در همه جای کشور ورود کامیون به داخل شهر ممنوع است و هیچ وسیله نقلیه سنگینی حق ورود به محدوده شهری را ندارد و در صورت ورود باید برابر مقررات با متخلف برخورد شود، اما گویا ساوه از این امر مستثنی است.
توسعه شهرنشینی در شهری همچون ساوه با برخورداری از ویژگی مهاجرپذیری و رشد جمعیتی موجب شده است که این شهر به تدریج رشد کرده و کمربندیهایی که در سالیان گذشته برای تردد وسایط نقلیه سنگین در نظر گرفته شده است را به آغوش بگیرد، و این پیوستگی در نهایت منجر به بروز ترافیک و تردد خودروهای سنگین در بلوارهایی شود که پیش از این از آنها به عنوان کمربندی یاد میشده است.
هم اکنون تردد خودروهای سنگین در کمربندیهایی که امروزه به خیابانهای اصلی شهر تبدیل شدهاند، موجب بروز ترافیک، سوانح و تصادفات شهری و تشدید آلودگی هوای شهری شده است که واژه "شهر سالم" را در کارنامه خود دارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه مرکزی - مدتی است اعتراض و نارضایتی شهروندان از این روند مسئولان را به فکر انداخته تا با نصب تابلوی ورود کامیون به شهر از رانندگان بخواهند که قبل از رسیدن به محدوده شهری تعیین مسیر کرده و به داخل شهر وارد نشوند.
گرچه برخی رانندگان خود را موظف به رعایت قانون ممنوعیت ورود کامیون به شهر میکنند، اما بازدید میدانی خبرنگار ایسنا از مبادی ورودی شهر به ویژه میدان آزادی حکایت از جولان خودروهای سنگین در میادین ورودی شهر داشته و شهروندان ساوجی به ویژه ساکنین مبادی ورودی شهر نسبت به سروصداهای تردد این خودروها و آلودگی ناشی از عبورومرور کامیون و تریلیها معترضند.
در همین رابطه یک راننده کامیون در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا گفت: ما چارهای جز عبور از شهر ساوه نداریم، چرا که راه جایگزینی برای تردد کامیون غیر از داخل شهر پیش بینی نشده است.
"مصطفی تمیزی" افزود: احداث منطقه ویژه اقتصادی در شهر صنعتی کاوه و اعلام ممنوعیت ورود کامیون به این منطقه از یک طرف و هزینه بالای عوارضی اتوبانهای "ساوه- همدان" و "تهران- ساوه- سلفچگان" منجر به تردد کامیون از محورهای قدیم و بالتبع از داخل شهر شده است.
وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود نصب تابلو ممنوعیت ورود کامیون به داخل شهر بازهم وارد حریم شهری میشوند، گفت: این تابلوها خیلی وقت است که نصب شده و کسی هم توجه نمیکند، در ثانی ماموران پلیس راه و راهنمایی و رانندگی هم، چون مواردی را که مطرح کردم میدانند مخالفتی با ورود کامیون به داخل شهر نداشته و جریمه هم نمیکنند، بنابراین مشکلی برای تردد در شهر ساوه نداریم.
راننده کامیون دیگری نیز در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در ابتدا خواستار پرداختن خبرنگاران به مشکلات رانندگان در خصوص حمل بارهای شهرستان توسط رانندگان بومی و کرایه پائین حمل و نقل جادهای شد و افزود: ورود کامیون به شهر مشکلی نیست که شما خبرنگاران را نگران کرده است، شما باید به مشکلاتی نظیر حمل بار توسط کامیونهای بومی و کرایهها بپردازید.
"ابوالفضل انواری" افزود: ما بدون هیچگونه محدودیتی وارد شهر ساوه میشویم و کسی هم مانع نمیشود چرا که مشکلی برای تردد ما نیست. بارها هم شنیدهایم که قرار است شهرک حمل و نقل و کمربندی جدید احداث شود و فکر کنم این قول مسئولان به عمر ما کفاف ندهد.
به گفته وی تا زمانی که وعدههای مسئولان در خصوص ساماندهی عبور و مرور کامیون و تریلی در سطح شهر عملیاتی نشود وضعیت به همین منوال است و ما نگرانی برای ورود به شهر نداریم بلکه این مسئولان هستند که باید نگران باشند.
در همین رابطه رئیس شورای اسلامی شهر ساوه نیز در گفتوگو با خبرنگار ایسنا گفت: قانون ممنوعیت ورود کامیون به شهر از مصوبات شورای ترافیک و شورای اسلامی شهر است.
"هاشم زال" افزود: شورای اسلامی شهر در این مصوبه مقرر کرده است تا هزینههای مربوط به اجرای طرح ممنوعیت ورود کامیون به شهر را تامین کند.
