مجلس شوراي اسلامي قرار است طرح دوفوريتي توقف تعطيلات پنجشنبه ها در مدارس راهنمايي و دبيرستان را بررسي و تصويب كند. طرحي جنجالي كه از همان زمان طرح از سوي وزير آموزش و پرورش با واكنش هاي مثبت و منفي زيادي رو به رو شده، در اين دو سال اخير همچنان بحث جاري خانواده ها و محافل آموزشي است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ايران (ایسنا) ـ منطقه مرکزی، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي قرار است اين بار با نگاهي كارشناسانه در مورد ادامه يا توقف فوري اين طرح از مهرماه سال جاري تصميم بگيرند.
در همین ارتباط، يكي از معلمان نمونه كشوری در گفتوگو با خبرنگار ايسنا، افزایش تعطیلات رسمی مدارس راهنمایی و دبیرستان را به دلیل آنچه که وی آن را "هدر دادن اوقات مفید آموزشی" نامید، در مجموع برای نظام آموزشی کشور خطرناک دانست و هشدار داد که اجرای چنین طرحی ممکن است بخاطر کاهش کمیت و کیفیت تحصیلی، به تدریج سيستم آموزشی کشور فلج گردیده، شیرازه امور تحصیلی و تربیتی جامعه از هم پاشیده شود.
محمدرضا فتحی با اشاره به ضرورت افزایش ساعات تدریس به دلیل پیشرفت روزافزون علوم، تشدید رقابت میلیمتری میان داوطلبان کنکور، اجرای برنامه حذف کنکور و انتقال مبارزه علمی از جلسات كنكور به کلاسهای درس و جدال نفسگیر دانش آموزان برای کسب معدل بالاتر جهت راهیابی به دانشگاه و ارزشی شدن مدرک تحصیلی در بین آحاد جامعه، تأکید کرد در صورت افزایش تعطیلات ، خانواده ها برای جبران عقب افتادگی تحصیلی، اجباراً به سوی آموزشگاه های آزاد و کلاس های خصوصی هجوم آورده و متقابلاً خانواده هايي که بضاعت مالی مناسبی ندارند، قطعاً نسبت به شرایط موجود معترض خواهند شد آنقدر که ممکن است با تحت فشار گذاشتن مسئولان، برنامه مذکور را ملغی کنند.
دبیر ریاضی مدارس ساوه با استقبال از طرح دوفوريتي مجلس براي حذف تعطيلات پنجشنبه ها در مدارس راهنمايي و دبيرستان از سال تحصيلي آتي، تصریح کرد: البته تعطیلي دبستان ها در روزهای پنجشنبه اقدامی منطقی و بجاست زیرا موجب تقویت بنیان عاطفی خانواده می شود ولی تسری دادن این طرح به مقاطع دبیرستان و راهنمایی، نتیجه ای معکوس، منفی و خطرناک دارد زیرا در این دوران، محصلان غالباً اوقات فراغت خود را در خارج از کانون خانواده و بویژه با گروه همسالان می گذرانند و همین، کار مراقبت از سوی والدین و مربیان را بسیار دشوار می کند اگر چه فرزندان خانواده های مرفه، این اوقات را معمولاً در آموزشگاه های آزاد و گرانقیمت گذرانده و تداوم شيوه جاري، احتمالاً با شکاف طبقاتی موجود در جامعه، نظام آموزشی کشور را در دراز مدت عمیقاً متأثر خواهد ساخت.
فتحی با طنزآميز خواندن ادعاي كاهش مصرف انرژي با افزايش تعطيلات مدارس افزود: اگر چه در 15 سال گذشته، سیاست کلی نهاد آموزشي كشور همراه با تساهل و تسامح در مقررات آموزشی در مواجهه با اُفت تحصیلی بوده، اما معتقدم که افزایش تعطیلات مدارس، به مثابه شليك تیر خلاص بر پیکر ضعیف و نحیف آموزش و پرورش است زیرا دانش آموزان را عملاً و علناً در تیررس آسیب های خطرناک اجتماعی قرار خواهد داد چرا که زيرساخت هاي فرهنگی و اجتماعی کشور برای غنی ساختن اوقات فراغت این جمعیت عظیم که اتفاقاً در اوج دوران بلوغ جوانی هم قرار دارد کافی نیست و آن وقت است که هر پنجشنبه، باید منتظر شنیدن رخدادهای تلخ و غم انگیزی باشیم که بر سر فرزندان ملت می رود.
اين معلم نمونه كشور با تأکید بر اینکه نگهداری بچه ها از وظایف ذاتی آموزش و پرورش نیست، افزود: بهترین دوران یادگیری علوم و فنون و کسب مهارت های زندگی، همین دوران تحصیلات عمومی است و اگر این زمان ارزشمند به هر بهانه، صرف بطالت یا تعطیلات شود، قطعاً خسارت عظیمی را متوجه فرد، خانواده و جامعه خواهد کرد؛ ضرر و زیانی که با هیچکدام از معیارهای اقتصادی و پولی قابل محاسبه نیست.