخصیص سالانه آن به این پروژه منظور شد و مشخص نیست 90 میلیارد ریال باقی مانده اعتبار این پروژه در سال 91 چگونه در دو ماه منتهی به سالجاری اختصاص خواهد یافت.
ایجاد شهرک حمل و نقل ساوه دومین راهکار اتخاذ شده برای جلوگیری از ورود وسایط نقلیه سنگین به داخل شهر ساوه است که کلنگ احداث آن در دهه فجر سال 1389 در مجاورت شهر صنعتی کاوه به زمین زده شد و مقرر شد ظرف مدت یک سال یعنی در دهه فجر سال 1390 به بهره برداری برسد اما، عملا هیچ اتفاق خاصی در این پروژه رخ نداده است.
یک راننده کامیون ساوهای در این رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: به دلیل نبود کمربندی چارهای جز عبور از داخل شهر ساوه نداریم و متاسفانه تردد اجباری کامیونها در داخل شهر ساوه باعث وقوع حوادث گاها مرگباری میشود که اخیرا مرگ یکی از جوانان از نمونه های آن بود.
محمد بخشی افزود: سوال ما از مسوولان این است که چرا ساوه با نزدیکی به پایتخت و بهره مندی از درآمدهای سرشار، دارای کمربندی مناسبی نیست اما، سایر شهرها به مراتب کوچکتر که به لحاظ سرانه درآمدی با ساوه قابل مقایسه نیستند از کمربندی بهره مندند و طبعا چنین حوادث دلخراشی را شاهد نیستند.
راننده کامیون دیگری که ساکن شهر ساوه است نیز با اشاره به ورود کامیون ها به شهر ساوه به خبرنگار ایسنا گفت: متاسفانه ورود وسایط نقلیه سنگین و تردد آزادانه آنها در سطح شهر باعث بروز حوادث دلخراش چون مرگ شهروندان و ترافیک سرسام آور شده است.
علی اصغر عباسی افزود: گذشته از این برخی کامیون داران بومی وسایط نقلیه خود را نیمه های شب با صدای گوشخراش و در مقابل منازل مردم پارک می کنند و صبح های زود نیز با همان صدای گوشخراش کامیون را به حرکت درآورده و آسایش مردم به ویژه افراد بیمار را سلب می کنند.
وی اظهار کرد: باید با راه اندازی شهرک حمل و نقل، رانندگان کامیون بومی شهر ساوه شب ها وسایط نقلیه سنگین خود را در شهرک حمل و نقل پارک کرده و سپس با وسایط نقلیه عمومی وارد شهر شوند تا چنین اتفاقاتی رخ ندهد.
شهروند دیگر ساوه ای که گفت و گوی خبرنگار ایسنا را با این راننده کامیون میشنید با ابراز گلایه از پیگیری نکردن این موضوع توسط مسوولان گفت: افزايش ترافيك در داخل شهر، كاهش ايمني مردم، از بین رفتن معابر و آسفالت خیابان و سر و صدای زیاد کامیون ها به ویژه سرعت بالای آن ها در شب از مشکلات تردد وسایط نقلیه سنگین در داخل شهر به ویژه میادین است.
منصور قاسمی افزود: یکی دیگر از مشکلات ورود کامیون ها به داخل شهر، پارک کردن شبانه آن ها در مبادی ورودی و خروجی شهر به منظور استراحت کردن است که این موضوع موجب بروز برخی آسیب های اجتماعی و امنیتی برای شهر شده است.
نائب رئیس انجمن صنفی مدیران شرکت های حمل و نقل ساوه نیز در این خصوص در گفت و گو با ایسنا گفت: براساس قانون، خودروهای سنگین باید از کمربندی شهرها تردد کنند و یا اماکنی برای عبور و مرور این گونه وسایط نقلیه در شهرها در نظر گرفته شود.
مسلم طاهری افزود: به منظور ساماندهی شرکت های حمل و نقل شهر ساوه و نیز ارائه راهکاری برای جلوگیری از تردد کامیون ها به داخل شهر موضوع ایجاد شهرک حمل و نقل در این شهر با مشارکت این شرکت ها و مسوولان مطرح شد.
وی بیان کرد: خوشبختانه مقدمات اجرایی این مهم فراهم و مقرر شد با واگذاری یک قطعه زمین از سوی اداره مسکن و شهرسازی عملیات اجرایی شهرک حمل و نقل از سال 1389 آغاز و هزینه ساخت نیز توسط شرکت های حمل و نقل تامین و ظرف مدت یک سال به بهره برداری برسد.
وی اظهار کرد: به دلیل ادغام ادارات مسکن و شهرسازی و راه و ترابری و تشکیل اداره راه و شهرسازی موضوع واگذاری زمین به تعویف افتاد و تاکنون هیچ اقدامی دراین خصوص صورت نگرفته است.
طاهری تصریح کرد: با وجود مکاتبات متعدد با استانداری مرکزی، مدیران کل حمل و نقل و راه و شهرسازی و نیز برگزاری نشستی با معاون عمرانی استانداری به منظور تسریع در واگذاری زمین برای احداث شهرک حمل و نقل متاسفانه تاکنون این مهم عملی نشده است.
شهردار شهر ساوه نیزبا اشاره به ورود خودروهاي سنگين به درون شهر ساوه که بيشترين ميزان آسيب را متوجه زيرسازي آسفالت و ديگر بخش هاي درون شهري کرده است، گفت: شهرداری مخالف ورود خودروهاي سنگين به درون شهر ساوه است، زيرا دود ناشي از حجم بالاي تردد خودروهاي سنگين، موجب ازبين رفتن درختان وفضاي سبز بلوار سپاه وآزادي می شود.
وی اصلاح طرح هندسی و اجرای طرح نصب چراغ راهنمایی در میدان آزادی را در کاهش حجم ترافیک و آمار تصادفات احتمالی موثر از جمله اقدامات مهمی دانست که در ساماندهی عبور وسائط نقلیه تاثیر گذار است.
وی با اشاره به اینکه ميدان آزادي اين شهر يكي از شريانهاي اصلي ترافيكي است كه با تردد خودروهاي عبوري و به عنوان يکي از شاهراه ها، از بار ترافيکي سنگيني برخوردار است، خاطر نشان کرد: پس از مطالعات تخصصي ، طراحي يک پل رو گذر يا زير گذر تحت عنوان تقاطع غير همسطح در اين ميدان از دیگر برنامه های شهرداری است.
فرداد ابراز امیدواری کرد تا بزودی شاهد بهره برداری از شهرک حمل و نقل و کنار گذر ساوه به منظور حل این مشکل باشیم.
گزارش از : علی فرقانی خبرنگار ایسنا استان مرکزی