وی بیان کرد: اجرای طرح ممنوعیت ورود کامیون به شهر در راستای جلب رضایتمندی مردم از تبعات ناشی از تردد این وسایط نقلیه به داخل شهر و نیز خساراتی که کامیونها به زیرساخت های شهری وارد می کند جلوگیری میکند.
وی با اشاره به پائین بودن ضریب مقاومت خیابانهای شهر نسبت به جادهها اظهار کرد: تخریب آسفالت خیابانها از مهمترین خساراتی است که نتیجه ورود کامیون به شهر است و همه ساله هزینههای زیادی را برای ترمیم آن به مجموعه مدیریت شهری تحمیل میشود.
به گفته زال علاوه بر خساراتی که به آسفالت وارد میشود، سلب امنیت شهروندان به دلیل حادثهخیز بودن مسیر تردد این خودروها و نیز تخریب فضای سبز در اثر افزایش میزان آلودگی هوای شهر از دیگر موارد است.
رئیس شورای اسلامی شهر ساوه در ادامه از وزارت راه و شهرسازی خواست تا با تسریع در عملیات بهرهبرداری از کنارگذر ساوه مسیر تردد خودروهای سنگین از داخل شهر را به سمت این کنارگذر تغییر دهد تا ضمن جلوگیری از تحمیل خسارات به مجموعه مدیریت شهری، نگرانی شهروندان ساوجی نیز برطرف شود.
معاون استاندار و فرماندار ساوه نیز تردد خودروهای سنگین در داخل شهر را یکی از دغدغههای مسئولان دانست و افزود: با راهاندازی کنار گذر ساوه دیگر هیچ کامیونی حق تردد از داخل شهر را نخواهد داشت.
"محمد بهاروند" افزود: البته هم اکنون ماموران راهنمایی برخورد قانونی با کامیونهایی که اقدام به تردد از داخل شهر میکنند را انجام میدهد.
وی بیان کرد: هماکنون 27 کیلومتر از کنارگذر شهر ساوه آماده بهرهبرداری است و امیدواریم با آماده سازی هفت کیلومتر باقی مانده آن بزودی شاهد افتتاح کامل این مسیر باشیم.
فرماندار ساوه تنها راهکار برونرفت از مشکل تردد کامیون به داخل شهر را تکمیل کنارگذر دانست و افزود: مقام عالی وزارت راه و شهرسازی قول مساعد برای تسریع در افتتاح این طرح را داده است و این کنارگذر بزودی زیر خط ترافیک قرار خواهد گرفت.
به گفته وی تسریع در ساخت و بهرهبرداری پروژه کنارگذر ساوه با توجه به حجم بالای تردد در این شهرستان به عنوان متصلکننده کریدور شرق به غرب ضروری است.
وی بیان کرد: سلب آسایش و آرامش شهروندان، کاهش ضریب ایمنی، آلودگی هوا و بروز حوادث ناگوار از نتایج تردد وسایط نقلیه سنگین از داخل شهر است.
فرماندار ساوه با اشاره به نصب تابلوهای ورود کامیون ممنوع نیز گفت: نصب این تابلوها با این هدف صورت گرفته است که رانندگان این خودروها مقررات را رعایت کرده و از ورود به داخل شهر خودداری کنند .
به گفته وی میتوان با اتخاذ تدابیر لازم نسبت به کاهش ورود و خروج کامیونها از داخل شهر ساوه اقدام کرد که احداث شهرک حملونقل از جمله این اقدامات است.
به گزارش ایسنا، در ابتدای برداشت انار از سرزمین یاقوتهای سرخ هستیم و در این روزها که این شهر مملو از هیاهو و جنب و جوش مردم برای عرضه این میوه پر طرفدار است، شاهد اوج تردد کامیون و وانتبار برای حمل این محصول به اقصی نقاط کشور نیز هستیم.
ساوه با تولید بیش از 70 نوع محصول کشاورزی قطب کشاورزی استان مرکزی است و از طرفی بزرگترین شهر صنعتی کشور را در خود جای داده است و روزانه شاهد تردد بیش از 70 هزار خودروی سبک و سنگین از این شاهراه مواصلاتی شهر هستیم.
از طرفی رفع مشکل ورود کامیونها به ساوه نیازمند نگاه ملی است، چرا که اعتبارات استانی پاسخگوی برطرف کردن این مطالبه بحق شهروندان ساوجی نیست.
شهروندان ساوجی منتظرند تا با تخصیص اعتبارات ملی و بهرهبرداری از کنار گذر شهر، خیابانهای منتهی به ورودی ساوه و میادین متصل به آن فارغ از جولان کامیونها و تریلیها نفس راحتی بکشند و از سرفه شهر هم کاسته شود.
گزارش از : علی فرقانی، خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی