شنبه 3 آذر 1403 | Saturday 23 November 2024

با فرا رسیدن فصل تابستان و فصل مسافرت برآن شدیم تا با یکی از جاذبه‌های سیاحتی و زیارتی استان مرکزی و شهرستان ساوه بیشتر آشنا شویم، از این رو در گفت‌وگو با سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ساوه از قول وی اطلاعات بیشتری را از این بقعه شریف بازگو می‌کنیم.

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ساوه در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، در توصیف مرقد حضرت اشموئیل نبی(ع) گفت: این مرقد نشانی از تاریخ بسیار کهن شهر ساوه است، البته قدمت این شهر که به حدود سه هزار سال قبل از اسلام بازمی‌گردد نیز، ثابت شده است.

حجةالاسلام سیدمحمدباقر طباطبایی با بیان اینکه یکی از زیارتگاه‌های بررسی شده ساوه بقعه اشموئیل نبی (ع) است، افزود: این زیارتگاه در روستایی به نام پیغمبر واقع شده که در 39 کیلومتری شمال غربی ساوه و در منطقه‌ای نسبتا کوهستانی قرار دارد. برای رفتن به این زیارتگاه پس از طی مسافت 9 کیلومتر جاده خاکی از جاده اصلی ساوه به قزوین و عبور از روستاهای ورده و ده سید یا در اصطلاح محل « سیدلر کندی » به بقعه اشموئیل نبی (ع) در روستای پیغمبر می‌رسیم .

وی با توضیح اینکه به احتمال زیاد روستای پیغمبر بعد از بنای مدفن اشموئیل نبی (ع) به وجود آمده و روزگاری دارای 95 خانوار بوده و امروز خالی از سکنه است افزود: روستای برات سمت شمالی بقعه را تشکیل داده و سمت شرقی زیارتگاه به روستاهای ده سید و ورده محدود است. قسمت جنوب و غرب آن را کوه کافتالان فرا گرفته است که چشمه مقدس چکه‌بار که اشموئیل نبی در آن وضو گرفته و در کنار آن نماز خوانده، در این کوه واقع است.

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ساوه در مورد سیاحتی بودن این مکان اظهار داشت: زیارتگاه اشموئیل نبی (ع) از ویژگی خاصی برخوردار است. این زیارتگاه در عین حال که یک مکان دینی محسوب می‌شود محلی سیاحتی نیز هست. به همین مناسبت ایام مخصوصی چون تاسوعا، عاشورا، اربعین و روزهای 13 فروردین و فصل تابستان، سیاحان و زائران زیادی را می‌پذیرد و علاوه بر مردم ساوه، اهالی زرند و خرقان نیز هر ازچندگاهی در طول سال به زیارت این بقعه می‌شتابند. این بقعه متبرکه هر هفته خصوصا در فصل بهار و تابستان بیش از 5 هزار نفر زائر دارد. بالطبع ورود زائران و مسافران به قصد زیارت این بقعه، آثار مفید و سازنده‌ای از لحاظ اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در منطقه باقی می‌گذارد.

وی با بیان اینکه زائران این مکان را پیروان ادیان و مذاهب مختلف تشکیل می‌دهند و همین از ویژگی‌‌های خاص این زیارتگاه است، افزود: کلیمیان، مسیحیان و مسلمانان بالاتفاق ایشان را پیامبر خدا می‌دانند و ارزش‌گذار مقام معنوی و آسمانی این پیامبر بزرگوار هستند.

وی در مورد قدمت این بقعه گفت: قدمت بنای اصلی بقعه که با گنبدی عرقچینی مزین است، به دوران قبل از صفویه باز می‌گردد. لیکن ایوان مدخل زیارتگاه به عنوان نمازخانه در زمان ناصرالدین شاه ساخته شده است. گویا ناصرالدین شاه از طریق خرقان عازم روستای سامان بوده است که دستور مرمت بقعه و ساخت ایوان الحاقی را صادر می‌کند. ساختمان بقعه در زلزله سال 1341 آسیب دید که بعدها به رفع آن اقدام شد قسمت بیرونی ساختمان با ایوان‌نماهایی که در هر ضلع از اضلاع مشاهده می‌شود زینت داده شده است.

طباطبایی در بخش دیگری از این گفت‌ و گو با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در این بقعه متبرکه اظهار داشت: انصافا هیئت امنای این بقعه متبرکه ایثار و از خودگذشتگی کاملی را از خود نشان داده‌اند و در خصوص اقدامات صورت گرفته باید به عرض برسانم که فعالیت‌هایی از قبیل ساخت مسجد صاحب‌الزمان (عج) در جوار این بقعه متبرکه و اقامه نماز جماعت با حضور زائرین در مناسبت‌ها و روزهای تعطیل، ساخت زائرسرا، محوطه‌سازی اطراف بقعه‌، ساخت سرویس‌های بهداشتی مجهز مردانه و زنانه، ساخت کشتارگاه جهت قربانی، احداث پارکینگ، ایجاد فضای سبز، آب‌رسانی و ایجاد مخزن آب‌، تلاش در خدمات برق‌رسانی و ایجاد آسفالت جاده منتهی به بقعه جهت رفاه حال زائرین، از اقدامات صورت گرفته در این مکان مقدس است.

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ساوه در پایان، با اشاره به مشکلات پیش رو در این مکان زیارتی با توجه به حضور جمعیتی بالغ بر 5 هزار نفر در هر هفته جهت زیارت مقبره این پیغمبر، افزود : مهمترین مشکل در این مکان شریف نبود آب‌رسانی کامل است؛ همچنین خرابه‌های بجا مانده از محل سکونت روستائیان روستای پیغمبر هم کم کم به معضل جدی تبدیل شده است که در آینده نزدیک برای حل آن برنامه خاصی را با همکاری فرمانداری و بخشداری شهرستان خواهیم داشت.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group