امروزه استفاده از کنارگذر از اصلی ترین نیازهای شهرها برای تسهیل در تردد وسایط نقلیه و جلوگیری از ورود کامیون و تریلی به داخل شهر است.
به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، کاهش ترافیک درون شهری بویژه در شهرهای بزرگ، کاهش آلودگی هوای شهر و جلوگیری از بروز سوانح رانندگی متاثر از تردد کامیون و وسایط نقلیه سنگین و رفع گره های ترافیکی و مراقبت از زیرساخت های شهری از دیگر مزایای احداث کنارگذرها در شهرها هستند.
جالب اینجاست در شهری مانند ساوه که به عنوان دومین شهرستان استان مرکزی محسوب میشود و قطب صنعت و کشاورزی کشور با برخورداری از بزرگترین شهر صنعتی است، کنار گذر وجود ندارد و با وجود حجم بالای تردد کامیون و وسایط نقلیه سنگین برای حمل کالای تولیدی در این شهرستان هیچ ممانعتی برای ورود کامیون به داخل شهر نیز وجود ندارد.
البته تابلوهای ورود کامیون ممنوع در مبادی ورودی شهر نصب شده اند، اما هر روز شاهد جولان وسایط نقلیه سنگین در میادین اصلی و مسیرهای منتهی به محورهای مواصلاتی این شهرستان هستیم که نارضایتی شهروندان این شهر را به دنبال داشته است و به نظر می رسد یا برخوردی با این متخلفان وجود ندارد یا اگر وجود دارد مناسب و کافی نیست.
به گفته نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی، ساوه به دلیل نداشتن کنارگذر تنها شهر کشور است که ورود کامیون به داخل آن ممنوع نیست و تردد وسایط نقلیه سنگین از داخل شهر صورت میگیرد.
محمدرضا منصوری اردیبهشت ماه سال جاری در جریان بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی از کنارگذر در حال احداث ساوه در جمع خبرنگاران، گفته بود: یکی از آرزوهای دیرینه مردم این شهر تکمیل کنار گذر به منظور ممنوعیت ورود کامیون به داخل شهر، کاهش آلودگی، کاهش ترافیک و جلوگیری از تخریب زیرساختهای شهر ناشی از تردد کامیون است.
وی با اشاره به محدودیت منابع مالی گفته بود: با وجود محدودیت بودجهای اما اجرای این پروژه سرعت خوبی داشته است و امیدواریم با تخصیص اعتبار زمینه بهره برداری سریع آن فراهم شود. با احداث باند دوم این کنارگذر مسیر دسترسی به ایستگاه راه آهن ساوه نیز از این محور خواهد بود و می تواند نقش مهمی در سهولت تردد مردم تا ایستگاه راه آهن ایفا کند.
منصوری همچنین با اشاره به مصوبه تخصیص 17 میلیارد تومان برای اجرای این پروژه ابراز امیدواری کرده بود این میزان بودجه تخصیص پیدا کند و هر چه سریعتر به بهرهبرداری برسد.
خبرگزاری ایسنا نیز بارها به این موضوع در قالب خبر و گزارش پرداخته است تا جایی که در گزارشی با عنوان "ساوه همچنان زیر پای کامیون ها" که در 25 مهرماه 1394 بر روی خروجی این خبرگزاری قرار گرفت به طور مشروح این مطالبه جدی مردم را از زوایای گوناگون مورد بررسی قرار داده بود.
به گزارش ایسنا، در همه جای کشور ورود کامیون به داخل شهر ممنوع است و هیچ وسیله نقلیه سنگینی حق ورود به محدوده شهری را ندارد و در صورت ورود باید برابر مقررات با متخلف برخورد شود، اما گویا ساوه از این امر مستثنی است.
توسعه شهرنشینی در شهری همچون ساوه با برخورداری از ویژگی مهاجرپذیری و رشد جمعیتی موجب شده است که این شهر به تدریج رشد کرده و کمربندیهایی که در سالیان گذشته برای تردد وسایط نقلیه سنگین در نظر گرفته شده است را به آغوش بگیرد، این پیوستگی در نهایت منجر به بروز ترافیک و تردد خودروهای سنگین در بلوارهایی شده است که پیش از این از آنها به عنوان کمربندی یاد میشد.
هم اکنون تردد خودروهای سنگین در کمربندیهایی که امروزه به خیابانهای اصلی شهر تبدیل شدهاند، موجب بروز ترافیک، سوانح و تصادفات شهری و تشدید آلودگی هوای شهری شده است که واژه "شهر سالم" را در کارنامه خود دارد.
