ایسنا/مرکزی پل هفته دهنه ساوه بر اثر وقوع سیل در فروردین ماه امسال به طور کامل نشست کرد، به گونهای که تردد بر روی آن مختل شد و امروز با گذشت حدود 7 ماه نه تنها اقدام عملی برای بازسازی و مرمت آن صورت نگرفته بلکه به یک نقطه حادثهخیز و تهدیدی برای جان مسافران تبدیل شده است.
در حالی هیچ اقدام عملی برای مرمت و بازسازی این پل صورت نگرفته است که در آستانه فصل سرما قرار داریم و طبق پیش بینیهای سازمان هواشناسی سال آبی پر بارش توام با جاری شدن سیلاب پیش روی ماست.
مسیر پل هفت دهنه ساوه به عنوان یک محور ترافیکی مهم برای میانبرها و کاهش ترددهای روستائیان و مسافرین به شمار می رود و با قدمت بیش از 30 سال در 12 فروردین ماه سالجاری در مقابل حجم و شدت سیلاب دوام نیاورد و تخریب شد، البته این تخریب خوشبختانه حادثه جانی در پی نداشت، اما در طول این هفت ماه اتفاقات ناخوشایندی به دلیل ایمن سازی نشدن آن در منطقه رخ داد.
اهمیت این پل در حوزه تردد خودرو و عبور و مرور مردم محلی بسیار استراتژیک و مهم است. با تخریب پل هفت دهنه واقع در جاده منتهی به سد الغدیر ساوه که ارتباط دهنده روستاهای مرق، آسیابک، شورقویی، بندچای، مرقکان و بند در مسیر شهرستان تفرش است، این محور مواصلاتی تا مدتی مسدود شد و مسیر جایگزین روستایی خاکی دیگری از محور قدیم ساوه سلفچگان برای تردد اعلام شد و نهایتا پس از فروکش کردن سیلاب راه دسترسی در مجاورت این پل با عبور از کف رودخانه احداث شد که از ایمنی لازم برخوردار نیست.
ساکنین روستاها از شرایط کنونی گلایهمند هستند، علاوه بر اینکه تردد آنها ناایمن شده است، امنیت جانی فرزندانشان نیز در خطر است و علاوه بر نبود ایمن سازی اصولی، چنانچه اتفاق خاصی نظیر تصادف، آتش سوزی و سایر حوادث غیرمترقبه در روستاهای بعداز پل رخ دهد، یا کسی نیاز به اورژانس داشته باشد، زمان رسیدن نیروهای امدادی به سانحه در شرایط موجود افزایش مییابد و از طرفی نبود روشنایی مناسب خطر سقوط خودرو به داحل کانال یا مسیل را چند برابر خواهد کرد.
خط انتقال آب ساوه از سد الغدیر و نیز لوله گاز از تاسیسات زیرپل بوده که رها بودن آنها در چنین وضعیتی، خطر آفرین است. از طرفی رهاسازی زباله این دره را به منطقهای با بوی بسیار متعفن و آزاردهنده تبدیل کرده است.
همانطور که گفته شد با تخریب این پل راه ارتباطی تعدادی از روستاهای بخش مرکزی ساوه و روستاهای شهرستان تفرش و کشاورزان منطقه قطع شد که براساس آن اداره راهداری ساوه بلافاصله ضمن انسداد مسیر و نصب تابلو و علائم، اقدامات ایمنی اولیه را انجام داد و در نخستین اقدام یک راه دسترسی جایگزین از سمت روستاهای اوجان- لالائین اخداث شد و نسبت به بهسازی و تسطیح مسیر خاکی آن اقدام و بنرهای راهنما در مسیر نصب و در ادامه با پیگیریهای انجام شده پل فلزی مدیریت بحران استان از اراک به ساوه حمل و تخلیه شد.
استاندار مرکزی نیز در پی سرریز شدن سدالغدیر ساوه، یک هفته پس از تخریب پل هفته دهنه و در تاریخ 20 فروردین ماه سالجاری از سد الغدیر و پل هفت دهنه بازدید کرد و با دستور و تعیین ضرب الاجل از سوی استاندار برای مسئولان مربوطه تصمیم بر آن شد که به صورت فوری پس از احداث راه دسترسی، پل اصلی مرمت و بازسازی شود، اما با گذشت بیش از 7 ماه از تخریب پل اقدام عملی در این زمینه صورت نگرفته و به دلیل ناایمن بودن راه دسترسی و نبود علائم مناسب و هشداردهنده سوانح رانندگی متعددی بویژه برای راکبان موتورسیکلت در این مدت به وقوع پیوسته است که در یک حادثه رانندگی در اثر برخورد خودروی سمند با سازه پل، 6 نفر راهی بیمارستان شدند.
از آنجاکه بلاتکلیفی در مرمت و بازسازی این پل موجب تردد خطرناک در مسیر دوطرفه جایگزین شده و از طرفی احتمال سقوط خودروها و موتورسیکلت به داخل کانال و دره وجود دارد، انتظار میرود مراجع ذیربط برای درمان این پل تخریب شده نسخهای شفا بخش و عاجل تجویز کنند.
به گزارش ایسنا، در ادامه حرکت رودخانه مزلقان چای، به روستای خلیفهکندی می رسیم و پلی که به همت اهالی این روستا در سال 1391 با تامین هزینه توسط آنها به صورت خودیاری و با نظارت بخشداری احداث شده است اما شدت سیلاب موجب حرکت پایه ضلع جنوبی آن شده و تخریب صورت گرفته است.
در اینکه مجری احداث این پل باید بابت تخریب این سازه تنها پس از 7 سال آنهم با خودیاری اهالی روستا باید پاسخگوی خرابی ایجاد شده باشد، شکی نیست، هرچند به نظر نمی رسد در خصوص برخورد قانونی در این خصوص صورت گرفته باشد، اما روی دیگر این قضیه عدم مرمت و بازسازی پلی است که گرچه تردد بر روی آن به دلیل خاکی بودن راه و نامناسب بودن روستایی چشمگیر نیست، اما به دلیل اینکه ارتباط دهنده روستای خلیفهکندی و جاده همدان به جاده بیات بخش نوبران ساوه است در مواقع بحران یک مسیر مهم و استراتژیک محسوب میشود.
از آنجاکه پل هفت دهنه و خلیفهکندی بر روی رودخانه دائمی مزلقان چای احداث شدهاند و این رودخانه از آب دائمی برخوردار است، لذا مرمت آنها ضروری و حیاتی است، گرچه مردم روستای خلیفه کندی بار دیگر دست به جیب شدند تا به صورت خودیاری شخصا اقدام به بازسازی این پل کنند.
گفتنی است که سیل فروردین ماه سالجاری 110 میلیارد تومان به استان مرکزی خسارت زد که سهم زیرساختهای شهر ساوه از این رقم 40 میلیارد تومان اعلام شده بود.
علی میرزایی فرماندار ساوه در اینباره به ایسنا، گفت: مسئولیت پل هفت دهنه ساوه با آب منطقهای است و پل پیوست سدالغدیر در مسیر تردد 8 روستا قرار دارد.
وی افزود: با توجه به اینکه پل در بارندگیهای سال گذشته تخریب شد، به دستور استاندار یک راه عبور موقت برای تردد و رفتن به سمت سد ایجاد و همچنین یک میلیارد تومان از اعتبارات ملی و 600 میلیون تومان از اعتبارات شهرستان برای اصلاح این پل اختصاص یافت.
فرماندار ساوه بیان کرد: بنده مطلع شدم که اخیرا آب منطقهای استان در حال انعقاد قرارداد با شرکت ماشین سازی به منظور اصلاح این پل است و احتمال میرود بزودی اقدامات مربوط به این قرارداد انجام شود.
به گزارش ایسنا، با توجه به اینکه پیشبینیهای سازمان هواشناسی نشان از شدت بارشهای پاییزه و آبگرفتگی دارد انتظار می رود که مسئولان امر نسبت به ترمیم و بازسازی و مرمت این پل که متصل کننده چندین روستا و سدالغدیر و راه میانبر شهرستان تفرش است، اقدام عاجل انجام دهند.