كنكور، به رغم تمام تمهيداتي كه دولت و مجلس در اين سالها انديشيده اند، همچنان پرالتهاب ترين مسأله آموزشي و اجتماعي جامعه ماست زيرا غالب خانواده ها را اعتقاد بر آن است كه سرنوشت فرزندانشان عميقاً با اين پديده جنجالي قرن معاصر درهم تنيده است.
همه ساله با اعلام نتايج كنكور سراسري، موج تبليغات اغوا كننده مؤسسات برگزاري كنكور در خانه و مدرسه به راه مي افتد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، از دیگر سوی فعالیت تجاری مؤسسات آمادگي كنكور نیز در تضاد با منافع آموزشي و علمي خانواده هاست که می طلبد نظارت بيشتری بر فعالیت چنین موسساتی صورت گرفته و تجديد نظر اساسي در شيوه عملكرد آنها انجام شود.
گفت وگوی خبرنگار ایسنا – منطقه مرکزی با تنی چند از دارندگان رتبه های برتر کنکور سراسری در شهرستان ساوه موید این مطلب است.
در همین ارتباط دارنده رتبه 188 کنکور سراسری از شهرستان ساوه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه مرکزی گفت: در حال حاضر موسسات آموزشی کنکور به یک بنگاه اقتصادی تبدیل شده اند که نه تنها تاثیری در بهبود آموزشی دانش آموزان ندارند بلکه فضایی استرس آور را برای داوطلبان خلق می کنند.
مرتضی اصغری افزود: تبلیغات رنگین موسسات کنکور موجب وسوسه خانواده ها و دانش آموزان شده و فرصت تفکر و اندیشیدن در آینده تحصیلی فرزندان را می گیرد که لازم است خانواده ها با آگاهی بیشتر و تحقیق و تفحص در عملکرد چنین موسساتی تصمیم گیری کنند.
وی با اشاره به اینکه کسب رتبه 188 کنکور سراسری را بدون شرکت در هیچ کلاس کنکوری به دست آوردم، اضافه کرد: مطالعه جدی خود را از سال سوم دبیرستان آغاز کردم و با تست زنی های مکرر و توجه به مطالب بیان شده توسط معلمان درسی موفق به کسب این رتبه شدم.
اصغری با اشاره به اینکه شرکت در کلاس کنکور تضمین کننده درصد بالای تست زنی در کنکور نیست، اظهار کرد: معلمان کنکور نمی توانند کاری را که معلمان سرکلاس در مدرسه انجام می دهند را انجام دهند . اگر دانش آموز توجه خود را در دوران مدرسه به مطالب مطرح شده توسط معلمان معطوف کند دیگر نیازی به شرکت در کلاس کنکور نیست.
دارنده رتبه 292 کنکور سراسری در رشته علوم انسانی نیز گفت: کنکور مانند مثلثی است که دارای سه ضلع خانواده، دانش آموز و امکانات آموزشی است و مسلما با تکیه بر یک ضلع نمی توان موفق بود.
فرشته رفیعی افزود: موسسات آموزشی کنکور را نمی توان جزو اضلاع این مثلث محسوب کرد چرا که معتقدم هیچ نقش موثری در پیشرفت آموزشی دانش آموزان ندارند چرا که فقط کار آنان ایجاد تشنج و التهاب در بین دانش آموزان است.
وی با بیان اینکه فعالیت کلاس های آموزشی و موسسات کنکور به تناسب هزینه ای که می گیرند نتیجه بخش نبوده و صرفا محلی برای کسب درآمد شده است، افزود: به هیچ موسسه ای نمی توان اعتماد کرد چه بسا برخی از دوستان من با هزینه های سرسام آوری که در یکی از موسسات آموزشی شهرستان صرف کرده است توانسته پایین ترین رتبه کنکور را کسب کند.
رفیعی ادامه داد: دانش آموزان باید به توانایی های خود اعتماد کنند و بدانند که کنکور خیلی موضوع عجیبی نیست، شاید از آن به عنوان یک مسابقه نفس گیر یاد شود اما اگر دانش آموزان به داشته های خود اعتقاد و باور داشته باشند از کنار این ماراتن بزرگ علمی کشور به راحتی عبور می کنند و نتایج قابل قبولی می گیرند.
دارنده رتبه 953 رشته علوم انسانی نیز گفت: اصلا اعتقادی به شرکت در کلاس های کنکور ندارم و مشاهده می کنیم که کنکور توانسته بسیاری از موسسات و دبیران را ثروتمند کند به طوری که فعالان در این موسسات به سرمایه گذاری در بخش های دیگری روی آورده و اصلا سرنوشت دانش آموز برایشان مهم نیست.
پروین قربانی افزود: حتی برای یکبار هم به کلاس های آموزشی کنکور نرفته ام و با وجود تماس های مکرری که از چنین موسساتی داشته ام و پیشنهاداتی که در قبال پرداخت هزینه ها داده می شد فقط به مطالعه روزانه خود بسنده کرده و محتویات کلاس درس را به خوبی توجه می کردم.
وی ادامه داد: سال گذشته یکی از دوستانم با وجود شرکت در کلاس های کنکور و صرف هزینه ای میلیونی توانست رتبه 2700 را کسب کند اما امسال در هیچ کلاس کنکوری شرکت نکرد و با تلاش خود توانست رتبه 1200 کنکور را از آن خود کند.
یک پذیرفته شده دیگر در کنکور سراسری که رتبه 1765 رشته ریاضی و 596 زبان را کسب کرده است به خبرنگار ایسنا گفت: توکل بر خدا، اتکا به برنامه های مدرسه، اتکا به کتاب های درسی و پیش رفتن با دبیران از مهمترین عوامل موفقیت در کنکور سراسری است.
سید رضا میرهاشمی افزود: موفقیت دانش آموزان بسته به شرکت در کلاس های کنکور نیست. کسانی که پایه آموزشی آنان قوی باشد با کمی تلاش می توانند رتبه های برتر کنکور را کسب کنند.
وی ادامه داد: اگر به سابقه دانش آموزان برتر کنکور نگاه کنیم خواهیم دید که آنان در مدارس خود نیز برتر بودند و این طور نیست که یک دانش آموزی که از پایه آموزشی ضعیفی برخوردار است به یکباره با معجزه ای روبرو شده و توسط کلاس های آموزش کنکور جذب شود و رتبه مطلوب کسب کند.
وی اضافه کرد: اصلا برخی موسسات از مدت ها قبل با بررسی وضعیت تحصیلی دانش آموزان برتر مدارس، به سراغ آنان رفته و ضمن دعوت آنان به شرکت در کلاس های کنکور و وعده های کذایی می خواهند که آمار قبولی های خود را افزایش دهند که این کار زیبنده چنین موسساتی نیست.
وی با بیان اینکه از 100 نفر شرکت کننده در کلاس های کنکور فقط 10 درصد رتبه برتر کسب می کنند، اظهار کرد: این 10 درصد هم کسانی هستند که وضعیت درسی آنان در دوران تحصیل در حد مطلوب بوده است و جزو دانش آموزان برتر محسوب می شدند.
میرهاشمی به دانش آموزان توصیه کرد که به خدا توکل کنند و تحت تاثیر جو کنکور قرار نگیرند و کنکور برای آنها غول نشود، با برنامه درس بخوانند و برنامه مدرسه را جدی بگیرند که قطعا موفق خواهند شد.
در همین ارتباط، یك كارشناس ارشد جامعه شناسی در گفتگو با خبرنگار ایسنا گفت: تب داشتن مدرك تحصيلي، جامعه را فراگرفته و عناوين پر طمطراق آموزشي مانند دكتر و مهندس به مثابه ابزار تفاخر و نمادي براي نشان دادن پايگاه اجتماعي افراد تبديل شده است.
محمدرضا فتحي افزود: زماني بود كه داشتن ثروت، املاك وسيع و امكانات مادي، ميزان قدرت سياسي و اجتماعي يك شخص را تبيين مي كرد اما اين معادله اكنون به مثلث سه ضلعي ثروت، قدرت و مدرك تحصيلي تغيير شكل داده و لذا بر خلاف تصور برخي كه گمان مي كنند مدرك تحصيلي حالا ديگر فاقد ارزش اجتماعي است بايد اذعان كرد برخورداري از سطح آموزش عالي بويژه براي دختران، به نماد مهم تشخص و تفاخر اجتماعي و خانوادگي جوانان تبديل شده، همچنان كه در سالهاي قديم، داشتن جهيزيه مفصل نيز عاملي براي شناسايي جايگاه اجتماعي و خانوادگي دختران محسوب مي شد و امروزه براي خانواده ها مهم است كه دخترانشان از تحصيلات عالي و مدرك تحصيلي مناسب برخوردار باشند.
این معلم نمونه كشور خاطر نشان كرد: دانش آموز از بدو ورود به مدرسه و مخصوصاً از طريق خانواده، با واژه اي به نام رقابت تحصيلي و تلاش براي كسب موقعيت مناسب اجتماعي از طريق فراگيري سواد و تحصيلات آشنا مي شود كه كليدواژه آن "كنكور" است اما به تدريج موفقيت در كنكور و پذيرش در رشته مناسب به مثابه مسابقه براي دسترسي به منبعي ارزشمند و كمياب، به هدف غايي و آرمان و آرزوي جوان تبديل مي شود و خانواده نيز ناچار است در حد توان، امكانات دسترسي به اين هدف كمياب را فراهم كند كه شركت در كلاسهاي تقويتی كنكور فقط يكي از راههاي موفقيت تلقي مي شود.
به گفته فتحي، دولت و مجلس در سالهاي اخير تلاش كرده اند از التهاب و فشار روحي و رواني كنكور بكاهند اما فضاي فرهنگي حاكم بر جامعه، چنين تلاشي را بر نمي تابد زيرا اين اقدام در التزام با تغيير نگرش خانواده ها مبني بر "هدف نبودن" اخذ مدرك تحصيلي است و چنين هدفي به اين زودي قابل حصول نيست.
وي در خاتمه افزود: تغييرات فني كه اخيراً از سوي قانونگذار در شيوه برگزاري كنكور اعمال شده، هرگز به حذف قطعي كنكور نمي انجامد بلكه فرايند پذيرش در دانشگاه را عميقاً پيچيده كرده است.
گزارش از علی فرقانی – خبرنگار ایسنا منطقه مرکزی