گرچه برخی رانندگان خود را موظف به رعایت قانون ممنوعیت ورود کامیون به شهر میکنند، اما بازدید میدانی خبرنگار ایسنا از مبادی ورودی شهر بویژه میدان آزادی، فلسطین، سرداران و شهرداری حکایت از جولان خودروهای سنگین در میادین ورودی شهر داشته و شهروندان ساوجی بویژه ساکنین مبادی ورودی شهر نسبت به سروصداهای تردد این خودروها و آلودگی ناشی از عبورومرور کامیون و تریلیها معترضند .
حدود سه سال از انتشار گزارش قبلی ایسنا در خصوص کنارگذر ساوه و هشت سال از چشم انتظاری مردم این شهر برای بهره برداری از کنارگذر ساوه می گذرد، پس از اینهمه انتظار آخرین وضعیت این پروژه ملی را از زبان نماینده عالی دولت در این شهرستان جویا می شویم.
معاون استاندار و فرماندار ساوه در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: ارزش اعتباری پروژه کنارگذر شمالی ساوه در دو قطعه 20 و 11 کیلومتری معادل با 110 میلیارد تومان است و این مبلغ شامل اجرای ابنیه و تقاطعهای پروژه نیز هست .
محمد بهاروند کارفرمای این پروژه ملی را وزارت راه و شهرسازی و دستگاه مجری را شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور دانست و افزود: موضوع طرح عبارت است از "احداث باند دوم مردآباد- اشتهارد- بوئین زهرا و ساوه- بوئین زهرا- قزوین" و موضوع زیر پروژه نیز "احداث جاده کنارگذر ساوه"، موضوع قرارداد "عملیات اجرایی احداث جاده کنارگذر ساوه" و محل اجرای آن در استان مرکزی و شهرستان ساوه است.
وی به مشخصات کلی طرح اشاره کرد و گفت: با توجه به ترافیک عبوری وسائط نقلیه سنگین از مسیرهای عبوری داخلی شهر ساوه به سمت همدان، اراک، سلفچگان و بالعکس و بعضا ایجاد راهبندانهای طولانی و سنگین در سطح شهر، احداث یک کمربندی جهت عبور ترافیک وسائط نقلیه سبک و سنگین کاملا ضروری و لازم است.
فرماندار ساوه ادامه داد: کما اینکه با ایجاد و توسعه این کمربندی، امکان دسترسی علاوه بر همدان و اراک به جاده سلفچگان نیز میسر میشود، لذا براین مبنا احداث کمربندی ساوه به طول تقریبی 27.22 کیلومتر در استان مرکزی در دستور کار قرار گرفت که در پائیز سال 1389 عملیات اجرایی آن آغاز شد و بدین وسیله "هدایت ترافیک روان" روند اجرایی به خود گرفت.
وی توضیح داد: طول مسیر ترافیک عبوری از داخل شهر حدودا 15 کیلومتر است و با توجه به این که مسیر ایجادی فعلی 27 کیلومتر در نظر گرفته شده، این مسیر با وجود طولانیتر بودن در آینده از ترافیک ایمن و روان و خوبی برخوردار خواهد شد و افزایش سرعت وسائط نقلیه تا 120 کیلومتر در ساعت بخوبی میتواند عملیاتی شود.
بهاروند به اثرگذاری و اهداف طرح اشاره کرد و گفت: کاهش زمان سفر در مسیر 27 کیلومتری به 10 دقیقه، تسهیل و روانی ترافیک عبوری جهت وسائط نقلیه سبک و سنگین و ترانزیت در استان مرکزی، کاهش تصادفات و ایجاد انگیزه و تشویق به تردد ایمن وسائط نقلیه، ایجاد ورود و خروج مناسب جهت محورهای فرعی مانند منطقه سیلجرد و اکبرآباد، هدایت ایمن ترافیک و ایجاد دسترسی مناسب جهت ورود و خروج ترافیک عبوری از اتوبان همدان- ساوه و بالعکس و بهره برداری از کنارگذر ساوه عاملی برای کاهش ترافیک شهری ساوه و تسریع در حمل و نقل غرب کشور و نیز ممنوعیت ورود کامیون به ساوه است.
وی به مشخصات کلی کنار گذر شهر ساوه نیز اشاره کرد و افزود: اين پروژه بخشی از باند دوم مردآباد- اشتهارد- بویین زهرا – قزوین بوده و مشخصات فنی مسیر شامل راه اصلی به عرض 25.6 متر در دو باند رفت و برگشت است. تعداد ابنیه فنی ابلاغی 54 دستگاه شامل پلهای آبرو و پلهای اصلی، با دهانه 10 متر و بیشتر است. روسازی راه شامل دو لایه زیراساس به ضخامت هر لایه 15 سانتیمتر، یک لایه بتن غلطکی به ضخامت 21 سانتیمتر، یک لایه آسفالت رگلاژی 0- 12 به ضخامت متوسط 2.5 سانتیمتر ، یک لایه توپکا 0-19 به ضخامت 4 سانتیمتر است.
فرماندار ساوه به پیشرفت 80 درصدی این طرح ملی اشاره کرد و به بیان مشكلات و دلایل تاخير در بهرهبرداری از آن پرداخت و گفت: عدم لحاظ اعتبارات ساليانه پروژهها متناسب با اعتبارات مورد نياز و ابلاغ تقاطع شبدری کیلومتر 16 محل اتصال انتهای مسیر به جاده قدیم ساوه همدان از مهمترین دلایل تاخیر در بهره برداری از این پروژه است.
وی گفت: در طرح هندسی تقاطع کنارگذر شمالی شهر ساوه با محور قدیم ساوه همدان در وهله اول چهار خط لوله انتقال آب شرب شامل سه خط مربوط به آب شرب شهری ساوه و یک خط مربوط به آب شرب شهرصنعتی کاوه با طرح مذکور تلاقی دارند و برآورد اولیه جابجایی خطوط مربوط به شرکت آب و فاضلاب شهری یک میلیارد و 200 میلیون تومان است .
بهاروند ادامه داد: در طرح هندسی تقاطع کنارگذر شمالی شهر ساوه با محور قدیم ساوه همدان همچنین دو خط لوله انتقال گاز در فاصله حدود 50 متری طرح تقاطع قرار گرفته است که یک خط فشار ضعیف و یک خط فشار قوی بوده و طرح جابجایی آن با هماهنگی شرکت مهندسی مشاور تهیه شده و برآورد اعتباری آن در حدود 400 الی 500 میلیون تومان است.
وی بیان کرد: در طرح هندسی تقاطع کنارگذر شمالی شهر ساوه با محور قدیم ساوه همدان همچنین دو کابل متفاوت فیبر نوری شرکت مخابرات در فاصله 50 متری جنوب طرح قرار دارد و 6 فیدر با طرح تقاطع کنارگذر شمالی شهر ساوه با محور قدیم ساوه – همدان تلاقی دارد که در قسمت زیرگذر تقاطع، الزاما و ناچارا بایستی کابلی و زمینی شوند .
فرماندار ساوه تصریح کرد: قطعا پروژه ای با چنین حجم بالای کاری نیازمند تخصیص اعتبارات زیاد و تسریع در پرداخت است و با توجه به محدودیت اعتبارات ملی زمان بر شده است که امیدواریم با تسریع در تخصیص اعتبارات مدت زمان باقی مانده تا بهره برداری از پروژه کوتاهتر شود.
وی با اشاره به اینکه در این طرح برای نخستین بار در کشور از بتن غلطکی به عنوان جایگزین لایه آسفالتی بیندر و توپکا استفاده شده است، افزود: ساوه در مسیر اصلی تردد کشور و ترانزیت کالا و خدمات قرار گرفته و بهره برداری از این طرح زمینه نگهداری بیشتر راههای اصلی محدوده شهرستان را به واسطه قطع بار ترافیکی ماشین آلات سنگین فراهم و از بروز تصادفها و ترافیک سنگین در هسته ورودی شهر جلوگیری می کند .
به گزارش ایسنا، مردم شهر ساوه با گذشت هشت سال از آغاز عملیات اجرایی این پروژه همچنان چشم انتظارند تا با تخصیص اعتبارات ملی و بهرهبرداری از کنار گذر شهر، مبادی ورودی این شهر و میادین اصلی از جولان کامیونها و وسایط نقلیه سنگین خالی شود و شهری که عنوان شهر سالم را یدک می کشد نفس راحتی بکشد.
همه امید مردم به این است که با تامین منابع مالی، فاصله زمانی آغاز اجرای این پروژه تا زمان بهره برداری از آن، 9 ساله نشود.