همه کسانی که در مسیر خرقان تردد میکنند، بخصوص از چهارراه خان آباد تا سه راهی بلوبند که در محور مواصلاتی ساوه و زرندیه به بوئین زهرا قرار دارد، با منظرههایی که در تصاویر پیوست خبر آمده آشنا هستند! تلی از سنگ و خاک که درست در شانه خاکی آسفالت، توسط کمپرسیهای معادن خالی شده است!
به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، با پرسوجو و تحقیق، متوجه میشویم اینکار به جهت جلوگیری از جریمه اضافه بار توسط پلیس راه صورت گرفته است و سوال اینجاست که این چند تن اضافه علاوه بر بلایی که بر سر جاده خرقان آورده چه هزینههای جانی و مالی روی دست مسافران میگذارد؟
پر واضح است که این اقدام رانندگان کامیون تجاوز آشکار به حقوق مردم یا به خاطر انداختن جان مردم است و عدهای کثیر باید تاوان ندانمکاریهای یک عده قلیل را بپردازند.
در همین رابطه رئیس پلیس راه اتوبان کربلا و محور ساوه بوئینزهرا در گفتوگو با ایسنا با تایید حمل اضافه بار توسط وسایط نقلیه سنگین در این محور گفت: پلیس با مشاهده رانندگان خودروهایی که با تناژ بالا و بار اضافی خارج از استاندارد لازم اقدام به تردد میکنند، اقدام به توقف اینگونه وسایط نقلیه میکند.
سرگرد فرزاد حسنوند افزود: هیچگاه پلیس با توقف خودروهای سنگین رانندگان آنان را ملزم به خالی کردن بار اضافی در حاشیه جاده نکرده بلکه خودرو و بار یکجا توقیف و اعمال قانون میشود.
وی تصریح کرد: پلیس در خصوص تخلفات راهنمایی و رانندگی بویژه حمل بار اضافی توسط کامیونها در جادهها بخصوص در محورهای اصلی با هیچ فردی مماشات نداشته و برابر ضوابط و مقررات با متخلفین برخورد قانونی خواهد کرد.
سرگرد حسنوند در عین حال تاکید کرد: برخی از رانندگان نیز با انتشار تصاویر مربوط به تخلیه بار اضافی توسط خودشان در فضای مجازی سعی دارند خطرات این محور را به مسئولین گوشزد کنند و مانع از حضور مستمر پلیس در این محور شوند، اما به این افراد متخلف نیز اخطار میکنیم در صورت تکرار تخلفات خودروی آنها برای مدت طولانی توقیف و به پارکینگ هدایت خواهد شد.
بارگیری 40 تنی توسط کامیون 16 تنی!
رئیس اداره راهداری و حملونقل جادهای زرندیه نیز به ایسنا گفت: متاسفانه برخی کامیونهای معادن که اقدام به بارگیری با تناژ بالاتر از استاندارد میکنند به محض مشاهده پلیس در محور مواصلاتی جاده بوئین زهرا به بخش خرقان اقدام به تخلیه بار اضافی در مجاورت جاده میکنند، تا جریمه نشوند.
رضا حاجتی با اشاره به اینکه بیشتر مواد معدنی تولیدی در معادن بخش خرقان زرندیه توسط کامیونها به شهرستان یزد حمل میشود، افزود: کرایه بار حمل این مواد معدنی از زرندیه به یزد برای هر تن 150 هزار تومان در نظر گرفته میشود.
وی ادامه داد: هر دستگاه کامیون دو محوره باید 16 تن بار را جابجا کند، ولی رانندگان این وسایط نقلیه سنگین برای اینکه کرایه بیشتری دریافت کنند، بعضا تا 40 تن بارگیری میکنند که تخلف محسوب شده و تردد این وسایط با این میزان بار موجب خرابی جادهها و از بین رفتن آسفالت خواهد شد.
وی بیان کرد: پلیس راه نیز با مشاهده تردد رانندگانی که اقدام به بارگیری بیش از حد مجاز میکنند و عملا تخلف قانونی مرتکب میشوند، اقدام به توقف کامیون خودرو و جریمه میکند. از این رو رانندگان متخلف برای فرار از جریمه با مشاهده پلیس یا اطلاعرسانی توسط سایر رانندگان مبنی بر حضور پلیس در محور مواصلاتی اقدام به تخلیه بار اضافی در حاشیه جادهها میکنند.
رئیس اداره راهداری و حملونقل جادهای زرندیه با اشاره به اینکه تخلیه بار اضافی توسط رانندگان متخلف در حاشیه جاده موجب ایجاد تصویری زشت و نامناسب در این محور شده و چهره طبیعت را تخریب میکند، گفت: این معضل چندین بار از سوی اداره راهداری و حمل ونقل جادهای مطرح و از مردم و مسئولان تقاضای کمک شده است.
9 نفر مسئول حفاظت از 1600 کیلومتر راه مواصلاتی
وی با اشاره به اینکه نیروی انسانی موجود در این اداره پاسخگوی حجم کار و ماموریتهای محوله نیست، افزود: در شهرستان زرندیه بیش از 1600 کیلومتر راه مواصلاتی وجود دارد که این میزان شامل 20 کیلومتر آزادراه، 150 کیلومتر راه اصلی، 450 کیلومتر راه روستایی و 400 کیلومتر راه عشایری است و مسئولیت مراقبت و حفاظت از این میزان راه بر دوش 9 نفر نیروی انسانی در این اداره است که به هیچ وجه کافی نبوده و چارت مجموعه کامل نیست، لذا مشارکت عمومی در راستای تحقق اهداف و ماموریتهای محوله الزامی است.
وی از مردم خواست تا به محض تردد کامیونهای حامل بار اضافی که از معادن شهرستان بارگیری میشود، ضمن یادداشت کردن شماره راهنمایی و رانندگی کامیون متخلف، مراتب را به راهداری یا پلیس راه گزارش دهند.
حاجتی با تاکید بر اینکه راه سرمایه ملی است و تخریب آن با تردد بار اضافی و تناژ بالا تسریع میشود، افزود: راههای روستایی وقتی زیرسازی و آسفالت میشوند باید توسط مردم به خوبی حفاظت شوند. در صورت تخریب به هر شکلی که بارزترین آن تردد با بار اضافی توسط کامیونهاست امکان بازسازی و مرمت آن با توجه به محدودیت اعتبارات دشوار بوده و نمیتوان در سریعترین زمان ممکن آنرا مرمت کرد.
راه های روستایی خرقان قربانی معادن
وی با اشاره به نشست جادهها بویژه جادههای روستایی اظهار کرد: معمولا مردم عنوان میکنند که نشست جادهها به دلیل خرابی آسفالت و عدم زیرسازی مناسب است، در حالی که این طور نیست بلکه نشست جادههای روستایی شهرستان زرندیه به دلیل تردد کامیونها با بار اضافی بویژه در منطقه خرقان بدلیل برخورداری این منطقه از معادن فراوان است.
رئیس اداره راهداری و حملونقل جادهای زرندیه از مردم و رانندگان خواست تا هر شهروند به عنوان راهدار افتخاری یا همیار پلیس ایفای نقش کرده و در صورت تردد هر کامیون حامل بار اضافی، مراتب را گزارش دهند.
نحوه شناسایی کامیونهای حامل بار اضافی
وی در خصوص نحوه شناسایی کامیونهای حامل بار اضافی و معیار حمل بار با تناژ بالا از سوی مردم به ایسنا گفت: هر کامیونی که بار آن از لبه کامیون دیده شود، حامل بار اضافی است و باید متوقف شود.
وی افزود: از مردم تقاضای مشارکت و همکاری برای اعلام گزارش با یادداشت کردن شماره وسیله نقلیه و اعلام به دستگاههای ذیربط را داریم تا در صورت تکرار از طریق دستگاه قضایی و با دستور دادستان نحوه اعمال قانون تشدید و کارت هوشمند آنان نیز مسدود شود.
آلودگی بصری و تخریب زمین، اقداماتی مجرمانه
به گزارش ایسنا، مدیرعامل موسسه مردم نهاد دوستداران و حافظان طبیعت ساوه و زرندیه نیز گفت: تخلیه محصولات معدنی در طبیعت موجب نابودی طبیعت و زمین میشود.
مهدی فرقانیپور افزود: تخلیه تولیدات معدنی در مجاورت جاده علاوه بر تهدیدات جانی برای مسافران این مجوز را به دیگران میدهد که اقدام به تخلیه نخالههای ساختمانی و سایر زبالهها کنند که هم چهره زمین را زشت میکند و هم طبیعت را نابود خواهد کرد و مخاطرات خاص زیست محیطی را به همراه خواهد داشت.
وی آلودگی بصری و تخریب زمین را اقداماتی مجرمانه عنوان کرد که قانونگذار برای جلوگیری از آنها مجازاتهایی را پیشبینی کرده است.
ابلاغ موارد به بهرهبرداران در آینده نزدیک/ بارگیری کامیونها با تناژ بالا ممنوع
بخشدار بخش خرقان نیز با اشاره به برخورداری شهرستان زرندیه از معادن متعددی نظیر خاک صنعتی، سنگ آهک، شن و ماسه و ... اظهار کرد: مهمترین معادن شهرستان را معدن سنگ آهک تشکیل میدهد.
موسی لطفیفر بخش خرقان را دارای بیشترین سهم از معادن شهرستان زرندیه دانست و افزود: اکثر این معادن در ابتدای جاده مواصلاتی خرقان قرار دارند و فعالیت آنها موجب تقویت اقتصاد بخش خواهد شد.
وی در ادامه به معضلی که در این گزارش بدان پرداخته شده اشاره کرد و در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص اقداماتی که از سوی بخشداری برای جلوگیری از این تخلف رانندگان وسایط نقلیه سنگین صورت گرفته اظهار کرد: به دنبال عملیاتی کردن سازوکارهای قانونی برای جلوگیری از این مسئله هستیم.
بخشدار خرقان اظهار کرد: در آینده نزدیک جلسهای با مدیران معادن و با حضور اداره راهداری و حملونقل جادهای و نیز پلیس راه برگزار خواهیم کرد تا ضمن ابلاغ رسمی موارد قانونی به بهرهبرداران، از آنان تقاضا شود که مطابق با ضوابط اقدام به بهرهبرداری کرده و از بارگیری کامیونها با تناژ بالا از مبداء جلوگیری شود.
وی تصریح کرد: پایبند بودن بهرهبرداران معادن بخش خرقان به موازین قانونی هم به داشتن طبیعتی زیبا کمک خواهد کرد و هم مانع از ایجاد موانعی خطرناک به دلیل تخلیه بار و انباشته شدن تلی از خاک در مجاورت جاده شده و نقطه حادثهخیزی در این محور ایجاد نخواهد شد.
به گزارش ایسنا، بنظر میرسد یکی از راههای موثر، تذکر جدی مکتوب همراه با نصب اطلاعیه و بنر به تمامی صاحبان معادن و رانندگان کامیون است تا از این عمل مخاطرهآمیز اجتناب کرده و در صورت انجام، شاهد جرایم سنگین و محرومیت شوند.
اما مهمتر از همه، نقش مردم منطقه است که میبایست در صورت مشاهده متخلفان به آنها تذکر داده و در صورت تمرد آنان، اقدام به گرفتن عکس یا ثبت شماره پلاک کرده و موارد را به مراجع ذیربط اعلام کنند.
یادمان باشد بیتفاوتی بدترین آفت برای جامعه بوده و امر به معروف و نهی از منکر باعث قوام جامعه و سلامت آن خواهد شد.
کمی بیندیشیم! اضافه بار درست در شانه خاکی و مماس با جاده آسفالت خالی میشود و اگر سایر رانندگان بخصوص رانندگان سواری در طول روز یا شب با این تل خاک و سنگ برخورد کنند درست مانند این است که با کوه تصادف کرده باشند!
لطفا بیتفاوت نباشید که دودش هم به چشم شما و هم سایر همنوعانمان خواهد رفت.
گزارش از علی فرقانی، خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی