همزمان با اعلام نتايج كنكور بار ديگر بحث در محافل خانوادگي در مورد مضرت يا فايده حضور فرزندان در كلاسهاي آمادگي براي كنكور سالهاي بعد افزايش يافته است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)-منطقه مرکزی، از يكسو دارندگان رتبه هاي ممتاز به صراحت مي گويند هرگز از محصولات آموزشي يا كلاسهاي آموزشگاهها استفاده نكرده اند، از طرفي تبليغات اغوا كننده ، جنجالي و پرهزينه مؤسسات كنكور، جوانان را به شدت مشتاق حضور در اين كلاسها مي كند، كلاسهايي كه بعضاً تامين هزينه آنها براي خانوادههايشان آنان را به استيصال و درماندگي ميكشاند.
دارنده رتبه 323 کنکور رشته علوم انسانی سالجاری در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: کسب این رتبه در کنکور سراسری بدون شرکت در هیچ یک از آموزشگاه های کنکور بوده است چرا که این کلاس ها تضاد با اهداف آموزشی مدرسه است.
"فاطمه نادری" افزود: دبیران آموزشگاههای کنکور به خوبی آموزش نمی دهند و خیلی از مطالب و تستهای این آموزشگاهها که توسط معلمان گفته می شود ضرورتی ندارد و معلم این گونه آموزشگاهها، هدفش فقط پر کردن زمان کلاس است.
وی بیان کرد: دانش آموزی که می تواند درس بخواند نیازی به شرکت در کلاس کنکور ندارد چرا که از طرفی دوگانگی بین مطالب آموزشگاههای کنکور و کلاسهای درسی و از سویی دیگرحضور دانش آموز نخبه با ضعیف در یک کلاس باعث می شود تا نتوان نتیجه مطلوبی گرفت.
نادری تصریح کرد: با سعی و تلاش در کلاسهای درسی و شرکت در آزمون گزینه دو که از استاندارترین آزمون هاست و مشابهت حداکثر با این کلاسها را دارد توانستم رتبه سه رقمی کنکور سراسری را کسب کنم.
وی خاطر نشان کرد: همچنین از کلاسهای رایگان آموزش و پرورش که در دبیرستان نمونه علی بن ابیطالب (ع) برگزار شده بود نیز شرکت کردم که عامل مهمی در کسب موفقیت اینجانب در کنکور سراسری بوده است.
یک دانش آموز دیگر نیز در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: با توکل به خدا و تلاشی که در سر کلاس درس با بهره گیری از دبیران ارزشمند داشته ام و نیز فراهم کردن زمینه مساعدی برای مطالعه در منزل توانستم رتبه 281 کنکور سراسری سالجاری در رشته ریاضی فیزیک را کسب کنم.
"حجت کاوه" افزود: دانش آموزان اگر به معلمین خود اعتقاد داشته باشند می توانند بدون شرکت در آموزشگاه ها به راحتی در کنکور رتبه های عالی کسب کنند.
یک فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته ادبیات فارسی نیز به خبرنگار ایسنا گفت: آموزشگاههای کنکور فقط تلفی است وهیچ بازدهی ندارد، اگر دانش آموزی پایبند به مدرسه و کلاس درس شود بدون شرکت در کلاس کنکور می تواند حائز رتبه های برتر شود.
"محمد رحیمی" دارنده رتبه تک رقمی کنکور سال 1382 افزود: از زمان فعالیت کلاسهای کنکور رتبه های دانش آموزان افت کرده است ما در سالهای قبل در شهرستان ساوه رتبه تک رقمی داشتیم و این در حالی است که با تبلیغات عوام فریبانه اینگونه آموزشگاهها شاهد افت تحصیلی دانش آموزان شده ایم.
دبیر ادبیات فارسی و عربی مدارس نمونه شهر ساوه نیز گفت: اگر دانش آموزان به دبیران خود اطمینان کنند و بر سر چند راهی قرار نگیرند قطعا در کنکور سراسری با رتبه های ممتاز پذیرفته خواهند شد.
"محمد تقی قندی" افزود: دبیرستانهای شهرستان ساوه از دبیران مجربی برخوردار است و دانش آموزان این شهرستان از سال اول تا زمان شرکت در کنکور از نظر علمی از پایه قوی برخوردار می شوند و با اندکی تلاش و سعی بیشتر و بدون نیاز به شرکت در آموزشگاههای کنکور می تواند به مدارج عالی علمی راه یابند.
به گزارش ایسنا، یك معلم نمونه كشوری و دارنده رتبه اول مقطع فوق ليسانس نیز تبلیغات شدید برای جذب داوطلبان در كلاسهای كنكور را نوعی كاسبی و ماهی گرفتن از فضای گل آلود آموزشي و علمي جامعه توصیف كرده، از خانواده ها خواست راههای تقویت اعتماد به نفش و كسب مهارت های زندگی را به فرزندان خود بیاموزند.
محمد رضا فتحی افزود: درگیر شدن روح و روان بچه ها با تبلیغات سنگین آموزشگاه های كنكور، می تواند موجب ناامیدی و افسردگی در آنان شده و در مواردی، حتی ممكن است به نتایج خطرناكی چون خودكشی يا روان پریشی منجر شود زیرا جوان ساده لوح فكر می كند همه هستی و نیستی خود را باخته است اگر چنانچه نتواند در كنكور و رقابت با دیگران موفق شود.
دبير رياضي مدارس ساوه با اشاره به اينكه تبليغات كاذب برخي آموزشگاهها موجب به خطر افتادن امنيت رواني خانواده هاي كنكوري شده همچنين افزود: نمونه هاي عيني از دانش آموزان مستعد و باهوش وجود دارند كه به دليل اميد بستن واهي به آموخته هاي كلاسهاي كنكور و ايجاد اعتماد به نفس كاذب در آنان، در كنكور سراسري شكست سختي از رقباي علمي خورده اند كه بعضاً قابل جبران نيست.
فتحی با اشاره به ضرب المثل ایرانی"نابرده رنج، گنج میسر نمی شود" دانش آموزان را به تلاش و تحمل سختی های زودگذر برای موفقیت فراخواند و از آنان خواست مطلقاً همه تخم مرغهاي خويش را در سبد مؤسسات كنكور نگذارند و هرگز تسليم تبليغات وحشتناك آنها نشوند.
مدیر دبیرستان نمونه علی بن ابیطالب (ع) ساوه نیز به خبرنگار ایسنا گفت: کسب رتبه های برتر در رشته های ریاضی و تجربی توسط دانش آموزان این دبیرستان در کنکور سراسری سال 91-90 افتخار دیگری بر افتخارات این آموزشگاه اضافه کرد که لازم می دانم از کلیه دبیران مجرب و دلسوز و کادر اجرایی که از سال اول دبیرستان تا کنکور تمام وقت، علم و تجربه خود را در اختیار دانش آموزان قرار دادند تشکر و قدردانی کنم.
"ناصر فرزانه" افزود: دانش آموزان این دبیرستان از ابتدا طبق برنامه ریزی آموزشگاه به تحصیل ادامه داده و تمامی نیازهای علمی آنان از طریق تشکیل کلاسهای کنکور عمومی و برخی از دروس اختصاصی مرتفع گردیده است.
وی اظهار کرد: کادر آموزشی در ایام نوروز و یک ماه آخر نزدیک به کنکور بدون هیچ گونه اظهار خستگی پذیرای دانش آموزان در محیط دبیرستان و کتابخانه جهت مطالعه دانش آموزان به صورت گروهی بوده که همه این عوامل باعث کسب نتایج برتر کنکور توسط این عزیزان شده است.
به گزارش ایسنا، معاون آموزش متوسطه مدیریت آموزش و پرورش شهرستان ساوه نیز به خبرنگار ایسنا گفت: سوالات کنکور سراسری صرفا از کتابهای درسی تهیه می شود و طبعا دانش آموزانی نتیجه می گیرند که بر محتوای کتب درسی تسلط کافی داشته باشند.
"اصغر کرامتی" افزود: تجربه نشان داده است دانش آموزانی که رتبه های خوب کسب کرده اند، متمرکز کلاسها و کتب درسی شده اند و زحماتی که معلمان نیز می کشند اثر بخشی بیشتری در کسب نتایج مطلوب علمی آنان داشته است.
وی خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش شهرستان ساوه در راستای خدماترسانی در بخش آموزشی، تربیتی و پرورشی دانشآموزان در مقاطع مختلف تحصیلی اقدامات و برنامهریزیهای مطلوبی در طول سال دارد.
گزارش از: علی فرقانی خبرنگار ایسنا - منطقه مرکزی